با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 استادیار رشته مدیریت آموزشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

2 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه و مدرس دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل

3 استادیار مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی اثر میانجی هویت سازمانی در روابط هویت تیمی با عملکرد شغلی و مسئولیت اجتماعی است. این پژوهش بر حسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان شرکت مخابرات آذربایجان شرقی شهر تبریز به تعداد 420 نفر در سال 1393 بودند که از میان آنها نمونه‌ای به حجم 180 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای نسبتی انتخاب شدند. داده‌ها از طریق پرسشنامه‌های استاندارد هویت سازمانی، هویت تیمی، عملکرد شغلی و مسئولیت اجتماعی جمع آوری گردید. به منظور بررسی روابط متغیرها در الگوی مفهومی از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که در الگوی مورد نظر، هویت تیمی با عملکرد شغلی و مسئولیت اجتماعی رابطه مثبت و معنی دار دارد. همچنین نتایج نشان می‌دهد که رابطه بین هویت تیمی با عملکرد شغلی و مسئولیت اجتماعی از طریق هویت سازمانی قابل تبیین است. در الگوی مورد نظر، تمام وزن‌های رگرسیونی از نظر آماری معنی دار هستند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که هویت تیمی از طریق هویت سازمانی باعث افزایش عملکرد شغلی و مسئولیت اجتماعی کارکنان می‌شود.  

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The role of team identification and organizational identification on job performance and social responsibility

نویسندگان [English]

  • Abolfazl Ghasemzadeh 1
  • Shiva Maleki 2
  • Hamdollah Habibi 3

چکیده [English]

Aim of the present study is investigate the role of team identification on job performance and social responsibility with considering the mediating role of organizational identification. Research method of study is descriptive – correlation. The statistical population of this study included all telecommunications employees of Tabriz city in the year of 2014. For data gathering in this study, a sampling comprising 180 employees in Tabriz city was selected by using stratified random sampling. The data were gathered through standard questionnaires of team identification, organizational identification, job performance and social responsibility. For evaluating the relations among variables, measured in conceptual model, the Structural Equation Modeling was used. The results showed that Team identification bears a positive and significant relation with job performance and social responsibility. The results also showed that the relation between team identification with job performance and social responsibility is mediated through organizational identification. In the concerned model all regressive weights were statistically significant. The results suggest that a team identity through Organizational identity enhances employees' job performance and social responsibility.
\

