با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : علی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.

10.30473/ipom.2025.71508.4989

چکیده

بی‌هویتی، اختلالاتی ‌چون؛ اعتماد به نفس پایین، افسردگی، اضطراب، پیشرفت شغلی محدود، تمرکز کاری کم و ... را برای کارکنان در سازمان‌ها ایجاد می‌کند. از این‌رو، شناسایی عوامل کلیدی نقش‌آفرین بر بی‌هویتی کارکنان و نگاشت سناریوهای محتمل برای مدیریت این بحران در سازمان‌های نظامی به عنوان هدف پژوهش حاضر در نظر گرفته شده است. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی است که به روش توصیفی- علّی انجام شده است. جامعه آماری شامل مدیران منابع انسانی در یکی از سازمان‌های نظامی با حداقل مدرک کارشناسی‌ارشد است که تعداد 25 نفر از آنان به روش هدفمند انتخاب شدند. داده‌های پژوهش به دو روش کتابخانه‌ای- میدانی گردآوری شده‌اند. بدین منظور، پس از انجام مطالعات کتابخانه‌ای و تعیین عوامل کلیدی مؤثر بر بحران بی‌هویتی کارکنان، پرسشنامه‌ای جهت ارزیابی اثرگذاری و اثرپذیری عوامل کلیدی برای نگاشت سناریوهای محتمل در مدیریت بحران بی‌هویتی کارکنان تنظیم شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روش محتوایی و پایایی آن از طریق روش آزمون مجدد در زمان دیگر و همبستگی بین آزمون‌ها (73/0) تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها برای شناسایی عوامل کلیدی به روش مرور نظام‌مند متون و منابع علمی و سناریوپردازی به روش پویاشناسی سیستم انجام شده است. مرور نظام‌مند متون و منابع علمی نشان داد که عوامل مؤثر در بحران بی‌هویتی کارکنان در دو دسته کلی فردی و محیطی دسته‌بندی می‌شوند. همچنین برای شبیه‌سازی داده‌های جمع‌آوری شده، یک حالت پایه بر مبنای پاسخ‌های داده شده در نظر گرفته شد و با بررسی پاسخ‌های خبرگان، چهار سناریو به صورتی که تمام عوامل کلیدی در آن درگیر شوند انتخاب و شبیه‌سازی گردید. شبیه‌سازی سناریو‌ها نشان داد که در مجموع، افزایش موفقیت فرد، تغییرات مثبت در وضعیت اقتصادی، کاهش استفاده از رسانه‌های جمعی و اجتماعی و به‌وجود آمدن ویژگی‌های شخصیتی خوب در افراد، باعث بالا رفتن درصد کسب هویت افراد و به‌دنبال آن کاهش میزان بروز بحران بی‌هویتی و مدیریت بحران بی‌هویتی خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Scenario Planning for Crisis Management of Employees’ Identitylessness in the Military Organizations Based on System Dynamics Approach

نویسندگان [English]

  • Behnam Golshahi 1
  • Alireza Mortezazadeh 2

1 Associate Professor. Department of Human Resources Management, AJA University of Command and Staff, Tehran, Iran.

2 Msc, Department of Human Resources Management, AJA University of Command and Staff Tehran, Iran.

چکیده [English]

