با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسنده

دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

هزاره سوم، عصر کم رنگی ثبات و کاهش شدید اطمینان های محیطی است. لذا، در چنین برهه ای از زمان، مقوله ی نوآوری در کلیه عرصه ها، بالاخص در حوزه های مدیریتی، هرروز نقش پررنگ تری پیدا می کند. از طرف دیگر، به زعم اکثر صاحب نظران، نقش فضای سازمانی و ارزش های مدیریتی در حیطه ی تعالی و ارتقاء سطح نورآوری مدیریتی، نسبت به سایر متغیرهای سازمانی از فروغ بیشتری برخوردار است. بنابراین در این راستا،پژوهش حاضر، با هدف شناخت تأثیر جو سازمانی و ارزش‌های مدیریتی بر نوآوری مدیریتی در دانشگاه پیام نور انجام پذیرفت. به منظور نیل به هدف تحقیق، سه فرضیه پژوهشی مطرح گردید و روش تحقیق توصیفی-پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه، شامل بخش های جمعیت‌شناختی، ارزش‌های مدیریتی، نوآوری مدیریتی و جو سازمانی به وسیله محققان مورد استفاده قرار گرفت. حجم نمونه از طریق جدول مورگان به تعداد 163 نفر از مدیران و صاحب نظران موجود در جامعه آماری مورد مطالعه که همگی بر مسائل روز مدیریتی جامعه اشراف کامل داشتند، تعیین و داده‌های مورد نیاز به شیوه ی خوشه‌ای– تصادفی  گردآوری گردید. بر اساس یافته‌های تحقیق، ارزش‌های مدیریتی با نوآوری مدیریتی در سازمان مورد مطالعه، رابطه معنی‌داری دارند. و جو سازمانی دانشگاه در این رابطه، نقش متغیر مداخله گر را ایفاء نموده و با عث تقویت رابطه این دو متغیر اثرگذار می گردد. بنابراین، با توجه به نتایج حاصله می‌توان عنوان نمود که جو مناسب و سازنده سازمانی می‌تواند از طریق ایجاد احساسات مثبت و ارتقاء سرمایه روان‌شناختی در دانشگاه پیام نور، میزان اثرگذاری ارزش‌های مدیریتی بر نوآوری مدیریتی را تقویت نماید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the Interventionist Role of Organizational Atmosphere in promoting Management Innovation in Payam Noor University

نویسنده [English]

  • Reza Rasooli

چکیده [English]

The third millennium, the era of low color and a sharp decline in ensuring stability in the environment. Therefore, in such a period of time, the concept of innovation in all fields, particularly in the areas of management, every day finds a more prominent role.On the other hand, according to most experts, the role of organizational and managerial values and promote excellence in safety management innovation, organizational variables of the blaze is more than any other.So in this regard, the present study was conducted to determine the effect of organizational climate and managerial values on innovation management in PNU.In order to achieve the purpose of the research, three research hypotheses were raised and descriptive survey method using a questionnaire consisted of demographic, values, management, innovation management and organizational climate were used by the researchers.A sample of 163 persons Morgan through the table of managers and experts in the studied population that all the issues had full-day management of aristocratic society, determine the required data available to the method of random cluster of them were collected.Based on the findings, management values were correlated with innovation management in the organization studied. University organizational atmosphere in this respect, the role played by the confounding variable and in strengthening the relationship between these two variables influencing variables.Thus, according to the results, as a good and constructive atmosphere, organizations can upgrade by creating positive emotions and psychological capital in PNU, strengthen the effectiveness of management values on innovation management.

