سعید دشتیزاد؛ مهناز فرهمند؛ حسین افراسیابی؛ سید علیرضا افشانی
چکیده
انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات سازمانهای دولتی توأم با مواظبت دائم و رفع موانع از مسیر آنها، ضامن سلامت جامعه و سازمان است. ازاینرو، پدیدة خودسانسوری در روابط عمومیهای سازمانهای دولتی را باید یکی از موانع عمده در این مسیر قلمداد کرد که شناخت و واکاوی عوامل و زمینههای بروز این پدیده میتواند گامی ضروری و مهم در رفع این موانع ...
بیشتر
انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات سازمانهای دولتی توأم با مواظبت دائم و رفع موانع از مسیر آنها، ضامن سلامت جامعه و سازمان است. ازاینرو، پدیدة خودسانسوری در روابط عمومیهای سازمانهای دولتی را باید یکی از موانع عمده در این مسیر قلمداد کرد که شناخت و واکاوی عوامل و زمینههای بروز این پدیده میتواند گامی ضروری و مهم در رفع این موانع محسوب شود. این پژوهش با هدف مطالعة عمیق تجارب مدیران روابط عمومیهای سازمانهای دولتی شهر یزد، به دنبال کشف و شناسایی عوامل و انگیزههای آنان در مبادرت به خودسانسوری است. این پژوهش در چارچوب مطالعات کیفی به روش پدیدارشناختی انجام گرفته و اعتمادپذیری دادههای پژوهش نیز با استفاده از معیارهای چهارگانة اعتبارپذیری؛ انتقالپذیری؛ تأییدپذیری؛ و اطمینانپذیری تأیید شده است. یافتههای پژوهش در 15 مقولة فرعی و 4 مقولة اصلی نمایانگر تأثیر عوامل چهارگانه ناامنی و نیازمندی، دستورمحوری، تبعیت از گفتمان حاکم و مصلحتاندیشی در سطوح فردی، سازمانی، فراسازمانی است. با توجه به سایة سنگین عوامل یاد شده بر دیدگاههای مدیران روابط عمومیهای سازمانهای دولتی در مبادرت به خودسانسوری، میتوان نتیجه گرفت که تسهیل جریان اطلاعات بهعنوان یکی از ضرورتهای توسعة جوامع، نیازمند توجّه جدّی مسئولان و سیاستگذاران کشور به جایگاه و نقش روابط عمومیها در این زمینه است.
محمد عزیزیان؛ علی محمد مزیدی شرف آبادی؛ حسین اسلامی
چکیده
رسانه اجتماعی جزء لاینفک سازمانها محسوب شده و یکی از مهمترین ابعاد در راستای کمک به فعالیتهای روابط عمومی بوده و منجر به توسعه فعالیتهای سازمانی میگردد. اما نحوه استفاده صحیح از این رسانهها حائز اهمیت بوده، در این راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی روابط عمومی متروی شهر تهران با تأکید بر رسانههای اجتماعی صورت گرفت. این ...
بیشتر
رسانه اجتماعی جزء لاینفک سازمانها محسوب شده و یکی از مهمترین ابعاد در راستای کمک به فعالیتهای روابط عمومی بوده و منجر به توسعه فعالیتهای سازمانی میگردد. اما نحوه استفاده صحیح از این رسانهها حائز اهمیت بوده، در این راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی روابط عمومی متروی شهر تهران با تأکید بر رسانههای اجتماعی صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی است، همچنین با رویکرد پژوهش آمیخته متوالی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق را خبرگان دانشگاهی صاحبنظر در حوزه روابط عمومی و رسانه و متخصصان فعال در شرکت متروی تهران تشکیل میدهند. در این پژوهش از روش نمونهگیری قضاوتی استفاده شده و ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه است. ابتدا در بخش کیفی جهت شناسایی مؤلفههای مدل، مصاحبههایی تا رسیدن به اشباع نظری صورت گرفت و به وسیله نرمافزار مکس کیو دی. ای کدگذاری و تجزیه و تحلیل شد، سپس اهمیت و میزان تأثیر مؤلفههای استخراج شده از بخش کیفی، از طریق روش دیتمیل فازی، تعیین شدند. نتایج نشان داد که برای رسانه اجتماعی مؤلفههای اصلی ارتباطات رسانهای و سهولت کاربری رسانه اجتماعی بهعنوان عوامل اثرگذار الگوی مربوطه و اطلاعرسانی رسانههای اجتماعی بهعنوان عامل اثرپذیر شناسایی شدهاند و برای روابط عمومی متروی شهر تهران مؤلفه توسعه ارتباطات در روابط عمومی بهعنوان عامل اثرپذیر و توسعه روابط عمومی بهعنوان عامل اثرگذار شناسایی گردید و هریک از این مؤلفهها دارای شاخصهای اثرگذار و اثرپذیری است که در نتیجهگیری ارائه شده است.