همبستگی
افسانه صادقی؛ هوشنگ تقیزاده؛ علی قربانی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی نقش رفتار سازمانی مثبتگرا در تأثیر مربیگری سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی با در بین کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز بوده است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری، کل کارکنان کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز (460 نفر) بود. نمونه 209 نفر، براساس فرمول کوکران ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی نقش رفتار سازمانی مثبتگرا در تأثیر مربیگری سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی با در بین کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز بوده است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری، کل کارکنان کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز (460 نفر) بود. نمونه 209 نفر، براساس فرمول کوکران و به روش تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد مربیگری سازمانی، انگیزه خدمت عمومی و رفتار سازمانی مثبتگرا بوده است. روایی پرسشنامهها از طریق اخذ نظر استادان تأیید و پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. برای تحلیل دادهها آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزارpls استفاده شد. یافتهها پژوهش نشان میدهد که مربیگری سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی تأثیرگذار است. رفتار سازمانی مثبتگرا تأثیر مربیگری سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی را میانجیگری میکند. تمامی ابعاد مربیگری سازمانی (ارتباطات باز، رویکرد تیمی، ارجحیت فرد نسبت به وظیفه، پذیرش ابهام و تسهیل آموزش و توسعه کارکنان) بر انگیزه خدمت عمومی تأثیرگذار است. همچنین از بین ابعاد رفتار سازمانی مثبتگرا ابعاد خودکارآمدی، تابآوری و خوشبینی تأثیر مربیگری سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی را میانجیگری میکند.
مدل سازی
علی قربانی؛ محمدامین ترابی؛ متینه مقدم
چکیده
این مقاله به بررسی پدیدهی "جنون جلسه" در مدیران میپردازد که بهعنوان یکی از چالشهای مهم در محیط کار و سازمانها شناخته میشود. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی علل و عوامل مؤثر بر پیدایش این پدیده و ارائه راهکارهایی برای مدیران جهت مقابله با آن است. برای این تحقیق، از روش فراترکیب هوشمند استفاده شده است. جهت این کار، از اسکریپتهای ...
بیشتر
این مقاله به بررسی پدیدهی "جنون جلسه" در مدیران میپردازد که بهعنوان یکی از چالشهای مهم در محیط کار و سازمانها شناخته میشود. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی علل و عوامل مؤثر بر پیدایش این پدیده و ارائه راهکارهایی برای مدیران جهت مقابله با آن است. برای این تحقیق، از روش فراترکیب هوشمند استفاده شده است. جهت این کار، از اسکریپتهای اختصاصی همراه با توسعه الگوریتمهای پیشرفته هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی برای جستجو و استخراج دادهها استفاده شده است. این الگوریتمها، بهویژه مدلهای یادگیری ماشینی مانند شبکههای عصبی بازگشتی و الگوریتمهای ژنتیکی، قادر بودند تا مفاهیم کلیدی و روندهای نوظهور در حوزه جنون جلسه را با دقت بالا تحلیل کنند. استفاده از این فناوریها منجر به ایجاد یک پایگاه داده متمرکز شده که دادهها را برای تحلیلهای بعدی منظم و قابلدسترس نگه میدارد، خطای انسانی را کاهش میدهد و امکان تحلیل سریع و دقیقتر دادهها را فراهم آورده است. علل گوناگون شکلگیری این پدیده شامل مشکلات در برنامهریزی و سازماندهی جلسات، نقایص در فرهنگسازمانی و ارتباطات، مسائل روانی و احساسی مدیران و کارکنان و دیگر دلایل بود. در پی این شناسایی، پیامدهای حاصله از جنون جلسه تشریح گردیده است و در نهایت مجموعهای از راهکارهای عملی و کاربردی مانند بهبود مهارتهای مدیریتی، اصلاح فرهنگ و ساختار سازمانی، ارتقای ارتباطات کارآمد و روشهای نوین مهندسی فرهنگ، سیمبیوز رهبری، دیپلماسی جلسات، کوانتومیسازی تصمیمگیری در جلسات و پلورالیزم سازمانی، ارائه شده است.
الهام حسینی چگنی؛ علی قربانی؛ محمدرضا مشایخی؛ علی شاهنظری
چکیده
هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشنهای شبکه اجتماعی میباشد. پژوهش حاضر در چارچوب راهبرد پژوهشی روشهای آمیخته (کمی و کیفی) میباشد. بهمنظور تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشنهای بومی شبکه اجتماعی، نظریة دادهبنیاد را طرح و تدوین کردهایم و در مرحله دوم، آن را در معرض آزمون کمی قرار دادهایم تا از تعمیمپذیری ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشنهای شبکه اجتماعی میباشد. پژوهش حاضر در چارچوب راهبرد پژوهشی روشهای آمیخته (کمی و کیفی) میباشد. بهمنظور تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشنهای بومی شبکه اجتماعی، نظریة دادهبنیاد را طرح و تدوین کردهایم و در مرحله دوم، آن را در معرض آزمون کمی قرار دادهایم تا از تعمیمپذیری بافتههای پژوهش اطمینان حاصل کنیم. بهمنظور گردآوری دادههای کیفی پژوهش، طبق نمونهگیریهای بازه ارتباطی و متنوع و نیز نمونهگیری ممیز، تعدادی از استادان خبره در این زمینه، بهعنوان مشارکتکننده انتخاب شدند و پس از انجام مصاحبههای عمیق با ایشان، گردآوری دادهها تا حد اشباع نظری ادامه یافت. رهآورد این مرحله از پژوهش، مدلی کیفی به همراه گزارههایی حکمی بود که در مرحله دوم، قالب فرضیه به خود گرفتند و در معرض آزمون کمی واقع شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته بود. در کدگذاری باز محقق به ۱۱۸ مفهوم دست یافت که با طبقهبندی آنها ۲۲ مؤلفه و ۵ بعد به دست آمد که براساس آن مدل مفهومی پژوهش ارائه شد. براساس این مدل در بخش کمی مشخص شد بستر بر کارکرد اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی تأثیر معنادار دارد (210/0). چالشها بر کارکرد اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی تأثیر معنادار دارد (239/0-). همچنین مشخص شد حمایت دولتی تأثیر بستر (111/0) و چالشها (120/0-) بر کارکرد اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی را تعدیل میکند. امنیت تأثیر بستر (116/0) و چالشها (117/0-) بر کارکرد اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی را تعدیل میکند.
