علت یابی
علیرضا محمدی بجگان؛ محمد منتظری محمودآبادی؛ یوسف احمدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مدیریت تعارضات بین نسلی در بین کارکنان کشتیرانی جنوب - خط ایران انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع اکتشافی است که با رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحلة اول جهت شناسایی مولفههای الگو، از روش کیفی و مصاحبههای عمیق استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی، 15 ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مدیریت تعارضات بین نسلی در بین کارکنان کشتیرانی جنوب - خط ایران انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع اکتشافی است که با رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحلة اول جهت شناسایی مولفههای الگو، از روش کیفی و مصاحبههای عمیق استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی، 15 نفر از خبرگان دانشگاهی به روش هدفمند انتخاب شدند. جهت تحلیل دادههای بخش کیفی از روش تحلیل دادهبنیاد و از نرمافزار مکسکیودا استفاده شد. در ادامه جهت برازش الگوی طراحی شده در بخش کیفی، از روش کمی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. مشارکتکنندگان در این بخش شامل 203 نفر از مدیران و کارشناسان و کارکنان بود که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی، پرسشنامه مبتنی بر یافتههای بخش کیفی بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. تحلیل دادههای بخش کمی به وسیله نرمافزارpls4 انجام شد. با نتایج بخش کیفی 6 مقوله اصلی، 13 مقوله فرعی و تعداد 45 کدباز شناسایی شد. در بخش کمی نیز مشخص شد بین مدیریت تعارضات بین نسلی و عوامل رابطه معنیداری وجود دارد و الگوی طراحی شده از تناسب قابل قبولی برخوردار است. میتوان نتایج گرفت که مدیران با استفاده از مهارتهای مدیریت تعارض میتوانند از تبدیل تعارض به تنش و درگیری جلوگیری کرده و از نتایج مثبت آن بهرهمند شوند.