آسیب شناسی
مهدی محمدی؛ فرشید اصلانی؛ علیرضا سلیمانی مرغملکی
چکیده
سرمایه انسانی بهرهور، یکی از مهمترین ویژگیهای سازمانهای موفق امروزی است. از آنجا که نهادهای آموزشی به خصوص دانشگاهها زمینهساز رشد و بلوغ سرمایه انسانی هستند، لذا داشتن کارمندان بهرهور در بدنه اجرایی و آموزشی این نهادها بسیار مهم است. شناسایی عواملی که باعث کاهش اثربخشی و کارایی سرمایه انسانی میشوند، در قالب آسیبشناسی ...
بیشتر
سرمایه انسانی بهرهور، یکی از مهمترین ویژگیهای سازمانهای موفق امروزی است. از آنجا که نهادهای آموزشی به خصوص دانشگاهها زمینهساز رشد و بلوغ سرمایه انسانی هستند، لذا داشتن کارمندان بهرهور در بدنه اجرایی و آموزشی این نهادها بسیار مهم است. شناسایی عواملی که باعث کاهش اثربخشی و کارایی سرمایه انسانی میشوند، در قالب آسیبشناسی بهرهوری سرمایه انسانی مطرح است. برای انجام این پژوهش علاوهبر مطالعۀ اسنادی، از روش تحلیل مضمون با نرمافزار MAXQDA2020، برای شناسایی عوامل و مؤلفهها استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش خبرگان در حوزه منابع انسانی و بدنه اجرایی دانشگاه بودند که بعد از انجام 13 مصاحبه، اشباع نظری صورت گرفت. با توجه به مصاحبههای نیمه ساختاریافته، 236 شناسه باز و 30 شناسه فرعی و 10 شناسه اصلی در ارتباط با موضوع استخراج گردید و نسبت به هریک از عوامل تحلیل لازم صورت پذیرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که دانشگاه پیام نور با آسیبهای جدی در زمینه ساختار و فرهنگ، گزینش و استخدام، انتصابات و ارتقای شغلی، سیستم پرداخت حقوق و دستمزد، دانش و مهارت، ارزشیابی عملکرد، شفافیت نقش، حمایت سازمانی، مشوقهای انگیزشی و تصمیمات و خطمشی گذاری مدیران در ارتباط با نیروی انسانی مواجه است. همچنین بههمپیوسته بودن آسیبهای ذکر شده، نشاندهنده ارتباط تنگاتنگ آنها در کاهش بهرهوری است.
مدل سازی
جلیل هاشمی؛ امیرهوشنگ نظرپوری؛ محمد حکاک؛ سید نجم الدین موسوی
چکیده
منابع انسانی، گرانبهاترین و مؤثرترین دارایی هر سازمانی است؛ با این حال، زمانی که در گرداب ناکامی، بیعدالتی یا بیتوجهی گرفتار شود، خود به چالشی در مسیر تعالی سازمان بدل میگردد. با توجه به گستردگی سازمان های دولتی در ایران در زندگی اقتصادی واجتماعی مردم، پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل شکلگیری انتقام خاموش در سازمانهای ...
بیشتر
منابع انسانی، گرانبهاترین و مؤثرترین دارایی هر سازمانی است؛ با این حال، زمانی که در گرداب ناکامی، بیعدالتی یا بیتوجهی گرفتار شود، خود به چالشی در مسیر تعالی سازمان بدل میگردد. با توجه به گستردگی سازمان های دولتی در ایران در زندگی اقتصادی واجتماعی مردم، پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل شکلگیری انتقام خاموش در سازمانهای دولتی به انجام رسیده است. این تحقیق با رویکردی کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد، از طریق مصاحبه با ۱۶ نفر از مدیران و متخصصان منابع انسانی، به واکاوی این پدیده پرداخته است. یافتهها نشان میدهد که انتقام خاموش، پدیدهای چندبعدی و پیچیده است که در سایهی عواملی چون بیعدالتی ادراکشده، ناکارآمدی ساختارها، فرهنگ سازمانی سمی، ویژگیهای فردی و فشارهای بیرونی شکل میگیرد. این انتقام، نه در قالب هیاهو، بلکه در سکوت و پنهانکاری، با نمودهایی چون کمکاری، خرابکاری، شایعهپراکنی و تخریب شخصیت مدیران، چهره مینمایاند. پیامدهای آن، همچون آتشی زیر خاکستر، بهرهوری را میسوزاند، روحیهها را میفرساید و انسجام سازمانی را فرو میپاشد. در پایان، راهکارهایی برای مهار این بحران پنهان همچون تقویت عدالت سازمانی، بهبود روابط انسانی، مدیریت هوشمندانه تعارضها و بازسازی فرهنگ سازمانی پیشنهاد میشود؛ تا از این راه، سازمان از درون ترمیم یابد و دوباره بر مدار رشد و بالندگی بازگردد.
