مدل سازی
حسین زیدی؛ وحید چناری؛ سیدرسول آقاداود؛ علی اکبر احمدی
چکیده
این پژوهش با هدف تبیین مؤلفهها و ارائه الگوی شادی سازمانی در بین کارکنان وزارت نیرو انجام شده است. پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق ترکیبی یا آمیخته است. جامعۀ آماری بخش کیفی خبرگان آگاه بودند. برای این منظور از خبرگان و متخصصان شامل مدیران و کارشناسان ارشد و تصمیمگیرندگان وزارت نیرو استفاده شد. روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تبیین مؤلفهها و ارائه الگوی شادی سازمانی در بین کارکنان وزارت نیرو انجام شده است. پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق ترکیبی یا آمیخته است. جامعۀ آماری بخش کیفی خبرگان آگاه بودند. برای این منظور از خبرگان و متخصصان شامل مدیران و کارشناسان ارشد و تصمیمگیرندگان وزارت نیرو استفاده شد. روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و طبقهای بوده و ملاک تعیین حجم نمونه رسیدن به اشباع نظری بوده است که بعد از 13 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. جامعه آماری مرحله کمی تمام بخشهای اجرایی، اداری و کارشناسی، شامل مدیران و کارشناسان ارشد و کارکنان وزارت نیرو میباشند. در بخش کمی روش نمونهای تصادفی خوشهای و طبقهای بود. برای محاسبه حجم نمونه از فرمول کوکران برای جوامع نامحدود استفاده شد که تعداد نمونه مورد بررسی تعداد 384 نفر محاسبه شد. تحلیل دادههای کیفی با استفاده از تئوری دادهبنیاد و تحلیل دادههای کمی با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی (PLS) انجام شد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل کیفی شش دسته از عوامل شامل عوامل علی، زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها، پیامدها و پدیده محوری شناسایی شد. پس از شناسایی مؤلفههای دخیل در شادی سازمانی، رابطه بین مؤلفههای الگوی پاردایمی تئوری دادهبنیاد نشان داد بین مؤلفهها رابطه وجود دارد.
مدل سازی
سید علی اکبر احمدی؛ تورج خیراتی کازرونی
چکیده
از چالشهای پیشروی مؤسسات آموزشی بالأخص مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی کسب درآمد جهت تحقق اهداف است اما انصراف دانشجو در نقطه مقابل قرار دارد. با شناسایی دانشجویان انصرافی میتوان با اتخاذ سیاستهای پیشگیرانه و حمایتی از کاهش وجهه مؤسسه جلوگیری و امیدوار به جذب درآمد مورد انتظار شد. این تحقیق با استفاده از دادهکاوی اطلاعات ...
بیشتر
از چالشهای پیشروی مؤسسات آموزشی بالأخص مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی کسب درآمد جهت تحقق اهداف است اما انصراف دانشجو در نقطه مقابل قرار دارد. با شناسایی دانشجویان انصرافی میتوان با اتخاذ سیاستهای پیشگیرانه و حمایتی از کاهش وجهه مؤسسه جلوگیری و امیدوار به جذب درآمد مورد انتظار شد. این تحقیق با استفاده از دادهکاوی اطلاعات دانشجویان انصرافی دانشگاه پیام نور استان تهران طی سالهای 91 تا 94 قصد دارد دانشجویان در معرض خطر را شناسایی کند. دادهها از سامانه آموزش استخراج و از 20 صفت محتملی مؤثر در انصراف مدلی با دقت 92٪ شناسایی شد. در مدل مذکور 6 مشخصة مستقل (سن، گروه، مقطع و دورة تحصیلی، مشروطی و جنسیت) و یک مشخصه وابسته (سنوات) شناسایی و متعاقباً درجه اهمیت مشخصههای دخیل در انصراف و ارتباط آنها با یکدیگر تعیین شد. احتمال خطر انصراف (ریسک ریزش) اولویتبندی و جدول خطر احتمال برای ترمهای مختلف ارائه شد. یافتهها حکایت از شناسایی سن بهعنوان مهمترین عامل دارد. از نظر سنی در کارشناسی دستة سنی 21-18 در ارشد 26-22 و در دکتری 31-29 پرخطرترین گروهها هستند. از لحاظ دورة تحصیلی در کارشناسی و دکتری دورة رسمی و در ارشد دورة آموزشی پژوهشی رسمی پرخطرترین دوره میباشند. نرخ انصراف برای دانشجویان 19 و 20 سال در ترم سوم تقریباً 50 درصد است.