با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : علی

نویسنده

استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، ایران

10.30473/ipom.2024.72025.5014

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر کارعاطفی بر درک کیفیت خدمات و رضایت ارباب رجوع انجام گرفته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی و پیمایشی و اطلاعات اولیه با ابزار پرسشنامه استاندارد جمع‌آوری شده است. جامعه آماری شامل 384 نفر از مراجعان به جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی است که با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. اطلاعات پاسخ‌دهندگان با روش‌های آمار توصیفی و آزمون فرضیات و نیز برازش مدل مفهومی با روش SEM و نرم‌افزار لیزرل انجام شده است. بر اساس نتایج تحلیل های آماری و مقادیر آماره تی؛ به ترتیب معادل 58/6 ،12/ 9 و 47/7، تاثیرمستقیم کارعاطفی بر رضایت ارباب‌رجوع و درک از کیفیت خدمات و نیز تاثیرمستقیم درک از کیفیت خدمات از سوی ارباب‌رجوع بر رضایت تایید شد. بررسی تاثیر کارعاطفی بر رضایت ارباب رجوع، با ضریب مسیر 52/0 نشان داد که متغیر کارعاطفی به میزان 52 درصد از تغییرات متغیر رضایت را به طورمستقیم تبیین می کند. دو ضریب مسیر بین کارعاطفی و درک کیفیت خدمات 69/0 و درک از کیفیت خدمات با رضایت ارباب‌رجوع 74/0 نیز نشان داد که متغیر کارعاطفی بطور غیرمستقیم و از طریق متغیر میانجی درک از کیفیت خدمات، به میزان 51 درصد بر متغیر رضایت تاثیر دارد. تاثیرمستقیم و معنی دار کارعاطفی بر درک از کیفیت خدمات و رضایت ارباب رجوع در فرضیه اصلی به تایید رسید. بررسی و تعیین شدت اثر غیرمستقیم با استفاده از آماره VAF، مقدار 6/49% نشان داد تقریباً نیمی از اثر کل کارعاطفی بر رضایت ارباب‌رجوع از طریق غیرمستقیم توسط متغیر میانجی ادراک کیفیت خدمات تبیین می شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analytical model of the relationship between employees' emotional labor and the perception of service quality and customer satisfaction in the organization of agricultural jihad of East Azarbaijan province

نویسنده [English]

  • Hossein Abbasi Esfanjani

Assistant Professor, Department of Business Administration, Payame Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The aim of this study is to analyse how emotional labor affects on the perception of service quality and customer satisfaction. The research is applied in terms of purpose, descriptive and survey in terms of nature and method, and primary information was collected using a standard questionnaire. The statistical population includes 384 people who refer to Jihad Agriculture in East Azarbaijan province, who were selected by the available sampling method. Based on the results of statistical analyzes and t-statistic values; 6.58, 9.12 and 7.47, respectively, the direct effect of emotional labor on the customer satisfaction and perception of the quality of service, as well as the direct effect of the perception of the quality of service by the customer satisfaction were confirmed. Investigating the impact of emotional labor on the customer satisfaction, with a path coefficient of 0.52, showed that the variable of emotional labor directly explains 52% of the changes in the satisfaction variable. Two path coefficients between emotional labor and perception of service quality 0.69 and perception of service quality with customer satisfaction 0.74 also showed that the variable of emotional labor indirectly and through the mediating variable of perception of service quality has a 51% effect on the customer satisfaction. The direct and significant effect of emotional labor on the perception of service quality and customer satisfaction was confirmed in the main hypothesis. Investigating and determining the intensity of the indirect effect using the VAF statistic, the value of 49.6% showed that almost half of the total effect of emotional labor on satisfaction is indirectly explained by the mediating variable of service quality perception.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : emotional labor
  • perception of service quality
  • customer satisfaction
  • Jihad Agriculture Organization
  • East Azerbaijan province