نوع مقاله : اکتشافی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری/ دانشگاه تهران
2 عضو هیئت علمی/ دانشگاه تهران
3 عضو هیئت علمی/دانشگاه تهران
چکیده
مدیریت بهتر مسائل پیچیده و ارائة راهکارهای مناسب برای حل آنها، مستلزم شناخت این نوع مسائل است. هدف از این مقاله، شناسایی ویژگیهای مسائل پیچیدة سازمانی از دیدگاه مدیران ایرانی و مقایسة آن با ویژگیهای مسائل پیچیده در ادبیات موضوعی است که توسط متخصصین مختلف مطرح شده است. بدین منظور، ابتدا ویژگیهای مسائل پیچیده از نگاه متخصصین شناسایی شد. همچنین، برای استخراج ویژگیهای مسائل پیچیده از دیدگاه مدیران، مصاحبههای نیمهساختاریافتهای با چهارده مدیر در سازمانهای دولتی انجام گرفت. در این مصاحبهها، از مدیران خواسته شده بود که تعریف خود را از مسائل پیچیده و یا ویژگیهای آنها بیان کنند و در صورت امکان، به نمونههای مختلف آن در سازمان خود اشاره کنند.
در این مقاله، برای استخراج ویژگیهای مسائل پیچیده از دیدگاه مدیران، ابتدا به تحلیل محتوای نظرات مدیران در این خصوص پرداخته شد. به طور کلی، در مرحلة تحلیل محتوا، هشت ویژگی کلی برای مسائل پیچیده شناسایی گردید و با ویژگیهای شناسایی شده از دیدگاه متخصصین متناظراً مورد مقایسه قرار گرفت. در مرحلة بعدی، با بهکارگیری روش شالودهشکنی، به تحلیل و تبیین بیشتر متون حاصل از دیدگاههای مدیران پرداخته شد تا درک بهتری از دلایل انتخاب این ویژگیها از سوی مدیران به دست آید. در واقع، شالودهشکنی در اینجا به عنوان یک ابزار انتقادی در ارتباط با توسعة نظریة مربوط به ویژگیهای مسائل پیچیده بهکار گرفته شد. نتایج حاصل از بهکارگیری روش شالودهشکنی، نشان دهندة تأیید ویژگیهای مرحلة قبل به شیوهای دیگر بود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Explanation and Comparison of the characteristics of complex problems from the viewpoints of managers and experts
نویسندگان [English]
- Fatemeh Haghighat 1
- Mohammad Reza Mehregan 2
- Mohamma Abooyee Ardakan 3
چکیده [English]
For dealing with the complex problems and providing the appropriate solutions for them, first we must identify the various types of such problems. The aim of this study is to find the characteristics of organizational complex problems from the managers' viewpoints and comparing them with the experts' viewpoints on these kinds of problems. For this purpose, we first identified the characteristics of complex problems from expert's viewpoints in the related literature. Then, we conducted semi-structured interviews with fourteen managers in some public organizations. In these interviews, we asked the managers to express their own definitions of complex problems or refer to the various examples of them in their own organizations.
In this paper, first, a qualitative content analysis of interview transcripts has been utilized in order to extract the characteristics of the complex problems from the viewpoints of managers. At this stage, we could identify eight main characteristics of complex problems and compared them with the characteristics identified from the viewpoint of experts correspondingly. Then, at the next stage, we used a deconstruction method to better understand why managers had pointed to these main characteristics. The results of this section implied the confirmation of these characteristics in a different way.
کلیدواژهها [English]
- Complexity
- The characteristics of complex problems
- Managers' viewpoints
- Experts' viewpoints
- Deconstruction