مدل سازی
علی شریعتنژاد؛ الهه منیشداوی
چکیده
یکی از پدیدههایی که از دیرباز با پیدایش شکلهای اولیه حکومت وجود داشته و عاملی مهم در ایجاد آسیب به سیاستها و منافع عمومی سازمانها به شمار میرود، سوداگری اداری نام دارد. ازاینرو، با توجه به آسیبهای ناشی از شکلگیری این پدیده، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل پیشایندها و پسایندهای سوداگری اداری در سازمانهای دولتی با روش ...
بیشتر
یکی از پدیدههایی که از دیرباز با پیدایش شکلهای اولیه حکومت وجود داشته و عاملی مهم در ایجاد آسیب به سیاستها و منافع عمومی سازمانها به شمار میرود، سوداگری اداری نام دارد. ازاینرو، با توجه به آسیبهای ناشی از شکلگیری این پدیده، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل پیشایندها و پسایندهای سوداگری اداری در سازمانهای دولتی با روش FCM، انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و در زمرة پژوهشهای توصیفی پیمایشی قرار میگیرد. همچنین از نظر نوع دادههای گردآوری شده دارای ماهیت آمیخته است و به همین دلیل، از نظر فلسفه تحقیق دارای رویکرد قیاسی استقرایی میباشد. جامعه آماری پژوهش، خبرگان مشتمل بر اساتید دانشگاه و مدیران و کارکنان سازمانی هستند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و براساس اصل کفایت نظری 20 نفر از آنها بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است که توسط همان نمونة قبلی در بخش مصاحبه، مورد بررسی قرار گرفت. روایی و پایایی ابزارها به ترتیب با استفاده از روایی محتوایی و پایایی درون کدگذار میان کدگذار برای مصاحبه و روایی محتوایی و پایایی باز آزمون برای پرسشنامه تأیید شده است. در این پژوهش برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و کدگذاری و در بخش کمی از روش نقشه شناختی فازی بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی و تحلیل پیشایندها و پسایندهای سوداگری اداری در سازمانهای دولتی است. براساس یافتههای پژوهش، از میان پیشایندهای سوداگری اداری، عدم شفافیت سازمانی و ناکارآمدی مکانیسمهای نظارتی بهعنوان مهمترین پیشایند و از میان پسایندهای شناسایی شده، پدیدآیی حالت کرونیسم سازمانی، بهعنوان مهمترین پیامد سوداگری اداری، شناسایی شده است. با توجه به اینکه در کشور ایران، سازمانهای دولتی بخش عمدهای از سازمانهای موجود در جامعه را تشکیل میدهند، بنابراین شناسایی و تحلیل پیشایندها و پسایندهای سوداگری اداری در سازمانهای دولتی میتواند به بهبود کارایی، شفافیت و اعتماد به سازمانها کمک کند و در نهایت به بهبود خدمات ارائه شده توسط دولت به شهروندان منجر شود.
مدل سازی
حمزه فرج اللهی مقدم
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر فراترکیب عوامل مؤثر بر موفقیت مربیگری اجرایی بوده است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از منظر شیوه گردآوری دادهها در رده تحقیقات اکتشافی قرار میگیرد. در این تحقیق بهمنظور گردآوری دادهها از پایگاه علمی گوگل اسکالر استفاده نموده شده و بهمنظور تحلیل دادهها از تحلیل محتوای عرفی و استراتژی کدگذاری ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر فراترکیب عوامل مؤثر بر موفقیت مربیگری اجرایی بوده است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از منظر شیوه گردآوری دادهها در رده تحقیقات اکتشافی قرار میگیرد. در این تحقیق بهمنظور گردآوری دادهها از پایگاه علمی گوگل اسکالر استفاده نموده شده و بهمنظور تحلیل دادهها از تحلیل محتوای عرفی و استراتژی کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. یافتههای پژوهش منجر به ارائه مدلی با محوریت عناصر سازمانی، فردی و حرفهای گردید. مدل اثربخش مربیگری اجرایی در سازمانها دربردارنده سه بعد فردی، سازمانی و حرفهای؛ 26 مؤلفه اخلاقمداری، هدفگرایی، نظم محوری، عمل محوری، آگاهسازی، آگاهی بخشی، همگرایی، حمایتگرایی، انگیزه بخشی، شفافیت، کلگرایی، ثباتگرایی، تعاملگرایی، هدفمندی، تطبیقپذیری، نظارتگرایی، مثبت اندیشی، وابستگی، جمعیتی، اثربخشی، آمادگی، ارتباطی، خودسازی، رشدگرایی و 109 شاخص است. این مطالعه برخی از خلأهای موجود در ادبیات مربیگری اجرایی را پر کرده است. برخلاف بسیاری از مطالعات قبلی در این حوزه که صرفاً بر ارزیابیهای اثربخشی مربیگری اجرایی تکیه کردهاند، این مطالعه به شناسایی مجموعه عوامل مرتبط با سطح فرد، سازمان، شرایط نهادی و زیرساختی مؤثر بر مربیگری اجرایی پرداخته و برخی سازههای جدیدی همچون نهادهای رسمی و غیررسمی را به ادبیات مربیگری در حالت کلی و مربیگری اجرایی به صورت خاص اضافه کرده است.
