مدل سازی
فاطمه گودرزی؛ کرم اله دانش فرد؛ حجت طاهری گودرزی؛ یداله عباس زاده سهرون
چکیده
امروزه، به علت تغییرات روزافزون محیط، انعطافپذیری منابع انسانی بهعنوان عامل بقا و رشد سازمانها مورد توجه قرار گرفته است؛ در همین راستا هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی انعطافپذیری منابع انسانی برای سازمانهای دولتی استان لرستان میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ روش یک تحقیق پیمایشی، از نظر هدف یک پژوهش کاربردی، به لحاظ گردآوری ...
بیشتر
امروزه، به علت تغییرات روزافزون محیط، انعطافپذیری منابع انسانی بهعنوان عامل بقا و رشد سازمانها مورد توجه قرار گرفته است؛ در همین راستا هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی انعطافپذیری منابع انسانی برای سازمانهای دولتی استان لرستان میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ روش یک تحقیق پیمایشی، از نظر هدف یک پژوهش کاربردی، به لحاظ گردآوری دادهها یک پژوهش توصیفی - میدانی و از نظر استراتژی، استقرایی است. جهت تجزیه تحلیل دادهها از روش پژوهش کیفی با ماهیت اکتشافی استفاده شد. با رویکرد فراترکیب منابع مرتبط با موضوع انتخاب و پس از مراحل هفتگانة این روش، ابعاد و شاخصهای انعطافپذیری منابع انسانی به دست آمد. سپس بهمنظور تأیید، تکمیل و بومیسازی مدل به دست آمده، با 14 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته انجام شد. نمونهگیری برای انتخاب خبرگان به روش گلوله برفی هدفمند انجام شد. یافتههای مصاحبه، تجزیه تحلیل و به روش تحلیل مضمون کدگذاری گردید. روایی و پایایی هر دو مرحله با روش میزان توافق دو کدگذار محاسبه گردید؛ مقدار آن 83/0 بود. پس از ادغام نتایج حاصل از فراترکیب و تحلیل مضمون، الگوی انعطافپذیری منابع انسانی شامل 8 بعد انعطافپذیری وظیفهای (با 6 شاخص)، انعطافپذیری مهارتی (6 شاخص)، انعطافپذیری رفتاری (3 شاخص)، انعطافپذیری شایستگی حرفهای (10 شاخص)، انعطافپذیری اخلاقی (6 شاخص)، انعطافپذیری ارتباطی (6 شاخص)، انعطافپذیری دانشی (8 شاخص) و انعطافپذیری فناورانه (12 شاخص) میباشد. مدیران برای رسیدن به مطلوبترین وضعیت انعطافپذیری، میبایست ترکیب متفاوتی از الگوها و ابعاد آن استفاده نمایند.
مریم طهرانی؛ اکبر حسنپور؛ روحالله نوری؛ نفیسه سوهانیان
چکیده
امروزه بهکارگیری افراد ناتوان و بیاستعداد در مناصب بالای سازمان و واگذاری مدیریت بخشهای مختلف سازمان به آنان، تهدیدی جدی برای بقای سازمانهای دولتی و زمینهساز ظهور پدیدهی کوتولهپروری در آنها خواهد بود. لذا این پژوهش با هدف مفهومپردازی کوتولهپروری و شناسایی و رتبهبندی پسایندهای آن در سازمانهای دولتی با رویکرد ...
