با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

2 دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

3 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی پیدایش مدیران تصادفی در سازمان‌ها بود. این مطالعه از نظر هدف توسعه‌ای و ماهیتاً اکتشافی است که به روش کیفی و با رویکرد نظریه داده‌­بنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش سازمان­‌های دولتی شهر اصفهان بوده که 14 نفر از مدیران این سازمان­‌ها به روش هدفمند و رعایت قاعده اشباع نظری به‌عنوان اعضای نمونه انتخاب و داده­های موردنیاز در پژوهش نیز با استفاده از مصاحبه‌­های نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. پس از تحلیل مصاحبه­‌ها، 82 مفهوم مورد شناسایی قرار گرفته که در قالب 6 مقوله عوامل علی، پدیده محوری، عوامل زمینه‌­ای، عوامل مداخله‌­گر، راهبردها و پیامدها دسته­‌بندی شده است. نتایج حاکی است پیدایش مدیران تصادفی تحت تأثیر عوامل علی مانند عدم وجود شاخص­‌های شفاف و مشخص عملکردی در ارتقا و انتصاب، جایگزینی روابط به‌جای ضوابط، حاکمیت تفکر الیگارشی در سازمان، ضعف یا فقدان نظام جانشین­‌پروری در سازمان، ضعف سیستم ارزیابی عملکرد و مانند آن بوده و عوامل زمینه‌­ای فردی و سازمانی و نیز عوامل مداخله­‌گر نیز پیدایش این پدیده در سازمان­‌ها را تحت تأثیر قرار می­‌دهند. راهبردهای پیشگیری از پیدایش مدیران تصادفی نیز در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی مورد شناسایی قرار گرفته است. نتایج همچنین حاکی است پیدایش مدیران تصادفی پیامدهای منفی متنوعی در سطوح فردی، گروهی، سازمانی و فراسازمانی به دنبال خواهد داشت. یافته­‌های پژوهش حاضر می‌­تواند بینش مناسبی در ارتباط با چگونگی پیدایش پدیده مدیران تصادفی ایجاد کرده و زمینه جلوگیری از آن را برای برنامه‌ریزان و سیاست­‌گذاران نظام اداری فراهم آورد

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing a Model for the Emergence of Bad Managers in Organizations

نویسندگان [English]

  • Aliasghar mobasheri 1
  • Hadi Teimouri 2
  • Sharzad Kiyanpour 3

1 Ph.D Candidate, Department of Administration, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

2 Associate Professor, Department of Administration University of Isfahan, Isfahan, Iran.

3 MSc. Department of Administration, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

چکیده [English]

The aim of the current research was to design a pattern for emergence of bad managers in organizations. This study is developmental in terms of purpose and exploratory in nature, which was conducted using a qualitative method and a grounded theory approach. The statistical population was the public organizations of Isfahan city, where 14 managers were selected as sample members by a purpesfull method and the theoretical saturation rule and individually semi-structured interview was used In order to collect the required data needed. After analyzing the interviews, 82 concepts were identified, which were classified into 6 categories. The results indicate the emergence of bad managers is under the influence of causal factors such as the absence of clear performance indicators in promotion and appointment, replacing relationships instead of criteria, the rule of oligarchic thinking, the weakness of the succession planning system, the weakness of the performance evaluation system and the like. Individual and organizational contextual factors as well as intervening factors also influence the emergence of this phenomenon. Strategies for preventing the appointment of bad managers have also been identified at three individual, group and organizational levels. The results also indicate that the emergence of bad managers will have negative consequences at the individual, group, organizational and extra-organizational levels. The findings can create a suitable insight in relation to the emergence of the phenomenon of bad managers and provide the context to prevent it for the planners and policy makers of the administrative system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public Organizations
  • Bad Managers
  • Management
  • Grounded Theory
Daft, R. L. (2021). Organization Theory & Design. Cengage Learning, Boston.
Daft, R. L. (2022). Management. Cengage Learning. Boston.
Daft, R. L., & Marcic, D. (2009). Understanding Management. South-Western, Cengage Learning.
Danaeefard, H. (2011). Strategies of Theory Building. Tehran, Samt. (In Persian)
Drucker, P. E. (1986). Management, Tasks, Responsibilities and Practices.The Chronicle of Higher Education, United States of America.
Fenizia, A. (2022). Managers and productivity in the public sector. Econometrica, 90(3), 1063-1084.
Ganguly, A., & Chaudhuri, S. (2017). Bad Managers: Why People Quit Their Job. People, 2(2).
Ghanbari, S., & Majouni, H. (2021). The Role of Destructive Leadership in Burnout Mediated by Organizational Justice and Procrastination. Strategic Research on Social Problems in Iran. 10(3), 69-98. (In Persian)
Gholipour, A. (2022). Editor's note: Designing objective and quantitative criteria for the implementation of horizontal promotion Community Verified icon. Journal of Public Administration, 14(4), 502-508. (In Persian)
Hight, S. K., Gajjar, T., & Okumus, F. (2019). Managers from “Hell” in the hospitality industry: How do hospitality employees profile bad managers?. International Journal of Hospitality Management, 77, 97-107.
Hoffman, M., & Tadelis, S. (2021). People management skills, employee attrition, and manager rewards: An empirical analysis. Journal of Political Economy, 129(1), 243-285.
Iman, M. T. (2016). Methodology of Qualitative researches. Research Institute of Hawzah and University, Qom. (In Persian)
Khazaei, M., Akbari, M., & Layali, M. (2021). Deliberation on the Scientific Qualification and Expertise of the Agents in Islamic Government, Journal of Islamic government, 26(1), 75-106. (In Persian)
Lipman, V. (2015). The type B manager: Leading successfully in a type A world. prentice hall press, New York.
Liu, J., & Lei, D. (2021). Managerial ability and stock price crash risk–the role of managerial overconfidence. Review of Accounting and Finance, 20(2), 167-193.
Mehta, S., & Maheshwari, G. C. (2013). Consequence of Toxic leadership on Employee Job Satisfaction and Organizational Commitment. Journal of Contemporary Management Research, 8(2), 1-23.
O’Connor, C., & Joffe, H. (2020). Intercoder reliability in qualitative research: debates and practical guidelines. International journal of qualitative methods, 19, 1-13.
Radmard, M. (2020). the Application of the Modernist Oligarchy Theory of Edward Shils on the Second Pahlavi Period (1953-1978). Government Studies, 6(24), 41-72. (In Persian)
Ramlall, S. (2004). A review of employee motivation theories and their implications for employee retention within organizations. Journal of American academy of business, 5(1/2), 52-63.
Shi, J., Mo, X., & Sun, Z. (2012). Content validity index in scale development. Journal of Central South University. Medical sciences, 37(2), 152-155.
Tepper, B. J., Moss, S. E., & Duffy, M. K. (2011). Predictors of abusive supervision: Supervisor perceptions of deep-level dissimilarity, relationship conflict, and subordinate performance. Academy of management journal, 54(2), 279-294.