سایر
عطاءاله زرفشان
چکیده
در سالهای اخیر، برندسازی شهری بهعنوان رویکردی نوین در مدیریت شهری، به ابزاری مؤثر برای ارتقای تصویر ذهنی شهرها، جذب گردشگر و سرمایهگذاری و بهبود کیفیت زندگی شهروندان تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف تدوین استراتژیهای مدیریت شهری در راستای برندسازی شهر مراغه انجام شده است؛ شهری با دو هویت مکمل-باغشهر (اکولوژیک) و پایتخت نجوم ...
بیشتر
در سالهای اخیر، برندسازی شهری بهعنوان رویکردی نوین در مدیریت شهری، به ابزاری مؤثر برای ارتقای تصویر ذهنی شهرها، جذب گردشگر و سرمایهگذاری و بهبود کیفیت زندگی شهروندان تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف تدوین استراتژیهای مدیریت شهری در راستای برندسازی شهر مراغه انجام شده است؛ شهری با دو هویت مکمل-باغشهر (اکولوژیک) و پایتخت نجوم ایران (علمی-تاریخی) که ظرفیتهای منحصربهفردی برای خلق یک برند شهری ترکیبی و متمایز دارد. روش پژوهش کیفی و مبتنی بر تحلیل محتوای مصاحبههای نیمهساختاریافته با خبرگان محلی بوده و دادهها براساس مدل SWOT تحلیل شده است. نتایج نشان داد با وجود ظرفیتهای طبیعی، کشاورزی و علمی، چالشهایی همچون نبود هویت برند روشن، ضعف زیرساختهای گردشگری و ناهماهنگی نهادی، موانعی جدی برای توسعه برند شهری مراغه هستند. بر این اساس، چهار دسته راهبرد (SO، WO، ST، WT) استخراج شد که در نهایت منجر به پیشنهاد برند ترکیبی «مراغه، باغشهر ستارگان» گردید. پیشنهادهای اجرایی از جمله بازسازی رصدخانه، برگزاری فستیوالهای برندمحور، ایجاد فضاهای شهری نمادین و نهادینهسازی مشارکت شهروندان نیز ارائه شد. این مدل مفهومی، با تمرکز بر داراییهای بومی و تجربه زیسته شهروندان، میتواند الگویی مؤثر برای دیگر شهرهای تاریخی و علمی کشور در مسیر برندسازی شهری پایدار و مشارکتی باشد.
سایر
سید محمد شمسزاده علوی؛ داود کیا کجوری؛ مهران مختاری بایع کلایی؛ مهناز رحمتی کزاز
چکیده
در دنیای پیچیده و پرتحول امروز، سازمانهای آموزشی بهعنوان نهادهای اساسی توسعه و پیشرفت جوامع، نیازمند بهرهگیری از رویکردهای مدیریتی نوآورانه برای افزایش تعامل، همدلی و بهرهوری هستند. یکی از مفاهیمی که میتواند در تحقق این اهداف نقشی کلیدی ایفا کند، سخاوت سازمانی است. ازاینرو هدف پژوهش طراحی مدل سخاوت سازمانی در سازمانهای ...
بیشتر
در دنیای پیچیده و پرتحول امروز، سازمانهای آموزشی بهعنوان نهادهای اساسی توسعه و پیشرفت جوامع، نیازمند بهرهگیری از رویکردهای مدیریتی نوآورانه برای افزایش تعامل، همدلی و بهرهوری هستند. یکی از مفاهیمی که میتواند در تحقق این اهداف نقشی کلیدی ایفا کند، سخاوت سازمانی است. ازاینرو هدف پژوهش طراحی مدل سخاوت سازمانی در سازمانهای آموزش محور است. پژوهش حاضر با رویکردی کیفی و از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. خبرگان شامل استادان هیئتعلمی و همچنین مدیران ارشد سازمانهای آموزشی بودند و همچنین مصاحبهشوندگان شامل، 12 نفر که به روش نمونهگیری گلوله برفی تا رسیدن به سطح اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد. برای اطمینان از روایی و پایایی، یافتهها به تأیید مصاحبهشوندگان رسید. برای تحلیل اطلاعات از نرمافزار مکس کیودآ استفاده شد. یافتهها حاصل از تحلیل مصاحبه شامل 1 مضمون فراگیر، 5 مضمون سازمانیافته و 12 مضمون پایه و 55 کد اولیه برای طراحی مدل شناسایی شدهاند. نتایج نیز نشان داد که مدل سخاوت سازمانی، یک ابزار قدرتمند برای ایجاد سازمانهای یادگیرنده و مبتنی بر دانش است. با اجرای این مدل، سازمانهای آموزش محور میتوانند به بهبود کیفیت خدمات آموزشی، افزایش رضایتمندی دانشآموزان و اولیا و در نهایت، ارتقای سطح کیفی آموزش در کشور کمک کنند.
مدل سازی
عبداله ساعدی
چکیده
در سبک مدیریت قارچی کارکنان در تاریکی قرار میگیرند و تنها دانش و اطلاعاتی در چارچوب وظایف به آنها داده میشود. در حقیقت مدیران همیشه دانش و اطلاعات را به خاطر حفظ منافع خود احتکار کرده و کارکنان را به انزواطلبی سوق میدهند. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل سبک مدیریت قارچی در سازمانهای دولتی انجام پذیرفت. این پژوهش در زمرۀ پژوهشهای ...
بیشتر
در سبک مدیریت قارچی کارکنان در تاریکی قرار میگیرند و تنها دانش و اطلاعاتی در چارچوب وظایف به آنها داده میشود. در حقیقت مدیران همیشه دانش و اطلاعات را به خاطر حفظ منافع خود احتکار کرده و کارکنان را به انزواطلبی سوق میدهند. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل سبک مدیریت قارچی در سازمانهای دولتی انجام پذیرفت. این پژوهش در زمرۀ پژوهشهای آمیخته (کیفی ـ کمی) در پارادایم قیاسی ـ استقرایی است و دارای هدفی کاربردی و ماهیتی توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری در بخش کیفی و کمی پژوهش را مدیران سازمانهای دولتی و استادن دانشگاه تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و براساس اصل کفایت نظری 16 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته است که روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از روایی محتوا و پایایی سنجی درون کدگذار و میان کدگذار مورد تأیید قرار گرفت. از طرفی در بخش کمی پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته (براساس دادههای بخش کیفی) برای تجمیع دادهها استفاده گردید که روایی آن به کمک روایی محتوا و به کمک پایایی بازآزمون اعتبار آن مورد پذیرش قرار گرفت. با تحلیل دادهها به کمک تحلیل مضمون و نرم افزار شاخصهای سبک مدیریت قارچی در سازمان دولتی شامل حفظ قدرت و جایگاه، سیستم ارتباطی ضعیف، عدم آگاهی کارکنان، احتکار دانش، احساس بی کفایتی، رشد وابستگی کارکنان، عملکرد ضعیف، رفتارهای نقاق کارانه، تسهیم قطره چکانی دانش، شایعه پراکنی، کاهش انگیزه، عدم مشارکت، بدبینی سازمانی، خودکامگی، خروج از خدمت و کاهش اعتبار سازمانی شناسایی شد. در نهایت به کمک رویکرد ساختاری ـ تفسیری مدل سبک مدیریت قارچی در سازمان دولتی طراحی شد. نتایج نشان میدهد که کاهش اعتبار سازمانی، بدبینی سازمانی، خروج از خدمت و عملکرد ضعیف دستاوردهای مدیریت قارچی در سازمانهای دولتی است.