بیشتر
امروزه بهکارگیری افراد ناتوان و بیاستعداد در مناصب بالای سازمان و واگذاری مدیریت بخشهای مختلف سازمان به آنان، تهدیدی جدی برای بقای سازمانهای دولتی و زمینهساز ظهور پدیدهی کوتولهپروری در آنها خواهد بود. لذا این پژوهش با هدف مفهومپردازی کوتولهپروری و شناسایی و رتبهبندی پسایندهای آن در سازمانهای دولتی با رویکرد فراترکیب انجام شد. در این پژوهش مفهومپردازی کوتولهپروری به روش تشکیل و تحلیل شبکه معنایی بهمنظور شناسایی ابعاد مفهومی آن، در دو مرحله با استفاده از جملات کلیدی متون توصیفکننده فرد کوتوله یا سازمان کوتولهپرور در 28 مطالعه منتخب انجام شد. شناسایی و رتبهبندی پسایندهای آن در سازمانهای دولتی با رویکرد فراترکیب انجام شد. در این راستا پس از جستجو در پایگاههای علمی، ۷۴ مطالعه مرتبط استخراج و با بررسی آنها عوامل پسایندی ناشی از کوتولهپروری شناسایی شدند و در نهایت با استفاده از روش آنتروپی شانون، وزندهی و رتبهبندی پسایندها صورت پذیرفت. نتایج حاصل از تحلیل شبکه معنایی کوتولهپروری حاکی از آن است که پدیده شایع کوتولهپروری در سازمانهای امروزی، ریشه در چندین نظریه و مفهوم علمی مدیریتی از قبیل اصل خردهپاها، اثر منسانی، سندرم گیاه بلند، رفتارهای سیاسی و بیکفایتی توزیع شده دارد. همچنین یافتههای حاصل از فراترکیب در این پژوهش نشان داد که کاهش عملکرد سازمان، سرکوب کارکنان توانمند و سیاستزدگی سازمانی از مهمترین عوامل پسایندی کوتولهپروری هستند. ازجمله آثار این پژوهش ایجاد انگیزه و حساسیت در پژوهشگران نسبت به بررسی بیشتر چگونگی روند پیشرفت و تغییرات این معضل، جهت جلوگیری از اضمحلال و رفع موانع توسعه فردی و برقراری شایستهسالاری در سازمانها است.
فاطمه فاضلپور؛ صید مهدی ویسه؛ اردشیر شیری
چکیده
این پژوهش با هدف واکاوی ابعاد محبوبیتطلبی مدیران در سازمانهای دولتی شهر ایلام انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت اکتشافی با روش کیفی، از نوع نظریه دادهبنیاد با رویکرد ظاهرشونده گلیزر است. مشارکتکنندگان در پژوهش مدیران سازمانهای دولتی شهر ایلام بودند. گردآوری دادهها از طریق نمونهگیری هدفمند با ...
بیشتر
این پژوهش با هدف واکاوی ابعاد محبوبیتطلبی مدیران در سازمانهای دولتی شهر ایلام انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت اکتشافی با روش کیفی، از نوع نظریه دادهبنیاد با رویکرد ظاهرشونده گلیزر است. مشارکتکنندگان در پژوهش مدیران سازمانهای دولتی شهر ایلام بودند. گردآوری دادهها از طریق نمونهگیری هدفمند با 17 نفر از مدیران با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. برای پایایی مصاحبهها از روش توافق بین دو کدگذار و به منظور بررسی روایی، از روایی محتوایی استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که برای محبوبیتطلبی 7 بُعد شناسایی شد که شامل ضعیف الأراده (شخصیتپوشالی، شخصیتمتزلزل، هویتباختگی) وابستگی ناسالم (ذهنفرمانبردار، رفتارمنفعلانه، دیگرانپردازی) تعلقخواهی (مدیریتویترینی، رفتارسالوسگرایانه، تصویرپردازی) منافعشخصی (شبکهسازی، تملکگرایی، بازیسیاسیمدیران) رنجورنمائی (ناهنجاریرفتاری، نشانگانشخصیتی، بحران-شخصیتی) سفیدنمایی (کجرویسازمانی، ناهنجاریسازمانی، کژکارکردی عملکردی مدیران) شعارگرایی (ایجاد مدیریت برمبنای اتاق شیشهای، تدوین اصول و الزامات عملکردی سازمان، تدوین اصول و الزامات آموزشی و اخلاقی). نتایج تحقیق نشان داد که محبوبیتطلبی، ازجمله ناکارآمدیهای مدیریتی در سازمانهای دولتی است که عملکرد مدیران را با مشکل مواجهه ساخته است. میتوان گفت سازمانهای دولتی برای کاهش محبوبیتطلبی مدیران باید از انتصاب مدیرانی که تمایل به ارتباط نمادین دارند و دارای شخصیتهای وابستهاند، پرهیز کنند.
