با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسنده

استادیار، گروه مدیریت، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، قم، ایران.

چکیده

سازمان‌ها، با استخدام و به‌کارگیری کارکنان، درصدد تحقق اهداف خود هستند. شرایط سازمان‌ها ازنظر فضای فیزیکی، کاری و قوانین و همچنین خصوصیات اخلاقی و رفتاری کارکنان زمینه‌ای را فراهم می‌سازد که برخی از کارکنان، از زیر کار شانه خالی کنند و در عین حضور، ازنظر عملکرد غایب باشند. بررسی الگوی رفتاری کارکنان نامرئی، موضوع این پژوهش است که با روش داده بنیاد انجام شده است. این پژوهش که در سازمان‌های فرهنگی و مراکز آموزشی شهر قم انجام شده است؛ بر مبنای ادبیات نظری محدود و عمدتاً با تکیه‌بر مصاحبه با 12 نفر (به صورت گلوله برفی) از استادان و خبرگان در حوزه‌های علوم انسانی انجام شده است. گزاره‌های به دست آمده از مطالعات نظری و مصاحبه‌ها در قالب کدگذاری باز، کدگذاری انتخابی و کدگذاری محوری انجام شد. برای روایی تحقیق، از ضریب توافق درونی و برای شناسایی پایایی تحقیق از سه مرحلة پایایی کیفی استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که گزینش مناسب کارکنان، اصلاح ساختارها و قوانین، تقویت باورهای مذهبی و معنوی، آشناسازی کارکنان از پیامدهای عملکرد خود و اصلاح روابط سیاسی – اجتماعی می‌تواند کمک شایانی به کاهش پدیدة کارکنان نامرئی کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analyzing the Behavior Pattern of Invisible Employees in the Organization

نویسنده [English]

  • Mohsen Manteghi

Assistant Professor, Department of Management the Imam Khomeini Education & Research Institute. Qom, Iran.

چکیده [English]

