با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشدکارآفرینی؛ دانشکده مدیریت و اقتصاد؛ دانشگاه سیستان و بلو چستان؛ زاهدان؛ ایران

2 گروه مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

10.30473/ipom.2025.72599.5059

چکیده

مطالعه حاضر با هدف شناسایی یک الگوی فرایندی در ارتباط با غیبت ذهنی اعضای هیات علمی در محیط کار اجرا شد. این مطالعه، از نظر رویکرد، پژوهشی کیفی، در ارتباط با هدف، پژوهشی کاربردی و با توجه به ماهیت اکتشافی است که با استفاده از روش نظریه‌پردازی داده‌بنیاد انجام شد. جامعه آماری را اعضای هیات علمی دانشگاه‌های ایران تشکیل می‌دهند و داده‌های مورد نیاز از طریق 23 مصاحبه نیم‌ساختار یافته و با توجه به اشباع نظری، گردآوری شد. برای شناسایی افراد مناسب جهت انجام مصاحبه‌ها نیز روش در دسترس و نیز روش نمونه‌گیری هدفمند به صورت گلوله‌برفی استفاده شد. پس از تحلیل داده‌ها، عوامل موثر بر غیبت ذهنی اعضای هیات علمی در قالب عوامل علی (عوامل نگرشی، عوامل مهارتی- عملکردی، ویژگی‌های مدیران دانشگاه و ویژگی‌های فرهنگ سازمانی دانشگاه)، عوامل زمینه‌ای (ساختار سازمانی دانشگاه، نارسایی سیستم مدیریت منابع انسانی، دانشجویان، عوامل شغلی و مشکلات شخصی) و عوامل مداخله‌گر (عوامل بازدارنده فردی و اجتماعی) دسته‌بندی شدند. یافته‌ها همچنین حاکی است، غیبت ذهنی اعضای هیات علمی در محیط کار به شکل ترک خدمت مجازی و غفلت از کار (وقت‌گذرانی در محیط کار) خود را نشان می‌دهد. راهبردهای کاهش این پدیده نیز در قالب 2 بعد (کاهش انزاوی اجتماعی و اقدامات عملکردی) و پیامدهای آن نیز در 2 سطح (فردی و سازمانی) شناسایی شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

a process model for mental absence of faculty members in the work workplace using grounded theory method

نویسندگان [English]

  • mohammad sargolzaee 1
  • mohadese nadershahi 2
  • ali Asghar mobasheri 3

1 MSc. in entrepreneurship, faculty of management and economics, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran

2 Department of Industrial engineering, Payame Noor University, Tehran, Iran

3 faculty of administrative sciences and economy, University of Isfahan, Isfahan,Iran

چکیده [English]

The current research was carried out with the aim of identifying a process model for the mental absence of faculty members in the workplace. This study is a qualitative research in terms of approach, an applied research in terms of purpose, and an exploratory research in terms of nature, which was conducted using the grounded theory method. Statistical population consists of academic staff members of Iranian universities, and the required data were collected through 23 semi-structured interviews and according to theoretical saturation. In order to identify suitable people for conducting interviews, convenience sampling and also purposeful snowball sampling method were used. After analyzing the data, the factors affecting the mental absence of faculty members were categorized in the form of causal factors (attitudinal factors, skill-performance factors, characteristics of university administrators and characteristics of university organizational culture), contextual factors (university organizational structure, failure of the human resources management system, students, job factors and personal problems) and intervening factors (individual and social inhibiting factors). The findings also indicate that the mental absence of academic staff members at the work manifests itself in the form of virtual resignation and neglect of work (wasting time in the work environment). The strategies of this phenomenon were also identified in the form of 2 dimensions (self-willed social isolation and performance measures) and its consequences were identified in 2 levels (individual and organizational).

کلیدواژه‌ها [English]

  • faculty members
  • mental absence
  • mental absence of faculty members
  • Indifference at work
  • Grounded Theory