با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه علوم سیاسی، سیاست‌گذاری عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه کسب‌وکار جدید، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

4 استادیار گروه علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

بازآفرینی دولت با رویکرد کارآفرینی تجدیدنظر ساده یا تفسیر جزئی در شیوة مدیریت نیست، بلکه تغییری همه‌جانبه در نقش مدیریت جامعه و رابطة بین دولت و شهروندان است که هدایت‌گری را جایگزین تصدی‌گری می‌کند. این پژوهش با روش فراتحلیل کیفی به بررسی پژوهش‌های حوزۀ دولت کارآفرین پرداخته و صورت‌بندی منظمی از آن‌ها ارائه می‌‌دهد. 68 مقاله و گزارش درزمینۀ دولت کارآفرین با جست‌وجو در پایگاه اطلاعات علمی داخلی و خارجی در بازۀ زمانی 10 سال (1387-1397) و در دو بخش «یافته‌های توصیفی فراتحلیل» و «ارزیابی کیفی مقاله‌ها» بررسی شده‌اند. مطالعات فراتحلیل مقاله‌های دولت کارآفرین نشان می‎دهد پژوهش‌های این حوزه کمتر ناظر بر جنبه‌های عملیاتی بوده و بیشتر بر بحث‌های نظری و ارائۀ مفاهیم کلی تمرکز کرده‌اند. در اغلب پژوهش‌های صورت پذیرفته؛ شاخص‌های نظریۀ دولت کارآفرین متناسب با شرایط بومی ایران تبیین نشده است، لیکن در این مطالعه مدل مفهومی دولت کارآفرین با لحاظ شرایط بومی ایران ترسیم شده که ابعاد آن شامل سیاست‌های کلان، حکمرانی خوب، عدالت اجتماعی، رسالت محوری، عوامل فرهنگی- اجتماعی، تمرکز‌زدایی، مشتری مداری، بازارگرایی و حمایت و پشتیبانی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Conceptual Modeling of the Entrepreneurial Government in Iran With the Qualitative Meta-Analysis Approach

نویسندگان [English]

  • Rahman Ragbar 1
  • Babak Naderpoor 2
  • Gholamhossein Hosseininia 3
  • Nader Houshmandyar 4

1 Ph.D. Candidate, Department of Political Science, Public Policy, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Political Science, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