اکرم صفری؛ مجید ضماهنی
چکیده
توجه به انتخاب شایسته داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان به این دلیل حائز اهمیت است که نتایج آن در توسعه و تحول آموزش و پرورش و بهتبع آن بازسازی و پیشرفت جامعه نقش مهمی دارد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش پژوهش، آمیخته از نوع طرح اکتشافی متوالی است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل 22 سند بود که با توجه به سطح اشباع نظری تعیین ...
بیشتر
توجه به انتخاب شایسته داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان به این دلیل حائز اهمیت است که نتایج آن در توسعه و تحول آموزش و پرورش و بهتبع آن بازسازی و پیشرفت جامعه نقش مهمی دارد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش پژوهش، آمیخته از نوع طرح اکتشافی متوالی است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل 22 سند بود که با توجه به سطح اشباع نظری تعیین و با روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شدند. روایی کدها با استفاده از روش خود بازبینی محقق و پایایی آنها با استفاده از پایایی بازآزمون تأیید شدند. ابزار گردآوری دادهها در مرحله کمی، شامل سه پرسشنامه محققساخته بود که پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ تأیید گردید. بهمنظور تعیین میزان اهمیت هریک از نشانگرها با استفاده از فن دلفی، پرسشنامه در اختیار 30 نفر از خبرگان قرار گرفت که به شیوه نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. برای دستهبندی نهایی نشانگرهای شناسایی شده، از گروه کانونی و برای تعیین میزان اتفاقنظر میان اعضای گروه دلفی از ضریب هماهنگی کندال استفاده شده است. نتایج نشان داد شایستگیها شامل شایستگیهای فردی و شایستگیهای اجتماعی هستند. شایستگیهای فردی، شامل چهار بعد بین فردی، ارزشی- اخلاقی، حرفهای و شخصیتی بود و شایستگیهای اجتماعی نیز چهار بعد دانش اجتماعی، انگیزه اجتماعی، ادراک اجتماعی و استنتاج اجتماعی تعیین گردید.
مدل سازی
اسکندر شیرازی؛ مهران مصری
چکیده
ففشار روانی ویژگی اجتنابناپذیر کار و زندگی است برخی از سازمانها فشار روانی چندانی ندارند اما برخی سازمانها فشار روانی دوچندانی را تجربه میکنند با ورود بیماری کوید-19 فشار روانی مضاعفی بر برخی سازمانها علیالخصوص کارکنان حوزه بهداشت و درمان وارد گردید از آنجایی که فشار روانی قابلکنترل و پیشگیری است تاکنون مدلهای متعددی ...
بیشتر
ففشار روانی ویژگی اجتنابناپذیر کار و زندگی است برخی از سازمانها فشار روانی چندانی ندارند اما برخی سازمانها فشار روانی دوچندانی را تجربه میکنند با ورود بیماری کوید-19 فشار روانی مضاعفی بر برخی سازمانها علیالخصوص کارکنان حوزه بهداشت و درمان وارد گردید از آنجایی که فشار روانی قابلکنترل و پیشگیری است تاکنون مدلهای متعددی برای مدیریت آن ارائه شده است این تحقیق با هدف ارائه مدل بومی فشار روانی در بخش دولتی (مورد مطالعه: بیمارستانهای تبریز) انجام گردیده و با استفاده از رویکرد نظریه برخاسته از دادهها در پی ارائه مدلی بومی برای مدیریت فشار روانی است این پژوهش با استفاده از روش کیفی و نظر خبرگان و با استفاده از روش گلیزری و مصاحبه با خبرگان که به تعداد 45 نفر از مدیران و سرپرستان بیمارستانهای تبریز میباشند صورت گرفته است این تحقیق از نظر روش توصیفی و از لحاظ هدف بنیادی است. در فرایند پژوهش از دو مرحله کدگذاری واقعی (کدگذاری باز و کدگذاری انتخابی) و کدگذاری نظری استفاده شده و در طول مصاحبهها 57 کدباز، 28 مفهوم و 5 مؤلفه استخراج شد که در دو مقوله اساسی موارد قابلکنترل و موارد غیرقابلکنترل دستهبندی شدند
مدل سازی
ناصر توره
چکیده
تفکر به صورت توانایی و گرایش فرد برای سنجش نتایج امور و تصمیمگیری درباره آنها براساس شواهد است. وجود تفکر در سازمان، پویایی، انطباقپذیری و خلاقیت را موجب خواهد شد که این عوامل کارایی و اثربخشی سازمان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بر همین اساس این پژوهش با هدف طراحی سازمان متفکر دولتی شکل گرفت که برای اجرای آن از تکنیک نظریه دادهبنیاد ...
