نوع مقاله : اکتشافی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، واحد عجبشیر، دانشگاه آزاد اسلامی، عجبشیر، ایران
2 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
3 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد عجبشیر، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران.
4 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
چکیده
نیت اصلی این پژوهش مفهومسازی و عملیاتی کردن "رهبری نوعدوستانه" در مدیریت سازمانهای دولتی است. روش این پژوهش آمیخته است. جامعة آماری پژوهش در بخش کیفی " اساتید شاغل در حوزههای علمیه استان آذربایجان شرقی" و در بخش کمی "دانشجویان حوزههای علمیة استان آذربایجان شرقی" است. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از تحلیل محتوای پنهان و در بخش کمی از تحلیل عامل تأییدی استفاده شده است. بعد از تحلیل دادهها برای این سازه، با استناد به آیات و احادیث مرتبط، پنج مقوله هنجارهای اجتماعی، تابوها، رفتارهای ناشایست اجتماعی، حقوق انسانی و رفتارهای ناشایست فردی به همراه 24 آیتم شناسایی شدند. مفهومسازی مجدد سازه رهبری نوعدوستانه بر اساس آموزههای دین اسلام، جنبه نوآوری این پژوهش محسوب میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing a philanthropic leadership model in organization management
نویسندگان [English]
- Sara Amirhesar 1
- Hossein Emari 2
- Hossein Ghareh Bigloo 3
- Hossein Bodaghi 4
1 Ph.D. Candidate, Department of Business Management (Marketing), Ajab shir Branch, Islamic Azad University, Ajab shir. Iran.
2 Assistant Professor, Department of Business Management Bonab Branch Islamic Azad university, Bonab, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Business Management , Ahab shir Branch, Islamic Azad university, Ahab shir, Iran
4 Assistant Professor, Department of Business Management, Tabriz Branch, Islamic Azad university, Tabriz, Iran
چکیده [English]
Abstract
The main purpose of this research is to conceptualize and implement "altruistic leadership" in the management of government organizations. The method of this research is mixed. The statistical population of this research in the qualitative section was the professors working in the seminaries of East Azerbaijan province, and in quantitative section was the students studying in the seminaries of East Azerbaijan province. For data analysis, hidden content analysis was used in the qualitative part and confirmatory factor analysis was used in the quantitative section. After analyzing the data for this structure, five categories of social norms, taboos, inappropriate social behaviors, human rights and improper individual behaviors along with 24 items were identified based on the relevant verses and hadiths. Re-conceptualizing the structure of altruistic leadership based on the teachings of Islam is an aspect of innovation in this research.
کلیدواژهها [English]
- Key words: Altruistic Leadership
- Charitable Marketing
- Islamic Marketing
- A Sense of Altruism