نوع مقاله : توصیفی
نویسنده
دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
هزاره سوم، عصر کم رنگی ثبات و کاهش شدید اطمینان های محیطی است. لذا، در چنین برهه ای از زمان، مقوله ی نوآوری در کلیه عرصه ها، بالاخص در حوزه های مدیریتی، هرروز نقش پررنگ تری پیدا می کند. از طرف دیگر، به زعم اکثر صاحب نظران، نقش فضای سازمانی و ارزش های مدیریتی در حیطه ی تعالی و ارتقاء سطح نورآوری مدیریتی، نسبت به سایر متغیرهای سازمانی از فروغ بیشتری برخوردار است. بنابراین در این راستا،پژوهش حاضر، با هدف شناخت تأثیر جو سازمانی و ارزشهای مدیریتی بر نوآوری مدیریتی در دانشگاه پیام نور انجام پذیرفت. به منظور نیل به هدف تحقیق، سه فرضیه پژوهشی مطرح گردید و روش تحقیق توصیفی-پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه، شامل بخش های جمعیتشناختی، ارزشهای مدیریتی، نوآوری مدیریتی و جو سازمانی به وسیله محققان مورد استفاده قرار گرفت. حجم نمونه از طریق جدول مورگان به تعداد 163 نفر از مدیران و صاحب نظران موجود در جامعه آماری مورد مطالعه که همگی بر مسائل روز مدیریتی جامعه اشراف کامل داشتند، تعیین و دادههای مورد نیاز به شیوه ی خوشهای– تصادفی گردآوری گردید. بر اساس یافتههای تحقیق، ارزشهای مدیریتی با نوآوری مدیریتی در سازمان مورد مطالعه، رابطه معنیداری دارند. و جو سازمانی دانشگاه در این رابطه، نقش متغیر مداخله گر را ایفاء نموده و با عث تقویت رابطه این دو متغیر اثرگذار می گردد. بنابراین، با توجه به نتایج حاصله میتوان عنوان نمود که جو مناسب و سازنده سازمانی میتواند از طریق ایجاد احساسات مثبت و ارتقاء سرمایه روانشناختی در دانشگاه پیام نور، میزان اثرگذاری ارزشهای مدیریتی بر نوآوری مدیریتی را تقویت نماید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the Interventionist Role of Organizational Atmosphere in promoting Management Innovation in Payam Noor University
نویسنده [English]
- Reza Rasooli
چکیده [English]
The third millennium, the era of low color and a sharp decline in ensuring stability in the environment. Therefore, in such a period of time, the concept of innovation in all fields, particularly in the areas of management, every day finds a more prominent role.On the other hand, according to most experts, the role of organizational and managerial values and promote excellence in safety management innovation, organizational variables of the blaze is more than any other.So in this regard, the present study was conducted to determine the effect of organizational climate and managerial values on innovation management in PNU.In order to achieve the purpose of the research, three research hypotheses were raised and descriptive survey method using a questionnaire consisted of demographic, values, management, innovation management and organizational climate were used by the researchers.A sample of 163 persons Morgan through the table of managers and experts in the studied population that all the issues had full-day management of aristocratic society, determine the required data available to the method of random cluster of them were collected.Based on the findings, management values were correlated with innovation management in the organization studied. University organizational atmosphere in this respect, the role played by the confounding variable and in strengthening the relationship between these two variables influencing variables.Thus, according to the results, as a good and constructive atmosphere, organizations can upgrade by creating positive emotions and psychological capital in PNU, strengthen the effectiveness of management values on innovation management.
کلیدواژهها [English]
- management values
- Innovation
- management innovation
- organizational atmosphere
- PNU