با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استاد گروه مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 دانش آموخته دکترای مدیریت منابع انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

در قرن بیست و یکم، ایجاد مزیت استراتژیک در کسب وکار، مستلزم نوع جدیدی از سازمان است که توانایی ایجاد دانش را برای به حداکثر رساندن موفقیت استراتژیک و رقابتی بودن سازمانی دارد . این مطالعه با توجه به استراتژی پیش بینی شده در افق رسانه ملی و ضرورت دانش بنیان شدن، درصدد شناسایی مفاهیم موثر در طراحی سازمان دانش بنیان در رسانه ملی است. به همین منظور در این تحقیق توسعه ای کاربردی، مفاهیم مذکور استخراج و سپس در محیط رسانه ملی از طریق روش دلفی و با حضور 40 تن از اساتید نخبه دانشگاهی و خبرگان رسانه ملی به اجماع گذاشته شد. (گروه نخبگان دانشگاهی 20 نفر و گروه خبرگان رسانه ملی 20 نفر) 22 مفهوم اصلی سازمانهای دانش بنیان - که از ادبیات موضوع استخراج شده بود- با سه دور نظر سنجی و افزایش 4 مفهوم جدید، نهایتاً با 26 مفهوم /متغیربه عنوان ابعاد نهایی سازمان دانش بنیان در رسانه ملی به اجماع اعضای پانل دلفی رسید. یافته ها مؤید آن است که از نظر اعضای پانل دلفی؛ اهداف و چشم انداز دانش بنیان، فرهنگ تسهیم دانش، استراتژی بر محور دانش و نظام مدیریت دانش بیشترین تأثیر؛ و ساختار غیرمتمرکز با رسمیت کم و بدون مرز، کنترل و ارزیابی بر محور دانش و فرهنگ شغلی رسانه ای کمترین تأثیر را در دانش بنیان شدن رسانه ملی دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Effective Concepts on Transforming National Media into a Knowledge-based Organization

نویسندگان [English]

  • Reza Rasooli 1
  • Adel Azar 2
  • Nahid Papian 3

1 Associate Professor of Public Management, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Professor of Management, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

