با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت صنعتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

3 استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران

4 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران

چکیده

این تحقیق به دنبال طراحی مدل بهینه مدیریت منابع انسانى با استفاده از مدل نقاط مرجع استراتژیک در شرکت هواپیمایی آتا می باشد. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش انجام تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی می باشد و از این جهت که نتایج مورد انتظار آن را می توان در ایرلاین آتا به کار برد از نوع کاربردی می باشد. از کاربردهای مدیریتی این تحقیق می توان به استفاده از نتایج آن در برنامه ریزی مدیریت منابع انسانی در شرکت هواپیمایی آتا اشاره نمود. جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران و کارشناس ارشد ایرلاین آتا می باشد. با توجه به نوع روش بکارگرفته شده در این تحقیق برای بار اول تعداد 24 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. بنابراین در این تحقیق از روش نمونه گیری ترکیبی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها در این تحقیق از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج بدست آمده از آزمون فرضیات بیانگر این است که بین چشم انداز و ارزشهای سازمانی، ارزش های کاری و ارزشهای سازمانی، چشم هویت سازمانی، چشم انداز و سلامت سازمانی و پیاده سازی رویکرد نقاط مرجع استراتژیک (SRP) در ایرلاین آتا رابطة معناداری وجود دارد. از نوآوری های این تحقیق می توان به طراحی مدل در شرکت هواپیمایی آتا اشاره نمود که آن را از سایر تحقیقات موجود متمایز نموده است که در پایان پیشنهاداتی نیز ارایه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Explaining the Optimal Model of Human Resources Management Using the Strategic Reference Points Model at ATA Airlines

نویسندگان [English]

  • Amir Mohammadi Asl 1
  • Soleyman IRanZadeh 2
  • Reza Khodaie Mahmoudi 3
  • Mojtaba Ramezani 4

2 Faculty of Management, Azad University of Tabriz

3 Faculty Member of Islamic Azad University, Marand Branch

چکیده [English]

