مدل سازی
یوسف حضرتی
چکیده
در پژوهش حاضر، محتوای سخنرانیهای دولت تدبیر و امید در حوزۀ مدیریت کلان سازمانهای دولتی، دوره اول و دوم ریاست جمهوری از منظر کاربرد ابزارهای انسجام و در چارچوب نقشگرایی هلیدی و حسن (1976) مورد واکاوی قرار گرفتند. پژوهش به شیوۀ تحلیل محتوا و به صورت توصیفی و تحلیلی انجام گرفت و محتوای آن چهار سخنرانی در حوزۀ مدیریت کلان سازمانهای ...
بیشتر
در پژوهش حاضر، محتوای سخنرانیهای دولت تدبیر و امید در حوزۀ مدیریت کلان سازمانهای دولتی، دوره اول و دوم ریاست جمهوری از منظر کاربرد ابزارهای انسجام و در چارچوب نقشگرایی هلیدی و حسن (1976) مورد واکاوی قرار گرفتند. پژوهش به شیوۀ تحلیل محتوا و به صورت توصیفی و تحلیلی انجام گرفت و محتوای آن چهار سخنرانی در حوزۀ مدیریت کلان سازمانهای دولتی بود که به شیوۀ تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای انسجام در چهار سخنرانی استخراج گردید و بسامدگیری شدند. درصد وقوع هریک از ابزارها نیز به دست آمد. پس از بررسی دادهها مشخص شد، سخنرانی اول با 474 مورد، سخنرانی دوم با 444 مورد، سخنرانی چهارم با 421 مورد و سخنرانی سوم با 411 مورد، در بهکارگیری ابزارهای انسجام به ترتیب در رتبههای اول تا چهارم قرار دارند. در سخنرانی اول، ارجاع بیشترین و معرفگی و زمان، کمترین ابزار انسجام بودند. در سخنرانی دوم، تکرار و معرفگی به ترتیب بیشترین و کمترین ابزار انسجام به کار رفته بودند. در سخنرانی سوم نیز، عناصر پیوندی بیشترین و معرفگی کمترین ابزار انسجام بودند و در سخنرانی چهارم ارجاع بیشترین و معرفگی کمترین ابزار انسجام به کار رفته بودند. در راستای تحلیل آماری دقیقتر و یافتن معناداری در توزیع ابزارهای انسجام در هریک از سخنرانیها، از آزمون مجذور کای استفاده گردید. بر اساس نتایج به دست آمده در سطح p<0.05 میان توزیع ابزارهای انسجام به کار رفته در هریک از سخنرانیها تفاوت معناداری وجود دارد.
علت یابی
هاشم صبرعلی پور؛ عسگر پاک مرام؛ نادر رضایی؛ جمال بحری ثالث
چکیده
هدف اصلی پژوهش تجربی حاضر، تعیین تأثیر ضعف کنترلهای داخلی، گزارش حسابرسی سال قبل و ساختار مالکیت بر تغییر حسابرس و تأخیر در گزارش حسابرسی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. دادههای مورد مطالعه این پژوهش شامل 1860 سال- شرکت از سالهای 1385 تا 1396 میباشد. روش پژوهش از نوع همبستگی ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش تجربی حاضر، تعیین تأثیر ضعف کنترلهای داخلی، گزارش حسابرسی سال قبل و ساختار مالکیت بر تغییر حسابرس و تأخیر در گزارش حسابرسی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. دادههای مورد مطالعه این پژوهش شامل 1860 سال- شرکت از سالهای 1385 تا 1396 میباشد. روش پژوهش از نوع همبستگی و علی پسرویدادی و روش آزمون فرضیهها، آزمون همبستگی و رگرسیون است. نتایج این پژوهش نشان داد که ضعف کنترلهای داخلی بر تغییر حسابرس و تأخیر در گزارش حسابرسی تأثیر معنی دارد. ازاینرو، تأثیر معنیدار ساختار مالکیت و گزارش حسابرسی سال قبل بر تغییر حسابرس و تأخیر در گزارش حسابرسی مشاهده نگردید.
علت یابی
زلفا حق گویان؛ علی درخشان مهر؛ مریم مشایخی
چکیده
مربیگری بهعنوان یک رویکرد هدایت سیستماتیک و یک فرایند راهحل محور است که به مدیران در تقویت یادگیری و تغییر کمک میکند با توجه به اینکه مربیگری یکی از مؤثرترین شیوههای یادگیری و توسعة مهارتها میباشد. هدف این مقاله شناسایی پیامدهای رفتار مربیگری مدیران از منظر کارکنان شهرداری شهر قم است. این تحقیق از نظر هدف، اکتشافی و از نظر ...
