با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی
طراحی الگوی شایستگی‌های بنیادی مدیران منابع انسانی کسب‌وکارهای نوپای خدماتی در بخش حمل‌ونقل درون‌شهری

مهشید سلیمانی؛ سید موسی خادمی؛ سعید عبدالمنافی؛ علی شاه‌نظری

دوره 11، شماره2 (پیاپی 42) ، خرداد 1402، صفحه 1-20

https://doi.org/10.30473/ipom.2022.65244.4679

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی شایستگی بنیادی مدیران منابع انسانی و شناسایی ابعاد و مؤلفه های آن و همچنین عوامل موثر بر شایستگی بنیادی مدیران منابع انسانی انجام شده است.روش پژوهش حاضر از حیث اجرا از نوع پژوهش‌های آمیخته(کیفی-کمی) و به لحاظ هدف، کاربردی و از لحـاظ روش اکتشافی از نوع تحلیل محتوا محسوب میشود.با توجه به روش تحلیل محتوا، ...  بیشتر

مدیریت دولتی
نقش واسطه‌گری جامعه‌پذیری و هویت‌سازمانی بین رهبری معنوی و عملکرد کارکنان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

حسین عباسی اسفنجانی

دوره 11، شماره2 (پیاپی 42) ، خرداد 1402، صفحه 21-42

https://doi.org/10.30473/ipom.2023.67130.4794

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش واسطه‌گری جامعه‌پذیری و هویت‌سازمانی بین رهبری معنوی و عملکرد کارکنان در سپاه پاسداران انجام شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث روش، توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری، کارکنان سپاه یکی از شهرستان‌های غرب کشور است که تعداد 112 نفر نمونه آماری با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و داده‌های میدانی ...  بیشتر

مدیریت عمومی
پدیدارشناسی نگاه مدیران مالی دانشگاه‌ها به حرفه مدیریت مالی

محمد بخت آزمای بناب؛ علی اکبر پیوسته

دوره 11، شماره2 (پیاپی 42) ، خرداد 1402، صفحه 43-60

https://doi.org/10.30473/ipom.2023.66445.4745

چکیده
  هدف پژوهش حاضر مطالعه تجربه زیسته مدیران مالی دانشگاه‌­ها در مورد حرفه مدیریت مالی است. این پژوهش به روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسانه انجام گرفته است. در فرایند تحقیق، متد کولایزی به­عنوان مبنا و الگوی اجرای تحقیق به­ کار گرفته شد. جامعه آماری مدیران مالی دانشگاه­‌های آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی می‌­باشد و از نمونه­‌گیری ...  بیشتر

مدیریت دولتی
طراحی الگوی شایستگی‌های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

سید محمدرضا سیدی؛ حسن دانایی‌فرد؛ اسداله گنجعلی

دوره 11، شماره2 (پیاپی 42) ، خرداد 1402، صفحه 61-80

https://doi.org/10.30473/ipom.2023.64734.4652

چکیده
  شرط بنیادینِ موفقیت و پایداری نظام‌های اجتماعی در مسیر پیشرفت، رعایت اصل شایسته‌سالاری است که در سطح مدیران عالی، اهمیت بیشتری دارد. اگر به اهمیت علم و فناوری بنگریم -که اساسی‌ترین مبنای پیشرفت کشورها است- اهمیت شایسته‌سالاری در رهبران و نهادهای متولی آن، بیشتر مشخص می‌شود. لذا این پژوهش، طراحی الگوی شایستگی‌های وزیر علوم، تحقیقات ...  بیشتر

آسیب‌‌شناسی چالش‌‌های برون‌‌سپاری خدمات ثبت ‌‌احوال استان بوشهر

ابراهیم رجب‌پور؛ مائده دهقان

دوره 11، شماره2 (پیاپی 42) ، خرداد 1402، صفحه 81-96

https://doi.org/10.30473/ipom.2022.63825.4601

چکیده
  هدف پژوهش حاضر آسیب‌شناسی برون‌سپاری خدمات ثبت احوال با تمرکز بر چالش‌های برون‌سپاری است. این پژوهش از نظر پارادایم اثبات‌گرایانه، از منظر هدف کاربردی و از لحاظ نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری متشکل از خبرگان اداره کل ثبت ‌احوال استان بوشهر می‌باشد و در دو مرحله و به‌ صورت آمیخته انجام شد. در مرحله نخست با بررسی منابع علمی، ...  بیشتر

مدیریت دولتی
تبیین اثر میانجی توانمندسازی در رابطه بین رهبری تحول‌‌آفرین و رضایتمندی شغلی کارکنان در شرکت ایران‌‌ خودرو دیزل