علت یابی
محمدرضا مظاهری تهرانی؛ ساناز شفیعی
چکیده
پیادهسازی موفق سیستم برنامهریزی منابع سازمانی همراه با همسوسازی عملیات تجاری و یکپارچهسازی دادهها مزایای زیادی به همراه دارد، اما معمولاً مستعد شکست است زیرا به منابع و زمان زیاد و تغییرات گسترده در فرآیندهای سازمان نیاز دارد. هدف این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی موانع پیادهسازی سیستم برنامهریزی منابع سازمانی در مخابرات ...
بیشتر
پیادهسازی موفق سیستم برنامهریزی منابع سازمانی همراه با همسوسازی عملیات تجاری و یکپارچهسازی دادهها مزایای زیادی به همراه دارد، اما معمولاً مستعد شکست است زیرا به منابع و زمان زیاد و تغییرات گسترده در فرآیندهای سازمان نیاز دارد. هدف این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی موانع پیادهسازی سیستم برنامهریزی منابع سازمانی در مخابرات منطقه اصفهان است. این پژوهش از نوع ترکیبی (کیفی-کمی)، اکتشافی و با رویکرد کاربردی انجام شده است. جامعه آماری شامل کارکنان حوزه فناوری اطلاعات مخابرات منطقه اصفهان بود که از میان آنها 15 خبره با روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل دو پرسشنامه محققساخته بود. در مرحله اول، به روش دلفی فازی، 15 مانع کلیدی از میان 55 عامل اولیه شناساییشده از مرور دامنهای طی سه دور نظرسنجی تعیین شدند. در مرحله دوم، با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری و تحلیل میک مک، روابط متقابل و اولویتبندی موانع انجام شد. یافتهها نشان داد که سه مانع تغییرات مدیریتی در هنگام پیادهسازی سیستم، عدم تعهد و حمایت کافی از جانب مدیریت ارشد سازمان و ناتوانی سازمان در تخصیص بودجه مالی مناسب، تأثیرگذارترین موانع در پیادهسازی سیستم برنامهریزی منابع سازمانی میباشند. این پژوهش به سازمانها و ارائهدهندگان سیستم برنامهریزی منابع سازمانی کمک میکند تا با موانع آشنا شده و به بالاترین سطح عملکرد پیادهسازی سیستم برنامهریزی منابع سازمان دست یابند.
علت یابی
حمیدرضا جلیلیان؛ مرتضی مرادی؛ حمید جلیلیان؛ رسول غلامزاده
چکیده
اصطکاک سازمانی یک رفتار سازمانی منفی است که با تأثیر بر منابع انسانی میتواند مانع رشد سازمان شود. پژوهش حاضر با هدف گونه شناسی الگوی فکری مدیران در خصوص پیشایندهای اصطکاک سازمانی در شرکت گاز استان کرمانشاه انجام شد. چارچوب فلسفی پژوهش پارادایم تفسیری- اثباتگرایی، جهتگیری آن کاربردی- توسعهای و شیوه انجام پژوهش آمیخته است که ...
