علت یابی
علیرضا محمدی بجگان؛ محمد منتظری محمودآبادی؛ یوسف احمدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مدیریت تعارضات بین نسلی در بین کارکنان کشتیرانی جنوب - خط ایران انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع اکتشافی است که با رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحلة اول جهت شناسایی مولفههای الگو، از روش کیفی و مصاحبههای عمیق استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی، 15 ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مدیریت تعارضات بین نسلی در بین کارکنان کشتیرانی جنوب - خط ایران انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع اکتشافی است که با رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحلة اول جهت شناسایی مولفههای الگو، از روش کیفی و مصاحبههای عمیق استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی، 15 نفر از خبرگان دانشگاهی به روش هدفمند انتخاب شدند. جهت تحلیل دادههای بخش کیفی از روش تحلیل دادهبنیاد و از نرمافزار مکسکیودا استفاده شد. در ادامه جهت برازش الگوی طراحی شده در بخش کیفی، از روش کمی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. مشارکتکنندگان در این بخش شامل 203 نفر از مدیران و کارشناسان و کارکنان بود که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی، پرسشنامه مبتنی بر یافتههای بخش کیفی بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. تحلیل دادههای بخش کمی به وسیله نرمافزارpls4 انجام شد. با نتایج بخش کیفی 6 مقوله اصلی، 13 مقوله فرعی و تعداد 45 کدباز شناسایی شد. در بخش کمی نیز مشخص شد بین مدیریت تعارضات بین نسلی و عوامل رابطه معنیداری وجود دارد و الگوی طراحی شده از تناسب قابل قبولی برخوردار است. میتوان نتایج گرفت که مدیران با استفاده از مهارتهای مدیریت تعارض میتوانند از تبدیل تعارض به تنش و درگیری جلوگیری کرده و از نتایج مثبت آن بهرهمند شوند.
حسن درویش؛ علیرضا حسنزاده؛ محمد منتظری؛ علیرضا فتحیزاده
دوره 2، شماره 4 (پیاپی 8) ، مهر 1393، ، صفحه 57-76
چکیده
با توجه به مشکلات فراوانی که بیشتر سازمان ها با آن مواجه اند، می توانیم ریشه برخی از مهمترین مشکلات را در نبود نگرش خدمتگزاری در سطح اعضای سازمان که صرفا توجه به منافع فردی خود را در اولویت قرار داده اند را نام ببریم و به همین لحاظ شکل گیری سازمان های خادم جهت توجه به منافع عموم جامعه و ارائه خدمات متعالی دارای اهمیت فراوانی است ...
بیشتر
با توجه به مشکلات فراوانی که بیشتر سازمان ها با آن مواجه اند، می توانیم ریشه برخی از مهمترین مشکلات را در نبود نگرش خدمتگزاری در سطح اعضای سازمان که صرفا توجه به منافع فردی خود را در اولویت قرار داده اند را نام ببریم و به همین لحاظ شکل گیری سازمان های خادم جهت توجه به منافع عموم جامعه و ارائه خدمات متعالی دارای اهمیت فراوانی است . این مقاله، مبتنی بر پژوهشی کیفی، با استفاده از راهبرد مفهوم سازی داده بنیاد به مطالعه عوامل مؤثر برشکل گیری سازمان خادم در نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره)می پردازد. در این راستا با 11 تن از مدیران کمیته امداد شهرستانهای استان کرمان و11تن از اعضاء هیات علمی دانشگاه ها به عنوان نمونه و به روش نیمه ساختار یافته مصاحبه شد ومتون مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که نگرش خادمانه دراعضاء سازمان به عنوان مقوله محوری و در تعامل با عوامل دیگر، باعث شکل گیری سازمان خادم می گردد.نحوه تعامل این عوامل در مدل نهایی تحقیق نشان داده شده است. مطلع نمودن کارکنان از ارزش کار خود و تاثیری که برزندگی دیگران دارند و همچنین اگاه نمودن آنان از فرصت وتوفیق الهی که عرصه خدمت گزاری برایشان فراهم آورده است در شکل گیری نگرش خادمانه کارکنان تاثیر بسزایی دارد و در نهایت این نگرش پایه ای برای شکل گیری سازمان خادم خواهد بود.
ایران غازی؛ محمد منتظری؛ احسان ستوده
دوره 2، شماره 2 (پیاپی 6) ، فروردین 1393، ، صفحه 67-75
چکیده
سیستم مدیریت یکپارچه به معنای یکپارچه کردن چندین سیستم درون یک سیستم منحصربه فرد است که از طریق آن، سازمان تا حد ممکن بتواند کنترل و اداره عملیات و فعالیت هایش را به جای استفاده از چندین سیستم جداگانه، درون یک سیستم یکپارچه به انجام برساند. این سیستم از تلفیق استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001، سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو ...
بیشتر
سیستم مدیریت یکپارچه به معنای یکپارچه کردن چندین سیستم درون یک سیستم منحصربه فرد است که از طریق آن، سازمان تا حد ممکن بتواند کنترل و اداره عملیات و فعالیت هایش را به جای استفاده از چندین سیستم جداگانه، درون یک سیستم یکپارچه به انجام برساند. این سیستم از تلفیق استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001، سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو 14001 و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای بوجود آمده است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر سیستم مدیریت یکپارچه بر بلوغ سازمانی است که در پالایشگاه چهارم گاز عسلویه انجام پذیرفت. نمونه آماری پژوهش شامل 150 تن از کارکنان پالایشگاه چهارم گاز عسلویه بود که به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب و پرسشنامه در میان آنان توزیع گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS، بیان گر آن است که سیستم مدیریت یکپارچه و زیر سیستم های فرعی آن شامل سیستم مدیریت کیفیت، سیستم مدیریت زیست محیطی و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای بر بلوغ سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد.