عباسعلی رستگار؛ فرناز روزبان
دوره 2، شماره 4 (پیاپی 8) ، مهر 1393، صفحه 7-18
چکیده
کارکنان عامل اصلی توسعه و تغییر در سازمانند، اما سکوت آنها، صدای خاموش شکست سازمان است. اطلاعات، دانش، ایدهها و نظرات کارکنان در سازمانها، عامل حیاتی است؛ اما اگر کارکنان تسهیم اطلاعات نکنند، وجود دانش و ایدههای خلاقانه ارزشی ندارد. این پژوهش در راستای شناسایی عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، در ...
بیشتر
کارکنان عامل اصلی توسعه و تغییر در سازمانند، اما سکوت آنها، صدای خاموش شکست سازمان است. اطلاعات، دانش، ایدهها و نظرات کارکنان در سازمانها، عامل حیاتی است؛ اما اگر کارکنان تسهیم اطلاعات نکنند، وجود دانش و ایدههای خلاقانه ارزشی ندارد. این پژوهش در راستای شناسایی عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، در فاز نخست، با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته بر اساس مؤلفههای سکوت سازمانی، شامل فرصتهای ارتباطی، سکوت کارمند و رفتار سکوتآمیز مدیر، میزان سکوت بررسی شد. طبق نتایج فاز اول پژوهش، فرصتهای ارتباطی بسیار مناسب، اما سکوت کارمند و رفتار سکوتآمیز مدیر، زیاد ارزیابی شد. در فاز دوم پژوهش، مشارکتکنندگانی که از نظر پاسخدهی به سؤالات بیشترین میزان سکوت را درک کرده بودند، برای مصاحبههای فردی عمیق انتخاب شدند. برای تحلیل مصاحبهها از روش تحلیل تماتیک استفاده شد و عواملی شامل ویژگیهای دموگرافیک، ویژگیهای رفتاری مدیر و کارمندان به عنوان عوامل فردی، سیستم ارزیابی، امنیت پایین شغلی، عدم چابکی داخلی به عنوان عوامل سازمانی و برچسب خوردن، ارزشمند نبودن بیان ایدهها، عدم وجود فرهنگ کار تیمی، به عنوان عوامل فرهنگی دستهبندی شدند. پیشنهادهایی نیز برای حل مشکل ارائه شد.
حسن زارعی متین؛ محمد حسین رحمتی؛ سید محمد مهدی موسوی؛ احمد ودادی
دوره 2، شماره 4 (پیاپی 8) ، مهر 1393، صفحه 19-36
چکیده
شناخت شایستگیها، نقطۀ شروع پیادهسازی سیستمهای متعدد منابع انسانی مانند مدیریت استعداد و جانشینپروری در سازمان است. پژوهش حاضر به منظور شناسایی شایستگیهای مدیریت اثربخش سازمان فرهنگی در دو فاز طراحی و اعتباریابی مدل انجام شد. با انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته و عمیق با نمونهای 15 نفره از خبرگان فرهنگی و تحلیل تم مصاحبهها ...
بیشتر
شناخت شایستگیها، نقطۀ شروع پیادهسازی سیستمهای متعدد منابع انسانی مانند مدیریت استعداد و جانشینپروری در سازمان است. پژوهش حاضر به منظور شناسایی شایستگیهای مدیریت اثربخش سازمان فرهنگی در دو فاز طراحی و اعتباریابی مدل انجام شد. با انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته و عمیق با نمونهای 15 نفره از خبرگان فرهنگی و تحلیل تم مصاحبهها انجام شده، مدل به شیوهای کیفی طراحی شد. اعتباریابی مدل از طریق سه مرحلۀ دلفی خبرگان و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبههای ساختاریافته و پرسشنامه انجام گرفت. در نهایت مدل شایستگی مدیران سازمانهای فرهنگی در بر دارندۀ سه شایستگی محوری (منش فرهنگی، انگیزه فرهنگی و هوش نرم)، هشت شایستگی اصلی و 23 شایستگی فرعی طراحی و پیشنهاد شد.