This research is aimed at designing an optimal human resource management model using the strategic reference point model in the ATA Airline Company. This research is in terms of target is applied research and terms of its research method is correlation descriptive and its expected results can be applied in the ATA Airline. The statistical population of this study is all the directors and senior expert of Airline Ata. According to the method used in this research, for the first time, 24 people have been selected as sample size. And the second time, the sample size will be chosen to the number that can be answered. So in this study, composite samples were used to collect information. In this research SPSS software was used to analyze the data. The results of the hypothesis test indicate that there is a meaningful relationship between the outlook and organizational values, organizational values, organizational identity, organizational vision and organizational health, and the implementation of the strategic reference points (SRP) approach in ATA.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human Resources Management
  • Strategic Reference Points
  • Prospects
  • Working Values
ابراهیمی سعید؛ پوررضا ابوالقاسم؛ فرزیان‌پور فرشته و رحیمی فروشانی عباس (1396). «ارزیابی عملکرد مدیریت منابع انسانی سازمان تأمین اجتماعی با استفاده از مدل تعالی اروپایی EFQM». مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 15 (2)، 158-147.
ابراین، جیمز (1386). سیستم‌های اطلاعات مدیریت. ترجمه: امیر مانیان، مهدی فتاحی، بهاره واثق، تهران: انتشارات نگاه دانش.
بهرامی، سوسن؛ یار محمدیان محمدحسین؛ رجایی‌پور سعید و بختیار نصرآبادی حسنعلی (1391). «رابطة ساده و چندگانه کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی و نوآوری اداری در دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیرعلوم پزشکی استان اصفهان».  مدیریت اطلاعات سلامت، 9(6)،870-877. 
بیک‌زاده جعفر (1391). «تبیین مدیریت ریسک و ضرورت اعمال آن در بانک‌های ایرانـی». بانـک و اقتصـاد، شـمارة 118، 21-16.
حاج باقری، صادقی (1389). بررسی وضـیعت مـدیریت ریسـک در صنعت ساخت کشـور. ششـمین کنفـرانس بین‌المللی مـدیریت پروژه.
خوشبخت، میرزاعلی؛ خائف الهی، احمدعلی و احمدی، سید علی‌اکبر (1391). «شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مدیریت منابع انسانی مؤثر بر ارتقای کارایی کارکنان (مورد مطالعه: ستاد پلیس راهنمایی و رانندگی)»، راهور، 1(1).
دیوید آر.ف. (1390) . مدیریت استراتژیک. ترجمه علی پارساییان، سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
درویش، حسن؛ موغلی، علیرضا؛ موسوی، محمد و پناهی بلال (1393). «تبیین شایستگی‌های منابع انسانی در شرکت ملی پتروشیمی ایران». پژوهش‌نامه مدیریت تحول، 6 (11).
میرسپاسی، ناصر؛ حیدرپور، فرزانه و ابراهیمی، رقیه (1394). «امکان‌سنجی حسابداری منابع انسانی سازمان مورد مطالعه: موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی (وابسته به وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران)». فصلنامة علمی پژوهشی حسابداری مدیریت،  8(24).
میرسپاسی، ناصر؛ معمارزاده طهران، غلامرضا و شفیع‌زاده، رضا، (1388). «مدل مدیریت منابع انسانی بخش تعاون». تعاون، 20(212).
نمازی، محمد و جامعی، رضا. (1389). «نقش اطلاعات حسابداری (هزینه‌یابی) منابع انسانی روی سازه‌های سیستم ارزیابی متوازن شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران». مجلة پژوهش‌های حسابداری مالی، 2(4)، 44-21.
هادی‌زاده، اکرم و نظامی‌وند چگینی، هوشنگ (1390). «هم‌آهنگی استراتژی و ارزش‌های سازمانی». فصلنامة پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 2 (3 و 4)، 54-29.
یزدخواستی، بهجت؛ آذربخش، علی‌محمد، مرتضوی و آب‌الوان راضیه (1393). «رابطة بین جنسیت و فرهنگ‌سازمانی مورد مطالعه: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی». زن در توسعه و سیاست، 12(2)، 323-305.
Abdullah, A. H. & Sentosa, I. (2012). “Human resource competency models: changing evolutionary trends”. Interdisciplinary Journal of Research in Business, 1(11), 11- 25.
Ansari, M.E.,  Shaemi, A., Atafar, A., Ghasemi, V. & Safari. A. (2012). “The Effect of CT on HRMS: Case of Automobile Industry in Iran”. International Journal of Business and Management, 7(2), 58-72.
Armstrong, M. (2011). Strategic human resource management: a guide to action. Seyed Mohammad Aarabi and Omid Mahdieh. Tehran: cultural research bureau publications. (in Persian).
Fehsenfeld, C. (2010). “Founders' sensemaking and sensegiving behav iors effect on the organizational identities of new charter schools”. Boston in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of education.University of Massachusetts.
Chi Chang, Sh.  (2011). “Bandit cellphones: A blue ocean strategy Technology in Society”. 32(3), 219-223.
Losey, M., Meisinger, S. & Ulrich, D. (2005). The future of Human Resource Management. John Wiley & Sons.
Hallstedt, S., Thompson, A. & Lindahl, P. (2013). “Key elements for implementing a strategic sustainability perspective in the product innovation process”. Journal of Cleaner Production, 51, 277-288.
Joseph, C., Gunton, T. I. & Day, J.C. (2008). “Implementation of resource management plans: Identifying keys to success”. Journal of Environmental Management, 88, 594-606.
Kenworthy, T & Verbeke, A. (2015).  “The future of strategic management research: Assessing the quality of theory borrowing”. European Management Journal, 33, 179-190.
Livari, N & Livari, J. (2010). “The relationship between organizational culture and the deploymentof agile methods”. Contents lists available at Science Direct Information and Software Technology journal, 53, 509-520.
Paauwe, J. (2009). “HRM and performance: achievements, methodology-cal issues and prospects”. Journal of Management Studies, 46(1), 129-142.
Yazıcıoglu, I. & Koç, H. (2009). “A Comparative Study into the Level of Institutionalization of Family-Run Enterprises”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 497-507.
Zheng, C. (2013). “Critiques and extension of strategic international human resourcemanagement framework for dragon multinationals”. Asia Pac. Bus. Rev. 19(1), 1-15.