مدل سازی
بهزاد جعفرزاده کوچکی؛ فاطمه جعفرزاده؛ وجیهه جوانی؛ فرشته آقاجانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی جامع برای شناسایی شاخصهای بهبود بهرهوری مدیران سازمانهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران انجام شد. این مطالعه با روش تحقیق آمیخته (کیفی-کمی) در دو مرحله صورت گرفت. در بخش کیفی، از تحلیل تماتیک با رویکرد شبکه مضامین آتراید-استرلینگ استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی را مدیران وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی جامع برای شناسایی شاخصهای بهبود بهرهوری مدیران سازمانهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران انجام شد. این مطالعه با روش تحقیق آمیخته (کیفی-کمی) در دو مرحله صورت گرفت. در بخش کیفی، از تحلیل تماتیک با رویکرد شبکه مضامین آتراید-استرلینگ استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی را مدیران وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، مدیران کل ورزش و جوانان استانها، مدیران فدراسیونهای ورزشی، رؤسای هیئتهای ورزشی استانی و مدیران ادارات ورزش و جوانان شهرستانها تشکیل دادند و مصاحبه با 13 نفر انجام و دادهها به دقت تحلیل گردید. در بخش کمی، پرسشنامه میان 350 مدیر سازمانهای ورزشی توزیع و با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، پنج عامل کلیدی شناسایی شد: توسعه رفتار سازمانی، توسعه علمی-پژوهشی، توسعه حمایتهای محیطی، توسعه ویژگیهای شخصیتی و توسعه مهارتهای فردی. نتایج نشان داد تمامی این عوامل تأثیر معناداری بر بهرهوری مدیران دارند. سازمانهای ورزشی با طراحی برنامههای جامع توانمندسازی، بر این پنج محور تمرکز کرده و از رویکرد سلیقهای در انتصاب مدیران به سمت گزینش مبتنی بر شایستگی حرکت کنند تا زمینه ارتقای بهرهوری و نوآوری در مدیریت ورزشی فراهم شود. همچنین یافتههای این پژوهش نشان میدهد که عوامل متعددی در بهبود بهرهوری مدیران نقش دارند و توجه به تمامی این عوامل میتواند به ارتقای سطح کیفی مدیریت ورزشی کشور کمک نماید.
مدل سازی
حسین گرجی پور
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل تهدیدکننده امنیت روانی در محیطهای کاری و ارائه راهکارهایی برای تأمین پایدار آن در سازمانها است. این پژوهش از نظر رویکرد، کیفی بوده و از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. هدف پژوهش، کاربردی و ماهیت آن اکتشافی است. جامعه آماری شامل ۳۰ نفر از افراد شاغل در سازمانهای دولتی و غیردولتی است که به صورت ...
بیشتر
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل تهدیدکننده امنیت روانی در محیطهای کاری و ارائه راهکارهایی برای تأمین پایدار آن در سازمانها است. این پژوهش از نظر رویکرد، کیفی بوده و از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. هدف پژوهش، کاربردی و ماهیت آن اکتشافی است. جامعه آماری شامل ۳۰ نفر از افراد شاغل در سازمانهای دولتی و غیردولتی است که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در مرحله نخست، با این افراد مصاحبههای باز انجام شد و سپس عوامل شناساییشده بازبینی، طبقهبندی و سازماندهی شدند. در نهایت، هریک از عوامل سازماندهنده از منظر آموزههای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت تا راهکارهای مبتنی بر معارف دینی برای مهار تهدیدهای امنیت روانی شناسایی شود. یافتههای پژوهش نشان داد که پنج مقوله اصلی، شامل «رفتارهای غیرحرفهای مدیریت، مخاطرات ارتباطی و رفتاری با همکاران، ماهیت شغل و وظایف کاری، مسائل درونی و شخصی، و دغدغه تأمین معیشت»، از تهدیدهای اصلی امنیت روانی کارکنان در سازمانها محسوب میشوند. نتایج پژوهش نشان میدهد که برای مهار این تهدیدها میتوان از الگویی مبتنی بر آموزههای اسلامی بهره برد که با ترویج معنویت و اخلاق در محیطهای سازمانی، امنیت روانی کارکنان را به صورت پایدار تأمین میکند.
