مدل سازی
مهدی حسینی؛ علیرضا موغلی؛ محمدعلی سرلک؛ غلامحسین دلجو
دوره 4، شماره 3 (پیاپی 15) ، تیر 1395، ، صفحه 13-28
چکیده
در راستای ضرورت طراحی مدل های بومی در حوزه علوم انسانی و به خصوص حوزه مدیریت و سازمان، هدف پژوهش حاضر طراحی مدل سازمان جهادی به عنوان مدلی بومی می باشد. به منظور دستیابی به این هدف، مدل سازمان جهادی از طریق اجرای سه مرحله طراحی شده است، طوری که در مرحله اول، از طریق مطالعه و مرور ادبیات و پیشینه مرتبط با مفهوم سازمان جهادی، شاخص های ...
بیشتر
در راستای ضرورت طراحی مدل های بومی در حوزه علوم انسانی و به خصوص حوزه مدیریت و سازمان، هدف پژوهش حاضر طراحی مدل سازمان جهادی به عنوان مدلی بومی می باشد. به منظور دستیابی به این هدف، مدل سازمان جهادی از طریق اجرای سه مرحله طراحی شده است، طوری که در مرحله اول، از طریق مطالعه و مرور ادبیات و پیشینه مرتبط با مفهوم سازمان جهادی، شاخص های اولیه طراحی مدل شناسایی شد. در مرحله دوم از طریق اجرای مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 10 نفر از خبرگان مرتبط با حوزه جهاد و با توجه به پیش فرض های مدل سازمان، مدل اولیه سازمان جهادی به شیوه ای کیفی طراحی شد. در مرحله سوم، اعتباریابی مدل از طریق سه دور دلفی در میان 15 نفر از خبرگان و تحلیل داده های حاصل، انجام گرفت. در نهایت مدل سازمان جهادی در قالب سه بعد اصلی (بعد ساختاری، بعد رفتاری و بعد زمینه ای)، 12 رکن سازمانی و 36 شاخص طراحی و پیشنهاد شد. بر مبنای مدل طراحی شده، در بعد ساختاری، سازمان جهادی سازمانی متشکل از واحدهای اجرایی با پیچیدگی، رسمیت و تمرکز در سطح پایین می باشد. همچنین در بعد زمینه ای، سازمان جهادی سازمانی است که از طریق اجرای طرح های جهادی برگرفته از نیازهای مردمی، در قالب تیم های کاری کوچک به دنبال رشد و پویایی می باشد. همچنین در بعد رفتاری، حمایت از کارکنان توسط رهبری سازمان، اشاعه ویژگی های اخلاقی تواضع، دیگرخواهی و شجاعت در سازمان و وجود فضای معنوی مبتنی بر صمیمیت و ارزش های دینی، از ویژگی های مشخصه یک سازمان جهادی می باشند.
رضا طالعی فر؛ حسن درویش؛ علیرضا موغلی؛ نرگس عباسی
دوره 3، شماره 4 (پیاپی 12) ، آبان 1394، ، صفحه 13-29
چکیده
همگان اذعان دارند که در شرایط پرتنش و پررقابت فعلی، استفاده از شکلهای سنتی سازمانی، اشتباهی نابخشودنی است. از این رو، نگاه به چهرههای جدید سازمانی از دغدغههای مهم پژوهشگران است. لذا هدف این تحقیق، طراحی مدل سازمان پروژهمحور (به عنوان یکی از چهرههای سازمانی نوظهور) مبتنی بر عملکرد سازمانی است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی ...
بیشتر
همگان اذعان دارند که در شرایط پرتنش و پررقابت فعلی، استفاده از شکلهای سنتی سازمانی، اشتباهی نابخشودنی است. از این رو، نگاه به چهرههای جدید سازمانی از دغدغههای مهم پژوهشگران است. لذا هدف این تحقیق، طراحی مدل سازمان پروژهمحور (به عنوان یکی از چهرههای سازمانی نوظهور) مبتنی بر عملکرد سازمانی است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت، ازنوع تحقیقات اکتشافی است که با رویکرد آمیخته (کمی و کیفی) میکوشد طراحی مدل چنین سازمانی را در مورد مطالعه (جهاد دانشگاهی استان فارس) به انجام رساند. نتایج تحقیق حکایت از آن دارد که مدل نهایی تحقیق، متشکّل از متغیّر مدیریت پروژه با پنج بعد (الزامات دانشی، ریسک، فرایندی، منابع انسانی، حاکمیت و رهبری) و دو متغیّر میانجی طبیعت پروژۀ سازمان و فنّاوری پروژههای سازمان است. از بین ابعاد مدیریت پروژه، الزامات مدیریت ریسک دارای بالاترین اولویت در شکلگیری مدل سازمان پروژهمحور است. همچنین مبتنی بر بارهای عاملی مدل نهایی تحقیق، به مدیران پیشنهاد میشود که توجه به ابعادانتقال فنّاوری به کار رفته در پروژههای سازمان، اندازه و نوع پروژههای سازمان، فشارهای وارد به پروژههای سازمان و الزامات مدیریت ریسک پروژه را در اولویت خود برای طراحی ساختار چنین سازمانی قرار دهند.
