با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسنده

رئیس گروه آینده پژوهی مرکز آموزش مدیریت دولتی

10.30473/ipom.2024.72178.5026

چکیده

بررسی کیفی آموزش مدیران دولتی، مقوله‌ای است که با توجه به اثرگذاری سیستمی آن بر سایر بخش‌های مدیریتی و اجرایی کشور از اهمیت بالایی برخودار است. مبتنی بر اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر که از نظر هدف کاربردی و از نظر بررسی متغیرها توصیفی و اکتشافی و در روش اجرا پیمایشی است، با استفاده از طیف وسیعی از داده‌هایی از محل توزیع پرسشنامه هدفمند و احصاء دیدگاه 96 نفر از صاحب‌نظران و کاربران این حوزه به دست آمده، موضوع کیفیت آموزش مدیران دولتی را در چهار حوزه مطالعات کارکردی، فرآیندی، ساختاری و سیستمی مورد توجه و بررسی قرار داده است. نتایج این مطالعه که با استفاده از نرم‌افزار تحلیلی SPSS به دست آمده است نشان می‌دهد که ضعف تحقق پذیری اهداف و کاربرد ضعیف نظام آموزش مدیران در عرصه عمل در نظام اموزش مدیران، ضعف فرآیند توسعه و تعمیق مهارت‌های مدیریتی در نظام اموزش مدیران، تغییر مکرر مشاغل و پست‌های سازمانی بدون توجه به شایستگی در نظام اموزش مدیران و ضعف بازنگری و اصلاح قوانین نظام آموزش مدیران(موضوع آموزش مدیران نیز بدون توجه به مسائل و کمبودهای گذشته، تنها به اصلاحات صوری و ظاهری برخی از بندها بویژه درحوزه سامانه آموزش مدیران حرفه‌ای بسنده کرد و سازوکارهای انگیزیشی را نادیده گرفته و مقوله مشارکت دیگر سازمان‌ها و برنامه‌ریزی راهبردی حوزه نظام آموزش مدیران فراموش شده است)، مهم‌ترین چالش‌های احصاء شده در چهار حوزه مطالعاتی مزبور هستند .

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A review and analysis on the quality of education of government managers in Iran from the perspective of functional, process, structural and systemic challenges

نویسنده [English]

  • ali mahdi

Head of the Future Research Group of the Public Administration Education Center

چکیده [English]

Qualitative review of the education of public administrators is a category that is of great importance due to its systemic impact on other administrative and executive departments of the country. Based on the importance of this issue, the current research, which is descriptive and exploratory in terms of its practical purpose and in terms of investigating variables, and in the method of conducting a survey, using a wide range of data from the distribution site of a targeted questionnaire and counting the views of 96 people from the owners. The commentators and users of this area have paid attention to and investigated the issue of the quality of education of public administrators in the four areas of functional, process, structural and system studies. The results of this study, which were obtained using SPSS analytical software, show that the weak realization of goals and the weak application of the manager training system in the field of practice in the manager training system, the weakness of the process of developing and deepening management skills in the system. Training of managers, frequent change of jobs and organizational positions without regard to competence in the system of training managers and the weakness of reviewing and amending the rules of the training system of managers (the issue of training managers also regardless of past issues and deficiencies, only to the formal and apparent reforms of some clauses, especially in the field The system of training professional managers is enough and the motivational mechanisms are ignored and the category of participation of other organizations

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education of managers
  • quality of education of managers
  • challenges of education of public managers
  • training model of managers