با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی
مدل سازی
طراحی الگوی تعادل بین کار و زندگی زنان با تأکید بر استحکام خانواده در سازمان‌های دولتی: با رویکرد پدیدارشناسی

صنم سیر؛ حسین دامغانیان؛ محسن فرهادی نژاد

دوره 13، شماره1 (پیاپی 49) ، دی 1403، صفحه 1-16

https://doi.org/10.30473/ipom.2024.72164.5024

چکیده
  با توجه به نقش‌های متعدد زنان در جامعه، برقراری تعادل بین کار و زندگی به یکی از چالش‌های مهم در زندگی آنان تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و طراحی الگوی پدیداری تعادل بین کار و زندگی زنان با تأکید بر استحکام خانواده در سازمان‌های دولتی انجام شد. این پژوهش کاربردی با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفت. جامعه ...  بیشتر

مدل سازی
پیوند حاکمیت فناوری اطلاعات و چابکی سازمانی در بلوغ تحول دیجیتال، مورد مطالعه: سازمان امور مالیاتی ایران

مریم بیات؛ علیرضا حسن زاده؛ علی شایان؛ بختیار استادی

دوره 13، شماره1 (پیاپی 49) ، دی 1403، صفحه 17-38

https://doi.org/10.30473/ipom.2024.71551.4990

چکیده
  در سال‌های اخیر، توسعه ابزارهای دیجیتال و گسترش منابع کلان داده، فرصت‌های جدیدی برای بهبود خدمات و افزایش کارایی در سازمان‌های مالیاتی فراهم کرده است. این تغییرات نیازمند تحول دیجیتال هستند که با ایجاد تغییرات بنیادین در فرایندها و ساختارهای سازمانی، سازمان‌های مالیاتی را قادر می‌سازند به شکل مؤثرتری با نیازهای متغیر مؤدیان ...  بیشتر

مفهوم پردازی
هماهنگی کنشگران بخش عمومی-چیستی، چرایی و چگونگی: فراترکیب پژوهش‌های موجود

احمد قلی‌پور؛ مجید مختاریان‌پور؛ عزت اله عباسیان

دوره 13، شماره1 (پیاپی 49) ، دی 1403، صفحه 39-68

https://doi.org/10.30473/ipom.2024.72636.5062

چکیده
  با توجه به کثرت کنشگران در بخش عمومی و گسترده بودن حوزه مداخلات دولت، هماهنگی کنشگران یک چالش مهم در راستای تحقق اهداف است. با وجود این مفهوم همچنان دارای ابهامات نظری و مفهومی‌ای است که به‌نوبه خود تحقق آن را با چالش مواجه کرده است. به‌منظور پرداختن به چالش هماهنگی، بایستی تکلیف سه سؤال مهم را روشن کرد: هماهنگی کنشگران بخش عمومی ...  بیشتر

مدل سازی
ارائه مدل رفتارهای قدرت‌طلبانه در ارتباطات سازمانی در میان مدیران سازمان‌های دولتی کشور

غلامرضا آزاد؛ علی شجاعی فرد؛ سراج الدین محبی

دوره 13، شماره1 (پیاپی 49) ، دی 1403، صفحه 68-92

https://doi.org/10.30473/ipom.2024.71787.5003

چکیده
  در سازمان‌های دولتی کشور یکی از مشکلاتی که مانع پیشرفت سازمان می‌شود رفتارهای قدرت‌طلبانه مدیران در ارتباطات سازمانی بوده و صاحب‌نظران این نوع رفتار را که مدیران به‌عنوان شخص اول سازمان برای رسیدن به قدرت و نظم به‌طور آگاهانه یا ناآگاهانه در سازمان‌های به کار می‌گیرند، را نوعی آفت سازمانی می‌دانند. با توجه به اینکه رفتارهای ...  بیشتر

مدل سازی
اینرسی سازمانی در ایران؛ یک مرور سیستماتیک

ابوالفضل حسینی؛ علی اکبر مجدی

دوره 13، شماره1 (پیاپی 49) ، دی 1403، صفحه 93-108

https://doi.org/10.30473/ipom.2025.71925.5009

چکیده
  اینرسی سازمانی یک عامل مهم مخل در انطباق‌پذیری کارکردی سازمان‌ها با محیط می‌باشد. این مطالعه با هدف شناسایی پیشایندها و پسایندهای اینرسی سازمانی در ایران انجام شد. این مطالعه به لحاظ سنخ‌شناسی مروری و متکی بر روش مرور سیستماتیک بود. به‌کارگیری مرور سیستماتیک براساس یک پروتکل منظم انجام گرفت که شامل سه مرحله کلان پیشایند تحقیق ...  بیشتر

مدل سازی
تحلیل و ارزیابی پیامدهای حاکمیت کلان داده‌ها در مدیریت منابع انسانی

عبداله ساعدی؛ نازنین اسدی

دوره 13، شماره1 (پیاپی 49) ، دی 1403، صفحه 109-122

https://doi.org/10.30473/ipom.2025.72310.5036

چکیده
  کلان داده­‌ها در سازمان می‌­تواند بینشی ایجاد کند که منجر به تصمیم­‌گیری بهتر و کشف مسیرهای استراتژیک شود. هدف پژوهش حاضر تحلیل و ارزیابی پیامدهای کلان داده­ها در مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های دولتی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از حیث روش گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی می­‌باشد و از لحاظ نوع­شناسی ...  بیشتر

علت یابی
بررسی و تحلیلی بر کیفیت آموزش مدیران دولتی در ایران از منظر چالش‌های کارکردی، فرآیندی، ساختاری و سیستمی

علی مهدی

دوره 13، شماره1 (پیاپی 49) ، دی 1403، صفحه 123-144

https://doi.org/10.30473/ipom.2024.72178.5026

چکیده
  بررسی کیفی آموزش مدیران دولتی، مقوله‌ای است که با توجه به اثرگذاری سیستمی آن بر سایر بخش‌های مدیریتی و اجرایی کشور از اهمیت بالایی برخودار است. مبتنی بر اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر که از نظر هدف کاربردی و از نظر بررسی متغیرها توصیفی و اکتشافی و در روش اجرا پیمایشی است، با استفاده از طیف وسیعی از داده‌هایی از محل توزیع پرسشنامه هدفمند ...  بیشتر