3 Associate professor, Department of New business, University of Tehran, Tehran, Iran.

4 Assistant Profe, Department of Political Science, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The recreating government with the entrepreneurial approach is not a simple reconsideration or partial interpretation of management, but a comprehensive change in the role of community management and the relationship between government and citizens that replaces directing leadership with enterprise. This qualitative meta-analysis study investigates the studies on the field of entrepreneurial government and provides a regular formulation of them. To accomplish this, 68 articles and reports on the entrepreneurial government have been searched through scientific databases of the country and abroad over the past 10 years (2008-2018) and were reviewd in two sections of "Descriptive meta-analysis findings" and "Qualitative evaluation of articles". A meta-analysis of the Entrepreneurial Government papers shows that studies in this field are less focused on operational aspects and more dealt with theoretical discussions and general concepts. In most of these studies, the indices concerning the entrepreneurial government theory have not been explained in accordance with the indigenous conditions of Iran. In this study, however, the conceptual model of the entrepreneurial government has been outlined in terms of the Iranian indigenous conditions including the macro policies, good governance, social justice, mission orientation, social-cultural values, decentralization, customer orientation, market orientation, and advocacy.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Conceptual Model
  • Entrepreneurship
  • Governmental Entrepreneurship
  • Entrepreneurial Government
  • Qualitative Meta-Analysis Researches
آراستی، زهرا؛ سفیدگر، افروز و زعفریان، رضا (1394). «تبیین نقش مؤلفه‌های فردی، محیطی و سیستمی در موفقیت آموزش الکترونیکی کارآفرینی دانشگاه تهران». فصلنامه توسعة کارآفرینی، 8(1)، 61-79.
آزادی احمدآبادی، قاسم (1392). «رویکرد فراتحلیلی: ظرفیت‌ها و خلاها»، علوم اجتماعی، 71، 89-82.
الوانی، سید مهدی و صمدی، علی (1381). «بازآفرینی دولت مروری بر دیدگاه‌های موافقان و مخالفان». مجله مجتمع آموزش عالی قم، 4(15)، 25 – 5.
الوانی، سید مهدی؛ محمدی الیاس، قنبر؛ خنیفر، حسین؛ جندقی، غلامرضا و وکیلی، یوسف (1390). «کارآفرینی در بخش عمومی، رویکرد هم‌افزایی». پژوهش‌های مدیریت عمومی، 4(12)، 5-28.
حق‌شناس اصغر؛ جمشیدیان، مهدی؛ شائمی، علی؛ شاهین، آرش و یزدان‌شناس مهدی (1386). «الگوی کارآفرینی سازمانی در بخش دولتی ایران». فصلنامه علوم مدیریت ایران، 2(8)، 73 ـ 31.
خلعتبری، جواد (1387). آمار و روش تحقیق. تهران: نشر پردازشگران.
داوری، علی؛ سفیدبری، لیلا و باقر صاد، وجیهه (1396). «عوامل اکوسیستم کارآفرینی ایران براساس مدل آیزنبرگ». توسعة کارآفرینی، 10(1)، 100-120.
دیوسالار، سمانه و فرشاد بزرگی (1391). بررسی نقش کارآفرینی در رشد اقتصادی و توسعة پایدار. کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، دانشگاه مازندران.
رضاییان، محسن (1384). «واژه‎نامۀ توصیفی فراتحلیل‎ها». مجلة پزشـکی، علـوم در آموزش ایرانی، 5(2)، 145 -143.
سامتی، مرتضی؛ همایون، رنجبر؛ فضیلت، محسنی (1393). «تحلیل تأثیر شاخص‌های حکمرانی خوب بر شاخص‌های توسعة انسانی؛ مطالعه موردی: کشورهای جنوب شرقی آسیا (ASEAN)». فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش‌های رشد و توسعه - اقتصادی، 1(4)، 223-183.
سمیعی پاقلعه، محبوبه؛ رضایی، احمد؛ منتظری، علی‌اکبر و سمیعی، روح‌ا... (1391). ارائه چارچوب تحلیلی ـ ادراکی مناسب از کارآفرینی دولتی. نخستین همایش ملی علوم مدیریت نوین، گرگان، شهریور 91.
قلی‌پور، رحمت الله (1383). «حکمرانی خوب و امکان‌سنجی اجرای آن در ایران». دانش مدیریت، 68، 111-85.
قمبرعلی، رضوان؛ آگهی، حسین؛ علی‌بیگی، امیر حسن و کیومرث زرافشـانی (1395). «واکـاوی محتوای سیاسـت‌هـا در تطـابق بـا ابعـاد اکوسیسـتم کـارآفرینی». توسـعة کـارآفرینی، 9(1)، 75-89.
مقیمی، سید محمد (1383). «عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی در سازمان‌های بخش خدمات اجتماعی و فرهنگی دولتی ایران». مدیریت فرهنگ‌سازمانی، 7، 27- 78.
نصرتی، علیرضا (1395). ارائه الگوی راهبردی اشتغال با رویکرد کارآفرینی براساس گفتمان امام و رهبری، قانون اساسی، تجارب جمهوری اسلامی ایران و بهره‌گیری از تجارب موفق بشری، رساله دکتری، دانشکده مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی.
نصیری زنگ‌آبادی، عباس؛ رسولی، رضا؛ الوداری، حسن و محمدزاده، علی (1396). «طراحی مدل دولت کارآفرین برای سازمان‌های اداری ایران». فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی، 5(1)، 106-89.
یدالهی فارسی ، جهانگیر؛ علی کنعانیان، مهرزاد حمیدی و ناصر غلامی(1389). «مطالعة موانع کارآفرینی در ورزش کشور». توسعة کارافرینی،10(3)، 124- 105.