سایر
احمد قلیپور؛ مجید مختاریانپور؛ عزت اله عباسیان
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی چرایی ناکامی برنامهریزی جامع توسعه در ایفای نقش هماهنگساز خود در نظام برنامهریزی توسعه ایران انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کیفی، با ماهیت اکتشافی و جهتگیری کاربردی است و با استفاده از راهبرد تحلیل ثانویه کیفی انجام شده است. دادههای پژوهش شامل 16 مصاحبه نیمه ساختاریافته با صاحبنظران توسعه و مجموعهای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی چرایی ناکامی برنامهریزی جامع توسعه در ایفای نقش هماهنگساز خود در نظام برنامهریزی توسعه ایران انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کیفی، با ماهیت اکتشافی و جهتگیری کاربردی است و با استفاده از راهبرد تحلیل ثانویه کیفی انجام شده است. دادههای پژوهش شامل 16 مصاحبه نیمه ساختاریافته با صاحبنظران توسعه و مجموعهای از اسناد مرتبط با نظام برنامهریزی توسعه ایران است که بین پاییز 1402 تا پاییز 1403 گردآوری شدهاند. تحلیل مضمون دادهها نشان میدهد که ناتوانی برنامهریزی جامع در ایفای نقش هماهنگساز در نظام برنامهریزی توسعه ایران از سه دسته عوامل ناشی میشود: برآورده نشدن اقتضائات بنیادین (ظرفیت تحلیلی، اطلاعاتی و زمانی محدود)، برآورده نشدن اقتضائات نهادی و اجرایی (نظام حکمرانی نامنسجم و بیثبات و امکانات اجرایی محدود)، و بروز پیامدهای ناهماهنگساز برنامهای و اجرایی. این عوامل، که مانع شکلگیری مبنایی مشخص، مشترک و معتبر برای تدوین و اجرای برنامه میشوند، سبب شدهاند که برنامههای توسعه نه خود واجد هماهنگی درونی باشند و نه بتوانند بهعنوان مبنای هماهنگساز ایفای نقش کنند، بلکه چالش هماهنگی موجود در نظام حکمرانی را نیز تشدید نمایند. یافتههای این پژوهش، ضرورت بازاندیشی در منطق جامعگرایی و حرکت بهسوی برنامهریزی مسئله محور و اولویتمدار بهمنظور ایجاد هماهنگیهای موردنیاز در مسیر توسعه کشور را متذکر میشود.
آسیب شناسی
حسین کمندی؛ علی اصغری صارم؛ مصطفی رضاییراد
چکیده
پژوهش حاضر باهدف واکاوی دلایل ناکارآمدی نظام مدیریت منابع انسانی در سازمانهای دولتی ایران با ماهیتی اکتشافی و با استفاده از روش تحلیل محتوی کیفی انجام شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش آن دسته از خطمشیگذاران و مجریان سازمانهای دولتی ایران بودند که در رابطه باریشههای ناکارآمدی نظام مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف واکاوی دلایل ناکارآمدی نظام مدیریت منابع انسانی در سازمانهای دولتی ایران با ماهیتی اکتشافی و با استفاده از روش تحلیل محتوی کیفی انجام شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش آن دسته از خطمشیگذاران و مجریان سازمانهای دولتی ایران بودند که در رابطه باریشههای ناکارآمدی نظام مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی دارای نظرات درخور توجه بودند. دادهها به دو شیوه انجام 21 مصاحبه نیمه ساختاریافته و تحلیل 29 سخنرانی و اظهارنظر تخصصی که حول موضوع محوری پژوهش ایراد شده بودند، به دست آمد. پس از تجزیه و تحلیل دادهها، دلایل ناکارآمدی نظام مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی ایران ذیل سه بعد دلایل ساختاری، دلایل رفتاری و دلایلزمینهای دستهبندی شدند. یافتهها نشان داد عدم توجه به مشکلات رفتاری منابع انسانی، عدم اجرای درست قوانین فعلی توسط مجریان، بیانگیزگی مدیران و کارکنان دولتی و ارجحیت رابطهمداری بر ضابطهمداری از مهمترین دلایل ناکارآمدی در بعد رفتاری هستند. تشریفات زائد نظام اداری، عدم تجدیدنظر در فرآیندهای اداری و بیتوجهی به قانون در تدوین نظام مدیریت منابع انسانی از مهمترین دلایل ناکارآمدیها ساختاری هستند. در بعد زمینهای، اختصاص پستهای مدیریت براساس مناسبات سیاسی و نه شایستگی، ناکافی بودن منابع مالی، ضعف نقشهای حاکمیتی دولت و عدم خطمشیگذاری مناسب از مهمترین دلایل ناکارآمد شدن نظام مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی ایران هستند. نتایج نشاندهنده آن است ارتقای کارآمدی نظام مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی ایران نیازمند انجام مداخلات مؤثر و مرتبط با هر یک از این دلایل رفتاری، ساختاری و زمینهای است که درهمتنیدگی مرموزی میان آنها حکمفرما است.