بیشتر
تفکر به صورت توانایی و گرایش فرد برای سنجش نتایج امور و تصمیمگیری درباره آنها براساس شواهد است. وجود تفکر در سازمان، پویایی، انطباقپذیری و خلاقیت را موجب خواهد شد که این عوامل کارایی و اثربخشی سازمان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بر همین اساس این پژوهش با هدف طراحی سازمان متفکر دولتی شکل گرفت که برای اجرای آن از تکنیک نظریه دادهبنیاد استفاده شده است. بر مبنای ادبیات نظری محدود و عمدتاً با تکیهبر مصاحبه با 12 نفر (به روش هدفمند) از اعضای هیئتعلمی دانشگاههای پیام نور و تهران در حوزههای مدیریت دولتی انجام گرفت. دادههای به دست آمده از مطالعات نظری و مصاحبهها در قالب کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. نتایج به دست آمده از کدگذاریها شامل مؤلفههای رهبر تفکر آفرین، ساختار تفکر آفرین، شخصیت تفکر آفرین، دولت تفکر آفرین و جو تفکر آفرین هست که عوامل مؤثر بر ایجاد سازمان متفکر دولتی را شکل میدهد که خود به دو مقوله کلی تفکر آفرینی درونسازمانی و تفکر آفرینی بیرون سازمانی دستهبندی شدند و در نهایت راهبردها و پیامدهای سازمان متفکر دولتی پیشنهاد گردید. در جمعبندی کلی این حقیقت ظهور یافت که اکثر مواردی که سبب ایجاد سازمان متفکر دولتی خواهند شد مربوط به عوامل درونی (رهبر تفکر آفرین، ساختار تفکر آفرین و شخصیت تفکر آفرین) میباشند. سپس مدل نهایی پژوهش رسم شد و علل اصلی، عوامل زمینهای، عوامل میانجی، مقوله اصلی، راهبردها و پیامدهای سازمان متفکر دولتی شناسایی شد.
اسماعیل کاکه برایی؛ منصور ایراندوست؛ جمال ادهمی؛ رضا صالحی
چکیده
افکار و احساسات کارکنان که از آن بهعنوان انرژی کارکنان یاد میشود نقش مهمی در شکل دادن به عملکرد کارمندان در محیط کار دارند. ازاینرو این مفهوم به هدفی جدید درزمینة دانش سازمانی تبدیل شده است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف طراحی الگویی برای بازسازی معنایی انرژی کارکنان در سازمانهای دولتی انجام شد. روش پژوهش بهعنوان نظریه دادهبنیاد ...
