با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی ، گروه مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد سیرجان ، سیرجان ، ایران.

2 استادیار ، گروه مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد سیرجان ، سیرجان ، ایران.

3 استادیار ، گروه مدیریت ، دانشگاه پیام نور ، تهران ، ایران.

10.30473/ipom.2025.74497.5186

چکیده

زمینه و هدف:هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مولفه های تحول دیجیتال در مدیریت منابع انسانی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود.
روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی- توسعه ای و از لحاظ روش تحقیق به صورت کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. مشارکت کنندگان این پژوهش، در بخش کتابخانه ای، اسناد بالادستی و در بخش میدانی، مدیران و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بودند. روش تجزیه و تحلیل مصاحبه ها با استفاده از روش تحلیل مضمون(مضامین پایه،سازمان دهنده و فراگیر) انجام شده است. فرآیند کدگذاری و تحلیل متنی مصاحبه ها در نرم‌افزار تحلیل داده‌های کیفی MAXQDA 2018 انجام گردید
یافته ها: .یافته های پژوهش نشان داد که مدل تحول دیجیتال در مدیریت منابع انسانی شامل ابعاد: فناوری های نوین(امنیت دیجیتال،زیرساخت های فناوری،کشور،زیرساخت های دیجیتال سازمان،مدیریت داده ها)، بعد مدیریتی(حمایت مدیریت ارشد،رویکرد دیجیتالی مدیران)، بعد انسانی(مشارکت کارکنان،هوشمند سازی منابع انسانی،آموزش و یادگیری دیجیتال،شایستگی کارکنان)، بعد سازمانی(اصلاحات ساختاری،تامین مالی)، بعد فرهنگی(ذهنیت دیجیتال،آمادگی دیجیتال) و بعد فرایندی(مدیریت دانش، پشتیبانی دیجیتال، استراتژی دیجیتال) می باشد.
نتیجه گیری: به طور کلی الگوی تحول دیجیتال در مدیریت منابع انسانی ارائه شده در این پژوهش نشان می‌دهد که برای دستیابی به موفقیت در مدیریت منابع انسانی، بایستی به تحول دیجیتال توجه ویژه ای کرد. سازمان‌هایی که قادر به اجرای تحول دیجیتال در مدیریت منابع انسانی باشند، نه‌تنها می‌توانند در جلب و حفظ استعدادهای بهتر موفق‌تر عمل کنند، بلکه می‌توانند به رشد و پیشرفت پایدار دست یابند. با پذیرش و پیاده‌سازی راهکارهای دیجیتال، مدیریت منابع انسانی قادر خواهد بود تا به نقش راهبردی‌تری در توسعه یک سازمان تبدیل شود و به تحولات مثبت در عملکرد و رضایت کارکنان منجر گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying The Dimensions And Components Of Digital Transformation In Human Resource Management

نویسندگان [English]

  • sahar Esmaeilzadeh Ashini 1
  • Yousef Ahmadi 2
  • Alireza Fathizadeh 3

1 Ph.D student in Human Resource Management , Department of Management , Islamic Azad University , Sirjan branch , Sirjan , Iran

2 Assistant Professor, Administration Group ,Islamic Azad University ,Sirjan Branch ,Sirjan, Iran

3 Assistant Professor, Administration Group ,Payam Noor University ,Tehran ,Iran.

چکیده [English]

Background and Objective:
.This study aimed to explore and identify the key dimensions and components of digital transformation in human resource management at Kerman University of Medical Sciences.
Methodology: This research is applied-developmental in terms of its objective, and it was conducted using a qualitative approach through thematic analysis.The participants in this study included upstream documents in the library section and managers and staff of the university in the field section.The interviews were analyzed using the thematic analysis method, which involved identifying basic, organizing, and global themes. The coding and textual analysis process was carried out using the qualitative data analysis software MAXQDA 2018. Findings:The findings of the study showed that the digital transformation model in human resource management includes the following dimensions: new technologies (digital security, technological infrastructure, national infrastructure, organizational digital infrastructure, data management), managerial (senior management support, managers' digital approach), human (employee participation, HR digitalization, digital learning and training, employee competencies), organizational (structural reforms, financial support), cultural (digital mindset, digital readiness), and process-oriented (knowledge management, digital support, digital strategy).
Conclusion: Overall, the digital transformation model in human resource management presented in this study highlights the importance of giving special attention to digital transformation in order to achieve success in HR management. Organizations that are able to implement digital transformation in their HR practices can not only be more successful in attracting and retaining top talent, but also achieve sustainable growth and development. By embracing and implementing digital solutions, HR management can take on a more strategic role in
organizational development, leading to positive changes in employee performance and satisfaction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital transformation
  • Human resource management
  • Kerman University of Medical Sciences