مدل سازی
رامین ایرجی نقندر؛ ابوالفضل فراهانی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش تحلیل ساختار عاملی الگوی سواد مالی اسلامی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان رضوی بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعۀ آماری پـژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان رضوی تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 254 پرسشنامه به شکل نمونهگیری در دسترس جمعآوری ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش تحلیل ساختار عاملی الگوی سواد مالی اسلامی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان رضوی بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعۀ آماری پـژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان رضوی تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 254 پرسشنامه به شکل نمونهگیری در دسترس جمعآوری شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه سواد مالی اسلامی ساخته دینک و همکاران (2021) که مشتمل بر 20 سؤال بود استفاده گردید. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و آزمونهای آماری ضریب آلفای کرونباخ، ضریب امگا مکدونالد، ضریب تتا، تنصیف براون، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی در نرمافزارهای آماری SPSS، Lisrel و Stata استفاده شد. نتایج نشان داد پایایی پرسشنامه (927/0=θ، 902/0=Ω، 899/0=α) میباشد. همچنین تمامی سؤالات رابطه معناداری با مؤلفهها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. در نهایت نتایج نشان داد مؤلفههای رفتار مالی، نگرش مالی، دانش مالی و آگاهی مالی پیشگوی خوبی برای مفهوم سواد مالی اسلامی میباشند. لذا چنین نتیجهگیری میشود که پرسشنامه سواد مالی اسلامی مقیاسی قابل اطمینان و معتبری است که میتوان برای ارزشیابی عملکرد مالی کارکنان سازمانها در حوزه سواد مالی اسلامی استفاده نمود و نتایج پایا و با ثباتی هم به دست آورد.
سایر
سید مجتبی هاشمیان
چکیده
آموزش و توسعهی مهارتهای نرم کارکنان نقش قابل توجهی در بهبود عملکرد فردی و سازمانی داشته و یکی از مهمترین پیشبینیکنندههای موفقیت فردی و سازمانی است. این پژوهش درصدد است تا چارچوب تدابیر آموزش و توسعه مهارتهای نرم کارکنان سازمانهای دولتی را شناسایی و تبیین نماید. با کاربست رویکرد کیفی، روش تحلیل مضمون کیفی و تحلیل بیست مصاحبهی ...
بیشتر
آموزش و توسعهی مهارتهای نرم کارکنان نقش قابل توجهی در بهبود عملکرد فردی و سازمانی داشته و یکی از مهمترین پیشبینیکنندههای موفقیت فردی و سازمانی است. این پژوهش درصدد است تا چارچوب تدابیر آموزش و توسعه مهارتهای نرم کارکنان سازمانهای دولتی را شناسایی و تبیین نماید. با کاربست رویکرد کیفی، روش تحلیل مضمون کیفی و تحلیل بیست مصاحبهی اخذ شده از خبرگانِ سازمانی و دانشگاهی این پژوهش بهانجام رسید. گردآوری دادهها با روش مصاحبهی نیمه ساختاریافته بوده و با نمونهگیری هدفمند به اجرا رسید. برای اطمینان از اعتبار پژوهش نیز از معیارهای گوبا و لینکلن استفاده شده است. یافتههای پژوهش تدابیر آموزش و توسعه را در قالب 4 مضمون فراگیر و 10 مضمون سازماندهنده نشان میداد. بهصورت کلی، یافتههای این پژوهش میتواند در باز بینی برنامههای آموزش و توسعه و تدابیر ارتقای مهارتهای نرم کارکنان سازمانهای دولتی مفید باشد و زمینهای را برای ارتقای مهارتهای نرم کارکنان فراهم سازد. یافتههای پژوهش تدابیر آموزش و توسعه را در قالب 4 مضمون فراگیر و 10 مضمون سازماندهنده نشان میداد. بهصورت کلی، یافتههای این پژوهش میتواند در باز بینی برنامههای آموزش و توسعه و تدابیر ارتقای مهارتهای نرم کارکنان سازمانهای دولتی مفید باشد و زمینهای را برای ارتقای مهارتهای نرم کارکنان فراهم سازد.
