نوع مقاله : توصیفی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم اداری و اقتصادی
2 استادگروه مدیریت، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم اداری و اقتصادی
3 استاد،گروه مدیریت، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم اداری و اقتصادی
چکیده
در دهۀ اخیر مرشدیت بهعنوان نوع جدیدی از آموزش و توسعۀ منابع انسانی مورد توجه قرار گرفته است. از این رو، نظریۀ مرشدیت با تأکید بر نقش مدیر بهعنوان مرشد، ادعا میکند که مرشدیت در سازمان بهعنوان پدیدهای ممکن و واقعی پذیرفته شده است. این پژوهش به منظور مطالعۀ اکتشافی مؤلفهها و ابعاد رفتار مرشدانه از دیدگاه مدیران صنعت نفت انجام گرفته است. بدین منظور با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا با 20 نفر از مدیران شرکت پالایش نفت اصفهان مصاحبۀ عمیق صورت گرفت. نتایج حاصل از مصاحبههای نیمهساختاریافته در قالب مضامین دستهبندی شدند که با توجه به آنها ابعاد رفتار مرشدانه مدیران به پنج رفتار همنوایانه، کمالگرایانه، خودمدیرانه، نقشمدارانه و اثرگذارانه طبقهبندی شدند که هر کدام از این رفتارها خود از مفاهیم دیگری تشکیل شدهاند. در واقع؛ یافتههای حاصل از این پژوهش، با ارائۀ ابعاد و مؤلفههای رفتار مرشدانه، از دیدگاه مدیران، زمینۀ بسط این حوزه در مطالعات سازمانی را فراهم میسازد و زمینهساز افزایش این گونه رفتارها در سازمانها میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An Exploratory Study's Components and Dimensions of Men's Behavior from the Perspective of the Oil Industry Managers
نویسندگان [English]
- Maryam Ahmadi 1
- Shamsoddin Nazemi 2
- Fariborz Rahimnia 3
- Saeed Mortazavi 2
چکیده [English]
Men's behavior in the last decade as a new type of training and human resource development are taken into consideration, The men's behavior theory with an emphasis on the role of manager as a mentor, claims that the men's behavior in the organization may be accepted as a real phenomenon. This exploratory study was conducted to study the components and aspects of men's behavior from the perspective of the oil industry managers have been conducted. For this purpose, using content analysis approach 20 managers of Esfahan Oil Refining Co. in-depth interviews was conducted. The results of semi-structured interviews in which subjects were classified according to five dimensions of men's behavior administrators to tune the behavior, the behavior of perfectionism, self-managerial behavior, behavior-oriented role and influence behavior were classified that the other ones are formed, each of their behavior. In fact, the findings of this study provide dimensions and elements of men's behavior from the perspective of the development of this sector in the field of organizational studies provide managers and the underlying increase is such behavior in organizations.
کلیدواژهها [English]
- manager men's behavior
- consistent behavior
- behaviorism
- behavior-oriented role
- influence behavior