Lack of identity involves employees of the organization with disorders such as; Low self-confidence, depression, anxiety, limited career advancement, low work concentration, etc. Therefore, the manuscript seeks identifying the key factors which play a role in the employees’ identitylessness and mapping possible scenarios for managing this crisis in military organizations. This is an applied research which has been carried by descriptive-causal method. The statistical population includes expert managers of HRM in one of the military organizations with at least a master's degree, which 25 people were selected by purposeful. Data were collected by two library-field methods. For this purpose, after carrying out library studies and determining the key factors affecting the identity crisis of employees, a questionnaire was prepared to evaluate the effectiveness and effectiveness of key factors to map possible scenarios in the crisis management of employee identitylessness. The validity of the questionnaire was confirmed using the content method as well as reliability by retest method at another time and correlation between the tests (0/73). The systematic review illustrated the effective factors in the crisis of identitylessness are classified into two general categories, individual and environmental. In addition, to simulate the collected data, four scenarios were selected and simulated. The results indicated the increase in the individual's success, positive changes in the economic situation, the decrease in the use of social media, and the emergence of good personality traits lead to an increase in the percentage of people's identity acquisition and, as a result, a decrease in the incidence of identity crisis and the management of identity crisis will be. At the end, solutions for managing the crisis of identity among the employees were presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Employees
  • Identitylessness Crisis
  • Scenario Planning
  • System Dynamics
Amiri, H., Ghorbani, A., Hosseini, M. H., & Akbar Jowkar, A. (2022). Identifying the effective psychologically motivational factors in neuromarketing: A systematic review. Journal of Practice in Clinical Psychology, 10(2), 153–163. Doi: 10.32598/jpcp.10.2.824.1
Barbarà-i-Molinero, A., Cascón-Pereira, R., & Hernández-Lara, A. B. (2017). Professional identity development in higher education: influencing factors. International Journal of Educational Management, 31(2), 189-203. https://doi.org/10.1108/IJEM-05-2015-0058
Drummond, J. J. (2021). Self-identity and personal identity. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 20(2), 235-247. https://doi.org/10.1007/s11097-020-09696-w
Georgantzas, N. C. (2020). Scenario-driven planning with system dynamics. System Dynamics: Theory and Applications, 41-67. https://doi.org/10.1007/978-0-387-30440-3_465-4
Ghasemi Chefte, F. (2018). Identity crisis and factors affecting the formation of Iranian-Islamic identity in children. National conference on the identity of Iranian-Islamic children in preschool, Yazd, Ministry of Education of Yazd province. (In Persian)  https://sid.ir/paper/898759/fa
Golshahi, B., Sadeghi Nasab, M., & Moradi Demneh, G. (2023). The Structural Model of Transformation in the Human Capital Management of the Islamic Republic of Iran Army. Military Sciences and Techniques, 19(63), 33-62. (In Persian)  https://doi.org/10.22034/qjmst.2023.553766.1719
Goswami, A. (2018). Human resource management and its importance for today’s organizations. Journal of Advances and Scholarly Researches in Allied Education, 15(3), 128-135. http://dx.doi.org/10.29070/15/57308
Harjanto, I., Lie, A., & Wijaya, J. (2019). Home, school, and community factors on Indonesian secondary students’ self-identity changes. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 9(2), 348-358. http://dx.doi.org/10.17509/ijal.v9i2.20232
Howse, W. (2024). Coping with Identity Crisis: Group Dynamics in Response to Self-Identity Challenges. Studies in Psychological Science, 2(1), 28-39. doi:10.56397/SPS.2024.03.04  
Keshavarz, M. & Mirazaei, F. (2020). Maturity and identity crisis during adolescence and its role in making friends, Iranian Quarterly Journal of Psychology and Behavioral Sciences, 5(22), 132-142. (In Persian) https://www.psyj.ir/user/articles/2872
Kheirandish, M., Hassan Poor, A., Vakili, Y., & Naqdi, M. (2021). Employee identity management model in public organizations: a mixed method study. Journal of Human Resource Studies, 11(3), 97-123. (In Persian) https://doi.org/10.22034/jhrs.2021.292807.1726
Lin, Q. (2023). Transformational leadership and Innovative Work Behavior: The role of identification, voice and innovation climate. International Journal of Hospitality Management113, 103521. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2023.103521
 Mohammadi, F., Oshvandi, K., Borzou, S. R., Khodaveisi, M., Khazaei, S., Shokouhi, M. R., ... & Kalbasi, M. (2023). Suicide resilience, identity crisis and quality of life in burned adolescents. Nursing open, 10(1), 287-296. https://doi.org/10.1002/nop2.1303
Moulai, J. & Moradkhani, M. (2016). Sociological Investigation of Factors Affecting Social Identity (Case Study of Female Students of Payam Noor University, Abdanan city), scientific research quarterly of social sciences of Islamic Azad University Shoshtar unit, 10(2), 189-210. (In Persian)  https://sanad.iau.ir/Journal/ssq/Article/1036514
Nasiri, Ashtanifi, M. (2023). Objectives and importance of human resources, the 10th New Ideas in Technology and Engineering, Rasht, Basij Organization of Gilan Civil and Architectural Engineers. (In Persian) https://civilica.com/doc/1736341/  
Rasouli, S. N. (2022). Presenting the 4.0 Generation Human Capital Development Model in Tehran Municipality with a Mixed Approach. Public Organizations Management, 10(4), 115-134. (In Persian) https://doi.org/10.30473/ipom.2022.64336.4634
Shahabi, A., Behjat Jafari, A., Hashemi, S. & Soltanifar, M. (2023). Dual identities in the virtual-real space of teenagers (case study: students of the second year of high school in Ardabil province). Quarterly Journal of Culture-Communication studies, 24(61), 33-64. (In Persian)  https://doi.org/10.22083/jccs.2023.331813.3560
Sinambela, E. A., Darmawan, D., & Mendrika, V. (2022). Effectiveness of Efforts to Establish Quality Human Resources in the Organization. Journal of Marketing and Business Research (MARK), 2(1), 47-58. https://doi.org/10.56348/mark.v2i1.43
Stets, J. E., & Burke, P. J. (2014). Self-esteem and identities. Sociological perspectives, 57(4), 409-433. https://doi.org/10.1177/0731121414536141
Vanegas, M., Lopera, L. J., & Mesa, H. F. (2021). Psychosocial Factors that Shape the Professional Identity Crisis in Prospective Language Teachers. Qualitative Report, 26(9). https://doi.org/10.46743/2160-3715/2021.4536
Wheeler, S. C., & Bechler, C. J. (2021). Objects and self-identity. Current Opinion in Psychology, 39, 6-11. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2020.07.013
Yi, Y., Wu, J., Zuliani, F., Lavagnolo, M. C., & Manzardo, A. (2023). Integration of life cycle assessment and system dynamics modeling for environmental scenario analysis: A systematic review. Science of The Total Environment, 166545. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2023.166545