نوع مقاله : توصیفی
نویسنده
استادیار دانشگاه پیام نور
چکیده
تفویض اختیار به عنوان یک عمل حقوقی در نظام مدیریت سازمانی، دارای جایگاه مهمی است، چرا که دارای آثار متعدد می باشد زیرا یکی از راههای تمرکز زدایی در مدیریت بهینه ی منابع انسانی می باشد و در واقع از این طریق می توان به اهداف سازمانی در جهت توانمندسازی کارکنان، مدیریت مشارکت جو و ایجاد مسئولیت پذیری در آنها نائل گردید، سازمان هایی که به شکل تعریف شده ای از این عنوان و اختیار قانونی بهره مند بوده اند، چابکی سازمان در آن ها مشهود بوده و رضایت مندی کارکنان و ارباب رجوع را نیز در پی داشته است. چرا که هم افزایی و مشارکت مجموعه ی سازمانی، یکی از مهمترین آثار تفویض اختیار در حوزه ی حقوق عمومی و اداری و مدیریت سازمانی می باشد. واژه ی تفویض اختیار با عنوان وکالت به طور عام دارای ارتباط منطقی و مفاهیم مشترک بوده، هر چند که تشریفات خاصی برای تفویض اختیار در حقوق عمومی بر خلاف وکالت معمول، وجود دارد. از اینرو در حقوق اداری برای تفویض اختیار در نظام مدیریت، ارکان و مراحل مختلفی تعریف شده است، همچنین از آثار تفویض اختیار می توان به تمرکز زدایی، تقویت نظارت، ایجاد رقابت بین کارکنان و تشویق آنان و مسئولیت پذیری اشاره نمود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Posture of authority in organizational management system and its legal effects (with adaptation in provincial administrations of Payame Noor University)
نویسنده [English]
- Mohammad Masoudinia
Assistant Professor of Payame Noor University
چکیده [English]
Delegation of power as a legal act in an organizational management system has an important place because it has multiple effects because it is one of the ways to decentralize in the optimal management of human resources. In fact, this can be achieved through organizational goals to empower employees, Participatory management and accountability have been achieved, organizations that are well-defined in this title and legal authority, the agility of the organization, and the satisfaction of employees and clients. Because the co-creation and participation of the organizational set-up is one of the most important effects of the conferral of authority in the field of public and administrative law and organizational management. The term "power of attorney" as a lawyer generally has a logical connection and common sense, although there are certain procedures for conferring authority in public law unlike ordinary lawyers. Hence, in administrative law, the power to delegate authority in the management system is defined by the various pillars and stages, as well as the effects of delegation of authority, can be decentralization, strengthening supervision, creating competition among employees and encouraging them and accountability.
کلیدواژهها [English]
- Organizational Management
- Decentralization
- Delegation
- Lawyers
- Participation