عبدالرضا غنیزاده؛ روحاله نوری؛ اکبر حسنپور؛ یوسف وکیلی
چکیده
یک دهه از استقرار و اجرای نظام مدیریت عملکرد فعلی سازمانهای بخش دولتی ایران براساس ضوابط قانون مدیریت خدمات کشوری، سپری میشود؛ اما آسیبشناسی علمی و جامعی از این نظام منتشر نشده است. اگر عارضهها و نارساییهای احتمالی نظام کنونی در کنار یکدیگر جایگیرند و استمرار یابند موجب شکافهای عمیق عملکردی خواهند شد، ازاینرو، هدف این ...
بیشتر
یک دهه از استقرار و اجرای نظام مدیریت عملکرد فعلی سازمانهای بخش دولتی ایران براساس ضوابط قانون مدیریت خدمات کشوری، سپری میشود؛ اما آسیبشناسی علمی و جامعی از این نظام منتشر نشده است. اگر عارضهها و نارساییهای احتمالی نظام کنونی در کنار یکدیگر جایگیرند و استمرار یابند موجب شکافهای عمیق عملکردی خواهند شد، ازاینرو، هدف این پژوهش آسیبشناسی نظام مذکور است. در اجرای پژوهش، نخست مبانی نظری مدیریت عملکرد (در سطح سازمان) مطالعه شد و منابع منتخب مرور، طبقهبندی و تحلیل مضمون شدند. پس از آن براساس مضامین استخراج شده، مصاحبههای نیمهساختاریافته با 19 نفر از خبرگان مدیریت عملکرد در سازمانهای بخش دولتی کشور انجام پذیرفت. خبرگان مذکور با لحاظ شرایط علمی، تجربی و ادراکی به شیوه گلوله برفی شناسایی شدند. سپس تحلیل مضمون دادههای مصاحبهها به روش استقرایی انجام پذیرفت و آسیبشناسی محقق شد. در این مرحله 500 کد به دادهها اختصاص پیدا کرد. یافتههای پژوهش مشتمل بر یک مضمون فراگیر (آسیبهای نظام مدیریت عملکرد سازمانهای بخش دولتی کشور)، 6 مضمون سازماندهنده (آسیبهای عمده شامل: مشکلات مربوط به برنامهریزی، نارساییهای قانونی و زمینهای، مشکلات تخصصی و ضعف بینش، مشکلات مربوط به تعارض منافع، نارساییهای اجرایی و لجستیکی، مشکلات نظری در مدل کنونی) و 55 مضمون پایه (عارضههای فرعی) است با لحاظ تنوع، تعدد و گستره آسیبهای مذکور بجاست که اقدامات اصلاحی، با مشارکت تخصصهای متنوع در حوزه دانش مدیریت انجام پذیرد. برخی اصلاحات در داخل نظام مذکور امکانپذیر میباشند ولی بعضی دیگر نیازمند بهبود در دیگر زیرسیستمهای نظام اداری هستند.
آسیب شناسی
محمد محمدی؛ فتاح شریف زاده؛ داود حسین پور؛ بهروز رضائی منش
دوره 6، شماره 1 (پیاپی 21) ، دی 1396، ، صفحه 83-100
چکیده
پژوهش حاضر که به منظور طراحی الگوی مدیریت عملکرد در بخش دولتی کشور در دو فاز طراحی و ارزیابی مدل اجرا شده است، بر اساس هدف پژوهشی بنیادی و با رویکردی ترکیبی است. در این بخش با انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته و عمیق با نمونه ای 11 نفره از خبرگان و تحلیل تم مصاحبه های انجام شده آنان، مدل به شیوه کیفی طراحی شد. نمونه آماری بخش کیفی این ...
بیشتر
پژوهش حاضر که به منظور طراحی الگوی مدیریت عملکرد در بخش دولتی کشور در دو فاز طراحی و ارزیابی مدل اجرا شده است، بر اساس هدف پژوهشی بنیادی و با رویکردی ترکیبی است. در این بخش با انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته و عمیق با نمونه ای 11 نفره از خبرگان و تحلیل تم مصاحبه های انجام شده آنان، مدل به شیوه کیفی طراحی شد. نمونه آماری بخش کیفی این تحقیق بر حسب اشباع نظری انتخاب شده و براساس روش نمونهگیری انتخابی هدفمند میباشد. دادههای گردآوری شده در این بخش با استفاده از نرم افزار Amos تحلیل و مولفههای اکتشافی مدل از طریق تحلیل عاملی تاییدی، تایید شد. در مرحله کمی نیز برای ارزیابی مدل 60 نفر از مدیران و کارشناسان خبره وزارتی و ستادی دفاتر ارزیابی عملکرد 20 وزارتخانه و سازمان ملی و 31 واحد استانی سازمان مدیریت و برنامهریزی سابق بدون نمونه گیری، مدل را از طریق پنج شاخص سادگی، کاربردی بودن، جامعیت، صحت و نوآوری با استفاده از پرسشنامه استانداردی که روایی و پایایی آن تائید شد، مورد ارزیابی قرار دادند. بر اساس یافتههای این تحقیق، دسترسی به مدل مطلوبی که بتواند تمام ابعاد و الزامات مدیریت عملکرد در بخش دولتی را حول محور سیاستها و خطمشیها و با تفکیک نقش هریک از بازیگران موثر پوشش دهد، مستلزم توجه به نقش هر بازیگران و فعالیت های آنها؛ در کنار تعیین خروجیها یا نتایج آنی؛ واسطهای، نهایی و در نهایت نتایج استراتژیک عمل هر بازیگر در ضمن توجه به اجزاء و روابط بین این بخشها است