عباس نرگسیان؛ رقیه محمد زاده
دوره 2، شماره 4 (پیاپی 8) ، مهر 1393، صفحه 37-56
چکیده
عدالت زبانی یکی از مفاهیم نوظهور در حوزۀ عدالت اجتماعی و سازمانی است. این مفهوم بر رعایت عدالت در کاربرد زبان دلالت دارد؛ حالات متفاوت مکالمات تحقیرآمیز یا تملّقآمیز را نفی میکند؛ و بر ضرورت رعایت عدالت در کلیه ابرازات کلامی و زبانی تأکید مینماید. در واقع، وقتی که شهروندان حضور عدالت را در گفتار و کردار مدیران دولتی جامعه خویش ...
بیشتر
عدالت زبانی یکی از مفاهیم نوظهور در حوزۀ عدالت اجتماعی و سازمانی است. این مفهوم بر رعایت عدالت در کاربرد زبان دلالت دارد؛ حالات متفاوت مکالمات تحقیرآمیز یا تملّقآمیز را نفی میکند؛ و بر ضرورت رعایت عدالت در کلیه ابرازات کلامی و زبانی تأکید مینماید. در واقع، وقتی که شهروندان حضور عدالت را در گفتار و کردار مدیران دولتی جامعه خویش درک نکنند و ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎی آن را ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻳﺎ ﻏﻴﺮﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻣﺸﺎﻫﺪه ننمایند، اعتماد آنها نسبت به مدیران دولتی کاهش پیدا میکند و به تبع آن مشارکت عمومی کاهش مییابد. لذا تحقیق حاضر با هدف شناسایی تأثیر عدالت زبانی بر افزایش اعتماد عمومی و همچنین مشارکت عمومی شهروندان در منطقۀ 5 شهر تهران انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی- همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری میباشد. بر این اساس، مدل ساختاری از چگونگی روابط میان این سه متغیّر در نرمافزار لیزرل اجرا شد. نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که بین این سه متغیّر، رابطۀ معناداری وجود دارد و به مدیران دولتی توصیه میشود با پرهیز از کلیۀ واژگان، اطوار و رفتارهای تحقیرآمیز و تملّقآمیز در برابر دیگران و حقمحوری در گفتار خود، زمینهساز افزایش سطح اعتماد عمومی و مشارکت شهروندان باشند.
حسن درویش؛ علیرضا حسنزاده؛ محمد منتظری؛ علیرضا فتحیزاده
دوره 2، شماره 4 (پیاپی 8) ، مهر 1393، صفحه 57-76
چکیده
با توجه به مشکلات فراوانی که بیشتر سازمان ها با آن مواجه اند، می توانیم ریشه برخی از مهمترین مشکلات را در نبود نگرش خدمتگزاری در سطح اعضای سازمان که صرفا توجه به منافع فردی خود را در اولویت قرار داده اند را نام ببریم و به همین لحاظ شکل گیری سازمان های خادم جهت توجه به منافع عموم جامعه و ارائه خدمات متعالی دارای اهمیت فراوانی است ...
بیشتر
با توجه به مشکلات فراوانی که بیشتر سازمان ها با آن مواجه اند، می توانیم ریشه برخی از مهمترین مشکلات را در نبود نگرش خدمتگزاری در سطح اعضای سازمان که صرفا توجه به منافع فردی خود را در اولویت قرار داده اند را نام ببریم و به همین لحاظ شکل گیری سازمان های خادم جهت توجه به منافع عموم جامعه و ارائه خدمات متعالی دارای اهمیت فراوانی است . این مقاله، مبتنی بر پژوهشی کیفی، با استفاده از راهبرد مفهوم سازی داده بنیاد به مطالعه عوامل مؤثر برشکل گیری سازمان خادم در نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره)می پردازد. در این راستا با 11 تن از مدیران کمیته امداد شهرستانهای استان کرمان و11تن از اعضاء هیات علمی دانشگاه ها به عنوان نمونه و به روش نیمه ساختار یافته مصاحبه شد ومتون مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که نگرش خادمانه دراعضاء سازمان به عنوان مقوله محوری و در تعامل با عوامل دیگر، باعث شکل گیری سازمان خادم می گردد.نحوه تعامل این عوامل در مدل نهایی تحقیق نشان داده شده است. مطلع نمودن کارکنان از ارزش کار خود و تاثیری که برزندگی دیگران دارند و همچنین اگاه نمودن آنان از فرصت وتوفیق الهی که عرصه خدمت گزاری برایشان فراهم آورده است در شکل گیری نگرش خادمانه کارکنان تاثیر بسزایی دارد و در نهایت این نگرش پایه ای برای شکل گیری سازمان خادم خواهد بود.
