سمیه زارعی؛ ناهید نادری بنی؛ حسن زارعی متین
چکیده
این پژوهش با هدف ارائه مدل رهبری آموزشی مبتنی بر زیباییشناسی در دانشگاههای دولتی ایران در بازه زمانی 98-1400 با رویکرد کیفی انجام گرفت. در این پژوهش کاربردی– اکتشافی، ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه بوده است. جامعه آماری شامل کلیه خبرگان دانشگاههای دولتی بوده که با روش گلوله برفی 13 نفر از خبرگان، نمونه آماری را تشکیل دادند. برای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارائه مدل رهبری آموزشی مبتنی بر زیباییشناسی در دانشگاههای دولتی ایران در بازه زمانی 98-1400 با رویکرد کیفی انجام گرفت. در این پژوهش کاربردی– اکتشافی، ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه بوده است. جامعه آماری شامل کلیه خبرگان دانشگاههای دولتی بوده که با روش گلوله برفی 13 نفر از خبرگان، نمونه آماری را تشکیل دادند. برای تحلیل و ارائه مدل از تکنیک دادهبنیاد استفاده شد. در مرحله کدگذاری باز، 952 کد اولیه استخراج شد که در نهایت 123 مفهوم تبیین شد که در قالب 33 مقوله فرعی یا مولفه، 10 مقوله اصلی و مقولات اصلی در قالب 6 طبقه، الگوی پارادایمی رهبری آموزشی مبتنی بر زیباییشناسی را شکل دادند. در مدل ارائه شده، رهبر آموزشی زیبا با مصادیق رهبری ذهن و احساسات، رفتار آموزشی زیبا، نگاه و بینش معنوی و آراستگی به مرکز ثقل مدل پارادایمی تبدیل شد؛ ظرفیتهای فردی و جو حاکم بر دانشگاه بهعنوان شرایط علّی؛ ظرفیتهای نهادی- سازمانی ازجمله عوامل ساختاری و فرایندی، فرهنگ، مدیریت منابع انسانی حرفهگرا و سیمای دانشگاه بهعنوان بستر حاکم؛ عوامل برگرفته از محیط کلان و موانع فرهنگی و کلیشهای و موانع ساختاری بهعنوان شرایط مداخلهگر؛ راهبردهای فرهنگی- اجتماعی؛ راهبردهای آموزشی-ترویجی، الگوسازی و تکریم رهبران زیباییشناسی، بازنگری و اصلاح برنامهها همراه با راهبردهایی جهت چابک سازی و بوروکراسی زیبا بهعنوان کنشها و تعاملات مدل و در نهایت خلق دانشگاه زیبای بالنده، تحقق بالندگی فردی و توسعه اجتماعی پیامدهای این مدل هستند
مدیریت عمومی
فاطمه بهادری جهرمی؛ حسن زارعی متین؛ محمدحسین رحمتی؛ حسین اخوان علوی
چکیده
پژوهشهای علمی دربارة مدیریت دانش بیشتر بر روی فرایند خلق دانش، استفاده و نیز انتقال آن متمرکز شدهاند، اما توجه کمی بر روی فرایند فراموشکردن دانش صورت گرفته است. این در حالی است که در محیط پویای امروزی همه سازمانها نیازمند تغییر و بازنگری و در بیشتر موارد کنار نهادن روشهای قدیمی انجام کار هستند. در این مقاله سعی شده با روش تحلیل ...
بیشتر
پژوهشهای علمی دربارة مدیریت دانش بیشتر بر روی فرایند خلق دانش، استفاده و نیز انتقال آن متمرکز شدهاند، اما توجه کمی بر روی فرایند فراموشکردن دانش صورت گرفته است. این در حالی است که در محیط پویای امروزی همه سازمانها نیازمند تغییر و بازنگری و در بیشتر موارد کنار نهادن روشهای قدیمی انجام کار هستند. در این مقاله سعی شده با روش تحلیل محتوا و مصاحبههای نیمه ساختاریافته از مدیران شهرداری قم و جمعی از نخبگان دانشگاهی درزمینة یادگیری سازمانی و مدیریت دانش، مدل جامعی از عوامل مؤثر، سازوکارها و پیامدهای فراموشی سازمانی هدفمند ارائه شود. عوامل مؤثر بر فراموشی سازمانی هدفمند در سه گروه عوامل فردی، عوامل سازمانی و عوامل محیطی طبقهبندی شدند که ضمن اشتراکات با سایر تحقیقات گذشته، برخی عوامل به خصوص در حوزة فردی و محیطی و استراتژیک برای نخستین بار در حوزة فراموشی مطرح شده است. مجموعه اقدامات اجرای فراموشی هدفمند بهعلاوه نشانهها و علائم حضور این پدیده در سازمان جهت سهولت سنجش آن در گام دوم و درنهایت پیامدهای اجرای فراموشی هدفمند ارائه شده است. این پیامدها در رابطه با افراد، سازمان و اربابرجوع دستهبندی شده است.
حسن زارعی متین؛ محمد حسین رحمتی؛ سید محمد مهدی موسوی؛ احمد ودادی
دوره 2، شماره 4 (پیاپی 8) ، مهر 1393، ، صفحه 19-36
چکیده
شناخت شایستگیها، نقطۀ شروع پیادهسازی سیستمهای متعدد منابع انسانی مانند مدیریت استعداد و جانشینپروری در سازمان است. پژوهش حاضر به منظور شناسایی شایستگیهای مدیریت اثربخش سازمان فرهنگی در دو فاز طراحی و اعتباریابی مدل انجام شد. با انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته و عمیق با نمونهای 15 نفره از خبرگان فرهنگی و تحلیل تم مصاحبهها ...
بیشتر
شناخت شایستگیها، نقطۀ شروع پیادهسازی سیستمهای متعدد منابع انسانی مانند مدیریت استعداد و جانشینپروری در سازمان است. پژوهش حاضر به منظور شناسایی شایستگیهای مدیریت اثربخش سازمان فرهنگی در دو فاز طراحی و اعتباریابی مدل انجام شد. با انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته و عمیق با نمونهای 15 نفره از خبرگان فرهنگی و تحلیل تم مصاحبهها انجام شده، مدل به شیوهای کیفی طراحی شد. اعتباریابی مدل از طریق سه مرحلۀ دلفی خبرگان و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبههای ساختاریافته و پرسشنامه انجام گرفت. در نهایت مدل شایستگی مدیران سازمانهای فرهنگی در بر دارندۀ سه شایستگی محوری (منش فرهنگی، انگیزه فرهنگی و هوش نرم)، هشت شایستگی اصلی و 23 شایستگی فرعی طراحی و پیشنهاد شد.