با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت دولتی، استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان

2 دکتری مدیریت دولتی ، دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان

3 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان

چکیده

قانون مدیریت خدمات کشوری در سال 1386در مجلس شورای اسلامی تصویب و دورۀ اجرای آزمایشی پنج سالۀ آن آغاز شد. از آنجا که قانون مذکور نمونه‎ای از خط‎مشی‎گذاری عمومی محسوب می‎شود، مطالعه آسیب‎های وارده بر آن و موانع اجرایی‎اش، علاوه بر اینکه امکان بهبود قانون مذکور را فراهم می‎سازد، می‎تواند منجر به یادگیری در زمینه خط مشی­گذاری عمومی در کشور شود. از این رو، مقالۀ حاضر بر اساس پژوهشی با هدف شناسایی آسیب‎ها و موانع اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و اولویت این موانع، تدوین شده است. پژوهش مذکور با استفاده از بحث متمرکز گروهی توسط مدیران عالی صاحب‎نظر و با بهره‎گیری از روش تحقیق کیفی صورت گرفته است. همچنین، روش تحلیل محتوا به معنای تحلیل علمی پیام‎های ارتباطی و تکنیک آنتروپی شانون به عنوان روشی که مقدار عدم اطمینان حاصل از محتوای یک پیام را نشان می‎دهد در تحقیق به کار گرفته شده است. نتایج مطالعه نشان داد که موانع مربوط به منطق، انسجام و واقع‎گرایی؛ ساختار و منابع؛ محیط قانون؛ مفهوم و نگارش؛ بازبینی و نظارت؛ کارکنان و مدیران و پشتوانۀ نظری، به ترتیب بیشترین تا کمترین اهمیت را به عنوان موانع اجرای اثربخش قانون مدیریت خدمات کشوری دارا هستند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Explanation of Obstacles to the Implementation of the Policy by using Focus Group Discussions (Case Study: Law on Civil Service Management)

نویسندگان [English]

  • Masood Poorkiani 1
  • Senjer Salajegheh 2
  • Fazlollah Zare Poor Nasirabadi 3

چکیده [English]