مدل سازی
حسن فراتی
چکیده
عدالت جنسیتی یک حق انسانی و پیش نیازی اساسی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی در یک جامعه است. حکمرانی خوب از طریق عدالت جنسیتی و مشارکت زنان می تواند منجر به توسعه پایدار شود. دستیابی به عدالت جنسیتی و حکمرانی خوب نیازمند سیاستها و چارچوبهای قانونی جامع و مشارکت فعال از سوی تمام ذینفعان، از جمله زنان است و توانمندسازی زنان برای مشارکت ...
بیشتر
عدالت جنسیتی یک حق انسانی و پیش نیازی اساسی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی در یک جامعه است. حکمرانی خوب از طریق عدالت جنسیتی و مشارکت زنان می تواند منجر به توسعه پایدار شود. دستیابی به عدالت جنسیتی و حکمرانی خوب نیازمند سیاستها و چارچوبهای قانونی جامع و مشارکت فعال از سوی تمام ذینفعان، از جمله زنان است و توانمندسازی زنان برای مشارکت فعال آنها در حکمرانی و دستیابی به برابری جنسیتی امری حیاتی می باشد. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل حکمرانی خوب در ایران با رویکرد توجه به زنان شاغل و عدالت جنسیتی است. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، اکتشافی و از نوع پژوهشهای کیفی است. جامعه آماری شامل 17 نفر از خبرگان و اساتید مدیریت دولتی و حقوق بوده که با روش نمونهگیری گلوله برفی و هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه نیمهساختار یافته بود و تحلیل دادهها با روش تحلیل مضمون انجام گرفت. پایایی با استفاده از روش توافق دو کدگذار مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق به 27 مضمون پایه و 8 مضمون سازمان یافته و 1 مضمون فراگیر طبقه بندی شدند. نتایج تحقیق نشان داد که توجه به زنان و عدالت جنسیتی در حکمرانی نه تنها می تواند نقش مهمی در تحقق عدالت اجتماعی ایفا کند، بلکه ابزاری برای بهبود کیفیت حکمرانی و توسعه همه جانبه کشور نیز محسوب می شود.
مدل سازی
سعید بشارتی کیوی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مدلسازی الگوی اخلاقمحور مدیریت منابع انسانی در دانشگاه پیام نور انجام شد. این تحقیق در دسته تحقیقات کاربردی، کمی و همبستگی است. مشارکتکنندگان در این پژوهش 352 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور میباشند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مدلسازی الگوی اخلاقمحور مدیریت منابع انسانی در دانشگاه پیام نور انجام شد. این تحقیق در دسته تحقیقات کاربردی، کمی و همبستگی است. مشارکتکنندگان در این پژوهش 352 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور میباشند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته است که از دل یافتههای کیفی رساله به دست آمده است. در این پژوهش علاوه بر توصیف اطلاعات جمعیتشناختی شرکتکنندگان، از مدلسازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی (PLS) در نرمافزارهای spss ورژن 23 و SmartPLS نسخه 3 در سطح معنیداری 05/0 برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است و شرایط علی تأثیر مثبت و معنیداری بر مقوله کارکردی (001/0=p) دارد و مقوله کارکردی، شرایط زمینهای و شرایط مداخلهگر نیز تأثیر مثبت و معنیداری بر راهبردها دارند (001/0=p) و در نهایت راهبردها نیز تأثیر مثبت و معنیداری بر پیامدها دارند (001/0=p). بنابراین با اعمال الگوی مدیریت منابع انسانی اخلاق محور، دانشگاه پیام نور میتواند بهبود کیفیت روابط داخلی، ایجاد فضای کار سالم و حفظ اعتماد کارکنان را تسهیل کند. این الگو همچنین به بهبود عملکرد سازمانی، افزایش تعهد کارکنان و کاهش تغییرات ناخواسته کمک میکند