فریدون احمدی؛ حسن الوداری؛ ناصر توره
دوره 2، شماره 2 (پیاپی 6) ، فروردین 1393، صفحه 7-25
چکیده
در مطالعۀ حاضر اهداف مهمی چون: شناسایی سطح رفتار شهروندی شرکتی، شرکتهای تعاونی تولیدی فعال در بخش صنعت استان کردستان، عوامل مؤثر بر این رفتارها و ارائۀ الگویی برای تعیین و تبیین شرکتهای شهروندگرا مدّ نظر بوده است. برای دستیابی به این اهداف، تعداد 253 شرکت از شرکتهای تعاونی فعال تولیدی استان کردستان به شیوۀ طبقهای تصادفی ساده ...
بیشتر
در مطالعۀ حاضر اهداف مهمی چون: شناسایی سطح رفتار شهروندی شرکتی، شرکتهای تعاونی تولیدی فعال در بخش صنعت استان کردستان، عوامل مؤثر بر این رفتارها و ارائۀ الگویی برای تعیین و تبیین شرکتهای شهروندگرا مدّ نظر بوده است. برای دستیابی به این اهداف، تعداد 253 شرکت از شرکتهای تعاونی فعال تولیدی استان کردستان به شیوۀ طبقهای تصادفی ساده به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شده و با استفاده از ابزار پرسشنامه اطلاعات اولیه مرتبط با این شرکتها گردآوری شده است. نتایج برآمده از این مطالعه، گویای این واقعیت است که بیشتر شرکتهای تعاونی مورد مطالعه، ویژگیهای شرکتهای شهروندگرا را ندارد؛ به طوری که شرکتهایی که از نظر شاخصهای عوامل رفتاری، ساختاری و زمینهای نمرۀ مناسبی کسب کردهاند، زمینۀ بروز توسعۀ شرکتهای شهروند گرا را فراهم میکنند.
رضا رسولی
دوره 2، شماره 2 (پیاپی 6) ، فروردین 1393، صفحه 26-50
چکیده
هزاره سوم، عصر کم رنگی ثبات و کاهش شدید اطمینان های محیطی است. لذا، در چنین برهه ای از زمان، مقوله ی نوآوری در کلیه عرصه ها، بالاخص در حوزه های مدیریتی، هرروز نقش پررنگ تری پیدا می کند. از طرف دیگر، به زعم اکثر صاحب نظران، نقش فضای سازمانی و ارزش های مدیریتی در حیطه ی تعالی و ارتقاء سطح نورآوری مدیریتی، نسبت به سایر متغیرهای سازمانی از ...
بیشتر
هزاره سوم، عصر کم رنگی ثبات و کاهش شدید اطمینان های محیطی است. لذا، در چنین برهه ای از زمان، مقوله ی نوآوری در کلیه عرصه ها، بالاخص در حوزه های مدیریتی، هرروز نقش پررنگ تری پیدا می کند. از طرف دیگر، به زعم اکثر صاحب نظران، نقش فضای سازمانی و ارزش های مدیریتی در حیطه ی تعالی و ارتقاء سطح نورآوری مدیریتی، نسبت به سایر متغیرهای سازمانی از فروغ بیشتری برخوردار است. بنابراین در این راستا،پژوهش حاضر، با هدف شناخت تأثیر جو سازمانی و ارزشهای مدیریتی بر نوآوری مدیریتی در دانشگاه پیام نور انجام پذیرفت. به منظور نیل به هدف تحقیق، سه فرضیه پژوهشی مطرح گردید و روش تحقیق توصیفی-پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه، شامل بخش های جمعیتشناختی، ارزشهای مدیریتی، نوآوری مدیریتی و جو سازمانی به وسیله محققان مورد استفاده قرار گرفت. حجم نمونه از طریق جدول مورگان به تعداد 163 نفر از مدیران و صاحب نظران موجود در جامعه آماری مورد مطالعه که همگی بر مسائل روز مدیریتی جامعه اشراف کامل داشتند، تعیین و دادههای مورد نیاز به شیوه ی خوشهای– تصادفی گردآوری گردید. بر اساس یافتههای تحقیق، ارزشهای مدیریتی با نوآوری مدیریتی در سازمان مورد مطالعه، رابطه معنیداری دارند. و جو سازمانی دانشگاه در این رابطه، نقش متغیر مداخله گر را ایفاء نموده و با عث تقویت رابطه این دو متغیر اثرگذار می گردد. بنابراین، با توجه به نتایج حاصله میتوان عنوان نمود که جو مناسب و سازنده سازمانی میتواند از طریق ایجاد احساسات مثبت و ارتقاء سرمایه روانشناختی در دانشگاه پیام نور، میزان اثرگذاری ارزشهای مدیریتی بر نوآوری مدیریتی را تقویت نماید.
