نوع مقاله : اکتشافی
نویسنده
دکترای مدیریت، گروه مدیریت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده
آموزش و توسعهی مهارتهای نرم کارکنان نقش قابل توجهی در بهبود عملکرد فردی و سازمانی داشته و یکی از مهمترین پیشبینیکنندههای موفقیت فردی و سازمانی است. این پژوهش درصدد است تا چارچوب تدابیر آموزش و توسعه مهارتهای نرم کارکنان سازمانهای دولتی را شناسایی و تبیین نماید. با کاربست رویکرد کیفی، روش تحلیل مضمون کیفی و تحلیل بیست مصاحبهی اخذ شده از خبرگانِ سازمانی و دانشگاهی این پژوهش بهانجام رسید. گردآوری دادهها با روش مصاحبهی نیمه ساختاریافته بوده و با نمونهگیری هدفمند به اجرا رسید. برای اطمینان از اعتبار پژوهش نیز از معیارهای گوبا و لینکلن استفاده شده است. یافتههای پژوهش تدابیر آموزش و توسعه را در قالب 4 مضمون فراگیر و 10 مضمون سازماندهنده نشان میداد. بهصورت کلی، یافتههای این پژوهش میتواند در باز بینی برنامههای آموزش و توسعه و تدابیر ارتقای مهارتهای نرم کارکنان سازمانهای دولتی مفید باشد و زمینهای را برای ارتقای مهارتهای نرم کارکنان فراهم سازد. یافتههای پژوهش تدابیر آموزش و توسعه را در قالب 4 مضمون فراگیر و 10 مضمون سازماندهنده نشان میداد. بهصورت کلی، یافتههای این پژوهش میتواند در باز بینی برنامههای آموزش و توسعه و تدابیر ارتقای مهارتهای نرم کارکنان سازمانهای دولتی مفید باشد و زمینهای را برای ارتقای مهارتهای نرم کارکنان فراهم سازد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Initiatives for Training and Developing Soft Skills in the on the Job Training Programs of Public Organizations
نویسنده [English]
- Seyed Mojtaba Hashemian
PhD in management, Department of Management, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
چکیده [English]
The training and development of soft skills of employees has a significant role in improving individual and organizational performance and is one of the most important predictors of individual and organizational success. This research investigated to identify and explain the framework of Initiatives for training and developing the soft skills of employees of public organizations . This research was conducted using a qualitative approach, thematic analysis method, and analysis of twenty interviews with organizational and academic experts.Data collection was done by semi-structured interview technique and was implemented by purposeful sampling. Guba and Lincoln criteria were also used to ensure the validity of the research. The findings of the research showed training and development Initiatives in the form of 4 comprehensive themes and 10 organizing themes. In general, the findings of this research can be useful in revising training and development programs and Initiatives to improve the soft skills of employees of public organizations and provide a basis for improving the soft skills of employees. The findings of the research showed training and development Initiatives in the form of 4 comprehensive themes and 10 organizing themes. In general, the findings of this research can be useful in revising training and development programs and Initiatives to improve the soft skills of employees of public organizations and provide a basis for improving the soft skills of employees.
کلیدواژهها [English]
- development
- training
- on the job training
- soft skills