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational identification
  • Team Identification
  • job performance
  • Social responsibility
اژه ای ، جواد؛ خداپناهی، محمد کریم؛ فتحی آشتیانی، علی؛ ثابتی، آزاد (1388). "تعامل بین شخصیت و سبک های فراانگیزشی در عملکرد شغلی"، مجله علوم رفتاری، شماره 4.
امیرخانی، طیبه؛ آغاز، عسل (1390). "تأثیر ادراک کارکنان از عدالت سازمانی بر هویت سازمانی آنان مورد مطالعه: دانشگاههای تهران، علامه طباطبائی، (تربیت مدرس در تهران)"، دانشور رفتار، سال هجدهم، شماره 50: 262-245.
تقی‌زاده، هوشنگ؛ سلطانی‌ قسقندیس، غلامرضا (1389). "تأثیر اخلاق کسب و کار بر مسئولیت اجتماعی بنگاه"، فصلنامه اخلاق درعلوم و فناوری، 5، صص 94-104.
حسنى، محمد؛ قاسم زاده، ابوالفضل؛ شیرازى، رحیم (1393). "نقش تعاملی هویت سازمانی و هویت تیمی بر رضایت شغلی و رفتارهای فرانقش"، فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، سال نهم، شمارة دوم، صص 304- 287.
حقیقتیان، منصور؛ هاشمیان فر، سید علی؛ مرادی، گلمراد (1392). "بررسی تأثیر جامعه پذیری سازمانی بر مسئولیت اجتماعی کارکنان (مورد مطالعه شرکت نفت کرمانشاه)"، جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و چهارم، شماره سوم، صص 96- 71.
رویایی، رمضانعلی؛ مهردوست، حسین (1388). "بررسی نقش مدیران فرهنگی در ارتقای مسئولیت اجتماعی"، فصلنامه پژوهش نامه علوم اجتماعی، شماره 3، صص 59- 43.
رحیم نیا، فریبرز، نیکخواه؛ زهرا (1390). "تأثیر جو اخلاقی سازمان بر هویت سازمانی و تمایل به ترک خدمت فروشندگان"، فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، شماره 4، صص 11- 1.
سرلک، محمدعلی؛ ابوالحسنی، اصغر؛ رسولی، رضا؛ رضائی لیماهی، سیروس (1392). "بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد تیم محوری در سازمان‌های دولتی ایران مطالعه موردی: صنعت بیمه جمهوری اسلامی ایران"، فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی، سال اول، شماره 4، صص 48- 29.
شاهینی، حسین علی (1390). "راهکارهای ارتقای مسئولیت اجتماعی در میان مدیران ستادی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی"، مجله مدیریت فرهنگی، شماره 14، صص 123- 115.
صلواتی، عادل؛ رستمی نوروز‌آباد، سامان (1392). " اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت پذیری اجتماعی در صنعت هتل‌داری"، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 21، 143-107
فرخ نژاد، خدا نظر؛ سلیمی، قاسم؛ فدائیان، بهرام (1390). "رفتار شهروندی سازمانی: تاملی بر رابطه وجدان کاری، سازش پذیری با رفتارکاری مخرّب"، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، شماره 7، دوره سوم.
فورسایت، دنلسون آر (1391). "پویایی گروه"، ترجمه مهرداد فیروزبخت و منصور قنادان، چاپ هفتم، تهران، انتشارات رسا.
قاسم زاده، ابوالفضل؛ حسنی، محمد؛ زوار، تقی (1392). "برازش روابط علی-ساختاری ویژگیهای شخصیتی با استرس و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به اثرات میانجی رفتار پاسخگویی فردی"، پژوهش های روانشناسی اجتماعی، سال سوم، شماره 9، 94-79.
قاسم زاده، ابوالفضل؛ زوار، تقی؛ مهدیون، روح ا...؛ رضائی، ادیبه (1393). "رابطه اخلاق حرفه ای با مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی فردی: نقش میانجی فرهنگ خدمتگذاری"، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال نهم، شماره 2.
قلاوندی، حسن؛ کبیری، افشار؛ سلطان زاده، وحید (1393). "رابطه مسؤولیت پذیری اجتماعی و کار تیمی کارکنان دانشگاه ارومیه"، فصلنامه جامعه شناسی کاربردی، شماره 1، صص 120- 111.
قلی پور، آرین؛ پورعزت، علی اصغر؛ محمدی، فرشته (1390). "تبیین عوامل درون سازمانی و برون سازمانی مؤثر بر ساخت سازمانی هویت در سازمان‌های دولتی"، فصلنامه مدیریت دولتی، شماره 7، صص 166- 149.
قلی پور، آرین؛ امیری، بهنام (1388). "تأثیر فناوری اطلاعات بر رفتار سازمانی: بررسی چالش های هویتی در تیم‌های مجازی و تأثیر آن بر رفتار اعضای تیم"، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، شماره 2، صص 118- 103.
اللهیاری، محبوبه؛ حمیدی، مهرزاد؛ همتی نژاد، مهرعلی؛ اللهیاری، فاطمه (1390). "رابطه هویت سازمانی و عوامل اجتماعی-جمعیت شناختی با رفتار شهروندی سازمانی در ورزش"، فصلنامه پژوهش در علوم ورزشی، شماره 9، صص 112- 95.
محمدزاده، زهرا؛ رحمان سرشت، حسین؛ کوشازاده، سیدعلی (1392). " اثر اعتماد شناختی و عاطفی به رهبر بر هویت سازمانی: نقش میانجی اعتماد به سازمان"، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، شماره 3، صص 20-1.
مرتضوی، سعید؛ پور آزاد، ناصر؛ امیررضوی، پگاه؛ صادقی مقدم، معصومه (1389). "بررسی نقش تعدیل­گری متغیر اهمیت مسؤولیت­ اجتماعی بر رابطه بین مسؤولیت اجتماعی و تعهد سازمانی؛ نمونه مورد مطالعه: شرکت­های صنایع غذایی شهر مشهد"، مجلة علوم اجتماعی، شماره 2، صص 217-193.
معایر حقیقی فرد، علی؛ مرادی، مرتضی؛ مرتضی، مهدی؛ نوبخت ساهرود کلائی، جواد (1387). "بررسی عملکرد تیم‌های کاری در سازمان و عوامل مؤثر بر آن"، دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، شماره 20، صص 44- 23.
محمد، مقیمی؛ رمضان، مجید (1390). پژوهشنامه مدیریت، تهران: انتشارات راه دان.
 مقیمی، سید محمد (1390). "سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی"، چاپ هشتم، تهران: انتشارات ترمه.
میر محمدی، سید محمد؛ رجایی؛ هادی (1393). "رابطه رهبری تحول آفرین و مسئولیت اجتماعی سازمان"، فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال 22، شماره 74، 19-1.
میرکمالی، سید محمد (1382). " اخلاق و مسئولیت اجتماعی در مدیریت آموشی"، مجله روان شناسی و علوم تربیتی، شماره 1، صص 221- 201.
یمنی، محمد (1373). "رویکرد سیستمی برای بررسی عملکرد مرکز آموزشی"، فصلنامه آموزش بزرگسالان، شماره 15.
 
