حسام فولادی؛ محمد علی سرلک؛ محمد جواد حضوری
چکیده
پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و بررسی پیامدهای بهکارگیری سبک عملکرد ویترینی در سازمانهای دولتی استان مازندران است. این پژوهش از نوع پژوهش ترکیبی (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی از نظریه دادهبنیاد استفاده شده است. برای جمعآوری دادهها مصاحبههای عمیقی با استفاده از نمونهگیری نظری با تکنیک گلوله برفی با مدیران و کارکنان ...
بیشتر
پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و بررسی پیامدهای بهکارگیری سبک عملکرد ویترینی در سازمانهای دولتی استان مازندران است. این پژوهش از نوع پژوهش ترکیبی (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی از نظریه دادهبنیاد استفاده شده است. برای جمعآوری دادهها مصاحبههای عمیقی با استفاده از نمونهگیری نظری با تکنیک گلوله برفی با مدیران و کارکنان سازمانهای دولتی استان مازندران صورت گرفت. پس از گذشت مدتزمانی، پژوهشگر جهت دستیابی به دادههای غنیتر به صورت نامحسوس به مشاهده رفتارهای افرادی که دارای عملکرد ویترینی بودند پرداخت. همچنین از نظریههای پشتیبانکننده سبک عملکرد ویترینی کمک گرفته شده است. این فرآیند تا زمانی ادامه پیدا کرد که پاسخها به مرحله اشباع رسید (با تعداد 14 مصاحبه و تعداد 6 مشاهده و تعداد 7 نظریه پشتیبان). در بخش کمی پژوهش برای انجام تحلیلهای آماری برای آزمون دادههای به دست آمده، از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. از تجزیه تحلیل و کدگذاری دادهها (کیفی) و بهرهگیری از روش معادلات ساختاری (کمی)، دو مقوله و شش زیر مقوله بهعنوان پیامدهای بهکارگیری سبک عملکرد ویترینی شناسایی شدند. دو مقوله عمده عبارتاند از: پیامدهای سازمانی و پیامدهای فردی و زیر مقولهها از قبیل کاهش بهرهوری و کارایی، افزایش فساد اداری و کاهش خلاقیت و نوآوری، کاهش رضایت شغلی، کاهش انگیزه شغلی و کاهش روحیه کارکنان بود.
مدیریت عمومی
عذرا جابری؛ اردشیر شیری؛ محمد تابان
چکیده
صمیمیت در محل کار میتواند، بهعنوان یک رابطه یا تعامل و برقراری ارتباط از طریق اشتراکگذاری خواستههای کاری با دیگر کارکنان است. به این صورت که کارکنان به درک عمیق و حساسیت به درک مشکلات کاری دست پیدا میکنند. این پژوهش با هدف فهم فرایند شکلگیری صمیمیت سازمانی اجرا شده است. روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنیبر نظریهپردازی ...
بیشتر
صمیمیت در محل کار میتواند، بهعنوان یک رابطه یا تعامل و برقراری ارتباط از طریق اشتراکگذاری خواستههای کاری با دیگر کارکنان است. به این صورت که کارکنان به درک عمیق و حساسیت به درک مشکلات کاری دست پیدا میکنند. این پژوهش با هدف فهم فرایند شکلگیری صمیمیت سازمانی اجرا شده است. روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنیبر نظریهپردازی دادهبنیاد است. ﺑـﺮای ﮔـﺮدآوری اﻃﻼﻋـﺎت از مصاحبههای ﻧﻴﻤﻪﺳﺎﺧﺘﺎر ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ و ﺗﺤﻠﻴـﻞ اﻃﻼﻋـﺎت از روش اﺷـﺘﺮاوس و ﻛـﻮرﺑﻴﻦ و ﻣـﺪل ﭘﺎراداﻳﻤﻲ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓـﺖ. جامعة آماری پژوهش حاضر صاحبنظران سازمانی و مدیریت. نمونهگیری، به روش هدفمند به صورت گلوله برفی انجام شده که بر مبنای آن 17 مصاحبه با صاحبنظران سازمانی و مدیریت صورت گرفته. حاصل این مصاحبهها، مجموعههای از مضامین اولیه بود که طی فرایند کدگذاری باز، گردآوری و از درون آنها مقولههایی استخراج شد. سپس در مرحلة کدگذاری محوری، پیوند میان مقولهها برقرار و در ادامه مرحلة کدگذاری انتخابی نیز صورت گرفت. در این پژوهش شرایط علّی صمیمیت سازمانی به عوامل عدالت سازمانی، رفاه کارکنان، استقلال کاری، مثبت اندیشی، شناخت متقابل، ارتقا، ویژگیهای فردی دستهبندی میشود. در پدیدة محوری به همدلی و همدردی مشترک اشاره شده است. کدهای شناسایی شده عوامل مداخلهگر عبارتاند از: تقویت مشارکتپذیری، سیستم ارزیابی عملکرد. پیامد مثبت رضایتمندی کارکنان و پیامد منفی عدم مسئولیتپذیری در انجام امور.
اداره امور عمومی
حسن دانایی فرد؛ زینب شکری؛ منصور خیرگو؛ علی اصغر فانی
دوره 6، شماره 2 (پیاپی 22) ، فروردین 1397، ، صفحه 79-94
چکیده
خط مشی های عمومی نقش مهمی در پیشرفت و توسعه کشورها ایفا می کنند به طوری که تحقق اهداف توسعه و رفاه هر کشوری به کیفیت خط مشی های عمومی آن بستگی دارد. چالش مهمی که نظام خط مشی گذاری عمومی با آن مواجه است چگونگی ارزشیابی کیفیت خط مشی های عمومی و برنامه ها است. این پژوهش ترکیبی در مرحلۀ نخست خود الگویی جامع برای ارزشیابی کیفیت خط مشی های عمومی ...
