با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 دانشجوی مدیریت برنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه ازاد اسلامی قشم

2 دانشیار رشته مدیریت، دانشگاه پیام نور تهران، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم ، قشم، ایران

10.30473/ipom.2024.71787.5003

چکیده

سازمان‌های دولتی کشور یکی از مشکلاتی که مانع پیشرفت سازمان می‌شود رفتارهای قدرت‌طلبانه مدیران در ارتباطات سازمانی بوده و صاحب‌نظران این نوع رفتار را که مدیران به‌عنوان شخص اول سازمان برای رسیدن به قدرت و نظم به‌طور آگاهانه یا ناآگاهانه در سازمان‌های بکار می‌گیرند، را نوعی آفت سازمانی می‌دانند. با توجه به اینکه رفتارهای قدرت‌طلبانه مدیران یکی از موضوعات مهمی است که اثرات مختلفی در ارتباطات سازمانی دارد، لذا این پژوهش باهدف ارائه مدل رفتارهای قدرت‌طلبانه در ارتباطات سازمانی در میان مدیران سازمان‌های دولتی کشور انجام گرفت. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نوع داده رویکردی آمیخته است. جامعه آماری بخش کیفی اساتید رشته‌های مدیریت و ارتباطات دانشگاه‌های استان تهران که سابقه مدیریتی در سازمان‌های دولتی استان تهران را داشتند، برای انتخاب حجم نمونه از روش گلوله برفی استفاده شد که با 15 نفر مصاحبه شده است. جامعه آماری بخش کمی مدیران سازمان‌های دولتی استان تهران بودند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای380 نفر به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در بخش کیفی به کمک استراتژی داده بنیاد و بخش کمی با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS 22 وLisrel8.54 صورت گرفت. یافته‌ها نشان می‌دهد مدل رفتارهای قدرت‌طلبانه در ارتباطات سازمانی در میان سازمان دولتی کشور شامل مقوله محوری رفتارهای قدرت‌طلبانه در ارتباطات سازمانی؛ شرایط علی با چهار مؤلفه خصوصیات شخصیتی، ارتباطات، جامعه‌پذیری و مدیریت؛ زمینه ها با سه مؤلفه رفتار سیاسی، سازگاری موقعیتی و موقعیت شغلی؛ استراتژی با سه مؤلفه جوسازمانی،

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Presenting a model of power-seeking behaviors in organizational communication among managers of government organizations in the country

نویسندگان [English]

  • Gholamreza Azad 1
  • alireza shojaeifard 2
  • Mohebi Seraj addin 3

1 Student of cultural planning management, Qeshm Islamic Azad University

2 Associate Professor of Management, Payam Noor University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Management, Islamic Azad University, Gheshm Branch, Gheshm, Iran

چکیده [English]

The main goal of this research is to design a model of power-seeking behaviors in organizational communication among managers of government organizations in the country. The research method is applied in terms of purpose and a mixed approach in terms of data type. The statistical population in the qualitative section includes the professors of management and communication fields of Tehran province universities, and the snowball method was used to select the sample size, and 15 people were interviewed. In the quantitative part, the statistical population included the managers of government organizations in Tehran province, and 38 people were selected as the sample size using Cochran's formula and stratified random sampling method. Data analysis was done in the qualitative part with the help of foundation data method and in the quantitative part using SPSS 22 and Lisrel 8.54 software. The model obtained in 5 main classes with a central category (power-seeking behaviors in organizational communication) including personality traits, communication, sociability and management; Strengthening factors include political behavior, situational adaptation and job position; Shaping factors including organizational climate, organizational patterns, organizational rules and regulations; Barriers to formation include the dynamic and complex environment and organizational ethics, and the consequences include organizational indifference and reduced participation. Also, the findings from the analysis of the dimensions indicate that among the dimensions of the research model, the formation barriers dimension with an average of (0.90) has the greatest impact on power-seeking behaviors in organizational communication. The results show that relying on the presented model can help to better understand the process of power-seeking behaviors in organizational communication among the managers of the country's government organizations

کلیدواژه‌ها [English]

  • Power-seeking behaviors
  • organizational communication
  • managers
  • government organizations