مدل سازی
مائده فرهت؛ حسین قره بیگلو؛ حسین بوداقی خواجه نوبر؛ یعقوب علوی متین
چکیده
خرید تکانشی از مفاهیم جدید بازاریابی است که اشاره به خرید بر پایه احساس، هیجان، لذت، بدون برنامهریزی قبلی و درک از ریسک و توجه به پیامدها دارد که فرد بهمحض قرار گرفتن در معرض محرک میل به مالکیت سریع محصول را در خود حس میکند. اینگونه رفتارها بر پایه هیجان، احساسات و رفتار غیرعقلایی مصرفکننده تأکید دارد. هدف این پژوهش، طراحی ...
بیشتر
خرید تکانشی از مفاهیم جدید بازاریابی است که اشاره به خرید بر پایه احساس، هیجان، لذت، بدون برنامهریزی قبلی و درک از ریسک و توجه به پیامدها دارد که فرد بهمحض قرار گرفتن در معرض محرک میل به مالکیت سریع محصول را در خود حس میکند. اینگونه رفتارها بر پایه هیجان، احساسات و رفتار غیرعقلایی مصرفکننده تأکید دارد. هدف این پژوهش، طراحی مدل فرایندی جامعهشناختی خرید تکانشی و شناسایی عوامل اثرگذار و تعدیلگر و میانجی آن از طریق روش آمیخته است. به این منظور در بخش کیفی از روش فراترکیب ابعاد و مؤلفههای جامعهشناختی مؤثر بر خرید تکانشی استخراج و سپس مدل اولیه تحقیق طراحی شد. و در بخش کمی مدل به دست آمده در بخش کیفی و فرضیات پژوهش با کمک روش تحلیل عامل تأییدی و معادلات ساختاری آزمون شدند. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 80 نفر بهعنوان نمونه از میان فروشندگان و بازاریابان فروشگاه رفاه استان های مازندران و آذربایجان شرقی انتخاب شدند. در ابتدا در بخش کیفی پس از تحلیل کسپ در نهایت ۱۵۳ پژوهش در رابطه با موضوع وارد مرحله تحلیل شدند. که در مرحله اول 61 کد از متون استخراج شد و سپس کدهای انتخاب شده برای رمزگذاری وارد نرمافزار مکس کیودا شدند. در پایان پس از تلفیق 15 مفهوم متمایز شناسایی شد. برای سنجش روایی از روایی نظری و و برای سنجش پایایی از شاخص کاپای کوهن استفاده شد. که ضریب کاپای کوهن برای پژوهش مدل 779/0 در سطح معناداری 000/0 به دست آمد و معناداری آن تأیید شد. سپس بهمنظور تست مدل تعداد 80 پرسشنامه بین فروشندگان و بازاریابان فروشگاه زنجیره ای رفاه در استان مازندران و آذربایجان توزیع شد و با کمک تحلیل عامل تائیدی تست شد. نهایتا در بین ابعاد بدست آمده محیط عمومی (با 6 تم فرعی) بهعنوان متغیر مستقل، روندها ( با 7 تم فرعی) بهعنوان تعدیل گر، اشخاص اثرگذار و هنجارهای اجتماعی ( با 6 تم فرعی ) بهعنوان متغیرهای میانجی بر خرید تکانشی (با 7 ویژگی) اثرگذار بود. همچنین فرایند و نوع روابط این متغیر در مدل نهایی به دست آمد. در انتها پیشنهادهای به جامعهشناسان و نهادهای ذیربط در راستای مدیریت دیدگاه جامعه بر خرید تکانشی ارائه گردید
مدل سازی
صنم سیر؛ حسین دامغانیان؛ محسن فرهادی نژاد
چکیده
طراحی الگوی تعادل بین کار و زندگی زنان با تاکید بر استحکام خانواده در سازمانهای دولتی: مطالعه ی پدیدار شناسی با توجه به نقشهای متعدد زنان در جامعه، برقراری تعادل بین کار و زندگی به یکی از چالشهای مهم در زندگی آنان تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و طراحی الگوی پدیداری تعادل بین کار و زندگی زنان با تأکید بر استحکام خانواده در ...
