مدل سازی
صنم سیر؛ حسین دامغانیان؛ محسن فرهادی نژاد
چکیده
با توجه به نقشهای متعدد زنان در جامعه، برقراری تعادل بین کار و زندگی به یکی از چالشهای مهم در زندگی آنان تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و طراحی الگوی پدیداری تعادل بین کار و زندگی زنان با تأکید بر استحکام خانواده در سازمانهای دولتی انجام شد. این پژوهش کاربردی با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفت. جامعه ...
بیشتر
با توجه به نقشهای متعدد زنان در جامعه، برقراری تعادل بین کار و زندگی به یکی از چالشهای مهم در زندگی آنان تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و طراحی الگوی پدیداری تعادل بین کار و زندگی زنان با تأکید بر استحکام خانواده در سازمانهای دولتی انجام شد. این پژوهش کاربردی با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفت. جامعه پژوهش را زنان شاغل در سازمانهای دولتی تشکیل دادند که به روش نمونهگیری هدفمند قضاوتی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که مصاحبه با 11 نفر به اشباع دادهها رسید. برای تحلیل اطلاعات از روش پدیدارشناسی کلایزی استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از شناسایی تجربه زیسته زنان در 201 مفهوم پایه، 18 مقوله و 4 مضمون اصلی بود. 4 مضمون اصلی شامل: تقویت ارتباط با خانواده، جو حمایتی سازمان، غنیسازی و بازتعریف شغلی و سازگاری با نقشهای چندگانه بهعنوان 4 بعد الگوی پدیداری از تعادل بین کار و زندگی با تأکید بر استحکام خانواده در سازمانهای دولتی است. در نتیجه برای برقراری تعادل کار و زندگی زنان با تأکید بر استحکام خانواده، تمرکز بر چهار بعد خانواده، سازمانی، شغلی و فردی ضروری است.
مدل سازی
مریم بیات؛ علیرضا حسن زاده؛ علی شایان؛ بختیار استادی
چکیده
در سالهای اخیر، توسعه ابزارهای دیجیتال و گسترش منابع کلان داده، فرصتهای جدیدی برای بهبود خدمات و افزایش کارایی در سازمانهای مالیاتی فراهم کرده است. این تغییرات نیازمند تحول دیجیتال هستند که با ایجاد تغییرات بنیادین در فرایندها و ساختارهای سازمانی، سازمانهای مالیاتی را قادر میسازند به شکل مؤثرتری با نیازهای متغیر مؤدیان ...
بیشتر
در سالهای اخیر، توسعه ابزارهای دیجیتال و گسترش منابع کلان داده، فرصتهای جدیدی برای بهبود خدمات و افزایش کارایی در سازمانهای مالیاتی فراهم کرده است. این تغییرات نیازمند تحول دیجیتال هستند که با ایجاد تغییرات بنیادین در فرایندها و ساختارهای سازمانی، سازمانهای مالیاتی را قادر میسازند به شکل مؤثرتری با نیازهای متغیر مؤدیان مالیاتی سازگار شوند. در این راستا، چابکی سازمانی بهعنوان یک عامل کلیدی، در تسریع و موفقیت تحول دیجیتال نقش دارد. همچنین، حاکمیت فناوری اطلاعات با ارائه چارچوبهای مدیریتی منسجم، به بهبود استراتژیهای تحول دیجیتال کمک میکند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر حاکمیت فناوری اطلاعات بر بلوغ تحول دیجیتال در سازمان امور مالیاتی ایران با توجه به نقش میانجی چابکی سازمانی است. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بوده و دادهها از طریق پرسشنامه از کارکنان و مدیران سازمان امور مالیاتی کشور جمعآوری شده است. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی آنها از طریق تحلیل عاملی تأییدی، مورد تأیید قرار گرفـت. تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار لیزرل انجام شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که حاکمیت فناوری اطلاعات تأثیر مثبتی بر بلوغ تحول دیجیتال دارد و این تأثیر از طریق افزایش چابکی سازمانی تقویت میشود. لذا سازمانهای مالیاتی با حاکمیت فناوری اطلاعات قویتر و چابکی سازمانی بیشتر، در مسیر تحول دیجیتال موفقتر عمل میکنند. این یافتهها میتوانند بهعنوان راهنمایی برای ارتقای استراتژیهای تحول دیجیتال در سازمانهای مالیاتی مورد استفاده قرار گیرند.