Alika, I. J. & Aibieyi, S. (2014). “Human capital: Definitions, approaches and management dynamics”. Journal of Business Administration and Education, 5(1), 55.
Berke, P. & Godschalk, D. (2009). “Searching for theGood Plan, A Meta-Analysis of Plan Quality Studies. Journal of Planning Literature, 23(3), 227-240.
Bllone.C. & Goerle, G. (1992). “Reconciling public entrepreneurship and democracy”. Public Administration Review, 52(2), 130-4.
Borre, Ole (2000). “Critical issues and political alienation in Denmark”. Scandinavian Political Studies, 23, 258-309.
Bosma, N. & Levie, J. (2010). Global Entrepreneurship Monitor 2009 Executive Report. Global Entrepreneurship Research Association (GERA.
Bouckaert, G. & Van de Walle, S. (2003). “Quality of public service delivery and trust in government”. Governing networks: EGPA yearbook, 299-318.
Box, R. C. (1999). “Running government like a business: Implications for public administration theory and practice”. The American Review of Public Administration, 29(1), 19-43.
Chowdhury, A. & Shil, N. C. (2017). “Public Sector Reforms and New Public Management: Exploratory Evidence from Australian Public Sector”. Asian Development Policy Review, 5(1), 1-16.
Clarke, J. & J. Newman. (2007) “what’s in a Name? Labour’s Citizen-Consumerand the Remaking of Public Services.” Cultural Studies, 21(4), 738-757.
Cornwall, J. R. & Perlman, B. (1990). Corporate factor affecting motivation market organizational facilitation and support. Homewood, TL: 17 Boston -Trvin.
Cullen, R. & Cushman, D. (2000) Transitions to competitive government: speed, consensus, and performance. New York: State Univrrsity of New York.
Daneshfard, K. & Aboalmaali, F. S. (2016). “Max Weber's Philosophy of Bureaucracy and Its Criticism”. International Journal of Scientific Management and Development, 4(6), 214-220.
Denhardt, R. B. & Denhardt, J. V. (2000). “The new public service: Serving rather than steering”. Public administration review, 60(6), 549-559.
Ebner, A. (2006). “Institutions, entrepreneurship, and rational of government: An outline of the Schumpeterian theory of the state”. Journal of Economic Beh-avior & Research, 59, 497-515.
Esteban-Laleona, S., Frutos-Madrazo, P. D. & Miguel-Bilbao, D. M. (2011). “Areview of the empirical literature about the relationship between fiscaldecentralization and economic growth”. Economía, Sociedad y Territorio, XI (36), 349-381.
Evans, P. & Heller, P. (2012). Human Development, StateTransformation and the Politics of the Developmental State. The Oxford Handbook of Transformations of the State. Oxford University Press.
Ferdous, J. (2016). Organization theories: from classical perspective. International Journal of Business, Economics and Law, 9(2), 1-6.
Ferlie, E., Hartle, j. & Martin, S. (2003). “Changing public service organizations: current perspectives future prospects”. British Journal of Management, 14(1), 1-14
Glaser, M. A. & Hildreth, W. B. (1999). “Service delivery satisfaction and willingness to pay taxes: Citizen Recognition of local government performance”. Public Productivity & Management Review, 48-67.
Gordijn, J. & Akkermans, H. (2007). “Business models for distributed generationin a liberalized market environment”. Electric Power Systems Research, 77, 1178 -1188.
Gordon, Y.J., Young, A. & BAL, J. (2003). “External environmental forces affecttingge-learning providers”. Marketing Intelligence & Planning, 21(3), 168-172.
Gore, A. (1993). From red tape to results: creating a government that works better and costless. Washington: Government Printing Office.
Guy, M. E. (1997). “REGO, organizational architecture, and reality”. International Journal of Public Administration, 20(1), 113-138.
International Finance Corporation (2009). BusinessEnvironment Snapshot: -Methodology Note. Washington, DC, 13-15.
Irvin, R. A. & Stansbury, J. (2004). “Citizen Participation in decision-making: Is it worth the effort?” Public Administration Rewiew, 64, 55-65
Isenberg, D. (2011, January). “How to foment an entrepreneurial revolution, The Babson Entrepreneurship Ecosystem Project”. In 10th international Entrepreneurship Forum (pp. 3-5).
Isenberg, D. (2012). Introducing the Babson entrepreneurship ecosystem project. The Babson Global.1-28.
Isenberg, D. J. (2010). “How to start an entrepreneurial revolution”. Harvard business review, 88(6), 40-50.
Kaboolian, L. (1998). “The new public management: Challenging the boundaries of the management vs. administration debate”. Public Administration Review, 58(3), 189-193.
Lai, Y. & Cheng, T. (2011). “Intergovernmental Allocation of Public Resources, Fiscal Decentralization and Economic Growth”. Information engineering andElectronic Business, 3, 8-15.
