با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی
طراحی الگوی مدیریت انفصال کارکنان در سازمان‌های دولتی ایران (مطالعه موردی: نهاد ریاست جمهوری)

سید محمدرضا ترابی‌پور؛ رضا تقوایی؛ کامبیز حمیدی

دوره 10، شماره 2 (پیاپی 38) ، فروردین 1401، ، صفحه 155-174

https://doi.org/10.30473/ipom.2022.61169.4469

چکیده
  خروج کارکنان با تجربه و کارآمد می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری بر پیکره سازمان وارد نماید. با توجه به هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم انفصال کارکنان و اهمیت نقش کارکنان در عملکرد سازمان‌ها، پژوهش حاضربا هدف ارائه الگوی "مدیریت انفصال کارکنان" در سازمان‌های دولتی با استفاده از رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. از این‌رو، پژوهش ...  بیشتر

مدیریت دولتی
طراحی الگوی کاهش طفره‌روی اجتماعی در سازمان‌های دولتی فناوری محور و دورکار با رویکرد ارتقای بهره‌وری

محسن قدیری نژادیان؛ کرم اله دانشفرد؛ رضا نجف بیگی

دوره 12، شماره2 (پیاپی 46) ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 157-180

https://doi.org/10.30473/ipom.2024.70935.4972

چکیده
  این پژوهش با هدف طراحی الگوی کاهش طفره‌روی اجتماعی در سازمان‌های دولتی دورکار با رویکرد ارتقای بهره‌وری انجام شد. این پژوهش از منظر نوع توصیفی و از منظر نتیجه کاربردی بوده و با استفاده از روش آمیخته (کمی – کیفی) به انجام رسید که استخراج 5 بعد اصلی از 16 مؤلفه و 51 شاخص در بخش کیفی با استفاده از تحلیل مضمون مصاحبه با 20 نفر از خبرگان دانشگاهی ...  بیشتر

پایش نقش عدالت سازمانی بدر بهره‌وری کارکنان شعب بانک تجارت

افسانه صادقی؛ اسماعیل عمران زاده

دوره 8، شماره 4 (پیاپی 32) ، آبان 1399، ، صفحه 159-168

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.7318

چکیده
  این پژوهش به پایش نقش عدالت سازمانی در بهره‌وری کارکنان شعب بانک تجارت تبریز می‌پردازد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان بانک تجارت تبریز که تعداد آن‌ها 280 نفر است. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 162 نفر تعیین و به روش تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه بوده که شامل پرسشنامه استاندارد عدالت ...  بیشتر

ارائه الگوی روابط عمومی متروی شهر تهران با تأکید بر رسانه‌های اجتماعی

محمد عزیزیان؛ علی محمد مزیدی شرف آبادی؛ حسین اسلامی

دوره 9، شماره 1(پیاپی 33) ، دی 1399، ، صفحه 161-176

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.55324.4211

چکیده
  رسانه اجتماعی جزء لاینفک سازمان‌ها محسوب شده و یکی از مهم‌ترین ابعاد در راستای کمک به فعالیت‌های روابط عمومی بوده و منجر به توسعه فعالیت‌های سازمانی می‌گردد. اما نحوه استفاده صحیح از این رسانه‌ها حائز اهمیت بوده، در این راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی روابط عمومی متروی شهر تهران با تأکید بر رسانه‌های اجتماعی صورت گرفت. این ...  بیشتر

طراحی آزمایشگاه خط‌مشی و آرایش بخردانه صحنه تصمیم برای اجتناب از داستان آزمون و خطا در عرصه حکمرانی قوه مجریه

علی اصغر پورعزت

دوره 9، شماره 3 (پیاپی 35) ، تیر 1400، ، صفحه 161-170

https://doi.org/10.30473/ipom.2021.7949

چکیده
  حکمرانی عرصه آزمون و خطا نیست؛ زیرا با سرنوشت مردم سروکار دارد. بنابراین، باید با نهایت دقت و ظرافت و محاسبات علمی صورت پذیرد. آنچه مردان سیاست در عمل می‌آموزند و به موجب آن،  مستحق عبرت می‌گردند، مردان خط‌مشی در آزمایشگاه تجربه می‌کنند! همچنین، آنچه کشورهای عقب‌مانده در عرصه عمل  و اجرای خط‌مشی، با هزینه‌های گزاف تجربه ...  بیشتر

شناسایی عوامل مؤثر بر وارونگی جوسازمانی با روش دلفی فازی، مورد مطالعه: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

اسماء فقیهی؛ محمدعلی سرلک؛ رضا رسولی؛ سید علی‌اکبر احمدی

دوره 11، شماره2 (پیاپی 42) ، خرداد 1402، ، صفحه 161-178

https://doi.org/10.30473/ipom.2023.9911

چکیده
  در دنیای رقابت، نیروی انسانی مهم‌ترین مزیت یک سازمان و عامل اصلی توسعه و افزایش عملکرد آن مجموعه، محسوب می­شود. سازمان‌ها همواره در تلاش‌اند تا بهترین امکانات را برای دریافت حداکثر عملکرد و ایجاد اثربخشی، فراهم کنند. در برخی از سازمان‌ها علیرغم تلاش سازمان در جهت فراهم آوردن امکانات موردنیاز کارکنان، نه‌تنها عملکرد افزایش نمی­یابد؛ ...  بیشتر