بیشتر
افکار و احساسات کارکنان که از آن بهعنوان انرژی کارکنان یاد میشود نقش مهمی در شکل دادن به عملکرد کارمندان در محیط کار دارند. ازاینرو این مفهوم به هدفی جدید درزمینة دانش سازمانی تبدیل شده است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف طراحی الگویی برای بازسازی معنایی انرژی کارکنان در سازمانهای دولتی انجام شد. روش پژوهش بهعنوان نظریه دادهبنیاد اتخاذ شد که در آن شناسهگذاری باز، محوری و انتخابی براساس رویکرد اشتراوس و کوربین انجام شد. دادهها از مصاحبههای نیمه ساختاریافته جمعآوری شد. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، شرکتکنندگان شامل 20 نفر از کارشناسان و مدیران سازمانهای دولتی بودند و مصاحبهها تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. دادههای به دست آمده در قالب 283 شناسه اولیه، 97 مفهوم اساسی، 18 طبقه فرعی و 6 طبقه اصلی استخراج شد. تجزیهوتحلیل این پژوهش نشان داد که پدیده اصلی یعنی انرژی کارکنان در فرایندی از شرایط علّی (ویژگیهای روانشناختی، سبک زندگی سالم، ژنتیک، ارتباطات اثربخش، سبک رهبری مدیریتی، ویژگیهای شغلی، کیفیت زندگی کاری)؛ شرایط زمینهای (پویایی نظام اقتصادی، پویایی نظام سیاسی، پویایی نظام اجتماعی، پویایی نظام فرهنگی، تحولات فناوری)؛ شرایط مداخلهگر (سن، جنسیت، تحصیلات، سابقه کار، نوع استخدام)؛ راهبردها (توسعه روانی، بهبود سلامت، توسعه شبکه اجتماعی) و پیامدها (ابزاری، غایی) شناسایی شد.
علی جمشیدی
چکیده
بهبود تصمیمگیری و عملکرد سازمانهای دولتی کشور، نیازمند سازوکارهای لازم برای بهرهگیری از تجارب پیشین است که با عنوان حافظه سازمانی شناخته میشود. این مطالعه یک پژوهش کاربردی-توسعهای است که با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی حافظه سازمانی در سازمانهای دولتی کشور انجام شد. در بخش کیفی با استفاده از روش گراندد تئوری به شناسایی ...
بیشتر
بهبود تصمیمگیری و عملکرد سازمانهای دولتی کشور، نیازمند سازوکارهای لازم برای بهرهگیری از تجارب پیشین است که با عنوان حافظه سازمانی شناخته میشود. این مطالعه یک پژوهش کاربردی-توسعهای است که با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی حافظه سازمانی در سازمانهای دولتی کشور انجام شد. در بخش کیفی با استفاده از روش گراندد تئوری به شناسایی عوامل زیربنایی و الگوی روابط آنها پرداخته شد. برای این منظور با 18 نفر از مدیران سازمان برنامه و سیاستگذاری کلان کشور با روش نمونهگیری هدفمند، مصاحبه انجام شد. پس از طراحی الگوی پارادایمی پژوهش از روش حداقل مربعات جزئی برای اعتبارسنجی الگو استفاده شد. در این بخش از ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شد و از دیدگاه 93 نفر از مدیران و کارشناسان ذیربط با روش نمونهگیری طبقهای استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان داد مقوله محوری حافظه سازمانی از چهار عامل حافظه شناختی، توصیفی، رویهای و رفتاری تشکیل میشود. مدیریت دانش شرایط و بستر زمینهای را فراهم میآورد و مواردی مانند اسناد بالادستی نظام نقش مداخلهگر دارند. یادگیری سازمانی، بهبود مستمر و امکانات موجود نقش علی را ایفا میکنند. در نهایت نتایج نشان داده است حافظه سازمانی چنانچه با اتخاذ راهبردهای لازم در سطح فردی و سازمانی همراه شود میتواند شرایط را برای بهبود عملکرد شغلی، سازمانی و در نهایت افزایش رضایت ارباب رجوع و بهرهوری سازمانی فراهم آورد.
حسن اسماعیلیان؛ هادی تیموری؛ آرش شاهین؛ زیاد دهقان
چکیده
تمرکز بر ایجاد محیط سازمانی شاد ازجمله روشهایی است که مدیریت منابع انسانی میتواند در پرتو آن، زندگی کاری بهتری برای کارکنان رقم بزند. با توجه بهضرورت بهکارگیری و استفاده از راهکارهای نوین در مدیریت روابط بین فردی و خوشآیندسازی محیط کار، داشتن حس شوخطبعی و دانستن چگونگی استفاده از آن میتواند یک ابزار مدیریتی مفید ...