کلیدواژه‌ها [English]

  • management values
  • Innovation
  • management innovation
  • organizational atmosphere
  • PNU
پل بام، گالوی و استامف لوکالین، (1379)، "مدیریت استراتژیک"، ترجمه عباس منوریان، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی،
استانلی، دیویس، (1373)، "مدیریت فرهنگ سازمانی"، ترجمه ناصر میرسپاسی، تهران، نشر مروارید،
بابایی، عبدالله، (1372)، "ارتباط ارزش‌های انسانی"، تهران، انتشارات دستان، چاپ اول.
باقریان، محمد، (1379)، "مفاهیم و چارچوب مدیریت راهبردی با نگرش‌های بومی"، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ اول،
برانسون، ریچارد (1998)، سخنرانی نوآوری در DIT (موسسه تکنولوژی دوبلین) www.managing-innovation.com
جیمز، هیگینز، (1380)، "101 تکنیک حل خلاق مسئله، (راهنمای اندیشه نو برای کسب و کار)"، ترجمه محمود احمدپور داریانی، تهران، انتشارات دانشگاه امیرکبیر، چاپ اول،
دراکر، پیتر، (1379)، "چالش‌های مدیریت در سده 21"، ترجمه محمود طلوع، تهران، نشر رسا،
رابینز، استیفن، (1369)، مبانی رفتار سازمانی، ترجمه دکتر قاسم کبیری، تهران، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ اول،
زندیه، عبدالله، (1378)، "فرضیه‌هایی در مدیریت اسلامی مدیریت دولتی"، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
فتحیان محمد، لیلا بیگ و عاطفه قوامی، (1384)، «نقش مدیریت دانش در خلاقیت و نوآوری» سایت دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... - مرکز تحقیقات بیولوژی مولکولی
فرازمند، علی، م. پورمند، محمدرضا، (اکتبر 2003)، «نو آوری در مدیریت استراتژیک منابع انسانی:ظرفیت سازی در عصر جهانی شدن»، کنفرانس مدیریت منابع انسانی, تهران
محسنی، منوچهر، (1374)، "جامعه شناسی عمومی"، تهران، کتابخانه طهوری،
هریسون، جفری، و کارول جان، (1380)، "مدیریت استراتژیک"، ترجمه بهروز قاسمی، تهران، نشر آبتین، چاپ اول،
همل گری، بیل برین، م. حسین حسینیان، (1385)، «آینده مدیریت»، چاپ اول، تهران: انتشارات فرا 
هوی، وین ک؛ میسکل، سیسیل.ج.، (1382)، "تئورى، تحقیق و عمل در مدیریت آموزشى"، ترجمه: میر محمد سید عباس زاده. ارومیه: انتشارات دانشگاه ارومیه.
پاپیان،ناهید،"طراحی و تبیین مدل سازان دانش بنیان در رسانه ملی" رساله دکتری به راهنمایی دکتر رضا رسولی ،خرداد ماه 1393 دانشگاه پیام نور،تحصیلات تکمیلی
 