سعید جعفری نیا؛ رسول درویشون نژاد
دوره 2، شماره 2 (پیاپی 6) ، فروردین 1393، صفحه 51-65
چکیده
پژوهش حاضر، در تلاش برای بررسی تأثیر توانمندسازی کارکنان بر وفاداری مشتریان با تأکید بر نقش میانجی کیفیت خدمات و رضایت مشتریان در صنعت بانکداری بوده است. روش این تحقیق از نوع توصیفی و ازنظر هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان و کارکنان 53 شعبه بانک ملی ایران در شهرستان اهواز تشکیل دادهاند. برای گردآوری دادهها ...
بیشتر
پژوهش حاضر، در تلاش برای بررسی تأثیر توانمندسازی کارکنان بر وفاداری مشتریان با تأکید بر نقش میانجی کیفیت خدمات و رضایت مشتریان در صنعت بانکداری بوده است. روش این تحقیق از نوع توصیفی و ازنظر هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان و کارکنان 53 شعبه بانک ملی ایران در شهرستان اهواز تشکیل دادهاند. برای گردآوری دادهها و اندازهگیری متغیرها از 2 پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت استفادهشده است. بهمنظور تجزیهوتحلیل و سنجش فرضیهها از فن کمترین مربعات جزئی که یک رویکرد مبتنی بر واریانس است و به کمک نرمافزار Smart-PLS استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان میدهد که توانمندسازی کارکنان بهواسطه نقش میانجی کیفیت خدمات بر وفاداری مشتریان تأثیر دارد، اما بهواسطه نقش میانجی رضایت مشتریان بر وفاداری مشتریان تأثیر ندارد.
ایران غازی؛ محمد منتظری؛ احسان ستوده
دوره 2، شماره 2 (پیاپی 6) ، فروردین 1393، صفحه 67-75
چکیده
سیستم مدیریت یکپارچه به معنای یکپارچه کردن چندین سیستم درون یک سیستم منحصربه فرد است که از طریق آن، سازمان تا حد ممکن بتواند کنترل و اداره عملیات و فعالیت هایش را به جای استفاده از چندین سیستم جداگانه، درون یک سیستم یکپارچه به انجام برساند. این سیستم از تلفیق استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001، سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو ...
بیشتر
سیستم مدیریت یکپارچه به معنای یکپارچه کردن چندین سیستم درون یک سیستم منحصربه فرد است که از طریق آن، سازمان تا حد ممکن بتواند کنترل و اداره عملیات و فعالیت هایش را به جای استفاده از چندین سیستم جداگانه، درون یک سیستم یکپارچه به انجام برساند. این سیستم از تلفیق استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001، سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو 14001 و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای بوجود آمده است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر سیستم مدیریت یکپارچه بر بلوغ سازمانی است که در پالایشگاه چهارم گاز عسلویه انجام پذیرفت. نمونه آماری پژوهش شامل 150 تن از کارکنان پالایشگاه چهارم گاز عسلویه بود که به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب و پرسشنامه در میان آنان توزیع گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS، بیان گر آن است که سیستم مدیریت یکپارچه و زیر سیستم های فرعی آن شامل سیستم مدیریت کیفیت، سیستم مدیریت زیست محیطی و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای بر بلوغ سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
کیارش فرتاش؛ رضا سلامی؛ سید مهدی موسوی داودی
دوره 2، شماره 2 (پیاپی 6) ، فروردین 1393، صفحه 76-106