بیشتر
تمرکز بر ایجاد محیط سازمانی شاد ازجمله روشهایی است که مدیریت منابع انسانی میتواند در پرتو آن، زندگی کاری بهتری برای کارکنان رقم بزند. با توجه بهضرورت بهکارگیری و استفاده از راهکارهای نوین در مدیریت روابط بین فردی و خوشآیندسازی محیط کار، داشتن حس شوخطبعی و دانستن چگونگی استفاده از آن میتواند یک ابزار مدیریتی مفید برای رهبران باشد. ازاینرو، پژوهش حاضر در پی طراحی الگوی پیشایندها و پیامدهای شوخطبعی در شرکت پالایش گاز پارسیان میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی-توسعهای است که در آن از روش پژوهش کیفی استفاده شده است. بهمنظور شناسایی ابعاد پیشایندها و پیامدهای شوخطبعی در سازمان، با 12 نفر از مدیران و سرپرستان واحدهای مختلف شرکت پالایش گاز پارسیان به روش نمونهگیری غیراحتمالی قضاوتی و گلوله برفی مصاحبههای نیمهساختار یافته انجام پذیرفت و دادهها به شیوه تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش منجر به شناسایی 10 مضمون اصلی در قالب پیشایندها و پیامدهای فردمحور، گروهمحور، سازمانمحور و همچنین ابعاد شوخطبعی سازمانی گردید. نتایج این پژوهش به درک اثرات و عملکرد شوخطبعی در محیطهای سازمانی کمک خواهد کرد.
الهام حسینی چگنی؛ علی قربانی؛ محمدرضا مشایخی؛ علی شاهنظری
چکیده
هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشنهای شبکه اجتماعی میباشد. پژوهش حاضر در چارچوب راهبرد پژوهشی روشهای آمیخته (کمی و کیفی) میباشد. بهمنظور تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشنهای بومی شبکه اجتماعی، نظریة دادهبنیاد را طرح و تدوین کردهایم و در مرحله دوم، آن را در معرض آزمون کمی قرار دادهایم تا از تعمیمپذیری ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشنهای شبکه اجتماعی میباشد. پژوهش حاضر در چارچوب راهبرد پژوهشی روشهای آمیخته (کمی و کیفی) میباشد. بهمنظور تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشنهای بومی شبکه اجتماعی، نظریة دادهبنیاد را طرح و تدوین کردهایم و در مرحله دوم، آن را در معرض آزمون کمی قرار دادهایم تا از تعمیمپذیری بافتههای پژوهش اطمینان حاصل کنیم. بهمنظور گردآوری دادههای کیفی پژوهش، طبق نمونهگیریهای بازه ارتباطی و متنوع و نیز نمونهگیری ممیز، تعدادی از استادان خبره در این زمینه، بهعنوان مشارکتکننده انتخاب شدند و پس از انجام مصاحبههای عمیق با ایشان، گردآوری دادهها تا حد اشباع نظری ادامه یافت. رهآورد این مرحله از پژوهش، مدلی کیفی به همراه گزارههایی حکمی بود که در مرحله دوم، قالب فرضیه به خود گرفتند و در معرض آزمون کمی واقع شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته بود. در کدگذاری باز محقق به ۱۱۸ مفهوم دست یافت که با طبقهبندی آنها ۲۲ مؤلفه و ۵ بعد به دست آمد که براساس آن مدل مفهومی پژوهش ارائه شد. براساس این مدل در بخش کمی مشخص شد بستر بر کارکرد اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی تأثیر معنادار دارد (210/0). چالشها بر کارکرد اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی تأثیر معنادار دارد (239/0-). همچنین مشخص شد حمایت دولتی تأثیر بستر (111/0) و چالشها (120/0-) بر کارکرد اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی را تعدیل میکند. امنیت تأثیر بستر (116/0) و چالشها (117/0-) بر کارکرد اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی را تعدیل میکند.