ابراهیم رجبپور؛ مائده دهقان
چکیده
هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی برونسپاری خدمات ثبت احوال با تمرکز بر چالشهای برونسپاری است. این پژوهش از نظر پارادایم اثباتگرایانه، از منظر هدف کاربردی و از لحاظ نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری متشکل از خبرگان اداره کل ثبت احوال استان بوشهر میباشد و در دو مرحله و به صورت آمیخته انجام شد. در مرحله نخست با بررسی منابع علمی، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی برونسپاری خدمات ثبت احوال با تمرکز بر چالشهای برونسپاری است. این پژوهش از نظر پارادایم اثباتگرایانه، از منظر هدف کاربردی و از لحاظ نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری متشکل از خبرگان اداره کل ثبت احوال استان بوشهر میباشد و در دو مرحله و به صورت آمیخته انجام شد. در مرحله نخست با بررسی منابع علمی، چالشهای برونسپاری استخراج گردید و با تشکیل گروه کانونی و نظرخواهی از صاحبنظران اداره کل ثبت احوال استان بوشهر شاخصهای نهایی با استفاده از روش فازی اولویتبندی شد. در مرحله دوم با بهکارگیری تکنیک سلسلهمراتبی، مؤلفهها و شاخصهای استخراج شده وزندهی و رتبهبندی شدند. ابزار پژوهش در هر دو مرحله پس از تشکیل گروه کانونی پرسشنامه محققساخته بود. روایی محتوای پرسشنامه توسط استادان و صاحبنظران این حوزه و پایایی آن با استفاده از نرخ ناسازگاری (مقدار 025/0) بررسی و تأیید شد. یافتههای پژوهش در مرحله نخست نشان داد که از 31 شاخص شناسایی شده از بررسی مبانی نظری در بخش چالشها، 19 شاخص وزن و اهمیت بالاتری برای ورود به مرحله دوم دارند. این شاخصها در 4 مؤلفه کلی ریسک انجاموظیفه، تضعیف روحیه کارکنان، کاهش ارزش سازمان و کاهش کنترل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که از 4 مؤلفه ذکر شده؛ به ترتیب رکاهش کنترل با امتیاز وزنی 367/0، انجاموظیفه با امتیاز وزنی 237/0، کاهش ارزش سازمان با امتیاز وزنی 204/0 و تضعیف روحیه کارکنان با امتیاز وزنی 191/0 در رتبه اول تا چهارم قرار گرفتند.