طراحی مدل فراگیرسازی اپلیکشن‌های شبکه‌های اجتماعی

الهام حسینی چگنی؛ علی قربانی؛ محمدرضا مشایخی؛ علی شاه‌نظری

دوره 11، شماره1 (پیاپی 41) ، دی 1401، ، صفحه 165-180

https://doi.org/10.30473/ipom.2022.9978

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشن‌های شبکه اجتماعی می‌باشد. پژوهش حاضر در چارچوب راهبرد پژوهشی روش‌های آمیخته (کمی و کیفی) می‌باشد. به‌منظور تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشن‌های بومی شبکه اجتماعی، نظریة داده‌بنیاد را طرح و تدوین کرده‌ایم و در مرحله دوم، آن را در معرض آزمون کمی قرار داده‌ایم تا از تعمیم‌پذیری ...  بیشتر

شناسایی عوامل سازمانی جلب مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های مشارکتی بخش عمومی کشور با رویکرد پدیدارشناسی و دیمتل

سنا اسفندیاری؛ کاظم عسکری فر؛ ابوالقاسم ابراهیمی

دوره 8، شماره 3 (پیاپی 31) ، تیر 1399، ، صفحه 167-180

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.53388.4115

چکیده
  جلب مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های مشارکتی بخش عمومی کشور، نیازمند یک الگوی سازمانی متناسب با انتظارات بخش خصوصی است و هدف این مطالعه به‌عنوان یک پژوهش کاربردی، توصیفی، اکتشافی و آمیخته، ارائه الگوی سازمانی بخش عمومی به‌منظور جذب مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های عمومی است که در دو مرحله کیفی و کمّی انجام شده است. در مرحله کیفی عوامل ...  بیشتر

طراحی مدل حکمرانی پایدار سازمانی با رویکرد مدیریت تعالی در نظام آموزش عالی کشور با روش تحلیل مضمون

میلاد جلیل؛ احمد حسینی گل‌افشان؛ امیرحسین امیرخانی

دوره 12، شماره1 (پیاپی 45) ، دی 1402، ، صفحه 169-186

https://doi.org/10.30473/ipom.2023.11133

چکیده
  در دنیای امروز، نظام‌های آموزشی با چالش‌های پیچیده‌ای مواجه هستند که نیازمند ساختارهای مدیریتی کارآمد و نوآورانه است. حکمرانی پایدار سازمانی با رویکرد تعالی سازمانی در نظام مدیریت آموزش عالی کشور، به‌عنوان یک راهبرد کلیدی، به دنبال ایجاد و حفظ ساختارهایی است که قادر به پاسخگویی به نیازهای متغیر و چالش‌های نوین باشند. ازاین‌رو ...  بیشتر

مدیریت دولتی
واکاوی ابعاد خط‌مشی به‌کارگیری هوش مصنوعی در نظام سلامت ایران

سید محمد مهدی باکی هاشمی

دوره 12، شماره2 (پیاپی 46) ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 181-204

https://doi.org/10.30473/ipom.2024.71179.4977

چکیده
  خط­‌مشی­‌گذاران برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه در محیط‌­های پیچیده مانند نظام­‌های سلامت به اطلاعات دقیق و به موقع نیاز دارند. در هنگام مواجهه نظام‌­های سلامت با مسائل پیچیده، چند بعدی و نوپدید، به‌کارگیری ابزارهای سنتی خط‌­مشی­‌گذاری محدودیت­‌های قابل‌توجهی ایجاد می‌­نماید. هدف این پژوهش شناسایی ابعاد مهم و ...  بیشتر

مدیریت دولتی
آسیب‌شناسی الگوی مدیریت منابع انسانی کارکنان راکد: کارکرد ارزیابی عملکرد و کنترل و پاداش و جبران خدمات

محبوبه رشیدی؛ میرعلی سید نقوی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 19 شهریور 1403

https://doi.org/10.30473/ipom.2023.68507.4851

چکیده
  پژوهش حاضر، سعی دارد به بررسی آسیب‌شناسانه الگوی مدیریت منابع انسانی کارکنان راکد که برگرفته شده از پژوهش رشیدی و همکاران (1400) می‌باشد در شرکت نفت بپردازد. این پژوهش از حیث مبانی فلسفی در پارادایم اثبات‌گرایی، از نوع کمی، کاربردی و قیاسی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارشناسان منابع انسانی شرکت نفت در برمی‌گیرند. پایایی و روایی ...  بیشتر

مدیریت دولتی
شناسایی تأثیر سیاست های رفع تکلیفی بر عملکرد سازمانی با تأکید بر نقش واسطه ای شایستگی کارکنان و همکار سمی در بانک ملت استان اصفهان

مهدی محمدی؛ مرتضی آقا تهرانی؛ طاهره صحرایی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 19 شهریور 1403

https://doi.org/10.30473/ipom.2024.67763.4826

چکیده
  پژوهش با هدف شناسایی تأثیر سیاست های رفع تکلیفی بر عملکرد سازمانی با تأکید بر نقش واسطه ای شایستگی کارکنان و همکار سمی در بانک ملت استان اصفهان انجام گرفته است. این پژوهش از جمله پژوهش های کاربردی توصیفی-پیمایشی می باشد که با استفاده از پرسشنامه منابع آماری جمع آوری شده اند. جامعه هدف پژوهش، پرسنل شعب بانک ملت استان اصفهان می باشند ...  بیشتر