مسعود دهقانی؛ نورمحمد یعقوبی؛ علیرضا موغلی؛ زهرا وظیفه
دوره 3، شماره 4 (پیاپی 12) ، آبان 1394، ، صفحه 93-107
چکیده
دانش بهطور فزاینده بهعنوان اساسِ ایجاد یک مزیت رقابتی برای سازمانها شناخته میشود. پژوهش حاضر باهدف ارائۀ الگوی سه لایهای امکانسنجی و استقرار اثربخش مدیریت دانش با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. فراترکیب مستلزم این است که پژوهشگر یک بازنگری دقیق و عمیق انجام داده، یافتههای پژوهشهای کیفی مرتبط را ترکیب کند. با ...
بیشتر
دانش بهطور فزاینده بهعنوان اساسِ ایجاد یک مزیت رقابتی برای سازمانها شناخته میشود. پژوهش حاضر باهدف ارائۀ الگوی سه لایهای امکانسنجی و استقرار اثربخش مدیریت دانش با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. فراترکیب مستلزم این است که پژوهشگر یک بازنگری دقیق و عمیق انجام داده، یافتههای پژوهشهای کیفی مرتبط را ترکیب کند. با استفاده از روش فراترکیب، 278 مقالۀ حوزۀ مدیریت دانش، ارزیابی و با تحلیل محتوا، ابعاد و کدهای مربوطه استخراج و میزان اهمیت و اولویت هر یک به کمک روش کمّی آنتروپی شانون تعیین شد. بر اساس یافتهها مشخص شد کدهای قوانین و مقررات، برگزاری جلسات به منظور ترکیب دانش، توجه به توانمندی مدیریت بحران در جذب، التزام به برنامۀ دانشی، ارزیابی و پاداش دانشی، مستندسازی تجربیات بهمنظور برونیسازی دانش، وجود نرمافزار دانش برای ارتباط کارکنان (ایجاد تعامل پویا)، اعتماد در کار تیمی، استفاده از اسناد بهمنظور ترکیب دانش و وجود مخازن دانش برای ذخیرۀ دانش ساختماند درونی،دارای بیشترین ضریب اهمیت میباشند. درنهایت پس از طی گامهای پژوهش، الگوی امکانسنجی و استقرار اثربخش مدیریت دانش در سه لایۀ امکانسنجی، طراحی مفهومی و ساختار اجرا و استقرار مدیریت دانش ارائه شد.
علیرضا موغلی؛ طاهره فیضی؛ امیرحسین امیرخانی؛ مصطفی لطفی جلالآبادی
دوره 2، شماره 1 (پیاپی 5) ، دی 1392، ، صفحه 119-134
چکیده
هدف این تحقیق، شناسایی عوامل اثرگذار بر هویتیابی سازمانی است که پس از شناسایی در سه دسته عوامل منابع انسانی، وجهۀ سازمان و فرهنگ هویتساز خلاصه شده و با روش تحقیق پیمایش، به وسیله یک پرسشنامۀ توصیفی، اثر زمینۀ منابع انسانی به عنوان متغیّر مستقل و فرهنگ هویتساز و وجهۀ سازمان به عنوان متغیّرهای میانجی بر هویتیابی سازمانی به عنوان ...
بیشتر
هدف این تحقیق، شناسایی عوامل اثرگذار بر هویتیابی سازمانی است که پس از شناسایی در سه دسته عوامل منابع انسانی، وجهۀ سازمان و فرهنگ هویتساز خلاصه شده و با روش تحقیق پیمایش، به وسیله یک پرسشنامۀ توصیفی، اثر زمینۀ منابع انسانی به عنوان متغیّر مستقل و فرهنگ هویتساز و وجهۀ سازمان به عنوان متغیّرهای میانجی بر هویتیابی سازمانی به عنوان متغیّر وابسته آزمون شده است. تناسب مدل مفهومی تحقیق از طریق فن تحلیل عاملی با استفاده از نرمافزار لیزرل بررسی شده است. یافتههای تحقیق شامل عوامل مؤثر بر هویتیابی سازمانی بر اساس ارزشهای فرهنگ بومی و متغیّرهای دانشگاه پیام نور است که به صورت 10 فرضیۀ اصلی برای بیان روابط مستقیم و غیر مستقیم میان عوامل مذکور با هویتیابی سازمانی سازماندهی و در نهایت، همۀ فرضیات اصلی و تعداد 32 فرضیۀ جزیی به تأیید رسیده است. بر اساس میزان تأثیر به ترتیب فرهنگ هویتساز، عوامل منابع انسانی، وجهۀ سازمان اولویتبندی شدهاند. در ضمن، اثر واسطهای فرهنگ هویتساز و وجهۀ سازمان قوی ارزیابی شده است. اهمّ پیشنهادهای تحقیق بر مبنای همین اثرات ارائه و به محققان بعدی نیز بررسی مدل در سایر سازمانها برای تبدیل شدن آن به یک مدل عمومی توصیه شده است.