نوع مقاله : توصیفی
نویسندگان
1 دکتری مدیریت دولتی، استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان
2 دکتری مدیریت دولتی ، دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان
3 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان
چکیده
قانون مدیریت خدمات کشوری در سال 1386در مجلس شورای اسلامی تصویب و دورۀ اجرای آزمایشی پنج سالۀ آن آغاز شد. از آنجا که قانون مذکور نمونهای از خطمشیگذاری عمومی محسوب میشود، مطالعه آسیبهای وارده بر آن و موانع اجراییاش، علاوه بر اینکه امکان بهبود قانون مذکور را فراهم میسازد، میتواند منجر به یادگیری در زمینه خط مشیگذاری عمومی در کشور شود. از این رو، مقالۀ حاضر بر اساس پژوهشی با هدف شناسایی آسیبها و موانع اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و اولویت این موانع، تدوین شده است. پژوهش مذکور با استفاده از بحث متمرکز گروهی توسط مدیران عالی صاحبنظر و با بهرهگیری از روش تحقیق کیفی صورت گرفته است. همچنین، روش تحلیل محتوا به معنای تحلیل علمی پیامهای ارتباطی و تکنیک آنتروپی شانون به عنوان روشی که مقدار عدم اطمینان حاصل از محتوای یک پیام را نشان میدهد در تحقیق به کار گرفته شده است. نتایج مطالعه نشان داد که موانع مربوط به منطق، انسجام و واقعگرایی؛ ساختار و منابع؛ محیط قانون؛ مفهوم و نگارش؛ بازبینی و نظارت؛ کارکنان و مدیران و پشتوانۀ نظری، به ترتیب بیشترین تا کمترین اهمیت را به عنوان موانع اجرای اثربخش قانون مدیریت خدمات کشوری دارا هستند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explanation of Obstacles to the Implementation of the Policy by using Focus Group Discussions (Case Study: Law on Civil Service Management)
نویسندگان [English]
- Masood Poorkiani 1
- Senjer Salajegheh 2
- Fazlollah Zare Poor Nasirabadi 3
چکیده [English]
Civil Service Management Act was passed in Parliament in 2007 and the 5-year pilot period begins.Since the law is an example of public policy making, study the suffering and executive barriers, in addition to being able to improve the law provides, can lead to learning in the field of public policy.The paper is based on research with the aim of identifying injuries and prioritizing these obstacles and barriers to implementation of the Civil Service Management Code, has been developed.In the present study using focus group discussion by senior management experts and taking advantage of the method of qualitative research has been done. Also, content analysis means a scientific analysis of communication messages and Shannon entropy as a way of ensuring that the value of the content of a message shows have been used in research. The results showed that barriers to logic, coherence and realism, structure and resources, the legal environment, the concept and the writing, review and supervision of employees and managers, and theoretical backing to have the highest to the lowest importance as barriers to implementation effective management of the civil service.
کلیدواژهها [English]
- Civil Service Management Code
- public policy making
- bottlenecks
- focus group discussions
- Shannon Entropy