نوع مقاله : اکتشافی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
4 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
امروزه رقابت در فضای کسبوکارهای مختلف مستلزم مواجهه با فرصتها و چالشهای فروانی است. ازاینرو، ضروری است تا مدیران بهمنظور پیشبینی و هدایت راهبردی اثربخش سازمانهای خود، همچنین کنترل و پاسخگویی به -موقع در واکنش به تحرکات رقبا و تحولات محیطی، از نوعی الگوی کنترل -استراتژیک استفاده نمایند که علاوهبر ضمانت حفظ حیات و بقای سازمان و تحقق اهداف سازمان، کنترل را به امری مستمر، درونی و جاری در سازمان تبدیل نماید. بنابراین؛ پژوهش حاضر با بهرهگیری از شیوة پژوهشی کیفی و روش داده بنیاد به تبیین الگوی کنترل استراتژیک با رویکرد خودکنترلی پرداخته است. در این پژوهش نمونهگیری به روشهای هدفمند، نظری و گلوله برفی انجام شده، ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، مصاحبههای نیمه ساختاریافته و شیوة تجزیه و تحلیل آن با استفاده از مدل پارادیمی داده بنیاد انجام شده است. نتایج حاصله مؤید آن -است که مقولة اصلی «پیادهسازی کنترل استراتژیک در سازمان و نگاهی -درونی به کنترل استراتژیک» است که با توجه به عوامل علّی، عوامل زمینهای و عوامل مداخلهگر شکل گرفته است و از طریق راهبردها، به دودسته پیامد اصلی شامل پیامدهای سازمانی و پیامدهای فردی منجر میشود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Designing and Explaining the Model of Strategic Control with Self-Controlling Approach Based on Data-Based Theorizing
نویسندگان [English]
- Siadat Saeedeh 1
- Mohammad Taghi Amini 2
- Mohamma Mehdi Parhizgar 3
- jamshid salar 4
1 Ph.D Candidate, Department of Bussines Management, Payame Noor niversity, Tehran, Iran
2 : prof, Department of Bussines Management, Payame Noor University, Tehran, Iran.
3 Associate prof, Department of Bussines Management, Payame Noor University, Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Department of Business Management, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Nowadays, competition in various business environments requires confrontation with plenty of opportunities and challenges. It is therefore necessary for the managers to apply some strategic control model for the purpose of predicting, effective strategic guidance of the organization as well as timely control and response to the movements of the rivals and environmental developments. Such a strategic control model should be able to turn the strategic control to a continuous, internal and ongoing stream in addition to guaranteeing the survival of the organization and realization of the organizational goals. The present research is an attempt to explain the pattern of strategic control with a self-control approach using qualitative research method and grounded theory. Data sampling has been made using purposeful and snowball sampling methods. Semi-structured interviews have been used as the tool for gathering data and data analysis has been carried out using grounded theory paradigmatic model. The results confirm that the main category is "implementation of strategic control in the organization with an internal look at strategic control (self-control)" which has been developed by the causal factors and a set of contextual and intervening elements that lead to two main organizational and individual outcomes through strategies.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Strategic Control
- Self-Control
- Grounded Theory