Luke, B. (2006). “Exploring strategic entrepreneurship in the public sector”. QualitativeResearch in Accounting & Management, 3(1), 4-26.
Madureira, A. M. (2013). Physical Planning in Entrepreneurial Urban Governance Experiences from the Bo01 and Brunnshög Projects. Sweden: European Planning.Studies.
Mazzarol, T. (2014). 6 ways governments can encourage entrepreneurship, available thorough: https://www.weforum.org/agenda/2014/12/6-ways-governments-can-encourage-entrepreneurship.
Mili, B. R. & Nasrullah, A. M. (2014). Fundamentals of Public Administration. Dhaka: Bangladesh Institute of Islamic Thought.
Nasrollahi, S. N., Mokhtari, H. & Sidin, M. (2012). “Metaanalysis: An Approach to the Integration and Evaluation ofInformation Science and Knowledge Research”. Journal of InformationProcessing and Management, 29(2), 316-293.
ODCED (2008). Supporting Business Environment Reforms: Practical Guidance for Development Agencies", www.Enterprise-Development.org/ www.Business-Environment.org.
OECD (2007a). Framework for the Evaluation of SME andEntrepreneurship Policies and Programmes. Paris OECD (2007b), OECD Entrepreneurship Indicators Project: Overview, World Bank Seminar on Entrepreneurship and Development, Washington.
Orford, J., Herrington, M. & Wood, E. (2005). “GlobalEntrepreneurship Monitor2004 South African Report”. UCTCenter for Innovation and Entrepreneurship, 50-54.
Osborne, D. & Gaebler, T. (1992) Reinventing government: how the entrepreneurship spirit is transforming the public sector, reading: Addison-weslei
Pittaway, I. (2005). “Philosophies in entrepreneurship: a focus on economic theories”. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 11(3), 201-21.
Raynolds, P., Bygrave, W., Autio, E., Arenius, P., Fitsimons, P., Minniti, M., Murray, S., O`Goran, P. & Roche, F. (2004). Global Report, Global Entrepreneurship. Monitor.
Sabharwal, M. (2013). Education, employability, employment, and entrepreneurship: Meeting the challenge of the 4Es. In Skills Development for Inclusive and Sustainable Growth in Developing Asia-Pacific (pp. 67-87). Springer, Dordrecht.
Sama, H. K., Ndunguru, P. C. & Baisi, M. D. (2014). “Entrepreneurial Government: Causal Relationship between Transaction Costs and Value for Money”. International Journal of Managerial Studies and Research, 2(9), 63-74.
Shojaei, S., Shirvani, A. & Etebarian, A. (2016). “Examining Reinventing Government from Opponents’ Point of View”. International Business Management, 10(5), 633-637.
Spencer, J. W., Murtha, T.P. & Lenway, S.A. (2002). “How governments matter tonew industry creation”. Academy of International Business, 23(1), 34-52.
Uchimura, h. & Suzuki, y. (2009). Measuring fiscal decentralization in thePhilippines. Institute of developing economies, discussion paper no.209.
UNCTAD. (2005). "Entrepreneurship and EconomicDevelopment". United Nations Conference on Trade AndDevelopment (UNCTAD), 6-14.
Uzuegbu, C. P. & Nnadozie, C. O. (2015). “Henry Fayol’s 14 Principles of Management: Implications for Libraries and Information Centres”. Journal of Information Science Theory and Practice, 3(2), 58-72.
Van de Walle, S. & Hammerschmid, G. (2011). “The Impact of the New Public Management: Challenges for Coordination and Cohesion in European Public Sectors”. Halduskultuur, 12(2). 190-209.
Wang, X. (2010). The Effects of Fiscal Reforms on Economic Growth inChinese Provinces: 1985-2007. University of Nevada: A thesis submitted inpartial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Arts in Economics Thesis Advisor: Dr. Mehmet Tosu.
Weerawardena, J., & Mort, G.S. (2006). “Investigating social entrepreneurship: amultidimensional model”. Journal of World Business, 14(1), 21-35.
Whitelock, J. & Jobber, D. (2014). “An evaluation of external factors in the decisionof UK industreial firms to enter a new non-domestic market: an exploratingstudyL”. European Journal of Marketing, 38(11/12), 1437-1455
Williams, D.W. (2000). “Reinventing the proverbs of government”. Public Administration Rev. 60, 522-534.
World Bank (2015). Doing Business. www.worldbank.org.
Xue, D. & Wub, F. (2015). Failing entrepreneurial governance: From economic crisis to fiscal crisis in the city of Dongguan, China. Cities, 10–17.
Zahra, S. A. & Hansen, C. (2015). “Privatization, Entrepreneurship and global competitiveness in the 21 st century”. Competitiveness review, 10(1), 83-104.
Zampetakis, L. A. & Moustakis, V. (2007). “Entrepreneurial behavior in the Greekpublic sector”. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 13(1), 19.