مفهوم پردازی
احمد قلیپور؛ مجید مختاریانپور؛ عزت اله عباسیان
چکیده
با توجه به کثرت کنشگران در بخش عمومی و گسترده بودن حوزه مداخلات دولت، هماهنگی کنشگران یک چالش مهم در راستای تحقق اهداف است. با وجود این مفهوم همچنان دارای ابهامات نظری و مفهومیای است که بهنوبه خود تحقق آن را با چالش مواجه کرده است. بهمنظور پرداختن به چالش هماهنگی، بایستی تکلیف سه سؤال مهم را روشن کرد: هماهنگی کنشگران بخش عمومی ...
بیشتر
با توجه به کثرت کنشگران در بخش عمومی و گسترده بودن حوزه مداخلات دولت، هماهنگی کنشگران یک چالش مهم در راستای تحقق اهداف است. با وجود این مفهوم همچنان دارای ابهامات نظری و مفهومیای است که بهنوبه خود تحقق آن را با چالش مواجه کرده است. بهمنظور پرداختن به چالش هماهنگی، بایستی تکلیف سه سؤال مهم را روشن کرد: هماهنگی کنشگران بخش عمومی چیست؟ چرا نیاز به هماهنگی کنشگران بخش عمومی وجود دارد؟ و چگونه میتوان به آن دستیافت؟ در پژوهشهای پیشین به این سؤالات پاسخهای متفاوتی داده شده است. با وجود این، خلأ یک رویکرد جامع نسبت به هماهنگی که ترکیبکننده یافتههای پژوهشهای گوناگون باشد، وجود دارد. در این پژوهش تلاش شده است که با استفاده از روش فراترکیب، چارچوبی جامع برای اندیشیدن درباره هماهنگی در بخش عمومی ارائه شود. بدین منظور، پس از چند مرحله غربال، 51 سند نهایی از میان بیش از 1000 سند برگزیده شد و با تحلیل آنها در نرمافزار MAXQDA، چیستی، چرایی و چگونگی پدیده هماهنگی در بخش عمومی در قالب مجموعاً 7 مقوله اصلی شناسایی شد. پاسخ به چیستی این پدیده در قالب سه مقوله اصلی «نسبت کنشها با هم در راستای دستیابی به هدف مشترک»، «هماهنگی یک پیوستار است و نه دوگانگی» و «ابعاد هماهنگی» قرار گرفت. پاسخ به چرایی نیاز به این پدیده در قالب سه مقوله اصلی «ضرورتهای پیشینی»، «ضرورتهای پسینی» و «هزینههای هماهنگی» قرار گرفت. نهایتاً، پاسخ به چگونگی دستیابی به آن در قالب مقوله اصلی «ایجاد مبنای مشخص، مشترک و معتبر برای کنش» قرار گرفت
مدل سازی
غلامرضا آزاد؛ علی شجاعی فرد؛ سراج الدین محبی
چکیده
در سازمانهای دولتی کشور یکی از مشکلاتی که مانع پیشرفت سازمان میشود رفتارهای قدرتطلبانه مدیران در ارتباطات سازمانی بوده و صاحبنظران این نوع رفتار را که مدیران بهعنوان شخص اول سازمان برای رسیدن به قدرت و نظم بهطور آگاهانه یا ناآگاهانه در سازمانهای به کار میگیرند، را نوعی آفت سازمانی میدانند. با توجه به اینکه رفتارهای ...
