با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، پردیس بین‌المللی ارس دانشگاه تهران، جلفا، ایران.

2 استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت، دانشکدگان فارابی (پردیس فارابی) دانشگاه تهران ، قم، ایران.

4 استادیار، گروه مدیریت، دانشکدگان فارابی (پردیس فارابی) دانشگاه تهران، قم، ایران.

چکیده

حکومت‌ها در تلاش برای ایجاد ساختارهای توسعه محور، با دو وضعیت مواجه خواهند بود: یا در جلب مشارکت جامعه هدف در برنامه‌ها و پروژه‌ها و سازمان‌دهی موفق‌ عمل می‌کنند یا قادر به جلب مشارکت نیستند و در نتیجه، مردم خود برای سازمان‌دهی تلاش‌ها وارد عمل می‌شوند. به نظر می‌رسد که با پیچیده‌تر شدن مشکلات پیش روی جوامع و هم‌چنین رشد جمعیت، به‌صورت اجتناب‌ناپذیری، حکومت‌ها به‌تنهایی قادر به پیشبرد همه اهداف خود از مسیر ساختارهای حکومتی اولیه نخواهند بود و می‌بایست آحاد جامعه را چنان آگاه و توانمند نمایند که خود قادر به شناسایی مسیرهای لازم برای سازمان‌دهی تلاش‌ها در جهت اهداف توسعه، مصالح و منافع عمومی باشند. بدین ترتیب یا حکومت‌ها آگاهانه این مسیر را برای جامعه تسهیل می‌نمایند یا جوامع، با مشاهده نیازمندی‌ها و هم‌چنین مشاهده ساختارهای اجتماعی مردم‌نهاد مؤثر در امر توسعه در کشورهای توسعه‌یافته، به این نتیجه می‌رسند که خود این ساختارها را شکل دهند. سازمان‌دهی مؤثر و جلب مشارکت، خصوصاً در روستاهایی که ساختارهای مشارکت اجتماعی آنان در امر توسعه در مقایسه با مناطق شهری از درجه پایین‌تری از توسعه‌یافتگی برخوردار است و عموماً از آن‌ها با عنوان «مناطق محروم» یاد می‌گردد، اهمیت بیشتری می‌یابد. ‌‌در مقاله حاضر بر اساس رویکرد تحلیل هرمنوتیکی با مطالعه اسنادی و تحلیل دو برنامه توسعه، یکی در اتحادیه اروپا و دیگری در پاکستان، «الگوی نظری تقویت ساختارهای اجتماعی برای حمایت از خط‌مشی‌های توسعه مناطق روستایی ایران» ارائه می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Theoretical Framework for Mobilizing Social Structures with the Purpose of Supporting Development Policies in Iran's Rural Areas

نویسندگان [English]

  • Sepideh Gholipour 1
  • Ali asghar Pour Pzzat 2
  • Jabbar Babashahi 3
  • Reza Tahmasebi 4

1 Ph.D Student, Department of Management, University of Tehran Ares International Campus, Jolfa, Iran.

2 Professor, Department of Public Management, , University of Tehran, Tehran, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Management, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran

4 . Assistant Professor, Department of Management, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran.

چکیده [English]

