مدیریت دولتی
فاطمه گودرزی؛ کرم اله دانش فرد؛ حجت طاهری گودرزی؛ یداله عباس زاده سهرون
چکیده
امروزه، به علت تغییرات روزافزون محیط، انعطافپذیری منابع انسانی بهعنوان عامل بقا و رشد سازمانها مورد توجه قرار گرفته است؛ در همین راستا هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی انعطافپذیری منابع انسانی برای سازمانهای دولتی استان لرستان میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ روش یک تحقیق پیمایشی، از نظر هدف یک پژوهش کاربردی، به لحاظ گردآوری ...
بیشتر
امروزه، به علت تغییرات روزافزون محیط، انعطافپذیری منابع انسانی بهعنوان عامل بقا و رشد سازمانها مورد توجه قرار گرفته است؛ در همین راستا هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی انعطافپذیری منابع انسانی برای سازمانهای دولتی استان لرستان میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ روش یک تحقیق پیمایشی، از نظر هدف یک پژوهش کاربردی، به لحاظ گردآوری دادهها یک پژوهش توصیفی - میدانی و از نظر استراتژی، استقرایی است. جهت تجزیه تحلیل دادهها از روش پژوهش کیفی با ماهیت اکتشافی استفاده شد. با رویکرد فراترکیب منابع مرتبط با موضوع انتخاب و پس از مراحل هفتگانة این روش، ابعاد و شاخصهای انعطافپذیری منابع انسانی به دست آمد. سپس بهمنظور تأیید، تکمیل و بومیسازی مدل به دست آمده، با 14 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته انجام شد. نمونهگیری برای انتخاب خبرگان به روش گلوله برفی هدفمند انجام شد. یافتههای مصاحبه، تجزیه تحلیل و به روش تحلیل مضمون کدگذاری گردید. روایی و پایایی هر دو مرحله با روش میزان توافق دو کدگذار محاسبه گردید؛ مقدار آن 83/0 بود. پس از ادغام نتایج حاصل از فراترکیب و تحلیل مضمون، الگوی انعطافپذیری منابع انسانی شامل 8 بعد انعطافپذیری وظیفهای (با 6 شاخص)، انعطافپذیری مهارتی (6 شاخص)، انعطافپذیری رفتاری (3 شاخص)، انعطافپذیری شایستگی حرفهای (10 شاخص)، انعطافپذیری اخلاقی (6 شاخص)، انعطافپذیری ارتباطی (6 شاخص)، انعطافپذیری دانشی (8 شاخص) و انعطافپذیری فناورانه (12 شاخص) میباشد. مدیران برای رسیدن به مطلوبترین وضعیت انعطافپذیری، میبایست ترکیب متفاوتی از الگوها و ابعاد آن استفاده نمایند.
علی بابایی راینی؛ کرماله دانشفرد؛ ناصر میرسپاسی
چکیده
امروزه توجه به توسعه منابع انسانی، از اولویتهای ضروری هر سازمان به شمار میرود. در نظر گرفتن این ضرورت در ارتقای میزان اثربخشی سازمانها حائز اهمیت است. از این رو ضروری است که ضمن مطالعه استراتژیهای توسعه منابع انسانی، به ارائه الگویی مناسب که ضامن ارتقای اثربخشی سازمانی است پرداخته شود. این پژوهش با هدف طراحی مدل بومی برای سازمانهای ...