بیشتر
خط مشی های عمومی نقش مهمی در پیشرفت و توسعه کشورها ایفا می کنند به طوری که تحقق اهداف توسعه و رفاه هر کشوری به کیفیت خط مشی های عمومی آن بستگی دارد. چالش مهمی که نظام خط مشی گذاری عمومی با آن مواجه است چگونگی ارزشیابی کیفیت خط مشی های عمومی و برنامه ها است. این پژوهش ترکیبی در مرحلۀ نخست خود الگویی جامع برای ارزشیابی کیفیت خط مشی های عمومی طراحی کرده است. در مرحلۀ دوم روابط بین عناصر الگوی حاصل در معرض آزمون کمّی قرار گرفته است. از این رو، هدف پژوهش حاضر طراحی الگویی برای ارزشیابی کیفیت خط مشی های عمومی در بخش کیفی و آزمون الگوی مفهومی طراحی شده در مرحله کمّی پژوهش است. نتایج حاصل مبیّن آن است که بر اساس فرایند خط مشی گذاری عمومی، مهم ترین مراحل تأثیرگذار در کیفیت خط مشی های عمومی مرحله تدوین خط مشی عمومی و مرحله مشروعیت بخشی به خط مشی عمومی هستند.
مدیریت عمومی
حافظ ملاعباسی؛ حجت وحدتی؛ رضا سپهوند؛ محمودرضا اسماعیلی
دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20) ، آبان 1396، ، صفحه 31-38
چکیده
در دنیای رقابتی امروز کارکنان با بازدهی بالا، بزرگترین مزیت رقابتی برای سازمانها بهحساب میآیند پارانویا ازجمله پدیدههایی است که مانع تحقق این موضوع برای سازمانها میباشد. پارانویا یک اصطلاح روانشناختی، روانپزشکی است که دلالت برآشفتگی فکری افراد دارد که دربرگیرنده موضوعاتی ازجمله بدبینی، حسادت، خودبزرگبینی یا گزند ...
بیشتر
در دنیای رقابتی امروز کارکنان با بازدهی بالا، بزرگترین مزیت رقابتی برای سازمانها بهحساب میآیند پارانویا ازجمله پدیدههایی است که مانع تحقق این موضوع برای سازمانها میباشد. پارانویا یک اصطلاح روانشناختی، روانپزشکی است که دلالت برآشفتگی فکری افراد دارد که دربرگیرنده موضوعاتی ازجمله بدبینی، حسادت، خودبزرگبینی یا گزند و آسیب است. پارانویای سازمانی مسائلی را مطرح میکند که از بهرهوری کارکنان میکاهد بنابراین این تحقیق با هدف دستیابی به الگویی از علل پارانویای سازمانی با استفاده از نظریه داده بنیاد که از روشهای کیفی بهحساب میآید انجامشده است که بر اساس این نظریه، ابتدا مصاحبهها انجام گرفت و سپس در مرحله کدگذاری باز عوامل پارانویا سازمانی استخراج شد که این عوامل دربرگیرنده عوامل فردی (روانی و فیزیولوژیک)، عوامل سازمانی(محیط سازمانی، ادراک بیعدالتی و فرایندهای سازمانی) و عوامل محیطی(تغییرات محیطی) است.
مدیریت دولتی
اسماعیل عمران زاده؛ محمد خوش چهره؛ عباس منوریان؛ حسین علایی
دوره 5، شماره 3 (پیاپی 19) ، تیر 1396، ، صفحه 95-112
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی و تبیین الگوی یادگیری سازمانی در کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور می باشد. روش تحقیق حاضر، استراتژی تئوری داده بنیاد است. با توجه به هدف تحقیق، ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، مبانی نظری متغیر مورد نظر و مولفه های آن بررسی گردید و سپس از طریق مصاحبه، دیدگاه افراد جامعه آماری مورد نظر را مورد بررسی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی و تبیین الگوی یادگیری سازمانی در کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور می باشد. روش تحقیق حاضر، استراتژی تئوری داده بنیاد است. با توجه به هدف تحقیق، ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، مبانی نظری متغیر مورد نظر و مولفه های آن بررسی گردید و سپس از طریق مصاحبه، دیدگاه افراد جامعه آماری مورد نظر را مورد بررسی قرار داده و بر اساس آن پرسشنامه جدیدی متناسب با فرهنگ بومی طراحی می گردد . داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزارNvivo تحلیل و مولفه های مورد نظر شناسایی گردیده و از طریق تحلیل عاملی تاییدی سازه و زیر مولفه ها تایید گردید و در مرحله آخر صاحبنظران حوزه مدیریت مدل را از ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار میدهند. جامعه آماری شامل مدیران پتروشیمی کشور، نخبگان حوزه یادگیری سازمانی پتروشیمی و کسانی که از فرآیندهای پتروشیمی و ساختار این مجموعه اطلاع داشتند، بود. نمونه آماری بر حسب اشباع نظری انتخاب شد. از روش نمونه گیری انتخابی هدفمند برای تست بخش کیفی استفاده شد تا به اشباع نظری برسیم. بر اساس نتایج، یادگیری سازمانی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در 5 مقوله شرایط علی، بستر، مداخله گرها، راهبردها، و پیامدها مدلسازی شده است.