بیشتر
مربیگری بهعنوان یک رویکرد هدایت سیستماتیک و یک فرایند راهحل محور است که به مدیران در تقویت یادگیری و تغییر کمک میکند با توجه به اینکه مربیگری یکی از مؤثرترین شیوههای یادگیری و توسعة مهارتها میباشد. هدف این مقاله شناسایی پیامدهای رفتار مربیگری مدیران از منظر کارکنان شهرداری شهر قم است. این تحقیق از نظر هدف، اکتشافی و از نظر روش گردآوری دادهها کیفی و از تکنیک تحلیل تم است. روش گردآوری اطلاعات میدانی وکتابخانهای است و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته میباشد. جامعه آماری کارکنان شهرداری شهر قم میباشد. نمونه برداری در این تحقیق از نوع نمونه برداری غیراحتمالی و هدفمند است. جهت تجزیه و تحلیل دادههای کیفی در این پژوهش از روش کدگذاری و تحلیل تم استفاده شده است. پس از بررسیها و تحلیلهای صورت گرفته، پیامدهای شناسایی شده برای رفتار مربیگری مدیران به دو دسته ی کلی پیامدهای فردی و سازمانی تقسیم شد. پیامدهای فردی شامل نشاط کارکنان، هوش عاطفی، رضایت شغلی، سرمایه روان شناختی و مدیریت دانش میباشد. همچنین پیامدهای سازمانی شامل رفتار شهروندی سازمانی، بهره وری، رضایت مشتری و آوای سازمانی میباشد.
مدل سازی
سیدصمد موسوی؛ مجید جهانگیرفرد؛ فرشاد حاج علیان
چکیده
در هر سازمان و ادارهای، مدیریت بهعنوان عاملی کلیدی در بهبود عملکرد و ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده از طریق آن اداره بسیار مهم است. برای این منظور، داشتن مدیران با شایستگیهای لازم و تواناییهای مدیریتی قوی اساسی است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل شایستگی مدیران با رویکرد عقلانیت در بخش آموزش وزارت جهاد کشاورزی با رویکرد ...
بیشتر
در هر سازمان و ادارهای، مدیریت بهعنوان عاملی کلیدی در بهبود عملکرد و ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده از طریق آن اداره بسیار مهم است. برای این منظور، داشتن مدیران با شایستگیهای لازم و تواناییهای مدیریتی قوی اساسی است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل شایستگی مدیران با رویکرد عقلانیت در بخش آموزش وزارت جهاد کشاورزی با رویکرد کیفی صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع کیفی است که مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحلة اول جهت شناسایی مؤلفههای الگو، از روش کیفی و مصاحبههای عمیق استفاده شد. در بخش کیفی، 15 نفر از خبرگان که شامل اعضای هیئتعلمی رشته مدیریت دولتی و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی است که به روش هدفمند انتخاب شدند. جهت تحلیل دادههای بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرمافزار مکسکیودا استفاده شد. نتایج بخش کیفی نشان 219 مضمون اولیه، 91 مضمون سازمانیافته و 38 مضمون فراگیر و 5 مضمون اصلی شامل شایستگی اقتصادی، شایستگی حرفهای- مدیریتی، شایستگی اخلاقی- دینی شایستگی سیاسی، شایستگی فرهنگی- اجتماعی شناسایی شد. با توجه به اهمیت وزارت جهاد کشاورزی در توسعه کشورمان، داشتن مدیران با شایستگیهای لازم و تواناییهای مدیریتی قوی بسیار مهم است. همچنین با توجه به این شایستگیها، مدیران جهاد کشاورزی میتوانند نقش مهمی در توسعه پایدار و افزایش بهرهوری در کشاورزی و منابع طبیعی کشور ایفا کنند. این شایستگیها بهعنوان یک راهنمای مهم برای انتخاب و توسعه مدیران جهاد کشاورزی موردنیاز است.
اسکندر شیرازی
چکیده
یکی از ضرورتهای اصلی دولتهای دموکراتیک، وجود سیستم پاسخگویی جامع در بخش مدیریت دولتی است و بدون وجود این سیستم، احتمال بروز فساد اداری و نارضایتی در سازمانهای بخش دولتی وجود دارد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و آزمون ابعاد و مؤلفههای پاسخگویی سازمانی و طراحی مدل سازمان پاسخگو برای سازمانهای بخش دولتی است. این پژوهش با توجه ...
