اکرم صفری؛ مجید ضماهنی
چکیده
توجه به انتخاب شایسته داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان به این دلیل حائز اهمیت است که نتایج آن در توسعه و تحول آموزش و پرورش و بهتبع آن بازسازی و پیشرفت جامعه نقش مهمی دارد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش پژوهش، آمیخته از نوع طرح اکتشافی متوالی است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل 22 سند بود که با توجه به سطح اشباع نظری تعیین ...
بیشتر
توجه به انتخاب شایسته داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان به این دلیل حائز اهمیت است که نتایج آن در توسعه و تحول آموزش و پرورش و بهتبع آن بازسازی و پیشرفت جامعه نقش مهمی دارد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش پژوهش، آمیخته از نوع طرح اکتشافی متوالی است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل 22 سند بود که با توجه به سطح اشباع نظری تعیین و با روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شدند. روایی کدها با استفاده از روش خود بازبینی محقق و پایایی آنها با استفاده از پایایی بازآزمون تأیید شدند. ابزار گردآوری دادهها در مرحله کمی، شامل سه پرسشنامه محققساخته بود که پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ تأیید گردید. بهمنظور تعیین میزان اهمیت هریک از نشانگرها با استفاده از فن دلفی، پرسشنامه در اختیار 30 نفر از خبرگان قرار گرفت که به شیوه نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. برای دستهبندی نهایی نشانگرهای شناسایی شده، از گروه کانونی و برای تعیین میزان اتفاقنظر میان اعضای گروه دلفی از ضریب هماهنگی کندال استفاده شده است. نتایج نشان داد شایستگیها شامل شایستگیهای فردی و شایستگیهای اجتماعی هستند. شایستگیهای فردی، شامل چهار بعد بین فردی، ارزشی- اخلاقی، حرفهای و شخصیتی بود و شایستگیهای اجتماعی نیز چهار بعد دانش اجتماعی، انگیزه اجتماعی، ادراک اجتماعی و استنتاج اجتماعی تعیین گردید.