منیژه احمدی؛ سعید عبدالملکی؛ منصور آقاخانی

دوره 11، شماره2 (پیاپی 42) ، خرداد 1402، صفحه 97-116

https://doi.org/10.30473/ipom.2023.66193.4730

چکیده
  هدف پژوهش حاضر تبیین اثر میانجی توانمندسازی در رابطه بین رهبری تحول‌‌آفرین و رضایتمندی کارکنان در شرکت ایران‌‌خودرو دیزل است. روش پژوهش کمی و از حیث هدف؛ کاربردی، از نظر ماهیت؛ توصیفی- پیمایشی و از نظر نحوه اجرا؛ از نوع همبستگی و تحلیل مسیر است. جامعه آماری شامل کلیه سرپرستان خط تولید شرکت ایران خودرو دیزل به تعداد 105 نفر است که به ...  بیشتر

مدیریت دولتی
ارائه ماتریس گونه‌شناسی کارکنان کارآمد و ناکارآمد در بخش دولتی: رهیافت نظریه داده‌بنیاد

رحمان اصفهانی؛ مهربان هادی پیکانی؛ محمد طالاری

دوره 11، شماره2 (پیاپی 42) ، خرداد 1402، صفحه 117-132

https://doi.org/10.30473/ipom.2023.64368.4636

چکیده
  کارکنان کارآمد عامل اصلی موفقیت و تعالی سازمان و کارکنان ناکارآمد نیز عامل مشکلات و شکست‌های سازمان هستند. با وجود این در پژوهش‌های پیشین، کمتر پژوهشی به‌طور جامع و منسجم به کارآمدی نیروی انسانی پرداخته و مهم‌ترین هدف این پژوهش ارائه یک مدل نظری در خصوص کارکنان کارآمد و ناکارآمد و بررسی ویژگی‌های آن‌ها در بخش دولتی بود تا ضمن ...  بیشتر

مدیریت دولتی
ارائه الگوی مدیریت آموزش منابع انسانی در سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان

فرشید اصلانی؛ حامد فاضلی کبریا؛ میثم چکین

دوره 11، شماره2 (پیاپی 42) ، خرداد 1402، صفحه 133-144

https://doi.org/10.30473/ipom.2023.66829.4769

چکیده
  امروزه منابع انسانی بیش از هر زمانی نیازمند آموزش است. هدف پژوهش حاضر ارائه الگویی برای آموزش منابع انسانی در سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان است. روش پژوهش از نوع کاربردی – اکتشافی مبتنی بر رویکرد داده بنیاد و ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته است. نمونه آماری شامل 15 نفر از مدیران منابع انسانی و خبرگان مدیریتی ...  بیشتر

مدیریت دولتی
بررسی ارتباط بین حکمرانی خوب و بی‌تفاوتی سازمانی کارکنان با نقش میانجی‌گری احساس تعلق سازمانی

بلال پناهی

دوره 11، شماره2 (پیاپی 42) ، خرداد 1402، صفحه 145-160

https://doi.org/10.30473/ipom.2023.66939.4776

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر حکمرانی خوب بر کاهش بی‌‌‌‌‌‌تفاوتی سازمانی کارکنان با تأکید بر نقش میانجی‌‌‌‌‌‌گری احساس تعلق سازمانی آنان می‏باشد. این پژوهش از نظر روش از نوع تحقیقات کمی، از لحاظ هدف کاربردی و از حیث ماهیت،  توصیفی است. جامعه آماری کارکنان بیمارستان امام رضا (ع) تبریز می‌‌‌‌‌‌باشد که تعداد آن‌ها 1500 ...  بیشتر

شناسایی عوامل مؤثر بر وارونگی جوسازمانی با روش دلفی فازی، مورد مطالعه: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

اسماء فقیهی؛ محمدعلی سرلک؛ رضا رسولی؛ سید علی‌اکبر احمدی

دوره 11، شماره2 (پیاپی 42) ، خرداد 1402، صفحه 161-178

https://doi.org/10.30473/ipom.2023.9911

چکیده
  در دنیای رقابت، نیروی انسانی مهم‌ترین مزیت یک سازمان و عامل اصلی توسعه و افزایش عملکرد آن مجموعه، محسوب می­شود. سازمان‌ها همواره در تلاش‌اند تا بهترین امکانات را برای دریافت حداکثر عملکرد و ایجاد اثربخشی، فراهم کنند. در برخی از سازمان‌ها علیرغم تلاش سازمان در جهت فراهم آوردن امکانات موردنیاز کارکنان، نه‌تنها عملکرد افزایش نمی­یابد؛ ...  بیشتر