بیشتر
در سازمانهای دولتی کشور یکی از مشکلاتی که مانع پیشرفت سازمان میشود رفتارهای قدرتطلبانه مدیران در ارتباطات سازمانی بوده و صاحبنظران این نوع رفتار را که مدیران بهعنوان شخص اول سازمان برای رسیدن به قدرت و نظم بهطور آگاهانه یا ناآگاهانه در سازمانهای به کار میگیرند، را نوعی آفت سازمانی میدانند. با توجه به اینکه رفتارهای قدرتطلبانه مدیران یکی از موضوعات مهمی است که اثرات مختلفی در ارتباطات سازمانی دارد، لذا این پژوهش با هدف ارائه مدل رفتارهای قدرتطلبانه در ارتباطات سازمانی در میان مدیران سازمانهای دولتی کشور انجام گرفت. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نوع داده رویکردی آمیخته است. جامعه آماری بخش کیفی استادان رشتههای مدیریت و ارتباطات دانشگاههای استان تهران که سابقه مدیریتی در سازمانهای دولتی استان تهران را داشتند، برای انتخاب حجم نمونه از روش گلوله برفی استفاده شد که با 15 نفر مصاحبه شده است. جامعه آماری بخش کمی مدیران سازمانهای دولتی استان تهران بودند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای380 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی به کمک ارویکرد داده بنیاد و بخش کمی با استفاده از نرمافزارهای SPSS22، Lisrel8.54 صورت گرفت. یافتهها نشان میدهد مدل رفتارهای قدرتطلبانه در ارتباطات سازمانی در میان سازمان دولتی کشور شامل مقوله محوری رفتارهای قدرتطلبانه در ارتباطات سازمانی؛ شرایط علی با چهار مؤلفه خصوصیات شخصیتی، ارتباطات، جامعهپذیری و مدیریت؛ زمینهها با سه مؤلفه رفتار سیاسی، سازگاری موقعیتی و موقعیت شغلی؛ استراتژی با سه مؤلفه جوسازمانی، الگوهای سازمانی، قوانین و مقررات سازمانی؛ عوامل مداخلهگر با دو مؤلفه محیط پویا و پیچیده و اخلاق سازمانی و پیامدها با دو مؤلفه بیتفاوتی سازمانی و کاهش مشارکت میباشد. نتایج نشان میدهد، مدل ارائه شده میتواند به درک بهتر رفتارهای قدرتطلبانه مدیران دولتی در ارتباطات سازمانی کمک نماید.
مدل سازی
ابوالفضل حسینی؛ علی اکبر مجدی
چکیده
اینرسی سازمانی یک عامل مهم مخل در انطباقپذیری کارکردی سازمانها با محیط میباشد. این مطالعه با هدف شناسایی پیشایندها و پسایندهای اینرسی سازمانی در ایران انجام شد. این مطالعه به لحاظ سنخشناسی مروری و متکی بر روش مرور سیستماتیک بود. بهکارگیری مرور سیستماتیک براساس یک پروتکل منظم انجام گرفت که شامل سه مرحله کلان پیشایند تحقیق ...
بیشتر
اینرسی سازمانی یک عامل مهم مخل در انطباقپذیری کارکردی سازمانها با محیط میباشد. این مطالعه با هدف شناسایی پیشایندها و پسایندهای اینرسی سازمانی در ایران انجام شد. این مطالعه به لحاظ سنخشناسی مروری و متکی بر روش مرور سیستماتیک بود. بهکارگیری مرور سیستماتیک براساس یک پروتکل منظم انجام گرفت که شامل سه مرحله کلان پیشایند تحقیق (تعیین پرسش اصلی و الگوی پرسش)، فرایند پژوهش (تعیین معیارهای واجد شرایط، استراتژی جستجو، فرایند انتخاب مقالات و استخراج دادهها) و برآیند پژوهش (ارائه سیمای مطالعات و ترکیب کیفی یافتهها) بود. در نهایت 30 مقاله حائز شرایط نهایی جهت توصیف و ترکیب دادهها شدند. نتایج توصیفی نشان داد که اکثر مطالعات در مجلات مدیریت منتشر شده و مبتنی بر رویکرد کمی، روش پیمایش و متمرکز بر گروه کارکنان انجام شده بودند. همچنین به لحاظ زمانی نیز مطالعات از قدمت دهساله برخوردار بوده و مسئله اصلی آنها تبیین اینرسی سازمانی بوده است. یافتههای کیفی نیز نشان داد که پیشایندهای اینرسی سازمانی در 7 مضمون (ساختاری، مدیریتی، شناختی، ارتباطی، توانشی، منفعتی و رفتاری) و نیز پسایندهای اینرسی سازمانی در چهار مضمون (هنجاری، شناختی، عملکردی و رفتاری) قابلطبقهبندی هستند. با توجه به نقش بیبدیل اینرسی سازمانی در کمینگی کارکرد سازمانها در عصر تغییرات، این نیاز جدی وجود دارد که مطالعاتی با رویکرد سیستمی جهت مدیریت مسئله اینرسی سازمانی انجام شود.
مدل سازی
عبداله ساعدی؛ نازنین اسدی
چکیده
کلان دادهها در سازمان میتواند بینشی ایجاد کند که منجر به تصمیمگیری بهتر و کشف مسیرهای استراتژیک شود. هدف پژوهش حاضر تحلیل و ارزیابی پیامدهای کلان دادهها در مدیریت منابع انسانی در سازمانهای دولتی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از حیث روش گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد و از لحاظ نوعشناسی ...
