علت یابی
مجتبی رفیعی؛ عباسعلی قدیریان؛ سید علی اکبر احمدی؛ ابوالحسن فقیهی
دوره 4، شماره 3 (پیاپی 15) ، تیر 1395، ، صفحه 119-132
چکیده
در شرایطی که فضای کسبوکار هرروز پویاتر و پیچیدهتر میشود ایجاد و توسعه مزیتهای رقابتی پایدار، تابع نوآور بودن و بهبود مستمر فناوریهای موجود است و سازمانهای تحقیق و توسعه وابسته به شرکتها، نقش مهمی در این زمینه ایفاء میکنند.اما همواره یکی از چالشهای اساسی مدیران ارشد آنها، چگونگی بهبود عملکرد این سازمانها است ...
بیشتر
در شرایطی که فضای کسبوکار هرروز پویاتر و پیچیدهتر میشود ایجاد و توسعه مزیتهای رقابتی پایدار، تابع نوآور بودن و بهبود مستمر فناوریهای موجود است و سازمانهای تحقیق و توسعه وابسته به شرکتها، نقش مهمی در این زمینه ایفاء میکنند.اما همواره یکی از چالشهای اساسی مدیران ارشد آنها، چگونگی بهبود عملکرد این سازمانها است .درحالیکه پژوهشگران معتقد هستند رهبری، فرهنگ و جو سازمانی مهمترین عوامل مؤثر در این زمینه هستند ولی مطالعات بسیار محدودی در مورد تأثیر ترکیب این عوامل بر عملکرد آن صورت گرفته است.هدف این مطالعه،پر کردن این خلأ است. جامعه آماری، سازمانهای تحقیق و توسعه وزارت نفت میباشد. روش تحقیق ترکیبی است. ابزار گردآوری دادهها در مرحله کیفی، آرشیوی و در مرحله کمی،از پرسشنامه تدوین و تأییدشده مرحله قبل استفاده شده است.دادهها از476 نفر از مدیران پژوهشی و پژوهشگران این سازمانها جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها و تأیید فرضیههای تحقیق از روش الگویابی معادلات ساختاری بهرهگیری شد. نتایج تحقیق نشان داد که رهبران اثر مستقیم معنیداری بر بهبود عملکرد این سازمانها ندارند زیرا فرهنگ و جو سازمانی میانجی و تعدیلکننده رابطه رهبری و عملکرد هستند. بنابراین باید از دخالتهای مستقیم در این امور پرهیز نمایند و از طریق توسعه فرهنگ و شکل دادن به جو سازمانی نوآور، بهرهوری و عملکرد این سازمانها را بهطور مستمر بهبود بخشند.
مجتبی رفیعی؛ حسین بلوچی؛ مجید نعمت الهی؛ سمیرا متقی
دوره 4، شماره 1 (پیاپی 13) ، بهمن 1394، ، صفحه 121-140
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارتقای قابلیت شرکتها در نوآوریِ محصولات با بهکارگیریِ دانش سازمانی است. لذا در این پژوهش به بررسی تأثیر دانش سازمانی بر عملکرد و نوآوری در شرکتهای پارک علم و فنّاوری استان خراسان رضوی و روشن ساختن این امر که آیا دانش سازمانی منجر به نوآوری محصولات جدید و بهبود عملکرد میشود، پرداخته خواهد شد. بنابر این،، عوامل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ارتقای قابلیت شرکتها در نوآوریِ محصولات با بهکارگیریِ دانش سازمانی است. لذا در این پژوهش به بررسی تأثیر دانش سازمانی بر عملکرد و نوآوری در شرکتهای پارک علم و فنّاوری استان خراسان رضوی و روشن ساختن این امر که آیا دانش سازمانی منجر به نوآوری محصولات جدید و بهبود عملکرد میشود، پرداخته خواهد شد. بنابر این،، عوامل مهم پیوند دهندۀ دانش و عملکرد و نوآوری محصول در سازمانها با استفاده از یک مدل ساختارمند بیان شده است. جامعۀ آماری پژوهش شرکتهای پارک علم و فنّاوری استان خراسان رضوی بود. برای بهدست آوردن نمونه از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. ابزار گردآوری داددهها در این پژوهش پرسشنامه استاندارد بود. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی همگرا و واگرا و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی مرکب مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی فرضیات پژوهش، مدل معادلات ساختاری و رویکرد کمترین مربعات جزیی نرمافزار وارپ پیالاس مورد استفاده قرار گرفت. نتایج بهدست آمده از این پژوهش نشان داد دانش سازمانی بر اطلاعات نوآورانه، کارایی کسب اطلاعات و تفسیر از این اطلاعات تأثیرگذار است. بررسی کارایی اطلاعات کسب شده بر عملکرد محصول جدید مورد تأیید قرار نگرفت. متغیّر ساختار سازمانی رابطۀ بین دانش سازمانی با کسب اطلاعات و کارایی آن تعدیل کرد اما تعدیلگری این متغیّر در رابطۀ دانش سازمانی و تفسیر اطلاعات معنادار نبود.
داوود شفیعی پور؛ سعید عابسی؛ رضا رسولی؛ مجتبی رفیعی
دوره 2، شماره 2 (پیاپی 6) ، فروردین 1393، ، صفحه 121-138
چکیده
توجه یکسویه و صرف به مسائل ساختاری و تشکیلاتی سازمانها، موجب غفلت از محتوای آنها و توجه به مسائل نرم مدیریتی (از جمله شهروندگرایی سازمانی)، در حکم صیقل دادن به چرخهای حرکت ماشین سازمان است. در این پژوهش، پس از بررسی مفهوم شهروندگرایی سازمانی و تبیین عوامل تأثیرگذار بر آن (با استفاده از تکنیک دلفی)، به مدلسازی مفهومی شهروندگرایی ...
بیشتر
توجه یکسویه و صرف به مسائل ساختاری و تشکیلاتی سازمانها، موجب غفلت از محتوای آنها و توجه به مسائل نرم مدیریتی (از جمله شهروندگرایی سازمانی)، در حکم صیقل دادن به چرخهای حرکت ماشین سازمان است. در این پژوهش، پس از بررسی مفهوم شهروندگرایی سازمانی و تبیین عوامل تأثیرگذار بر آن (با استفاده از تکنیک دلفی)، به مدلسازی مفهومی شهروندگرایی سازمانی در شرکت سنگ آهن مرکزی ایران - بافق (با استفاده از روش معادلات ساختاری) خواهیم پرداخت. پژوهش حاضر، پژوهشی است کاربردی، اکتشافی، توصیفی- همبستگی و پیمایشی بارویکرد ترکیبی روش تحقیق کمّی وکیفی. برای تعیین روایی و پایایی در این پژوهش، از روشهای روایی محتوایی، تحلیل عاملی و آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از روابط مثبت، قوی، مستقیم و غیر مستقیم بین عوامل و ویژگیهای شخصیتی، رفتاری و زمینهای و روابط منفی، قوی، مستقیم و غیر مستقیم بین عوامل ساختاری و شهروندگرایی سازمانی است.