علی قربانی
چکیده
هدف این مقاله تبیین یک مسئله اپیدمیک و نوظهور در سبکهای مدیریتی تحت عنوان سبک مدیریت ویترینی است. برای طراحی چارچوب مفهومی، از استراتژی نظریهپردازی داده بنیاد و برای گردآوری دادهها از ابزار «مصاحبه اکتشافی» و «مشاهده» استفاده شده است. نمونه مورد مصاحبه 17 نفر از است. دانشگاه دارای حداقل پنج سال سابقه اجرایی بودند که ...
بیشتر
هدف این مقاله تبیین یک مسئله اپیدمیک و نوظهور در سبکهای مدیریتی تحت عنوان سبک مدیریت ویترینی است. برای طراحی چارچوب مفهومی، از استراتژی نظریهپردازی داده بنیاد و برای گردآوری دادهها از ابزار «مصاحبه اکتشافی» و «مشاهده» استفاده شده است. نمونه مورد مصاحبه 17 نفر از است. دانشگاه دارای حداقل پنج سال سابقه اجرایی بودند که برای انتخاب آنها از روش نمونهگیری هدفمند و روش گلوله برفی استفاده شد. همچنین 26 نفر از مدیران چند سازمان، مورد مشاهده قرار گرفته و مصاحبه نیمه ساختارمند با ایشان صورت گرفت. کفایت تعداد نمونه از روش اشباع نظری حاصل شد. «اعتبار» مدل بهوسیله ابزار «گروه کانون» 15 نفر نخبگان و نظریهپردازان، طی دو دور در معرض نقد و نظر قرار گرفت. چارچوب مفهومی طراحی شده برای نظریة مدیریت ویتریتی با استناد مبانی نظری تحقیق پشتیبانی شده است. نتایج 4 عامل مؤثر بر مدیریت ویترینی و 7 استراتژی برای مواجهه با این نوع مدیریت را ارائه میکند. در انتها، برای محک زدن چارچوب ارائه شده و قابلیت کاربرد نظریه، فرضیاتی تدوین شده است تا توسط محققان آتی به بوته آزمایش گذارده شود.
مدل سازی
علی قربانی؛ حسین قره بیگلو؛ فریدون پیمان
دوره 5، شماره 3 (پیاپی 19) ، تیر 1396، ، صفحه 131-140
چکیده
امروزه پیشرفت دانش بشری بر بازاریابی نیز تأثیرگذار بوده بهنحویکه رشتهای تحت عنوان بازاریابی عصبی به وجود آمده است. در این روش اعتقاد بر این است که مطالعه بیولوژی و فیزیکی مغز مهمترین راه برای شناخت رفتار خریداران است. هدف از این مطالعه طراحی مدلی برای جذب مشتری با رویکرد بازاریابی عصبی جهت جذب مشتریان در بانک میباشد. در ...
بیشتر
امروزه پیشرفت دانش بشری بر بازاریابی نیز تأثیرگذار بوده بهنحویکه رشتهای تحت عنوان بازاریابی عصبی به وجود آمده است. در این روش اعتقاد بر این است که مطالعه بیولوژی و فیزیکی مغز مهمترین راه برای شناخت رفتار خریداران است. هدف از این مطالعه طراحی مدلی برای جذب مشتری با رویکرد بازاریابی عصبی جهت جذب مشتریان در بانک میباشد. در این راستا از روششناسی کیفی استفاده شده است که فرایند جمعآوری و تحلیل دادهها طی سه مرحله شامل کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی منجر به انتخاب مقولهها گردید. بهطور کلی در مرحله کدگذاریها تعداد 55 کدباز اولیه، شناخته شد. در مرحله کدگذاری باز، دادهها از طریق مراجعه حضوری به شعب بانکها، مشاهده فرایندهای مختلف کاری در ارائه خدمات به مشتریان، مذاکره و مصاحبه با خبرگان بانکی، مدیران و کارشناسان بانک جمعآوری گردید. در مرحله کدگذاری محوری 36 مفهوم بهعنوان مفاهیم پژوهش شکل گرفتند. و درنهایت در مرحله کدگذاری انتخابی با استفاده از فن مقایسه مستمر مقولهها به تعداد9 مورد به وجود آمدند. در این پژوهش اساس دیدگاه مشارکتکنندگان پیادهسازی بازاریابی عصبی و استفاده از آن بهعنوان ابزاری جهت افزایش جذب مشتریان در بانکها میباشد.