بیشتر
کلان دادهها در سازمان میتواند بینشی ایجاد کند که منجر به تصمیمگیری بهتر و کشف مسیرهای استراتژیک شود. هدف پژوهش حاضر تحلیل و ارزیابی پیامدهای کلان دادهها در مدیریت منابع انسانی در سازمانهای دولتی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از حیث روش گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد و از لحاظ نوعشناسی در زمرة پژوهشهای آمیخته میباشد. جامعه آماری پژوهش، شامل استادان دانشگاه در حوزة مدیریت و مدیران منابع انسانی در سازمانهای دولتی است که 17 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و براساس اصل کفایت نظری انتخاب شدند. در بخش کیفی ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختار یافته است که روایی و پایایی ابزارها به ترتیب با استفاده از روایی محتوایی و روش پایایی سنجی درون کدگذار و میان گذار مورد تأیید قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته است که با استفاده از روایی محتوایی و پایایی بازآزمون تأیید شد. در بخش کیفی این پژوهش، دادههای به دست آمده از مصاحبه با استفاده از تحلیل مضمون و با نرمافزار مکس- کیو- دی- ای تحلیل و پیامدهای کلان دادهها در مدیریت منابع انسانی شناسایی شدند. در بخش کمی پژوهش با استفاده از نقشه شناختی فازی اولویتبندی عوامل و روابط علی آنها مشخص گردید. یافتهها گویای آن است که جذب و استخدام هوشمندانه، تشخیص شکافهای مهارتی، قابلیت آیندهنگری، مدیریت استعداد، رفع تبعیض و حفظ، نگهداشت کارکنان و مدیریت عملکرد به ترتیب مهمترین پیامدهای کلان دادهها در مدیریت منابع انسانی میباشند. حاکمت کلان دادهها در سازمانهای دولتی مدیران منابع انسانی را قادر میسازد تا هوشمندانهتر در حوزههای منابع انسانی ازجمله جذب و استخدام، کارمندیابی، سیستم حقوق و دستمزد و ... عمل نمایند.
علت یابی
علی مهدی
چکیده
بررسی کیفی آموزش مدیران دولتی، مقولهای است که با توجه به اثرگذاری سیستمی آن بر سایر بخشهای مدیریتی و اجرایی کشور از اهمیت بالایی برخودار است. مبتنی بر اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر که از نظر هدف کاربردی و از نظر بررسی متغیرها توصیفی و اکتشافی و در روش اجرا پیمایشی است، با استفاده از طیف وسیعی از دادههایی از محل توزیع پرسشنامه هدفمند ...
بیشتر
بررسی کیفی آموزش مدیران دولتی، مقولهای است که با توجه به اثرگذاری سیستمی آن بر سایر بخشهای مدیریتی و اجرایی کشور از اهمیت بالایی برخودار است. مبتنی بر اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر که از نظر هدف کاربردی و از نظر بررسی متغیرها توصیفی و اکتشافی و در روش اجرا پیمایشی است، با استفاده از طیف وسیعی از دادههایی از محل توزیع پرسشنامه هدفمند و احصاء دیدگاه 96 نفر از صاحبنظران و کاربران این حوزه به دست آمده، موضوع کیفیت آموزش مدیران دولتی را در چهار حوزه مطالعات کارکردی، فرآیندی، ساختاری و سیستمی مورد توجه و بررسی قرار داده است. نتایج این مطالعه که با استفاده از نرمافزار تحلیلی SPSS به دست آمده است نشان میدهد که ضعف تحقق پذیری اهداف و کاربرد ضعیف نظام آموزش مدیران در عرصه عمل در نظام اموزش مدیران، ضعف فرآیند توسعه و تعمیق مهارتهای مدیریتی در نظام اموزش مدیران، تغییر مکرر مشاغل و پستهای سازمانی بدون توجه به شایستگی در نظام اموزش مدیران و ضعف بازنگری و اصلاح قوانین نظام آموزش مدیران(موضوع آموزش مدیران نیز بدون توجه به مسائل و کمبودهای گذشته، تنها به اصلاحات صوری و ظاهری برخی از بندها بویژه درحوزه سامانه آموزش مدیران حرفهای بسنده کرد و سازوکارهای انگیزیشی را نادیده گرفته و مقوله مشارکت دیگر سازمانها و برنامهریزی راهبردی حوزه نظام آموزش مدیران فراموش شده است)، مهمترین چالشهای احصاء شده در چهار حوزه مطالعاتی مزبور هستند .