Addressing the issue of establishing development-oriented structures, governments might face either of the following situations: they find themselves capable of engaging target society in programs and projects or they fail in doing so which would lead to independent actions by people themselves. Complex social problems and meanwhile population growth, would inevitably make primary governmental structures inefficient in achieving development objectives thoroughly, as a result governments should take active steps towards empowering and enlightening people in a way that they become capable of organizing their efforts in accordance with development objectives, public goods and public benefits. When underdeveloped societies find out about the influential role of non-governmental structures in the development process, governments would have two options: facilitating the engagement process for the society, or witnessing local societies authentically establishing bottom-up planning and implementation structures. Noticing the importance of organization and engagement seem much more crucial in case of villages, where in comparison with urban areas, suffer from deficiencies in engagement structures. This paper based on Hermeneutic analysis approach, takes advantage of literature study and two case studies of rural development policy making and implementation (European Union and Pakistan), in suggesting a theoretical framework for mobilizing social structures with the purpose of supporting development policies in Iran's rural areas.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rural Development
  • Human Capital
  • Social Capital
  • Policy Package
  • Non-Governmental Organization
Arjmandiakram, T., & Nejadhajiali Irani, F. (2022). Investigating the Situation of New Leadership Functions in Government Organizations of West Azerbaijan Province and Presenting an Appropriate Model for Developing the Current Situation. Public Organizations Management, 10(3), 103-122. (In Persian)
Besley, T., & Kord, L. (2009). pro-poor growth. Translation: Abbas Shakri and Amin Maliki, Tehran: Ni. (In Persian)
ENRD (2016). Connecting Rural Europe )2014-2020).  what is rural networking. Available at https://enrd.ec.europa.eu/sites/enrd/files/publi-enrd-booklet-2016-en-digital.pdf (Retrieved at 17 October 2017).
Grootaert, C., & Van Bastelaer, T. (2001). Understanding and measuring social capital: A synthesis of findings and recommendations from the social capital initiative (Vol. 24). World Bank. Social Development Family, Environmentally and Socially Sustainable Development Network.
Halpern, D. (2005). Social capital. Polity.
Ismailnia, H., & Paloj, M. (2000). The function of rural development in solving the challenge of national development. The first biennial conference of Iran's economy, the basic challenges of Iran's economy in the 1380s.
Javan, J. (1994). Population and Human Resources. kelk Azar, No. 57, 123-113. (In Persian)
Jónsdóttir, S.,  & Gísladótti, G. (2023).  Land use planning, sustainable food production and rural development: A literature analysis. Geography and Sustainability, 4, 391-403.
Kaviani, Z. (2023). The state of poverty and the characteristics of the poor. Bureau of Economic Studies: Department of Macroeconomics and Modeling. Islamic Council Research Center. (In Persian)
Mirzaei Ahranjani, H., Pourezat, A. A., & Saadabadi, A. A. (2012). Rural Development Management: Transition to Electronic Village. Tehran: Maidanchi. (In Persian)
Mirzaei, Kh. (2015). Qualitative research, research, researcher and research paper writing. The second volume. Tehran: Fojhun. (In Persian)
NRSP (2016). 22nd Annual Progress Report 2015-2016: Making the Communities Climate and Disaster Resilient. Available at http://www.nrsp.org.pk/Documents/NRSP-Annual-Report-2015-16.pdf (Retrieved at 25 June 2017)
Poulter, J., Checkland, P. (2014).  Learning for action: (a short definitive account of soft) systems methodology and its use for practitioner. Translation: Mohammad Reza Mehrgan, Mahmoud Dehghan, Mohammad Reza Akhwan and Kamiar Raisifar. Tehran: Mehraban Pub. (In Persian)
Pourezat, A. A. (2014). The strategic management of Asar Madar: a future-oriented approach to public interests. second edition. Tehran: Imam Sadiq University (AS). (In Persian)
Pourezzat, A. A., Rahmani, F. (2016). Policy Package; From Design to Editing. Tehran: Maidanchi. (In Persian)
Rasouli, S. N. (2022). Presenting the 4.0 Generation Human Capital Development Model in Tehran Municipality with a Mixed Approach. Public Organizations Management, 10(4), 115-134. (In Persian)
Rizvani, A. A. (2008). Mutual relations between the city and the village (with emphasis on Iran). Tehran: Payam Noor. (In Persian)
Scott, W. R. (2013). Institutions and organizations: Ideas, interests, and identities. Sage publications.
Tomer, J. F. (2016). Integrating human capital with human development: The path to a more productive and humane economy. Palgrave Macmillan.
Yang, W., Li, W., & Wang, L. C. (2023). How should rural development be chosen? The mechanism narration of rural regional function: A case study of Gansu Province, China. Heliyon, 9, 1-24.
Zahedi, M. J. (2009). The role of non-governmental organizations in sustainable development. Tehran: Maziar. (In Persian)