بیشتر
یکی از ضرورتهای اصلی دولتهای دموکراتیک، وجود سیستم پاسخگویی جامع در بخش مدیریت دولتی است و بدون وجود این سیستم، احتمال بروز فساد اداری و نارضایتی در سازمانهای بخش دولتی وجود دارد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و آزمون ابعاد و مؤلفههای پاسخگویی سازمانی و طراحی مدل سازمان پاسخگو برای سازمانهای بخش دولتی است. این پژوهش با توجه به هدف انجام آن بنیادی و روش تحقیق آن آمیخته با رویکرد متوالی-اکتشافی است و در ۲ فاز کیفی و کمی انجام شده است بدینصورت که ابتدا دادههای کیفی با استفاده از مصاحبه با ۱۹ نفر از خبرگان که به روش هدفمند انتخاب شده بودند، جمعآوری گردیده و به روش دادهبنیاد و استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند سپس با استفاده از ابزار پرسشنامه پیمایش در محیط آزمون آغاز و جمعآوری دادههای کمی انجام شده است دادههای بخش کمی با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفتند و در نهایت مدل سازمان پاسخگو طراحی گردید. در فاز کیفی پژوهش ۱۶۷ زیرمقوله در قالب ۵۴ مقوله فرعی و ۶ مقوله اصلی دولت پاسخگو، مدیران پاسخگو، ساختار پاسخگو، کارکنان پاسخگو، فرهنگ پاسخگو و اربابرجوع پاسخگویی طلب دستهبندی شدند. براساس نتایج به دست آمده ساختارشکنی در قوانین و ترویج فرهنگ پاسخگویی به دلیل تکرار مکرر در فرایند مصاحبهها بهعنوان مقولههای محوری پژوهش انتخاب شدند. همچنین در بین ابعاد سازمان پاسخگو، مقوله ایجاد ساختار پاسخگو با آماره تی برابر با ۳۲/۴ و اندازه اثر ۷۷/۰، دارای بالاترین تأثیر و مقوله فرهنگ پاسخگو با آماره تی برابر با ۹۶/۲ و اندازه اثر ۵۱/۰ کمترین تأثیر را بر ایجاد سازمان پاسخگو دارا است.
مدل سازی
علیرضا موغلی؛ یحیی رستمنیا؛ سید محمد حسین کمانی؛ امیرحسین امیرخانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل سمبلگرایی سازمانی در سازمانهای دولتی استان ایلام صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها از نوع اکتشافی است که با رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحله اول جهت شناسایی مؤلفههای الگو، از روش کیفی و مصاحبههای عمیق استفاده شد. مشارکتکنندگان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل سمبلگرایی سازمانی در سازمانهای دولتی استان ایلام صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها از نوع اکتشافی است که با رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحله اول جهت شناسایی مؤلفههای الگو، از روش کیفی و مصاحبههای عمیق استفاده شد. مشارکتکنندگان در بخش کیفی، 12 نفر از خبرگان دانشگاهی و متخصصان دستگاههای اجرایی استان ایلام بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. در مرحله دوم جهت برازش الگوی طراحی شده در بخش کیفی، از روش کمی و رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری این بخش شامل مدیران و کارشناسان حوزه اداری و منابع انسانی دستگاههای دولتی استان ایلام بودند که 188 نفر به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این بخش پرسشنامه 71 سؤالی محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل دادههای بخش کیفی به روش کدگذاری و با استفاده از نرمافزار مکس کیودا و تحلیل دادههای بخش کمی با نرمافزار اسمارت پی. ال. اس. انجام شد. براساس یافتههای پژوهش، 71 کد اولیه و 12 مقوله فرعی در قالب 6 مقوله اصلی شناسایی شد که عبارتاند از: پدیده محوری، شامل مؤلفه سمبلگرایی سازمانی؛ عوامل علی، شامل مؤلفههای مدیریتی، قانونی، دانشی و فردی؛ عوامل بسترساز، شامل مؤلفههای فرهنگسازمانی و سبک رهبری؛ عوامل مداخلهگر، شامل تعدد و تناقض قوانین سازمانی؛ راهبردها، شامل راهبردهای سمبلگرایانه و پیامدها، شامل مؤلفههای بهبود عملکرد سازمانی، توسعه فردی و سازمانی و اعتماد عمومی به سازمان میباشند. نتایج بخش کمی الگوی طراحی شده از تناسب قابلقبولی برخوردار است.