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی ارتباط بین ظرفیت جذب و رقابتپذیری کشورهای در حال توسعه و به تازگی توسعه یافته میباشد. بدین منظور پس از بررسی مبسوط نظری حول مفهوم ظرفیت جذب، عناصر تشکیل دهنده و شاخصهای سنجش آن شناسایی و تبیین گردید. در ادامه به همین ترتیب، سه چارچوب عمده و متداول سنجش رقابتپذیری ملی بررسی و شاخصهای آن استخراج ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، بررسی ارتباط بین ظرفیت جذب و رقابتپذیری کشورهای در حال توسعه و به تازگی توسعه یافته میباشد. بدین منظور پس از بررسی مبسوط نظری حول مفهوم ظرفیت جذب، عناصر تشکیل دهنده و شاخصهای سنجش آن شناسایی و تبیین گردید. در ادامه به همین ترتیب، سه چارچوب عمده و متداول سنجش رقابتپذیری ملی بررسی و شاخصهای آن استخراج گردید. با توجه به موجود نبودن دادهها و نیز عدم بررسی ایران در آنها، چارچوب مجمع جهانی اقتصاد (بر اساس گزارش 2013-2014) به عنوان چارچوب مبنا، انتخاب شد. پس از مصاحبه با سه استاد اقتصاد، 11 شاخص استخراج شده از ادبیات به عنوان شاخصهای مبنای ظرفیت جذب در نظر گرفته شد. در فاز بعدی میبایست، کشورهایی شبیه ایران جهت مطالعه انتخاب میشد. بر این اساس نه کشور در حال توسعه و یا به تازگی توسعه یافته جهت بررسیهای بعدی انتخاب گردید که همگی دارای وضعیت مناسبی هستند و از آنها میتوان به خوبی به عنوان شاخص مقایسه با ایران بهره برد. بررسی کمی بین ظرفیت جذب و رقابتپذیری، همبستگی مثبت بین ظرفیت جذب و رقابتپذیری کلی کشورهای مطالعه تأیید گردید. به طور دقیقتر ظرفیت دارای همبستگی مثبت و معنادار با عوامل نوآوری و عوامل کارایی در رقابتپذیری است، اما رابطهی معناداری بین ظرفیت جذب و الزامات پایه رقابتپذیری وجود ندارد. بر اساس نتایج این تحقیق کشورهای در حال توسعه میبایست برای بهبود رقابتپذیری، توجه به ظرفیت جذب را به عنوان یک باید تلقی نموده و جهت بهبود آن اقدامات لازم را صورت دهند.
ترانه عنایتی؛ مهناز دازداری
دوره 2، شماره 2 (پیاپی 6) ، فروردین 1393، صفحه 120-107
چکیده
تصویرسازمانی،یکیازمهمترینعوامل تأثیرگذار دررشدو یاعقبماندگیسازمانهاست. سازمانها باید نسبت به شناخت و درک تصویر خود بکوشند و به دنبال راهکارهایی جهت بهبود این تصویر باشند، زیرا با ایجاد تصویرذهنیمثبتمیتوانند بهبالاترین درجاتپیشرفت دست یابند. تحقیق حاضر با هدف شناسایی ابعاد تصویر سازمانی در دانشگاه به منظور ارایه ...
بیشتر
تصویرسازمانی،یکیازمهمترینعوامل تأثیرگذار دررشدو یاعقبماندگیسازمانهاست. سازمانها باید نسبت به شناخت و درک تصویر خود بکوشند و به دنبال راهکارهایی جهت بهبود این تصویر باشند، زیرا با ایجاد تصویرذهنیمثبتمیتوانند بهبالاترین درجاتپیشرفت دست یابند. تحقیق حاضر با هدف شناسایی ابعاد تصویر سازمانی در دانشگاه به منظور ارایه مدل مناسب انجام گرفته است. لذا در این پژوهش، به بررسی دقیق مبانی نظری و ادبیات تحقیق و بررسی پیشینههای پژوهشی مرتبط، پرداخته شد و بدین ترتیب مؤلفههای تشکیل دهنده تصویر سازمانی استخراج گردید. سپس، مؤلفههای مستخرجه مورد نظرخواهی اعضای هیئت علمی دانشگاههای استان گلستان قرار گرفت تا میزان اهمیت و اولویت هر یک از مؤلفهها بررسی و ابعاد تشکیل دهنده آن شناسایی شوند. پژوهش بر حسب هدف کاربردی و بر حسب روش توصیفی، از نوع اکتشافی بود که از طریق تحلیل عاملی و معادلات ساختاری صورت پذیرفت. یافتهها نشان داد که تصویر سازمانی در دانشگاههای استان گلستان دارای 14 بعد و 72 مؤلفه است. از بین 14 بعد تصویر سازمانی که شامل فناوری دانشگاه، مدیریت، عملکرد بخش پژوهشی، مهارت ارتباطی و رسانه، عملکرد روابط عمومی، محیط فیزیکی و نمادهای دانشگاه، عملکرد آموزش، کیفیت امکانات و خدمات، محیط کار، شهرت و پیشینه دانشگاه، شاخص روابط انسانی، نوآوری، فعالیتهای فرهنگی و آینده و چشمانداز مالی هستند؛ فناوری دارای بالاترین اولویت در شکلگیری مدل بود.
