با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : پیمایشی

نویسندگان

1 دکتری تخصصی گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.30473/ipom.2025.73111.5087

چکیده

هدف از انجام این پژوهش تحلیل ساختار عاملی الگوی سواد مالی اسلامی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان رضوی بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعۀ آماری پـژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان رضوی تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 254 پرسشنامه به شکل نمونه گیری در دسترس جمع آوری شد. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه سواد مالی اسلامی ساخته دینک و همکاران (2021) که مشتمل بر 20 سؤال بود استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و آزمون های آماری ضریب آلفای کرونباخ، ضریب امگا مک دونالد، ضریب تتا، تنصیف براون، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی در نرم افزارهای آماری SPSS، Lisrel و Stata استفاده شد. نتایج نشان داد پایایی پرسشنامه (927/0=θ، 902/0=Ω، 899/0=α) می باشد. همچنین تمامی سؤالات رابطه معناداری با مؤلفه ها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. در نهایت نتایج نشان داد مؤلفه های رفتار مالی، نگرش مالی، دانش مالی و آگاهی مالی پیشگوی خوبی برای مفهوم سواد مالی اسلامی می باشند. لذا چنین نتیجه گیری می شود که پرسشنامه سواد مالی اسلامی مقیاسی قابل اطمینان و معتبری است که می توان برای ارزشیابی عملکرد مالی کارکنان سازمان ها در حوزه سواد مالی اسلامی استفاده نمود و نتایج پایا و باثباتی هم به دست آورد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Factor structure analysis of Islamic financial literacy model among employees of sports and youth departments of Khorasan Razavi

نویسندگان [English]

  • Ramin Iraji Noghondar 1
  • Abolfazl Farahani 2

1 Ph.D, Department of Sports Management, Payam Noor University, Tehran, Iran.

2 Professor department of Sport Management at Payam Noor University

چکیده [English]

The aim of this study was to analyze the factor structure of the Islamic financial literacy model among employees of sports and youth departments in Khorasan Razavi. The research method was descriptive and correlational, and was conducted in the field. The statistical population of the research consisted of all employees of the sports and youth departments of Khorasan Razavi, from whom 254 questionnaires were collected through convenient sampling. In order to collect data, the Islamic financial literacy questionnaire made by Dink et al. (2021) which consisted of 20 questions was used. In order to analyze the data, descriptive indices and statistical tests of Cronbach's alpha coefficient, McDonald's omega coefficient, theta coefficient, Brown's classification, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were used in SPSS, Lisrel and Stata statistical software. The results showed the reliability of the questionnaire (θ=0.927, Ω=0.902, α=0.899). Also, all the questions had a significant relationship with the components and could be a good predictor for their factor. Finally, the results showed that the components of financial behavior, financial attitude, financial knowledge, and financial awareness are good predictors of the concept of Islamic financial literacy. Therefore, it is concluded that the Islamic Financial Literacy Questionnaire is a reliable and valid scale that can be used to evaluate the financial performance of organizational employees in the field of Islamic financial literacy and obtain stable and reliable results.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Financial literacy
  • Islam
  • employees
  • organization
  • sports