نوع مقاله : اکتشافی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
2 پیام نور
3 دانشگاه پیام نور
چکیده
همکاری بینسازمانی به چالشی کلیدی برای موفقیت بانکها در صنعت رقابتی بانکداری تبدیل شده است. هدف از انجام این تحقیق شناسایی مؤلفههای همکاری بین سازمانی در شبکه بانکی بود. در این تحقیق از روش ترکیبی (کمی و کیفی) استفاده شده است. بخش کیفی باهدف اکتشافی و تحلیل از طریق تحلیل مضمون انجام شد و جامعه آماری آن شامل خبرگان صنعت بانکداری، دانشگاهیان و مشاوران است. بخش کمی باهدف "توسعهای - کاربردی" و به روش توصیفی - پیمایشی برای اولویتبندی عوامل همکاری بین سازمانی از مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده میکند. نمونهها با روش هدفمند انتخاب شده و دادهها از طریق مصاحبه (برای بخش کیفی) و پرسشنامه (برای بخش کمی) گردآوری میشوند. بر اساس روش تحلیل محتوا، عوامل و مؤلفههای مؤثر در همکاری بین سازمانی در شبکه بانکی در بانک قرضالحسنه مهر ایران شامل عامل رعایت اصول اخلاقی - رفتاری، توجه به رشد فردی، عامل سازمانی، عامل ساختاری - اداری و عامل قانونی - محیطی، عامل فرهنگی - اجتماعی، عامل سیاسی، رشد مالی سازمان میباشد. همچنین نتایج حاصل از بخش مدل ساختاری و تفسیری نشان میدهد که اولویت عوامل همکاری بین سازمانی در شبکه بانکی بهصورت ذیل است: رشد مالی سازمان در رتبه اول، توجه به رشد فردی در اولویت دوم و رعایت اصول اخلاقی رفتاری و عامل سازمانی در اولویت سوم و عامل سیاسی، عامل ساختاری - اداری، عامل قانونی - محیطی و عامل فرهنگی اجتماعی در اولویت چهارم است. این یافتهها بینشهای راهبردی برای بهرهبرداری مؤسسات بانکی از ظرفیت همکاری ارائه میدهد تا عملکرد رقابتی خود را بهبود بخشند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identifying the Factors and Components of Inter-Organizational Collaboration in the Banking Network
نویسندگان [English]
- Naser Barkhordar 1
- Abdolllah salehi 2
- Mohammadreza Daraei 3
- Mahdi Fadaee 3
1 managment
2 payam noor
3 pnu
چکیده [English]
Inter-organizational cooperation has emerged as a critical challenge for the success of banks within the competitive banking industry. This study aims to identify the components of inter-organizational cooperation within the banking network. A mixed-method approach, combining qualitative and quantitative methodologies, was employed. The qualitative phase, designed for exploratory purposes, utilized thematic analysis and involved a statistical population comprising banking industry experts, academics, and consultants. The quantitative phase, adopting a developmental-applied orientation, employed a descriptive-survey method and interpretive structural modeling (ISM) to prioritize the factors influencing inter-organizational collaboration. Samples were selected using purposive sampling, with data collected through interviews (for the qualitative phase) and questionnaires (for the quantitative phase). Based on content analysis, the factors and components affecting inter-organizational cooperation in the banking network, specifically at Mehr Iran Gharzolhasaneh Bank, include adherence to ethical-behavioral principles, attention to individual growth, organizational factors, structural-administrative factors, legal-environmental factors, cultural-social factors, political factors, and organizational financial growth. Furthermore, the results from the interpretive structural modeling indicate the prioritization of these factors as follows: organizational financial growth ranks first, attention to individual growth ranks second, adherence to ethical-behavioral principles and organizational factors rank third, and political, structural-administrative, legal-environmental, and cultural-social factors rank fourth. These findings provide strategic insights for banking institutions to leverage cooperation capacities, thereby enhancing their competitive performance.environment.
کلیدواژهها [English]
- Organization
- Inter-Bank Cooperation
- Thematic Analysis
- Interpretive Structural Model