ایوب پژوهان
دوره 2، شماره 4 (پیاپی 8) ، مهر 1393، صفحه 77-94
چکیده
بالندگی سازمانی؛ رویکردی منظم، منطقی، یکپارچه و برنامهریزیشده است که برای افزایش اثربخشی سازمانی به کار گرفته میشود. این رویکرد متأثر از عوامل روانشناختی است که یکی از این عوامل، عزت نفس و ابعاد آن میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بالندگی سازمانی و عزت نفس و ابعاد آن در کارکنان دانشگاه پیام نور استان کردستان انجام شده ...
بیشتر
بالندگی سازمانی؛ رویکردی منظم، منطقی، یکپارچه و برنامهریزیشده است که برای افزایش اثربخشی سازمانی به کار گرفته میشود. این رویکرد متأثر از عوامل روانشناختی است که یکی از این عوامل، عزت نفس و ابعاد آن میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بالندگی سازمانی و عزت نفس و ابعاد آن در کارکنان دانشگاه پیام نور استان کردستان انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها ، جزء تحقیقات پیمایشی و از نوع همبستگی محسوب میشود. جامعۀ آماری پژوهش، همۀ کارکنان اداری دانشگاه پیام نور استان کردستان به تعداد 168 نفر میباشد که بر اساس روش نمونهگیری خوشهای تکمرحلهای، حجم نمونه 119 نفر برآورد شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین عزت نفس کلی و عزت نفس تحصیلی با بالندگی سازمانی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. از سوی دیگر، نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین عزت نفس خانوادگی و عزت نفس اجتماعی با بالندگی سازمانی رابطۀ معناداری وجود ندارد. همچنین بین عزت نفس و بالندگی سازمانی کارکنان مرد و زن تفاوت معناداری مشاهده نشد. با عنایت به یافتههای پژوهش میتوان گفت که عزت نفس از متغیّرهای مهم و تعدیلکنندۀ بالندگی سازمانی محسوب میشود. در نتیجه، برای دستیابی به بالندگی سازمانی مطلوب، آموزشهای مناسب جهت افزایش عزت نفس در میان کارکنان میتواند از اولویتهای مداخلهای محسوب شود
ابوالفضل قاسم زاده؛ شیوا ملکی؛ حمداله حبیبی
دوره 2، شماره 4 (پیاپی 8) ، مهر 1393، صفحه 95-110
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر میانجی هویت سازمانی در روابط هویت تیمی با عملکرد شغلی و مسئولیت اجتماعی است. این پژوهش بر حسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان شرکت مخابرات آذربایجان شرقی شهر تبریز به تعداد 420 نفر در سال 1393 بودند که از میان آنها نمونهای به حجم 180 نفر به روش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر میانجی هویت سازمانی در روابط هویت تیمی با عملکرد شغلی و مسئولیت اجتماعی است. این پژوهش بر حسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان شرکت مخابرات آذربایجان شرقی شهر تبریز به تعداد 420 نفر در سال 1393 بودند که از میان آنها نمونهای به حجم 180 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای استاندارد هویت سازمانی، هویت تیمی، عملکرد شغلی و مسئولیت اجتماعی جمع آوری گردید. به منظور بررسی روابط متغیرها در الگوی مفهومی از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که در الگوی مورد نظر، هویت تیمی با عملکرد شغلی و مسئولیت اجتماعی رابطه مثبت و معنی دار دارد. همچنین نتایج نشان میدهد که رابطه بین هویت تیمی با عملکرد شغلی و مسئولیت اجتماعی از طریق هویت سازمانی قابل تبیین است. در الگوی مورد نظر، تمام وزنهای رگرسیونی از نظر آماری معنی دار هستند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که هویت تیمی از طریق هویت سازمانی باعث افزایش عملکرد شغلی و مسئولیت اجتماعی کارکنان میشود.