 
Bohinc, T., Erichson, J., (2002), "Innovations Management", Telekommunikation, 56(7+8),
Chung-Jen Chen , Jing-Wen Huang, )2007(, "Strategic human resource practices and innovation performance — The mediating role of knowledge management capacity", Journal of Business Research 62.
Calabrese ,Francesco A,(2006), knowledge-based organizations in context. VINE,VOL.36,ISS:1
Choo,CW.and Alvarenga neto,R.CD.(2010), Beyond the ba:managing enabling contexts in knowledge organizations.journal of knowledge management , VOL.14,NO:4,PP.116.128
Davenport, T. H., De Long, D. W., Beers, M. C., (1998), "Successful knowledge management projects", Sloan Management Review, 39(2),
Davenport, T. H., Marchard, D., (1999), "Is KM just good information management", Financial Times Mastering Information Management Supplement, Financial Times, London March 8th,
Davila, T., Epstein, M. J., and Shelton, R. (2006). "Making Innovation Work: How to Manage It, Measure It, and Profit from It. " Upper Saddle River: Wharton School Publishing
Drucker, Peter; (1992), "The New Society Of Organizations", Harvard Business Review, No70
Grant, R. M. (1997), "The knowledge-based view of the firm: Implications for Management Practice", Long Range Planning, 30(3) ,
Hall, R., Andriani, P., (2002), "Managing knowledge for innovation", in: Long Range Planning, 35,
Holt, K. (1987), "The role of the user in product innovation", in R Rothwell and J Bessant (Eds) Innovation, adaptation and growth,  Elsevier, Amsterdam
Howells, J., (1996), "Tacit Knowledge, Innovation and Technology Transfer”, Technology Analysis & Strategic Management, 8(2), 91-106.
Jullan B. Gary hamel , Michael J. Mol , (2008),  "Management Innovation", Academy of Management Review , Vol. 33, No. 4,
Jullan B. Gary hamel , Michael J. Mol , (2008),  "Management Innovation", Academy of Management Review , Vol. 33, No. 4,
Leonard, D., Sensiper, S., (1998), "The Role of Tacit Knowledge in Group Innovation", California Management Review, 40(3),
Lai, Y.L., Shin, H.F., (2014), "The effects of industry cluster knowledge management on innovation performance", Journal of Business Research 67,
Michael J. Mol , Julian Birkinshaw ,(2009),  "The sources of management innovation: When firms introduce new management practices", Journal of Business Research
Mol, Michael, Julian, Birkinshaw, (2009), "The sources of management innovation: When firms introduce", new management practices, a Warwick Business School, University of Warwick, Coventry, CV4 7AL, United Kingdom
Nonaka, I., Toyama, R., Konno, (2000), "SECI, Ba and Leadership: a unified model of dynamic knowledge creation", Long Range Planning, 33(4),
Nonaka, I.A, (1994), "Dynamic theory of organizational knowledge creation", Organization Science, 5(1),
North ,D.C., (1991), "Institutional change and economic performance", Cambridge university press,
Polanyi, M., (1969), "The Logic of Tacit Inference", Knowing and Being, Routledge & Keagan Paul, London,
Roberts, Edwards & B.Managing, (1988), "Invention and Innovation", Research Technology Management,  Labich, Kennrth; (1996), Psycho Bosses From Hell,
Rosenberg, N, (1982), "Technology and Economics", University Press, Cambridge, 143.
Said S. Al-Gahtani , (2003), "Computer technology adoption in Saudi Arabia: Correlates of perceived innovation attributes" , Information Technology for Development 10,  IOS Press
Scarbrough, H., (2003), "Knowledge Management", HRM and the Innovation process, International Journal of Manpower, 24 (5),
Senge, Peter. (1990), "The Fifth Disciplin",New York.Harper,
Senker, J., (1995), "Tacit knowledge and models of Innovation", Industrial and Corporate Change, 4(2),
Skyrme, D.J., (1999), "Developing a know-ledge strategy”, Strategy.
Stover, M., (2004), "Making Tacit Knowledge Explicit", Reference Services Review, 32 (2),
Schneider, B. & Wheeler, J. K. & Cox, J. F., (1992), "A passion for service: using content analysis to explicate service climate themes", Journal of Applied Psychology, (77).
Sutton, R. I., Hargadon, A, (1996), "Brainstorming groups in context", Administrative Science Quarterly, 41 (4),
Urabe, K. (1988)," Innovation and the Japanese management system", In K. Urabe, J. Child, & T. Kagono (Eds.), Innovation and management international comparisons. Berlin: Walter de Gruyter.
Wachter, R.M., (1999), “Technology support for knowledge management” , Mid-American Journal of Business, 14, 2 ,
Daniel, Elizabeth, Andrew, Myers and Keith, Dixon, (2008), “Adoption of Managerial Innovations: Effect of Adoption Rationales on the Adoption Process”, Paper for the British Association of Management Conference, 9-11 September, Harrogate, England.
Hughes, M., (2007), “The Tools and Techniques of Change Management”, Journal of Change Management.
Sturdy, A. (2004), "The adoption of management ideas and practices: Theoretical perspectives and possibilities", Management Learning, 35.