با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : پیمایشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

امروزه یکی از عوامل کلیدی موفقیت سازمان‌ها، توسعه و تقویت مهارت‌های نرم کارکنان است. عدم آگاهی کافی به اهمیت مهارت‌های نرم در موفقیت شغلی و سازمانی، سبب کاهش تعهد و انگیزه در فرآیند یادگیری می‌شود. فلذا علیرغم ضرورت وجود مهارت‌های فنی، اما مهارت‌های نرم به عاملی کلیدی در دستیابی به بهره‌وری و اثربخشی بیشتر در محیط‌های کاری تبدیل شده‌ است. در پژوهش حاضر، به بررسی اهمیت مهارت‌های نرم، در سازمان‌های قرن بیست‌و‌یکم و ارزیابی میزان تاثیر آنها در موفقیت فردی و سازمانی پرداخته شده است. هدف آن، شناسایی و رتبه بندی این مهارت‌ها در یک سازمان دولتی می‌باشد. تحقیق با توجه به ماهیت موضوع، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، با توجه به نحوه‌ی گردآوری داده‌ها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جهت تحلیل داده‌ها نیز روش آمیخته استفاده شده است. بدین منظور، نخست، مطالعات کتابخانه‌ای انجام و روش دلفی طی سه دور جهت شناسایی و سازماندهی عوامل مؤثر بر تقویت مهارت‌های نرم، اجرا شد. در بخش دوم و بُعد کمّی پژوهش، داده‌ها با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی(FAHP) مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده جهت جمع‌آوری داده‌ها در هر دو بخش، پرسشنامه‌ بوده است. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل خبرگان مرتبط با موضوع پژوهش در ادارات ثبت احوال استان گیلان بوده است که نمونه‌ای 23 نفری با توجه به تحصیلات و سطح تجربیات انتخاب شدند. نتایج تحلیل‌ها نشان‌دهنده‌ی این است که هوش هیجانی، ارتباطات، خلاقیت، تفکر انتقادی و همکاری، مهمترین مهارت‌های‌نرم مورد نیاز مدیران در یک سازمان دولتی به ترتیب اولویت می‌باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Prioritizing soft skills to improve the performance of public organizations

نویسندگان [English]

  • Esmaeel Rostamzadeh Ganji 1
  • masoumeh afsharinezhad 2

1 assistant professor in public administration payam noor university tehran iran

2 Ph.D, deprtment of public management, payame noor university, Tehran, Iran

چکیده [English]

Today, one of the key factors for the success of organizations is the development and strengthening of employees' soft skills. Lack of sufficient awareness of the importance of soft skills in career and organizational success reduces commitment and motivation in the learning process. Therefore, despite the necessity of technical skills, soft skills have become a key factor in achieving greater productivity and effectiveness in work environments. In the present study, the importance of soft skills in 21st century organizations and the assessment of their impact on individual and organizational success have been examined. Its aim is to identify and rank these skills in public organizations. The research is applied in terms of purpose and descriptive and survey-type in terms of method, considering the nature of the subject. A mixed method was also used to analyze the data. For this purpose, first, in the qualitative section, library studies were conducted and the Delphi method was implemented in three rounds to identify and organize the factors affecting the strengthening of soft skills. In the second part and the quantitative dimension of the research, the data were analyzed using the Fuzzy Analytic Hierarchy Process (FAHP). The tool used to collect data in both parts was a questionnaire. The statistical population of the research included experts related to the research topic in the civil registration offices of Guilan province, a sample of 23 people was selected based on education and experience level. The results of the analyses indicate that emotional intelligence, communication, creativity, critical thinking, and collaboration are the most important soft skills required by managers in a government organization, in order of priority.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional intelligence
  • Communication
  • Creativity
  • Critical thinking
  • Soft skills