نوع مقاله : اکتشافی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شوشتر، شوشتر، ایران.
2 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شوشتر، شوشتر، ایران.
3 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهاقان، دهاقان، ایران
4 استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
این پژوهش با هدف تبیین مؤلفهها و ارائه الگوی شادی سازمانی در بین کارکنان وزارت نیرو انجام شده است. پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق ترکیبی یا آمیخته است. جامعۀ آماری بخش کیفی خبرگان آگاه بودند. برای این منظور از خبرگان و متخصصان شامل مدیران و کارشناسان ارشد و تصمیمگیرندگان وزارت نیرو استفاده شد. روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و طبقهای بوده و ملاک تعیین حجم نمونه رسیدن به اشباع نظری بوده است که بعد از 13 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. جامعه آماری مرحله کمی تمام بخشهای اجرایی، اداری و کارشناسی، شامل مدیران و کارشناسان ارشد و کارکنان وزارت نیرو میباشند. در بخش کمی روش نمونهای تصادفی خوشهای و طبقهای بود. برای محاسبه حجم نمونه از فرمول کوکران برای جوامع نامحدود استفاده شد که تعداد نمونه مورد بررسی تعداد 384 نفر محاسبه شد. تحلیل دادههای کیفی با استفاده از تئوری دادهبنیاد و تحلیل دادههای کمی با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی (PLS) انجام شد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل کیفی شش دسته از عوامل شامل عوامل علی، زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها، پیامدها و پدیده محوری شناسایی شد. پس از شناسایی مؤلفههای دخیل در شادی سازمانی، رابطه بین مؤلفههای الگوی پاردایمی تئوری دادهبنیاد نشان داد بین مؤلفهها رابطه وجود دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Explaining the Components And Presenting the Model of Organizational Happiness, Case Study: Ministry of Energy
نویسندگان [English]
- Hossein Zaidy 1
- Vahid Chenari 2
- Seyyedrasool Aghadavood 3
- SeyyedAliakbar Ahmady 4
1 PhD Candidate, Department of Public Administration, Shoushtar Branch, Azad Shoushtar University, Shoushtar, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Public Administration, Shoushtar Branch, Azad Shoushtar University, Shoushtar, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Public Adminestration, Dehaghan Branch, Islamic Azad University, Dehaghan, Iran.
4 Professor, Department of Public Administration, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
This research was done with the aim of explaining the components and providing a model of organizational happiness among the employees of the Ministry of Energy. According to the practical purpose, the research is combined or mixed in terms of the research method. The statistical community of the qualitative part was knowledgeable experts. The random sampling method was cluster and stratified and the criterion for determining the sample size was reaching theoretical saturation, which was achieved after 13 interviews. The statistical population of the quantitative stage includes all the executive, administrative and expert departments, including managers and senior experts and employees of the Ministry of Energy. To calculate the sample size, Cochran's formula for unlimited communities was used, and the number of samples is 384 people. Qualitative data analysis was done using the foundational data theory and quantitative data analysis was done using the partial least square (PLS) technique. Based on the results of qualitative analysis, six categories of factors were identified, including causal factors, contextual factors, intervening conditions, strategies, consequences, and central phenomena. After identifying the components involved in organizational happiness, the relationship between the components of the paradigm model of the data base theory showed There is a relationship.
کلیدواژهها [English]
- Foundation Data Theory
- Organizational Happiness
- Happy Employees
- Ministry of Energy Staff