بیشتر
اصطکاک سازمانی یک رفتار سازمانی منفی است که با تأثیر بر منابع انسانی میتواند مانع رشد سازمان شود. پژوهش حاضر با هدف گونه شناسی الگوی فکری مدیران در خصوص پیشایندهای اصطکاک سازمانی در شرکت گاز استان کرمانشاه انجام شد. چارچوب فلسفی پژوهش پارادایم تفسیری- اثباتگرایی، جهتگیری آن کاربردی- توسعهای و شیوه انجام پژوهش آمیخته است که با جمعآوری دیدگاه مشارکتکنندگان در مصاحبه، رویکردی کیفی (اکتشافی) و از طرفی بهکارگیری تحلیل عاملی کیو برای استخراج دیدگاهها، رویکردی کمی است. جامعه آماری پژوهش مدیران شرکت گاز که براساس روش نمونهگیری هدفمند، 19 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردید. در این پژوهش جهت تعیین روایی، از روایی محتوایی (تناسب بین محتوای عبارات همجوار) و روایی صوری (گزارهها ابعاد مختلف موضوع را پوشش میدهند تا الگوی ذهنی را مشخص سازد) و برای تعیین پایایی از روش آزمون – آزمون مجدد با مشارکت 5 نفر از مشارکتکنندگان استفاده شد. جهت تدوین فضای گفتمان و تشکیل مجموعه کیو تا حد امکان منابع مرتبط بررسی و 38 عامل تأثیرگذار بر شکلگیری اصطکاک سازمانی شناسایی گردید. پس از حذف موارد مشابه و تکراری، رفع تداخل مفهومی و همپوشانی عوامل، فضای گفتمان و گزارههای کیو با 25 عامل نهایی و در مرحله بعد توسط مشارکتکنندگان اولویتبندی گردید. درنهایت، براساس یافتهها و نتایج تحلیل عامل کیو، مشخص گردید، 5 الگوی فکری مختلف نسبت به پیشایندهای اصطکاک سازمانی در بین مدیران شرکت گاز وجود دارد که با توجه به یافتههای پژوهش الگوی غالب الگوی اول است که تعامل سیستم و فرایندها در سطح سازمان را عامل اصطکاک انرژی در جامعه هدف میداند و سایر الگوهای فکری در اولویت بعدی قرار گرفت.
سایر
انسیه برخورداری احمدی؛ محمد منتظری؛ شمس السادات زاهدی
چکیده
این پژوهش باهدف شناسایی و رتبه بندی مولفه های توسعه جوان گرایی در مدیریت در بخش دولتی انجام شده است. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی-توسعه ای بود که با رویکرد استقرایی و بهصورت ترکیبی انجام شد. روش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نظریه سازی داده بنیاد و تحلیل سلسله مراتبی فازی انجام شد. نتایج نشان داد که 11 عامل اصلی به عنوان عوامل ...
بیشتر
این پژوهش باهدف شناسایی و رتبه بندی مولفه های توسعه جوان گرایی در مدیریت در بخش دولتی انجام شده است. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی-توسعه ای بود که با رویکرد استقرایی و بهصورت ترکیبی انجام شد. روش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نظریه سازی داده بنیاد و تحلیل سلسله مراتبی فازی انجام شد. نتایج نشان داد که 11 عامل اصلی به عنوان عوامل جوان گرایی در مدیریت در بخش دولتی در نظر گرفته شد. این عوامل عبارتند از ایجاد داشبورد مدیریتی، ایجاد عدالت پایدار، جوان گرایی دربیانیه گام دوم، روحیه تحولی بالا، ایجاد گردش نخبگان ، باورپذیری، آغاز گری عصر جدید، جوانی و پیشرانی، تصویرسازی مثبت، شایسته سالاری ، و استفاده از ظرفیت های جدید. این عوامل بر اساس مولفه های شناسایی شده در بخش کیفی و با ادغام و تغییرات جزئی و پس از نظر خواهی و غربالگری از طریق خبرگان 11 عامل یاد شده انتخاب شدند. همچنین در بخش رتبه بندی نیز نتایج بیانگر آن بود که ایجاد عدالت پایدار در رتبه اول، جوان گرایی دربیانیه گام دوم در رتبه دوم، روحیه تحولی بالا در رتبه سوم، ایجاد گردش نخبگان در رتبه چهارم، جوانی و پیشرانی در رتبه پنجم، ایجاد داشبورد مدیریتی در رتبه ششم، تصویرسازی مثبت در رتبه هفتم، شایسته سالاری در رتبه هشتم، باورپذیری در رتبه نهم، آغاز گری عصر جدید در رتبه دهم و استفاده از ظرفیت های جدید درتبه یازدهم قرار دارد.