Organizations seek to accomplish their goals by hiring their staff. Organizational conditions in terms of physical space, workplace and laws, as well as the ethical and behavioral characteristics of employees provide the context for some employees to elude from work and absent in performance while they are present physically at work. Investigating the behavioral pattern of invisible employees is the aim of this research which has been done based on the foundation data method. The study, which was conducted in cultural organizations and educational centers in Qom, was based on limited theoretical literature and mainly based on interviews with 12 people (snowball method) from professors and experts in the humanities. The propositions of the study were obtained in the form of open coding, selective coding, and axial coding. Internal validity coefficient was used to ensure the validity of research and three stage-qualitative reliability was used to calculate research reliability. The results of this study show that proper staff selection, reforming structures and laws, reinforcing religious and spiritual beliefs, making employees aware of the consequences of their actions, and reforming socio-political relationships can greatly reduce the phenomenon of invisible employees.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Invisible Employees
  • Elude of work
  • Data base
استراس، آنسلم و کوربین، ژولیت (1390). اصول روش تحقیق کیفی. مترجم بیوک محمدی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
------- (1387). اصول روش تحقق کیفی نظریه مبنایی، رویه‌ها و شیوه‌ها. مترجم بیوک محمدی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
بردبار، غلامرضا؛ عزیزی، فاطمه و مروج، سمیه (1393). «ارائة چارچوبی برای پیش‌بینی غیبت کارکنان با رویکرد شبکه‌های عصبی مصنوعی». فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، 6(1)، 156-129.
حدیث ولایت: مجموعه رهنمودهای مقام معظم رهبری (1376). تهیه و تنظیم دفتر مقام معظم رهبری، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ و نشر.
دانایی‌فرد، حسن و حسن‌زاده، علیرضا (1389). «طراحی سنجه اندازه‌گیری بی‌تفاوتی سازمانی: پژوهش ترکیبی». اندیشه مدیریت راهبردی، 4(2)، 99-77.
دانایی‌فرد، حسن (1395). نهضت‌های مدیریتی در بخش دولتی. تهران: سمت. ج 1.
رابینز، استیون‌پی (1378). تئوری سازمان (ساختار، طراحی، کاربردها). مترجم سید مهدی الوانی، حسن دانایی‌فرد، انتشارات صفار.
رستگاری‌نیا، ژیلا (1391). کارکنان نامرئی. اصلاح و تربیت، 10(123)، 45-41.
رضایی، بهروز؛ یارمحمدیان، محمدحسین و محمودزاده اردکانی،‌ حسین (1396). «ارتباط سبک رهبری مدیران پرستاری با تعلل‌ورزی کارکنان پرستاری در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استان اصفهان». مجله علمی دانشکده پرستاری و مامائی همدان، 25(1)، 75-69.
شمسی، ابراهیمی (1397). «شناسایی عوامل مؤثر بر نامرئی شدن کارکنان در دانشگاه پیام نور خراسان». مجله روان‌شناسی اجتماعی، 12(46)، 59-47.
عزیزی، شهریار، (1395). روش پژوهش در مدیریت. تهران: انتشارات سمت.
فلیک، اووه (1388) درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
گوستیک، آدریان رابرت و التون، چستر (1385). کارکنان نامرئی (کشف توانمندی‌های پنهان کارکنان). مترجم علی پورقاسمی. تهران: معاونت منابع انسانی، مدیریت جذب و آموزش کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی.
محمد‌پور، احمد (1392). روش تحقیق کیفی ضد روش، تهران: انتشارات جامعه شناسان.
محمد‌یاری، زهره؛ سپهوند، رضا؛ وحدتی، حجت و موسوی، سید نجم‌الدین (1397). «نقش کارکنان نامرئی بر تنبلی سازمانی در سازمان‌های دولتی تهران». فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 10(1)،51-75.
Bernard, H. (2002). “Content analysis. In Research in Anthropology”. Qualitative and Quantitative Methods, 43 (2), 479-83.
Charmaz, K. (2006). Constructing Grounded Theory A Practical Guide Through Qualitative Analysis, London, SAGE Publications.
 Cohen, A. & Golan, R. (2007) Predicting Absenteeism and Turnover Intentions by Past Absenteeism and Work Attitudes an Empirical Examination of Female Employees in Long Term Nursing Care Facilities. s.l.: Career Development International, 12 (5), 416-432.
 Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioural Sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
 Colbert, A. E., Mount M. K., Harter J. K., Witt, L. A. & Barrick, M. R. (2004). Interactive Effects of Personality and Perception of the Work Situation on Workplace Deviance. Journal of Applied Psychology, 89 (4) 599-609.
 Corbin, J. & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3rd ed). s.l.: Thousand Oaks, CA Sage.
Creswell, J. W. (2012). Educational Research. Pearson Education, Inc, Boston.
Glaser & Strauss, B. & J. (1967). The discovery of grounded theory. Chicago: Aldine.
 Gostick & Elton, Adrian & Chester (2019). The Invisible Employee. American Management Association, Apr 08, 2019. www.carrots.com.
 Griffin, R.W., A. O’Leary-Kelly & J. Collins. (1998). Dysfunctional work behavior in organizations. In C.L. Cooper and D.M. Rousseau (Eds.) Trends in organizational behavior. John Wiley & Sons.
 Hipp, L. & Christopher J. A. (2015). “Laziness or liberation? Labor market policies and workers’ attitudes toward employment flexibility”. International journal of social welfare. 26(4), 287-296.
 Matthews, C.K. & Harrington, N.G. (2000). Invisible disabilities. In D.O. Braithwaite and T.L. Thompson (Eds.), Handbook of Communication and People with Disabilities: Research and Application. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., 405-21.
 Meyer, J. P. & Allen, N.J. (1997) Commitment in the Workplace: Theory, Research, and Application, Sage. s.l.: Sage, Thousand Oaks, CA.
 Milke, M. (2009). Leadership Elements: A Guide to Building Trust. new york: Blackwell.
 Rao. S. & Perry. C. (2003). “Convergent interviewing to build a theory in under-researched areas: principles and an example investigation of Internet usage in inter-firm relationships”. Qualitative Marke Research: An International Journal, 6 (4), 236-247.
 Robinson, S. L. & Bennett, R. J. (1995). “A typology of deviant workplace behaviors: A multi dimensional scaling study”. Academy of Management Journal, 38(2), 555-572.
Saad, G. B., & Abbas, M. (2018). ‘The impact of organizational culture on job performance: a study of Saudi Arabian public sector work cultur’e. Problems and Perspectives in Management16(3), 207-218.‏
Shapiro C. & Stiglitz J. (1984). “Equilibrium unemployment as a worker, discipline device”. American Economic Review, 74 (3), 433-444.
 Stenbacka, C. (2001). “Qualitative research requires quality concepts of its own.” Management Decision, 39 (7), 551-555.
Stiglitz, J. E. (1976). The efficiency wage hypothesis, surplus labour, and the distribution of income in LDCs. Oxford economic papers28(2), 185-207.‏
 Vardi, Y. (2001). “The effects of organizational and ethical climates on misconduct at work”. Journal of Business Ethics, 29(4), 325-337.
 Wagner, J. A. (2010). Hollenbeck of Organizational Behavior. New York: Routledge.