با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسنده

استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.30473/ipom.2025.73488.5124

چکیده

غیبت ذهنی، یکی از چالش‌های مدیریت سرمایه‌های انسانی است، که می-تواند دانشگاه‌ها را نیز در فرایند بهره‌برداری از سرمایه‌های انسانی خود با مشکلات جدی مواجه سازد. از این‌رو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر غیبت ذهنی اعضای هیات علمی اجرا شد. این پژوهش، مطالعه‌ای آمیخته است که در بخش کیفی آن روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از روش آر- سوارا استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور استان فارس تشکیل می‌دهند که در این بین با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و معیارهای از قبل تعیین شده، 17 نفر جهت مشارکت در پژوهش انتخاب شدند. داده‌های لازم نیز در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. جهت ارزیابی اعتبار تحلیل‌ها در بخش کیفی نیز روش توافق درون موضوعی استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل موثر بر غیبت ذهنی اعضای هیات علمی می‌توانند در چهار دسته اصلی یعنی ویژگی-های فردی اعضای هیات علمی، ویژگی‌های سازمانی دانشگاه، ویژگی‌ها و رفتارهای مدیران دانشگاه و ویژگی‌های شغلی اعضای هیات علمی دسته-بندی شوند. یافته‌ها همچنین بیانگر این است که عدم توجه به اعضای هیات علمی به عنوان سرمایه انسانی، فقدان امنیت شغلی و نگرانی‌های مرتبط با از دست دادن شغل، داشتن مشکلات شخصی و خانوادگی و ساختار سازمانی سلسله‌مراتبی دانشگاه، به ترتیب مهمترین عوامل موثر بر غیبت ذهنی اعضای هیات علمی هستند. با توجه به نتایج حاصل، غیبت ذهنی اعضای هیات علمی پدیده‌ای چند بعدی است که عوامل متفاوتی در بروز آن دخلیل هستند و حل این مسئله نیازمند رویکردی جامع و کل‌نگر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying and prioritizing factors affecting the mental absence of faculty members (Case of Study: Payam Noor University, Fars Province)

نویسنده [English]

  • somayyeh zarei

Assistant Professor, Department of Educational Sciences and Counseling, Payam Noor University, Tehran.

چکیده [English]

Mental absence is a challenges of human capital management, which can cause universities to face serious problems in the process of utilizing their human capital. Therefore, the current research was carried out with the aim of identifying and prioritizing factors affecting the mental absence of faculty members. This research is a mixed study in which the thematic analysis method was used in the qualitative part and R-SWARA method was used in the quantitative part. The statistical population of the research is made up of academic staff members of Payam Noor University in Fars province, and 17 people were selected to participate in the research using the purposeful sampling method and predetermined criteria. The necessary data were collected by interviews in the qualitative part and by using questionnaires in the quantitative part. The intra-subject agreement method was also used to assess the validity of the analyses in the qualitative section. The results showed that the factors affecting the mental absence of faculty members can be divided into four main categories, i.e. individual characteristics of faculty members, organizational characteristics of the university, characteristics and behaviors of university managers, and occupational characteristics of faculty members. The findings also show that lack of attention to faculty members as human capital, lack of job security and concerns related to job loss, having personal and family problems and the hierarchical organizational structure of the university are the most important factors that can affect the mental absence of faculty members. According to the results, mental absence of faculty members is a multidimensional phenomenon that involves different factors, and solving this problem requires a comprehensive and holistic approach.

کلیدواژه‌ها [English]

  • mental absence
  • mental absence of faculty members
  • thematic analysis
  • R-SWARA method