علت یابی
حاجیه رجبی فرجاد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدلی جامع برای لنگرهای شغلی کارکنان اداره کل ثبت اسناد و املاک کشور انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، توسعهای -کاربردی و روش پژوهش، ترکیبی از نوع دادهبنیاد است. جامعه آماری پژوهش کارکنان در بخش کمی، کارکنان اداره کل ثبت اسناد و املاک کشور که تعداد آنها 488 نفر است که براساس آن تعداد 153 نفر براساس فرمول کوکران ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدلی جامع برای لنگرهای شغلی کارکنان اداره کل ثبت اسناد و املاک کشور انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، توسعهای -کاربردی و روش پژوهش، ترکیبی از نوع دادهبنیاد است. جامعه آماری پژوهش کارکنان در بخش کمی، کارکنان اداره کل ثبت اسناد و املاک کشور که تعداد آنها 488 نفر است که براساس آن تعداد 153 نفر براساس فرمول کوکران بهعنوان نمونه آماری و به روش تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. در روش کیفی نمونهگیری تا زمان رسیدن به نقطه اشباع در بخش خبرگان، به روش غیرتصادفی هدفمند بود. در بخش کیفی برای استخراج عوامل مؤثر بر لنگرهای شغلی کارکنان، از روش میدانی و ابزار مصاحبه استفاده شد. در بخش کمی، پس از استخراج مولفههای لنگرهای شغلی کارکنان از طریق مصاحبه؛ پرسشنامهای تنظیم و در بین کارکنان توزیع شد. دادههای حاصل از در بخش کیفی از تحلیل محتوا و با استفاده از نرمافزار مکس کیودا و در بخش کمی از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS استفاده گردید. نتایج نشان داد که عوامل علی مؤثر بر نوآوری کارکنان شامل عوامل سازمانی، فراسازمانی، فردی و ملی باید جستجو کرد. همچنین، از نظر خبرگان این تحقیق مقوله محوری را میتوان معادل با نوآوری در ساختار سازمانی، آموزش، پژوهش، سرمایه انسانی، فناورانه و در تجهیزات دانست.
مدل سازی
زهره محمدیاری؛ محسن آرمان
چکیده
یکی از اصلیترین وظایف مدیران در سازمانها انتخاب و انتصاب افراد در پستهای کلیدی میباشد که در برخی موارد مدیران در جهت محافظت از صندلی مدیریتی خود افراد ضعیفتری را در پستهای کلیدی و اصلی قرار میدهند. این نوع سبک مدیریت به مدیریت عنکبوتی معروف است و موجب ایجاد چالشهای راهبردی برای سازمان میشود. هدف اصلی این تحقیق شناسایی ...
بیشتر
یکی از اصلیترین وظایف مدیران در سازمانها انتخاب و انتصاب افراد در پستهای کلیدی میباشد که در برخی موارد مدیران در جهت محافظت از صندلی مدیریتی خود افراد ضعیفتری را در پستهای کلیدی و اصلی قرار میدهند. این نوع سبک مدیریت به مدیریت عنکبوتی معروف است و موجب ایجاد چالشهای راهبردی برای سازمان میشود. هدف اصلی این تحقیق شناسایی پیشایندها و پسایندهای مدیریت عنکبوتی در سازمانهای دولتی میباشد. پژوهش حاضر یک پژوهش کیفی از نوع اکتشافی است که به لحاظ روش تحلیل دادهها از نوع تحلیل مضمون است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ شامل، ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن و ﺧﺒﺮﮔﺎن حوزه مدیریت منابع انسانی در سازمانهای دولتی و استادان دانشگاه و آشنا با موضوع پژوهش میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی تعداد 18 نفر انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری دادهها در این تحقیق، مصاحبه نیمه ساختاریافته میباشد. نتایج نشان داد که مجموع 14 مضمون سازماندهنده در قالب 14 فراگیر بهعنوان پیشایندهای مدیریت عنکبوتی در سازمانهای دولتی شناسایی شدند و همچنین 10 مضمون سازماندهنده در قالب 3 مضمون فراگیر بهعنوان پسایندهای مدیریت عنکبوتی در سازمانهای دولتی شناسایی شدند. نتایج تحلیل تم نشان داد که پیشایندهای مدیریت عنکبوتی در سازمانهای دولتی عبارتاند از: حکومت نالایقان، سیاسیکاری، حاکمیت فرهنگ مخرب و فساد جمعی. پسایندهای مدیریت عنکبوتی در سازمانهای دولتی نیز عبارتاند از: دور تسلسل ناکارآمدی، دور باطل ناشایستهسالاری و تضعیف امنیت روانی.
