مدیریت دولتی
ناصر توره
چکیده
تفکر به صورت توانایی و گرایش فرد برای سنجش نتایج امور و تصمیمگیری درباره آنها براساس شواهد است. وجود تفکر در سازمان، پویایی، انطباقپذیری و خلاقیت را موجب خواهد شد که این عوامل کارایی و اثربخشی سازمان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بر همین اساس این پژوهش با هدف طراحی سازمان متفکر دولتی شکل گرفت که برای اجرای آن از تکنیک نظریه دادهبنیاد ...
بیشتر
تفکر به صورت توانایی و گرایش فرد برای سنجش نتایج امور و تصمیمگیری درباره آنها براساس شواهد است. وجود تفکر در سازمان، پویایی، انطباقپذیری و خلاقیت را موجب خواهد شد که این عوامل کارایی و اثربخشی سازمان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بر همین اساس این پژوهش با هدف طراحی سازمان متفکر دولتی شکل گرفت که برای اجرای آن از تکنیک نظریه دادهبنیاد استفاده شده است. بر مبنای ادبیات نظری محدود و عمدتاً با تکیهبر مصاحبه با 12 نفر (به روش هدفمند) از اعضای هیئتعلمی دانشگاههای پیام نور و تهران در حوزههای مدیریت دولتی انجام گرفت. دادههای به دست آمده از مطالعات نظری و مصاحبهها در قالب کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. نتایج به دست آمده از کدگذاریها شامل مؤلفههای رهبر تفکر آفرین، ساختار تفکر آفرین، شخصیت تفکر آفرین، دولت تفکر آفرین و جو تفکر آفرین هست که عوامل مؤثر بر ایجاد سازمان متفکر دولتی را شکل میدهد که خود به دو مقوله کلی تفکر آفرینی درونسازمانی و تفکر آفرینی بیرون سازمانی دستهبندی شدند و در نهایت راهبردها و پیامدهای سازمان متفکر دولتی پیشنهاد گردید. در جمعبندی کلی این حقیقت ظهور یافت که اکثر مواردی که سبب ایجاد سازمان متفکر دولتی خواهند شد مربوط به عوامل درونی (رهبر تفکر آفرین، ساختار تفکر آفرین و شخصیت تفکر آفرین) میباشند. سپس مدل نهایی پژوهش رسم شد و علل اصلی، عوامل زمینهای، عوامل میانجی، مقوله اصلی، راهبردها و پیامدهای سازمان متفکر دولتی شناسایی شد.