Civil Service Management Act was passed in Parliament in 2007 and the 5-year pilot period begins.Since the law is an example of public policy making, study the suffering and executive barriers, in addition to being able to improve the law provides, can lead to learning in the field of public policy.The paper is based on research with the aim of identifying injuries and prioritizing these obstacles and barriers to implementation of the Civil Service Management Code, has been developed.In the present study using focus group discussion by senior management experts and taking advantage of the method of qualitative research has been done. Also, content analysis means a scientific analysis of communication messages and Shannon entropy as a way of ensuring that the value of the content of a message shows have been used in research. The results showed that barriers to logic, coherence and realism, structure and resources, the legal environment, the concept and the writing, review and supervision of employees and managers, and theoretical backing to have the highest to the lowest importance as barriers to implementation effective management of the civil service.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Civil Service Management Code
  • public policy making
  • bottlenecks
  • focus group discussions
  • Shannon Entropy
آذر، عادل. و مومنی، منصور. (1377). آمار و کاربرد آن در مدیریت. تهران: انتشارات سمت.
اعرابی، سید محمد. و رزقی رستمی، علیرضا .( 1384).  آسیبشناسیاجرایخط مشی   هایصنعتیکشور، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت.
دانش­فر، کرم­اله. (1389). فرایند خط­مشی گذاری عمومی، تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی. واحد علوم تحقیقلت.
محمدپور، احمد. (1390)، روش تحقیق کیفی؛ ضد روش 2، تهران: انتشارات جامعه شناسان.
معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور (1390)، مجموعه کامل قانون مدیریت خدمات کشوری با الحاقات، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
Bardach، E. (1977). The Implementation Game. Cambridge، MA: The MIT Press.
Baum، L. (1976). “Implementation of Judicial Decisions: An Organizational Analysis،” 4 American Politics Quarterly 86.
Bullock، C. S. III (1980). “The Office of Civil Rights and Implementation of Desegregation Programs in the Public Schools،” 8 Policy Studies Journal 597.
Elmore، R. F. (1987). “Instruments and Strategy in Public Policy،” 7 Policy Studies Review 174.
Goggin, M. L. (1990a). Implementation Theory and Practice. New York: HarperCollins.
Halcomb EJ, Gholizadeh L, DiGiacomo M, Phillips J, Davidson PM. Literature review: consideration in undertaking focus group research with culturally and linguistically diverse group. J Clin Nurs; 2007. 16(6): 1000-1011.
Hallsworth Michael, Simon Parker and Jill Rutter (2011). "Policy Making In The Real World".uk: Institute for Government.
Hjern، B.، and Porter, D. O. (1981). “Implementation Structures: A New Unit of Administrative Analysis،” 2 Organization Studies 211.
House، R. J.، and Mitchell, T. R. (1974). “Path-Goal Theory of Leadership،” 3 Journal of Contemporary Business 81.
Johnson, C. A., and Canon, B. C. (1984). Judicial Policies: Implementation and Impact. Washington، DC: Congressional Quarterly Press.
Lemley, E. C., and Russell, G. D. ، (2002)، Implementing estorative Justice by “Groping Along”: A Case Study in Program Evolutionary Implementation، The Justice System Journal، Volume 23، Number 2، pp. 159-190.
Matland, R. E. (1995). Synthesizing the Implementation Literature: The Ambiguity-Conflict Model of Policy Implementation. Journal of Public Administration Research and Theory: J-PART، Vol. 5، No. 2. Apr. ، pp.145-174.
Meter, Donalld Van and Carl Van Horn, (1975), the Policy Implementation process: A conceptual framework, Administration and society, 6, p, 463, sage publication, Inc. 
Montjoy, R. S., and O’Toole, L. J. JR. (1979). “Toward a Theory of Policy Implementation: An Organizational Perspective،” 39 Public Administration Review 465.
O'Toole, Laurence J. (1995) Rational Choise and Policy Implementation; Implications for Interorganizational Network Management. American Review of Public Administratin, 25 (1). pp. 43-57.
O’Toole, L. J. JR. (1986). “Policy Recommendations for Multi-Actor Implementation: An Assessment of the Field،” 6 Journal of Public Policy 181.
O’Toole، L. J. JR.، and Meier, K. J. (1999). “Modeling the Impact of Public Management: Implications of Structural Context،” 9 Journal of Public Administration Research and Theory 505.
O’Toole، L. J.، JR. (2000). “Research on Policy Implementation: Assessment and Prospects،” 10 Journal of Public Administration Research and Theory 233.
Pressman، J. L. and Wildavsky, A. B. (1984). Implementation، 3rd ed. Berkeley: University of California Press.
Rainey, H. G. (1993). “Work Motivation،” in R. T. Golembiewski (ed.)، Handbook of Organizational Behavior. New York: Marcel Dekker.
Rainey, H. G.، and Steinbauer, P. (1999). “Galloping Elephants: Developing Elements of a Theory of ffective Government Organizations،” 9 Journal of Public Administration Research and Theory 1.
Rogers-Dillon, R. H.، and Skentny, J. D. (1999). “Administering Success: The Legitimacy Imperative and Implementation of Welfare Reform،” 46 Social Problems 13.
Rosenbaum، N. (1980). “Statutory Structure and Policy Implementation: The Case of Wetlands Regulation،” 8 Policy Studies Journal 575.
Sabatier, P., and Mazmanian, D. (1979). “The Conditions of Effective Implementation: A Guide to Accomplishing Policy Objectives،” 5 Policy Analysis 483.
Sabatier، P.، and Mazmanian, D. (1980a). “Conceptual Framework،” 8 Policy Studies Journal 538.
Sabatier، P.، and Mazmanian, D. (1980b). “Symposium on Successful Policy Implementation،” 8 Policy Studies Journal 531.
Sabatier، P.، and Mazmanian, D. (1983). Implementation and Public Policy. Glenview، IL: Scott، Foresman، and Company
Subroto Athor, (2011). Understanding Complexities in Public Policy Making Process through Policy Cycle Model: A System Dynamics Approach. II Conference of WCSA-World Complexity Science Academy, September 26 th  – 27 th , Palermo, Italy.