مدل سازی
علیاصغر مباشری؛ هادی تیموری؛ شهرزاد کیانپور
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی پیدایش مدیران تصادفی در سازمانها بود. این مطالعه از نظر هدف توسعهای و ماهیتاً اکتشافی است که به روش کیفی و با رویکرد نظریه دادهبنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش سازمانهای دولتی شهر اصفهان بوده که 14 نفر از مدیران این سازمانها به روش هدفمند و رعایت قاعده اشباع نظری بهعنوان اعضای نمونه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی پیدایش مدیران تصادفی در سازمانها بود. این مطالعه از نظر هدف توسعهای و ماهیتاً اکتشافی است که به روش کیفی و با رویکرد نظریه دادهبنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش سازمانهای دولتی شهر اصفهان بوده که 14 نفر از مدیران این سازمانها به روش هدفمند و رعایت قاعده اشباع نظری بهعنوان اعضای نمونه انتخاب و دادههای موردنیاز در پژوهش نیز با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. پس از تحلیل مصاحبهها، 82 مفهوم مورد شناسایی قرار گرفته که در قالب 6 مقوله عوامل علی، پدیده محوری، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها دستهبندی شده است. نتایج حاکی است پیدایش مدیران تصادفی تحت تأثیر عوامل علی مانند عدم وجود شاخصهای شفاف و مشخص عملکردی در ارتقا و انتصاب، جایگزینی روابط بهجای ضوابط، حاکمیت تفکر الیگارشی در سازمان، ضعف یا فقدان نظام جانشینپروری در سازمان، ضعف سیستم ارزیابی عملکرد و مانند آن بوده و عوامل زمینهای فردی و سازمانی و نیز عوامل مداخلهگر نیز پیدایش این پدیده در سازمانها را تحت تأثیر قرار میدهند. راهبردهای پیشگیری از پیدایش مدیران تصادفی نیز در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی مورد شناسایی قرار گرفته است. نتایج همچنین حاکی است پیدایش مدیران تصادفی پیامدهای منفی متنوعی در سطوح فردی، گروهی، سازمانی و فراسازمانی به دنبال خواهد داشت. یافتههای پژوهش حاضر میتواند بینش مناسبی در ارتباط با چگونگی پیدایش پدیده مدیران تصادفی ایجاد کرده و زمینه جلوگیری از آن را برای برنامهریزان و سیاستگذاران نظام اداری فراهم آورد
مدل سازی
علی قربانی؛ محمدامین ترابی؛ متینه مقدم
چکیده
این مقاله به بررسی پدیدهی "جنون جلسه" در مدیران میپردازد که بهعنوان یکی از چالشهای مهم در محیط کار و سازمانها شناخته میشود. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی علل و عوامل مؤثر بر پیدایش این پدیده و ارائه راهکارهایی برای مدیران جهت مقابله با آن است. برای این تحقیق، از روش فراترکیب هوشمند استفاده شده است. جهت این کار، از اسکریپتهای ...
بیشتر
این مقاله به بررسی پدیدهی "جنون جلسه" در مدیران میپردازد که بهعنوان یکی از چالشهای مهم در محیط کار و سازمانها شناخته میشود. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی علل و عوامل مؤثر بر پیدایش این پدیده و ارائه راهکارهایی برای مدیران جهت مقابله با آن است. برای این تحقیق، از روش فراترکیب هوشمند استفاده شده است. جهت این کار، از اسکریپتهای اختصاصی همراه با توسعه الگوریتمهای پیشرفته هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی برای جستجو و استخراج دادهها استفاده شده است. این الگوریتمها، بهویژه مدلهای یادگیری ماشینی مانند شبکههای عصبی بازگشتی و الگوریتمهای ژنتیکی، قادر بودند تا مفاهیم کلیدی و روندهای نوظهور در حوزه جنون جلسه را با دقت بالا تحلیل کنند. استفاده از این فناوریها منجر به ایجاد یک پایگاه داده متمرکز شده که دادهها را برای تحلیلهای بعدی منظم و قابلدسترس نگه میدارد، خطای انسانی را کاهش میدهد و امکان تحلیل سریع و دقیقتر دادهها را فراهم آورده است. علل گوناگون شکلگیری این پدیده شامل مشکلات در برنامهریزی و سازماندهی جلسات، نقایص در فرهنگسازمانی و ارتباطات، مسائل روانی و احساسی مدیران و کارکنان و دیگر دلایل بود. در پی این شناسایی، پیامدهای حاصله از جنون جلسه تشریح گردیده است و در نهایت مجموعهای از راهکارهای عملی و کاربردی مانند بهبود مهارتهای مدیریتی، اصلاح فرهنگ و ساختار سازمانی، ارتقای ارتباطات کارآمد و روشهای نوین مهندسی فرهنگ، سیمبیوز رهبری، دیپلماسی جلسات، کوانتومیسازی تصمیمگیری در جلسات و پلورالیزم سازمانی، ارائه شده است.