بیشتر
طراحی الگوی تعادل بین کار و زندگی زنان با تاکید بر استحکام خانواده در سازمانهای دولتی: مطالعه ی پدیدار شناسی با توجه به نقشهای متعدد زنان در جامعه، برقراری تعادل بین کار و زندگی به یکی از چالشهای مهم در زندگی آنان تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و طراحی الگوی پدیداری تعادل بین کار و زندگی زنان با تأکید بر استحکام خانواده در سازمانهای دولتی انجام شد. این پژوهش کاربردی با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفت. جامعه پژوهش را زنان شاغل در سازمانهای دولتی تشکیل دادند که به روش نمونهگیری هدفمند قضاوتی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که مصاحبه با 11 نفر به اشباع داده ها رسید. برای تحلیل اطلاعات از روش پدیدارشناسی کلایزی استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از شناسایی تجربه زیسته زنان در 201 مفهوم پایه، 18 مقوله و 4 مضمون اصلی بود. 4 مضمون اصلی شامل: تقویت ارتباط با خانواده، جو حمایتی سازمان، غنی سازی و بازتعریف شغلی و سازگاری با نقشهای چندگانه به عنوان 4 بعد الگوی پدیداری از تعادل بین کار و زندگی با تأکید بر استحکام خانواده در سازمانهای دولتی می باشد. در نتیجه برای برقراری تعادل کار و زندگی زنان با تاکید بر استحکام خانواده، تمرکز بر چهار بعد خانواده، سازمانی، شغلی و فردی ضروری است.تعادل کار و زندگی، استحکام خانواده، سازمانهای دولتی، مطالعه پدیدار شناسی
مدل سازی
مریم بیات؛ علیرضا حسن زاده؛ علی شایان؛ بختیار استادی
چکیده
در سالهای اخیر، توسعه ابزارهای دیجیتال و گسترش منابع کلانداده، فرصتهای جدیدی برای بهبود خدمات و افزایش کارایی در سازمانهای مالیاتی فراهم کرده است. این تغییرات نیازمند تحول دیجیتال هستند که با ایجاد تغییرات بنیادین در فرآیندها و ساختارهای سازمانی، سازمانهای مالیاتی را قادر میسازند به شکل مؤثرتری با نیازهای متغیر مؤدیان ...
بیشتر
در سالهای اخیر، توسعه ابزارهای دیجیتال و گسترش منابع کلانداده، فرصتهای جدیدی برای بهبود خدمات و افزایش کارایی در سازمانهای مالیاتی فراهم کرده است. این تغییرات نیازمند تحول دیجیتال هستند که با ایجاد تغییرات بنیادین در فرآیندها و ساختارهای سازمانی، سازمانهای مالیاتی را قادر میسازند به شکل مؤثرتری با نیازهای متغیر مؤدیان مالیاتی سازگار شوند. در این راستا، چابکی سازمانی بهعنوان یک عامل کلیدی، در تسریع و موفقیت تحول دیجیتال نقش دارد. همچنین، حاکمیت فناوری اطلاعات با ارائه چارچوبهای مدیریتی منسجم، به بهبود استراتژیهای تحول دیجیتال کمک میکند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر حاکمیت فناوری اطلاعات بر بلوغ تحول دیجیتال در سازمان امور مالیاتی ایران با توجه به نقش میانجی چابکی سازمانی است. روش تحقیق توصیفی-همبستگی بوده و دادهها از طریق پرسشنامه از کارکنان و مدیران سازمان امور مالیاتی کشور جمعآوری شده است. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی آنها از طریق تحلیل عاملی تاییدی، مورد تایید قرار گرفـت. تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار لیزرل انجام شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که حاکمیت فناوری اطلاعات تأثیر مثبتی بر بلوغ تحول دیجیتال دارد و این تأثیر از طریق افزایش چابکی سازمانی تقویت میشود. لذا سازمانهای مالیاتی با حاکمیت فناوری اطلاعات قویتر و چابکی سازمانی بیشتر، در مسیر تحول دیجیتال موفقتر عمل میکنند. این یافتهها میتوانند بهعنوان راهنمایی برای ارتقاء استراتژیهای تحول دیجیتال در سازمانهای مالیاتی مورد استفاده قرار گیرند.