3 PhD of Human Resource Management, Payame Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

In 21st century, creating strategic advantage in business requires a new type of organization that have the ability of knowledge creation to maximize strategic success and organizational competitiveness. This study is intended to identify effective concepts on designing a knowledge-based organization in national broadcasting according to the predicted strategy in horizon of national media and necessity to be knowledge-based. For this reason, the mentioned concepts was extracted in present applied-development research and then, put in consensus in environment of national broadcasting through Delphi method and by presence of 40 people of academic professors and experts of national broadcasting (20 ones in academic experts group and 20 ones in national broadcasting's expert group). 22 main concepts of knowledge-based organizations –that were extracted from the subject literature- were put in consensus of Delphi panel members by three rounds of voting and adding four new concepts; at the end, 26 concepts/variables were selected as the ultimate dimensions of knowledge-based organization in national broadcasting. Results showed that in viewpoint of members of Delphi panel, knowledge-based perspective and purpose, knowledge sharing culture, strategy based on knowledge and knowledge management system have the highest impact on making national broadcasting as a knowledge-based organization and decentralized structure with low formality and without borders, control and assessment based on knowledge and media occupational culture have the lowest impact on it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Effective Concepts
  • Knowledge- based View
  • Knowledge- based Organization
  • National Media
پاینده، امیرتیمور، امیدی نجف‌آبادی، مریم، مسعودی فر، فهیمه (1387). "ضریب آلفای کرونباخ؛ مفاهیم، کارکرد و شیوه‌های نوین آن". تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات.
دانش‌فر، کرم‌ا...(1385). "اداره اثربخش سازمان های داناییمحور". ماهنامه تدبیر. شماره174. آبان1385. ص‌ص21-18.
دهقانی ،مسعود؛ یعقوبی،نورمحمد؛ موغلی،علیرضا و  زهرا وظیفها(1394)."ارائه الگوی سه لایه امکان سنجی واستقراراثربخش مدیریت دانش با استفاده از روش فراترکیب".فصلنامه مدیریت سازمان های دولتی .سال سوم ؛شماره12،پاییز94،ص ص123-108.
سازمان صدا وسیما(1389)." برنامه ریزی راهبردی سازمان صداوسیما".  93-89 .
سرلک، محمدعلی (1384). "طراحی وتببین الگوی ایجاد اعتماد در متقاضیان ورودبه دانشگاهها جهت انتخاب دانشگاههای مجازی ". پایان نامه دکتریِ،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران .
سرمد،زهره؛بازرگان،عباس وحجازی،الهه (1379). "روش های تحقیق در علوم رفتاری" .تهران: انتشارات آگاه ،چاپ سوم.
فرهنگی،علی اکبر،صفرزاده،حسین وخادمی،مهدی (1383) ."نظریه های ارتباطات سازمانی".موسسه خدماتی رسا .
منوریان، عباس؛ عسگری، ناصر و آشنا،‌مصطفی (1386). "ابعاد ساختاری و محتوایی سازمان های دانش محور". اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش. 14-13 بهمن 1386. تهران: 18-1.
نعمتی، محمدعلی و آراسته، محمدرضا (1385). "بررسی امکان تبدیل شرکت های مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری کشور به سازمان های دانایی محور". فصلنامه اندیشه های تازه درعلوم تربیتی. انتشارات دانشگاه آزاد رودهن. سال اول. شماره چهارم. پاییز 1385 : 128-113.
ویکس، جان لوبلال و دیگران (1388). "مدیریت رسانه".  ( ترجمه طاهر روشندل اربطانی). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی،به سفارش دفتر پژوهشهای رادیو:574.
هچ، مری جو (1385). "تئوری سازمان: مدرن، نمادین و تفسیری پست مدرن {دو جلدی}".( ترجمه حسن دانایی فرد). تهران: انتشارات افکار، چاپ اول. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2006).
Aktharsha, U. Seyed, and Anisa, H. (2011). Knowledge Management System and Learning Organization: An Empirical Study in an Engineering Organization, the Iup Journal of Knowledge management, Vol. IX, No. 2, PP.26-40.
AL-Ashaab, Ahmed & Molyneaux, M. & Brunner, B. & Martinez, E. & Moliner, F. & santamaria, V. &  Tanjore, D. & Ewers, P. & Knight, G (2012). Knowledge-Based environment to Support Product design Validation. Knowledge-Based Systems, 62, PP. 48-60. (ELSEVIER)
Andreeva,Tatiana and kianto, Aino(2011). knowledge processes,knowledge-intensity and innovation: a moderated mediation analysis.  Journal of knowledge management,Vol.15,No.6, PP.1016-1034.
Burnell, Lisa. J & Priest, John. W & Durrett, John. R. (2004). Developing and Maintaining Knowledge Management Systems For Dynamic Complex Domains. In Gupta & Sharma (Eds). Creating Knowledge Based Organization, Idea Group Inc (e-book).
