مدل سازی
علی شریعتنژاد؛ الهه منیشداوی
چکیده
یکی از پدیدههایی که از دیرباز با پیدایش شکلهای اولیه حکومت وجود داشته و عاملی مهم در ایجاد آسیب به سیاستها و منافع عمومی سازمانها به شمار میرود، سوداگری اداری نام دارد. ازاینرو، با توجه به آسیبهای ناشی از شکلگیری این پدیده، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل پیشایندها و پسایندهای سوداگری اداری در سازمانهای دولتی با روش ...
بیشتر
یکی از پدیدههایی که از دیرباز با پیدایش شکلهای اولیه حکومت وجود داشته و عاملی مهم در ایجاد آسیب به سیاستها و منافع عمومی سازمانها به شمار میرود، سوداگری اداری نام دارد. ازاینرو، با توجه به آسیبهای ناشی از شکلگیری این پدیده، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل پیشایندها و پسایندهای سوداگری اداری در سازمانهای دولتی با روش FCM، انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و در زمرة پژوهشهای توصیفی پیمایشی قرار میگیرد. همچنین از نظر نوع دادههای گردآوری شده دارای ماهیت آمیخته است و به همین دلیل، از نظر فلسفه تحقیق دارای رویکرد قیاسی استقرایی میباشد. جامعه آماری پژوهش، خبرگان مشتمل بر اساتید دانشگاه و مدیران و کارکنان سازمانی هستند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و براساس اصل کفایت نظری 20 نفر از آنها بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است که توسط همان نمونة قبلی در بخش مصاحبه، مورد بررسی قرار گرفت. روایی و پایایی ابزارها به ترتیب با استفاده از روایی محتوایی و پایایی درون کدگذار میان کدگذار برای مصاحبه و روایی محتوایی و پایایی باز آزمون برای پرسشنامه تأیید شده است. در این پژوهش برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و کدگذاری و در بخش کمی از روش نقشه شناختی فازی بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی و تحلیل پیشایندها و پسایندهای سوداگری اداری در سازمانهای دولتی است. براساس یافتههای پژوهش، از میان پیشایندهای سوداگری اداری، عدم شفافیت سازمانی و ناکارآمدی مکانیسمهای نظارتی بهعنوان مهمترین پیشایند و از میان پسایندهای شناسایی شده، پدیدآیی حالت کرونیسم سازمانی، بهعنوان مهمترین پیامد سوداگری اداری، شناسایی شده است. با توجه به اینکه در کشور ایران، سازمانهای دولتی بخش عمدهای از سازمانهای موجود در جامعه را تشکیل میدهند، بنابراین شناسایی و تحلیل پیشایندها و پسایندهای سوداگری اداری در سازمانهای دولتی میتواند به بهبود کارایی، شفافیت و اعتماد به سازمانها کمک کند و در نهایت به بهبود خدمات ارائه شده توسط دولت به شهروندان منجر شود.