داوود شفیعی پور؛ سعید عابسی؛ رضا رسولی؛ مجتبی رفیعی
دوره 2، شماره 2 (پیاپی 6) ، فروردین 1393، صفحه 121-138
چکیده
توجه یکسویه و صرف به مسائل ساختاری و تشکیلاتی سازمانها، موجب غفلت از محتوای آنها و توجه به مسائل نرم مدیریتی (از جمله شهروندگرایی سازمانی)، در حکم صیقل دادن به چرخهای حرکت ماشین سازمان است. در این پژوهش، پس از بررسی مفهوم شهروندگرایی سازمانی و تبیین عوامل تأثیرگذار بر آن (با استفاده از تکنیک دلفی)، به مدلسازی مفهومی شهروندگرایی ...
بیشتر
توجه یکسویه و صرف به مسائل ساختاری و تشکیلاتی سازمانها، موجب غفلت از محتوای آنها و توجه به مسائل نرم مدیریتی (از جمله شهروندگرایی سازمانی)، در حکم صیقل دادن به چرخهای حرکت ماشین سازمان است. در این پژوهش، پس از بررسی مفهوم شهروندگرایی سازمانی و تبیین عوامل تأثیرگذار بر آن (با استفاده از تکنیک دلفی)، به مدلسازی مفهومی شهروندگرایی سازمانی در شرکت سنگ آهن مرکزی ایران - بافق (با استفاده از روش معادلات ساختاری) خواهیم پرداخت. پژوهش حاضر، پژوهشی است کاربردی، اکتشافی، توصیفی- همبستگی و پیمایشی بارویکرد ترکیبی روش تحقیق کمّی وکیفی. برای تعیین روایی و پایایی در این پژوهش، از روشهای روایی محتوایی، تحلیل عاملی و آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از روابط مثبت، قوی، مستقیم و غیر مستقیم بین عوامل و ویژگیهای شخصیتی، رفتاری و زمینهای و روابط منفی، قوی، مستقیم و غیر مستقیم بین عوامل ساختاری و شهروندگرایی سازمانی است.
مدل سازی
اسفندیار فرجوند؛ لیلا قاسمی اسفهلان
چکیده
در اقتصاد دانشی، داراییهای فکری و بهویژه سرمایههای انسانی جزو مهمترین داراییهای سازمانی به شمار میرود و موفقیت بالقوة سازمانها، ریشه در قابلیتهای و شایستگیهای فکری آنها دارد. هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد است. پژوهش حاضر به روش توصیفی– همبستگی اجرا شده است و از نظر هدف، ...
بیشتر
در اقتصاد دانشی، داراییهای فکری و بهویژه سرمایههای انسانی جزو مهمترین داراییهای سازمانی به شمار میرود و موفقیت بالقوة سازمانها، ریشه در قابلیتهای و شایستگیهای فکری آنها دارد. هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد است. پژوهش حاضر به روش توصیفی– همبستگی اجرا شده است و از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر قلمرو موضوعی در حیطه منابع انسانی میباشد. همچنین، از پرسشنامه جهت گردآوری دادهها استفاده شده است.
نتایج مبتنی بر دادههای تجربی جمعآوری شده از کارکنان اداره آب و فاضلاب تبریز است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که سرمایه فکری تأثیر مثبت معنیداری بر عملکرد دارد. همچنین با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی، سرمایه ارتباطی (با ضریب همبستگی 898/.) بیشترین تأثیر را بر عملکرد داشته و سرمایه انسانی نیز بیشترین تأثیر را بر سرمایه ساختاری دارد. در این پژوهش، از مدل دانشگاه وسترن آنتاریو بهره گرفته شده است. علاوه بر این، سعی پژوهش حاضر، تکمیل و بهبود روابط موجود در این مدل بهمنظور استفاده بهتر از آن است.