Cater, Tomaz, (2001). Knowledge Management as a Means of Developing a Firm’s Competitive Adventage. Management. ,Vol.6, No. 1-2, PP. 133-153.
Chang, H.C, Tsai, M.T, and Tsai, C.L. (2011). Complex Organizational Knowledge Structures For New Product Development Teams. Knowledge-Based Systems (24). PP. 652-667
Chen, j.,Zhu, Z. and Xie, H.Y (2004). Measuring intellectual capital: a new model and Empirical study. Journal of intellectual capital, Vol.5, NO.1, PP. 195-212.
Dalkey, N (1963).  An Experimental Application of the Delphi Method on the use of experts, Management science, vol 9, issues 3, 458-467.
Dalkir, K. (2005),  knowledge management in theory & practice, Elsevier Butter worth- Heinemann.
Davenport, Daniel. L and HolsaPPle, Clyde. W. (2006). Knowledge Organizations. In David. G. Schowarts (Ed). Encyclopedia of Knowledge Management. (PP.451-458). USA: Idea Group Inc.
Gupta,J.N.D and Sharma, S. K. (2004), creating knowledge Based organizations, 1rd, idea Group publishing London.
Gupta, J.N.D. & Sharma, S. K. & HSU, J. (2004). An Overview of Knowledge Management. In Gupta & Sharma (Eds). Creating Knowledge Based Organization, Idea Group Inc (e-book).
Hendriks, Paul H.J. (2006). Organizational Structure. In David. G. Schwartz (Ed). Encyclopedia of Knowledge Management. (PP. 749-754) USA: Idea Group Inc. (Emerald Group)
Hess, James.D, and Bacigalupo, Arnold.C. (2010). The emotionally intelligent Leader, the Dynamics of Knowledge-Based organizations and the role of emotional intelligence in Organizational Development. on the Horizon, Vol. 18, No.3, PP. 222-229. (Emerald Group)
King, W.R, (2008). An integrated architecture for an effective Knowledge organization. Journal of Knowledge management, Vol. 72, No.2,PP.29-41.
Levin, Daniel z; Cross, Rob & Abrams, Lisa c. & Lesser, Eric L. (2002). Trust and Knowledge Sharing: A Critical Combination. IBM Institue For Knowledge-Based Organizations, USA, PP. 1-9.
Lopez, S.v.(2005). Competitive advantage and strategy Formulation. management decision, Vol. 43, No.5, PP. 662-663.
Mcgovern, joy. (2001). Creating a Knowledge-based organization. The Manchester. Doubie issue, Vol.6, NO.2 and 3, PP.15-18.
Nastase, Marian. (2009). Importance of Trust in the Knowledge Based Leadership.  Review of international Comparative Management, Vol.10, ISSue 3, July 2009. PP.518-526.
Neagu, C.D. (2008). In IFIP International Federation for informantion Processing. Volume 262; the Future of Identity in the information Society, Simone Fischer_Hubner, Penny Duquenoy, Albin Zuccato, Leonardo Martucci; (Boston: Springer). PP.407-421
Nevis, E & Dibella, A. & Gould, J. (1998), Understanding Organizations as Learning Systems, Society  For Organizational Learning, P.77-89.
Okoli, c (2004). The Delphi method as a research tool: an example, design concideration and applications, information and management, vol 24, 15 – 29.
Reif, Harry. L. (2004). Knowledge Management and Knowledge Based Organization. Information Management Journal, Vol. 38, Issue. 4, PP.58-59.
Rowe, G (1999). the Delphi technique as a forcasting tool: Issues and analysis, international journal of forcasting, vol 15, 353-375.
ShariFuddin, Syed Omar, Ikhsan, Syed & Rowland, Fytton (2004). Knowledge Managemenr in a Public Organization: a Study on the Relationship Between Organizational Elements and the Performance of Knowledge tramfer. The Journal of Knowledge Management, Vol. 8, No.2, PP. 95-111[Emerald].
Stonehouse, G.H. and Pemberton, J.D (1999). Learning and Knowledge Management in the intelligent organization. Participation & Empowerment: An International Journal, Vol. 7, No.5. PP.131-144
WalczaK, Steven(2005). Organizational Knowledge Management Structure, the Journal of the Learning Organizational, Vol 12, No.4, PP. 330-339 [Emerald].
Wang, S. and Noe, R. (2010). Knowledge sharing: A revies and directions for future research. Human management Review, 20, PP.115-131.
Wang, Catherine L. & Ahmed, pervaiz k. (2003). structure and structural dimensions for knowledge- based organizations. measuring business excellence, vol.7, ISS:1, PP.51-62.
Westerberg, K, Hjelte, j., Brannstrom, j. and Hyvonen, U. (2011). The meaning of a Knowledge- based organization in Swedish monicipal elderly care. Social Work Education, Vol. 30, S. 1-23.
Winch, Graham, and Schneider, Eric (1993). Managing the Knowledge-Based Organization: the Case of Architectural Practice. the Journal of Management Studies, 30: 6 November, Basil Blackwell Ltd.
Zack, Micheal.H.(2003). Rethinking the Knowledge-based Organization. MIT sloan management Review, Summer, PP. 67-71.