Barone, M.J; Miyazaki, A.D; Taylor, K.A. (2000). “the Influence of Cause-Related Marketing on Consumer Choice: Does One Good Turn Deserve Another?”, Journal of the Academy of Marketing Science, 2, 248-62.
Baumeister, R. F., Leary, M. R. (1995). “The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation, Psychological Bulletin, 117, 497–529.
Bellou, V., Chitiris, L., Bellou, A. (2005). “The Impact of Organizational Identification and Self-Esteem on Organizational Citizenship Behavior: The Case of Greek Public Hospitals”. Operational Research. An International Journal, 2, 305-318.
Bergami, M; Bagozzi, R. P. (2000). “Self-categorization, affective commitment and group self esteem as distinct aspects of social identity in the organization”, Journal of Social Psychology, 39, 555.577.
Blazovich, J. L. (2008). Team Identity and Performance-based Compensation effects On Performance, Submitted to the Office of Graduate Studies of Texas A&M University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy.
Cohen, S. G., Bailey, D. E. (1997). “what makes teams work: Group effectiveness research from the shop floor to the executive suite”, Journal of Management, 3, 239-290.
Cole, M. S; Bruch, H. (2006). “Organizational identity strength, identification, and commitment and their relationships to turnover intention: Does organizational hierarchy matter?”, Journal of Organizational Behavior, 27, 585–605.
Cornelissen, J.P; Haslam, S.A., Balmer J.M.T. (2007). “Social Identity, Organizational Identity and Corporate Identity: Towards an Integrated Understanding of Processes, Patternings and Products”, British Journal of Management, 18, 1-16.
Cremer, D.E; van Dijk. (2002). “Reactions to group success and failure as a function of identification level: A test of the goal-transformation hypothesis in social dilemmas”, Journal of Experimental Social Psychology, 38, 435-442.
Daus, C.S., Ashkanasy, N.M. (2005). “Basic Behavioral Science Researchfor Mentalhealth, a National Investment: Emotion and Motivation”, American Psychologist, 50, 838-845.
DeConinck, J. (2011). “The effects of ethical climate on organizational identification, supervisory trust, and turnover among salespeople”, Journal of Business Research, 64, 617-24.
Denison, D. (2000). “Organizational Cultural & Corporate Social Responsibility: Can it be a key level for Driving Organizational change? ”, International Institute for Management Development.
Fisher, J. G., Peffer, S. A; Sprinkle, G. B. (2003). “Budget-based contracts, budget levels, and group performance”, Journal of Management Accounting Research, 15, 51-74.
Goodman, P; SLeyden, D. P. (1991). “Familiarity and group productivity”, Journal of Applied Psychology, 44, 578-586.
Greenberg, J; Baron, R. A. (2000). “Behavior in Organization. 7th Ed. Prentice- Hall, Inc. P. 111-114.
Lee, J; Ferreira, M. (2013). “A role of team and organizational identification in the success of cause-related sport marketing”, Sport Management Review, 16, 161–172.
Liu, Y; Loi, R; Lam, L. W. (2011). “Linking organizational identification and employee performance in teams: the moderating role of team-member exchange”, The International Journal of Human Resource Management, 22 (15), 3187–3201.
Mael, F; Ashforth, B. E. (1992). “Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification”, Journal of Organizational Behavior, 13, 103-123.
Marosi, I; Bencsik, A. (2009). “Teamwork in Higher Education: Teamwork as Chance of Success, The International Journal of Learning, 5, 166-174.
Obschonka, M; Goethner, M; Silbereisen, R. K; Cantner, U. (2012). Social Identity and the transition to entrepreneurship: The role of group identification with workplace peers, Journal of Vocational Behavior, 80, 137-147.
Puusa, A. (2006). “Conducting Research on Organizational Identity”, Journal of Business Ethics and Organization Studies, 2, 123-35.
Riketta, M. (2005). “Organizational identification: A meta-analysis”, Journal of Vocational Behavior, 66, 358–384.
Ruiz, L. G; Gil, D. N. “The effects of interactive control system and team identity
on team performance: An experimental study”, In Performance Measurement and Management Control: Behavioral Implications and Human Actions. Published online: 13 Oct 2014; 155-176. Permanent link to this document::http://dx.doi.org/ 10.1108/S1479-351220140000028014
Smith, W. J., Wokutch, R. E; Harrington, K. V; Dennis B. S. (2001). “An Examination of the Influence of Diversity and Stakeholder Role on Corporate Social Orientation”, Journal of Business & Society, 3, 266–294.
Turker, D. (2009). “How Corporate Social Responsibility Influences Organizational Commitment”, Journal of Business Ethics, Vol. 89, 189–204.
Van Dick, R; Christ, O; Stellmacher, J; Wagner, U; Ahlswede, O; Grubba, C; Hauptmeier, M; Hohfeld, C; Moltzen, K; Tissington, P.A. (2004). “Should I Stay or Should I Go? Explaining Turnover Intentions with Organizational Identification and Job Satisfaction”, British Journal of Management, 15, 351- 360.
Van Dick, R; van Knippenberg, D; Kerschreiter, R; Hertel, G; Wieseke, J. (2008). “Interactive effects of work group and organizational identification on job satisfaction and extra-role behavior, Journal of Vocational Behavior, 72, 388- 399.
Van Knippenberg, D; van Schie, E. C. M. (2000). “Foci and correlates of organizational identification. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 73(2), 137–147.
Zairi, M; Peters, J. (2002). “The Impact of Social Responsibility on Business Performance, Managerial Auditing Journal, 4, 174-178.