بیشتر
امروزه توجه به توسعه منابع انسانی، از اولویتهای ضروری هر سازمان به شمار میرود. در نظر گرفتن این ضرورت در ارتقای میزان اثربخشی سازمانها حائز اهمیت است. از این رو ضروری است که ضمن مطالعه استراتژیهای توسعه منابع انسانی، به ارائه الگویی مناسب که ضامن ارتقای اثربخشی سازمانی است پرداخته شود. این پژوهش با هدف طراحی مدل بومی برای سازمانهای دولتی، تحول منابع انسانی را مورد ارزیابی قرار میدهد و به طراحی الگوی مناسب توسعه منابع انسانی در جهت ارتقا اثربخشی سازمان های دولتی میپردازد. در این پژوهش از روش تحقیق آمیخته کمی و کیفی به منظور تبیین مدل استفاده گردید. در بخش کیفی پژوهش، به منظور استخراج عوامل از تکنیک دلفی فازی با استفاده از روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند توسط خبرگان استفاده شد. همچنین در بخش کمی، تعداد 247 نفر شامل( مدیران، معاونین، رؤسای استانداری، فرمانداریها و بخشداریها و همچنین کارشناسان برنامهریزی نوسازی و تحول اداری) به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده گردید. به منظور بررسی روایی سازه (روایی همگرا، تشخیصی و منطقی) و جهت سنجش پایایی ابزار تحقیق و برآورد مدل اندازهگیری پژوهش، از تحلیل عامل تأییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل نهایی تحقیق مشتمل بر سه بُعد اصلی: فردی (توسعه شایستگی، دانش و تسهیم اطلاعات، تعهد، اعتماد متقابل)، سازمانی( آموزش کارکنان، عدالت سازمانی، نظام جبران خدمات، شایسته سالاری، مدیریت استعداد) و محیطی (اقتصادی، سیاسی، فرهنگی-اجتماعی) میباشد.
اداره امور عمومی
فاطمه السادات ابوالمعالی؛ کرم اله دانش فرد؛ علی اصغر پورعزت
چکیده
اصلاحات فناوری محور، بهویژه در بخش دولتی، «با جامعه در حال دیجیتالی شدن» در دستور کار اکثر کشورهای دنیا قرار گرفته است. مدل «حکومت باز»، با تکیهبر «داده باز»، ازجمله مدلهای نوین حکمرانی دیجیتال برای پیادهسازی اصلاحات است. همگامی با برخی پارادایمها (پارادایم حکومت باز) ضرورتی اجتنابناپذیر در راستای کاربست ...
بیشتر
اصلاحات فناوری محور، بهویژه در بخش دولتی، «با جامعه در حال دیجیتالی شدن» در دستور کار اکثر کشورهای دنیا قرار گرفته است. مدل «حکومت باز»، با تکیهبر «داده باز»، ازجمله مدلهای نوین حکمرانی دیجیتال برای پیادهسازی اصلاحات است. همگامی با برخی پارادایمها (پارادایم حکومت باز) ضرورتی اجتنابناپذیر در راستای کاربست خطمشیهای اصلاح نظام اداری است. حکومت باز، یکی از دیگر از نتایج تکامل دولت دیجیتال و پارادایم مذکور است. بنابراین، هدف این پژوهش ارائه الگویی مبتنی بر حکمرانی در عصر دیجیتال،«مدل حکومت باز»، جهت تسریع اصلاحات اداری در وزارت کشور است. روش اجرای پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل مضمون است. این پژوهش بنیادی است. روش گردآوری داده و اطلاعات، روش کتابخانهای بوده با ابزار فیشبرداری انجام میشود. همچنین ضمن مصاحبه با خبرگان دانشگاهی و اجرایی صاحبنظر در موضوع مطالعه تلاش میشود تا دادههای مکمل جمعآوری و تحلیل شوند. این مصاحبهها به صورت هدفمند با 16 خبره دانشگاهی و اجرایی متخصص درزمینة موضوع انجام شدند. با کدگذاری باز و محوری دادههای حاصل از مصاحبه (بخش کیفی پژوهش)، 6 مضمون اصلی بر اساس «مدل استیفن و نگندی» برای اصلاح نظام اداری، شناسایی و سپس اولویتبندی شدند. در کدگذاری باز 71 کد اولیه از مصاحبه با خبرگان استخراج شد که نهایتاً این شبکه مضامین در 6 مضمون اصلی دستهبندی شدند. اولویت این مضامین از منظر خبرگان (در بخش کیفی پژوهش)، برای اصلاح خطمشیهای نظام اداری بهواسطه کاربست حکومت باز، به ترتیب نیازمند بازمهندسی نظام فرهنگی، فناوری، نظام اقتصادی بهمنزلۀ مهمترین عوامل اصلاح نظام اداری است